Презентація містить матеріал до уроку української мови у 5 класі під час вивчення відомостей про головні та другорядні члени речення, лінгвістичним матеріалом є біографічні відомості про Тараса Шевченка та його вірші.
Граматична основа: підмет та присудок. Шевченко побував на Косарал. Косарал — це острів у північно-східній частині Аральського моря. Він жив там з 26 жовтня 1848 року до кінця січня 1849. Зима того року була сувора. Учасники експедиції жили в нашвидкоруч збудованому бараці.
Номер слайду 4
Другорядні члени речення
Номер слайду 5
Додаток 9 травня 1848 року Шевченко написав лист своєму другові Андрію Лизогубу. У ньому поет подякував за папір та повідомив про поїзду на Аральське море. У цю експедицію він мав узяти з собою усю його (Лизогубову) малярську справу, але не знав, чи доведеться малювать!Предмет. Р. кого? чого?Д. кому? Чому?З. кого? Що?О. ким? Чим?М.на/у кому? Чому?
Номер слайду 6
Означення. Ознака предмета. Який? Яка? Яке? Які? Якого? Якому?Чий?Чия? Чиє? Чиї? Котрий? Котра? Котре? Котрі? Котрої?Шевченко подарував командиру Окремого Оренбурзького корпусу картину «Місячна ніч на Косаралі»Неповторний нічний пейзаж косаральської землі. Біля піщаної коси непорушно застигли шхуни, поставлені на зимівлю. На березі стоять перевернуті човни і якір. Маленький собачка дивиться на повний місяць, що видніється з-за хмар.
Номер слайду 7
Приклади: обставина. Шевченко вперше побував на Косаралі наприкінці липня тисяча вісімсот сорок восьмого року у складі Аральської описової експедиції. Зібравши багатий матеріал про Аральське море, експедиція зупинилася зимувати на острові Косарал, у гирлі ріки Сирдар’їОзнака дії: місце, час, причину, мету, спосіб діїДе? Куди? Звідки? Чому (з якої причини)? З якою метою (для чого)? Коли?
Номер слайду 8
Що підмет чи додаток. Шхуна продовжувала свій шлях до Ургун-Муруна. Побачили незнайомий острів.Є малюнок олівцем «Шатро експедиції на острові Барса-Кільмес». Шевченко посадив вербу на Косаралі. Під час перебування на острові Шевченко виконав численні зарисовки, рисунки та сепії й акварелі
Номер слайду 9
Я-письменник: скласти речення, у яких подані іменники виступали б то підметом, то додатком. Доля Козак Море Серце Зразок: ДніроІ Дніпро, і кручіБуло видно, було чути,Реве та стогне Дніпр широкий,Сердитий вітер завива,Додолу верби гне високі,Горами хвилю підійма. Як у Дніпра веселочка. Воду позичає. Та й замовк, зажуривсьІ на спис похиливсь. Став на самій могилі,На Дніпро поглядав,Гірко плакав, ридав,
Номер слайду 10
Перепішіть речення і підкресліть усі члени речення. Реве та стогне Дніпр широкий. Сердитий вітер завива,Додолу верби гне високі,Горами хвилю підійма. («Причинна») «Реве та стогне Дніпр широкий»Микола Бурачек, 1941
Номер слайду 11
Перепішіть речення і підкресліть усі члени речення. А весною процвіла я. Цвітом при доліні («Лілея») На ниву в жито уночі,На полі, на роздоллі,Злітались поволіСичіПожартувать,Поміркувати… («Сичі»)
Номер слайду 12
Графічний диктант: записати речення схематично. Три явори посадила сестра при долині. Зеленіють по садочку черешні та вишні. Червоніє круглолиций, горить, а не сяє. Попрощалось ясне сонце з чорною землею.Із-за гаю сонце сходить.