СЛОВА - ТО КОЛЬОРОВІ КАМІНЦІ.МАЛО ЇХ
(І.ВІЛЬДЕ).
СЛОВО ДНЯ:
ЧУТТЄВИЙ, ЕСТЕТИЧНИЙ,НАСОЛОДА.
Пригадуємо:
1.Яка роль читання в житті людини?
3.Що є найважливішим під час ознайомлювання з текстом?
Шукаємо відповіді на запитання:
2.Що таке чуттєвий та емоційний досвід?
Вправа 445. Прочитайте тексти, виконайте завдання.
Тихесенько вимовляю слово "зелений", і постає переді мною все зелене, і я вже чомусь не сумніваюсь, що й саме це слово зеленого кольору. Вимовляю слово "мама" — і ввижається мені добра її усмішка, каре іскристе мерехтіння в очах, ласкаве звучання голосу.
Жоден колір, либонь, не пов'язується з її образом, тільки здається, наче сяє чимось золотистим від очей, вишневим од губ, яблуками-антонівками від рук — і за всім цим щемко постає слово "рідна", яке, здається, саме зовсім позбавлене кольору, а тільки дороге воно, ніжне, хвилююче, мов усі кольори разом узяті.
А слово "осінь" — жовте, бо восени дозрівають усі грушки в нашому садку, всі яблука. Спершу вони світяться поміж листям молодесеньким жовтим полум'ям, потім починають потроху падати на землю, згодом усе рясніше... Й одного дня залишається на гіллі саме тільки жовте, недогоріле листя.
Слово "осінь" туге й жовте, наче віск.
(Є.Гуцало)
Сірий- то колір загадок,
У сірому час дрімає,
І мудрості давній спадок Туманні шати вдягає. В серпанку світи загадкові, У снах відлітаєш у вирій. В дорогу тобі колискові Муркоче котичок сірий...
(Сашко Лірник).
Запитання і завдання:
1.Які відчуття викликало читання текстів?
2.Що їх об’єднує?
3.У чому полягають осбливості читання поетичних творів?
4.Чи мають слова кольори?
5.Як ви розумієте вислів “малювати словами”?
6.Які емоції ви пережили під час виконання вправи (радість,інтерес, цікавість, здивування).
Робота з текстом
Прочитайте текст. Поясніть, що ви з нього
“побачили”, “почули”. Поясніть вислів “море в мені”.
Мало хто про це знає, але в мене є море. Безкрайнє й дуже глибоке. Моє море прозоре, іноді воно буває солоне, але зазвичай воно солодке. Саме так. Хоча солодких морів у природі не буває. Існують моря кольорові - чорне, жовте, червоне, біле. Чи моря мертві.
А моє море - живе. І солодке. Коли я лягаю спати, воно тихенько шумить на вушко, огортає морським шумом, заколисує до сну. Іноді моє море штормить, вирує й б’є хвилями. Хлине потоками сліз. Отоді воно дуже солоне. І тоді мені солоно. Але так буває дуже рідко. Узагалі, воно мирне й спокійне.
І дуже тепле. Море. У мені.
Вправа 448. Прочитайте виразно вірш, назвіть слова вжиті у переносному значенні. Поясніть значення висловів “слова лікують і вбивають”, “слова мовчать”?
Доберіть 5 слів, які “душу зігрівають”.Чи є художній текст джерелом естетичної насолоди?
Якого кольору слова,
Коли сміються, коли плачуть?
Зелені, може, як трава?
Холодні, теплі чи гарячі? Якого кольору слова,
Коли мовчать, коли говорять?
Ті, де заховані дива, Де радість, посмішка і горе.
Великий зміст в усіх словах. Вони лікують і вбивають. Вони наводять часом жах, А в холод душу зігрівають.
(Ольга Дриль)
“Читання – це віконце, через яке діти бачать, пізнають світ і самих себе”
(В. Сухомлинський)
“Книжки - кораблі думки, що мандрують
хвилями часу”
(Ф. Бекон)