14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Презентація "Державний борг України та проблеми його обслуговування"

Про матеріал

Вирішення боргової проблеми має важливе значення для України в плані підтримки макроекономічної стабільності та забезпечення економічного зростання в країні, а також визначення її місця у світовому економічному просторі. Тема для учнів досить складна і потребує ретельної підготовки вчителя, аналізу статистичних даних. Презентація пояснює, що таке державний бюджет, його складові, міжнародні стандарти щодо величини дефіциту бюджету, за допомогою яких заходів можна скоротити дефіцит бюджету, межі держборгу країни, основні проблеми обслуговування зовнішнього і внутрішнього державного боргу на сучасному етапі в Україні. Є про що подумати і поговорити.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Матеріали підготовлені вчителем економіки Ткаченко Н. М. КУ ССШ № 7 ім. М. Савченка СМР Державний борг України та проблеми його обслуговування

Номер слайду 2

Пол Кругман, Лауреат  Нобелівської премії в області економіки  2008 року, за дослідження причин глобальної урбанізації, яка пов'язала питання міжнародної торгівлі та економічної географії. “Зростання боргу не несе ніякої загрози для економіки країни за умови, що темпи зростання інфляції та економічного зростання його випереджають” «Борг як явище не є синонімом до словосполучення «загроза фінансовій стабільності». За умови перевищення темпу економічного зростання над приростом боргів, економіка може нівелювати перманентний приріст і нагромадження боргів. Абба Птахія Лернер, американський економіст  «Державний борг можна збільшувати без суттєвих поточних чи майбутніх втрат для економіки. Згідно з принципами «функціональних фінансів», у довгостроковому періоді буде досягнута збалансованість державного бюджету за будь-яких обставин”

Номер слайду 3

Державний бюджет — це баланс доходів і витрат держави, основний фінансовий план країни, який після прийняття його законодавчим органом влади (в Україні — Верховною Радою) набуває чинності закону і є обов’язковим для виконання. Державний бюджет

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Дефіцит/профіцит бюджету залежить від: ставки податків; обсягу державних закупівель; розміру трансфертів; нестабільності економіки, кризових явищ; криміналізації, тінізації економіки, корупційних явищ; прорахування в державному регулюванні; непомірні державні видатки пов’язані з надзвичайно соціально-політичними подіями; низька ефективність економіки.

Номер слайду 9

Нормальний дефіцит бюджету 2—3 % ВВП, або навіть до 10% від суми доходів. Якщо дефіцит перевищує 20% від суми доходів, то він вважається критичним. До речі, умови входження до ЄС передбачають дефіцит бюджету не вище 3% ВВП.

Номер слайду 10

"У 2016 році ми мали обмеження, що бюджет 2016 року не може мати дефіцит більше ніж 3,7%, бюджет 2017 року, згідно із нашими зобов'язаннями повинен дефіцит не перевищувати 3% і така норма зберігається", Проект бюджету-2017 затвердив Кабмін У новому бюджеті пропонується скоротити бюджетний дефіцит до 77,5 млрд грн в порівнянні з майже 83,7 млрд грн в минулому році. За даними Гройсмана, запланований ріст надходжень на 16,9% - з 749 млрд грн до 876,9 млрд грн без зростання податкових ставок.

Номер слайду 11

Бюджет 2018 Доходи держбюджету встановили на рівні 913,6 млрд грн, що на 142,3 млн більше, ніж минулого року. Зокрема, доходи загального фонду – 839, 8 млрд грн і доходи спецфонду – 73,7 млрд грн. Витрати передбачені на суму в 988,6 млрд грн, що на 147 млн більше, ніж минулого року. Відзначимо, що видатки із загального фонду станоаитимуть 906,6 млрд грн, а зі спецфонду – 81,9 млрд грн. Таким чином, дефіцит державного бюджету в 2018 році становитиме 75 млрд грн (2,4% ВВП). Граничний обсяг дефіциту бюджету визначено в сумі 81,8 млрд грн. Втім, він не перевищить граничного показника і збережеться в межах 2,4% від ВВП країни. Крім того, держборг України становитиме 1,9 трлн грн (60% ВВП на відміну від 63% у 2017 році). Також у новому бюджеті передбачили зростання ВВП на рівні 3%, а інфляцію – 9%.

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Курс долара і соцстандарти У держбюджеті-2018 курс долара прописали на рівні 29,3 грн/$. Українцям знову підвищать зарплатню і прожитковий мінімум. Згідно з документом, мінімальна зарплатня має зрости на 16% – до 3723 грн. Також розглядається можливість підняття зарплатні після першого кварталу. Не забули в Кабміні і про прожитковий мінімум. Він у новому році виросте на 9%. Так, з 1 січня 2018 року прожитковий мінімум становитиме 1700 грн, з 1 липня – 1777 грн, з 1 грудня – 1853 грн. Також з бюджету виділили гроші на підтримку малозабезпечених сімей та інших одержувачів соціальної допомоги. На такі потреби виділено 59,9 млрд грн, що на 6 млрд більше, ніж у 2017 році. Відзначимо, що на субсидії в 2018 році планується виділити приблизно 71 млрд грн.

Номер слайду 14

Скорочення дефіциту державного бюджету України можна досягнути за допомогою низки заходів, основними з яких є: встановлення жорсткої системи контролю та звітності за надходженням і витрачанням коштів; скорочення видатків на утримання органів державної влади; зменшення видатків на соціальний захист шляхом здійснення пенсійної реформи; розширення бази оподаткування шляхом скорочення податкових пільг; ефективне використання коштів від приватизації державного майна тощо.

Номер слайду 15

Способи фінансування дефіциту бюджету емісійний (монетаризація дефіциту бюджету за рахунок додаткової емісії грошей); боргові: за рахунок позик у резидентів країни та у нерезидентів.

Номер слайду 16

Державний борг Держа́вний борг Украї́ни — загальна сума заборгованості України, яка складається з усіх випущених і непогашених боргових зобов'язань. (Законодавче визначення державного боргу України закріплено в ст. 2 Бюджетного кодексу України).

Номер слайду 17

Державний борг Внутрішній Зовнішній Державний борг Прямий Гарантований

Номер слайду 18

Межі державного боргу Відношення величини нагромадженого боргу до ВВП становило понад 80 % або відношення величини боргу й відсоткових платежів до експорту перевищувало 220 %.

Номер слайду 19

Станом на 31 липня 2014 року державний та гарантований державою борг України становив 837 млрд. грн. Кабінет міністрів у рамках проекту державного бюджету України на 2017 рік планує граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2017 року в сумі 1,717 трлн грн, гарантованого державою боргу – 579,4 млрд грн, що в сумі становить 2,296 трлн грн. Кабмін пропонує збільшити акцизи на алкоголь на 20%, на сигарети – на 30% Про це йдеться в тексті відповідного законопроекту «Про державний бюджет України на 2017 рік» (№5000), оприлюдненому на сайті Верховної Ради України. Державний борг України Державний борг, обрахований у національній валюті, становитиме 66,4% ВВП, а в сумі державний і гарантований державою борг - 88,8% ВВП. https://economics.unian.ua/finance/1528298-byudjet-2017-derjborg-ochikuetsya-na-rivni-23-trilyona-griven-abo-888-vvp.html

Номер слайду 20

Державний борг України Державний борг України 82,01% від загальної суми державного та гарантованого державою боргу. Державний зовнішній борг 44,65% від загальної суми державного та гарантованого державою боргу. Державний внутрішній борг становив 37,36% від загальної суми державного та гарантованого державою боргу. Гарантований державою борг України становив 151 млрд..грн. (17,99%)

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Найбільші кредитори Найбільший кредитор –США На другій позиції - Міжнародний валютний фонд – 7,47% від обсягу загального боргу На третій позиції - Міжнародний банк реконструкції та розвитку з 5.44%

Номер слайду 24

Управління державним боргом рефінансування боргу; реструктуризація заборгованості; конверсія; консолідація; уніфікація; обмін облігацій за регресивним співвідношенням; відстрочення сплати; анулювання позики.

Номер слайду 25

Основними проблемами обслуговування зовнішнього державного боргу на сучасному етапі в Україні є: недосконале законодавство у частині регулювання відносин; відсутність чіткого розмежування повноважень державних органів щодо управління зовнішньоборговими зобов’язаннями держави; неефективне розміщення зовнішніх позик; неефективна валютна структура зовнішнього боргу; неналежна увага до залучення зовнішніх позик з метою інвестування в інноваційні, високотехнологічні, високодохідні проекти; відсутність дієвого контролю за формуванням та погашенням зовнішнього боргу тощо.

Номер слайду 26

Висновки: Державний борг, його розміри, методи розміщення і погашення прямо чи опосередковано впливають майже на всі процеси економічного життя держави: економічне зростання і розподіл доходів, бюджетний дефіцит і розмір грошової маси в обігу (що тісно пов'язано з темпами інфляції), звуження чи розширення сукупного попиту і пропозиції, рівень споживання і нагромадження, баланс поточних зовнішніх рахунків, міжнародну платоспроможність та кредитний рейтинг держави. Державний борг може здійснювати як позитивний, так і негативний вплив на економіку. Залучення зовнішніх позик означає надходження додаткових ресурсів, що можуть дати поштовх економічному зростанню, а зовнішня заборгованість дає можливість країні здійснювати більші сукупні витрати, ніж вироблений національних дохід та фінансувати інвестиції, що не забезпечуються внутрішніми заощадженнями.

Номер слайду 27

Міжнародний досвід Наявність надмірного зовнішнього державного боргу гальмує економічне зростання. Він унеможливлює проведення економічної політики, яка б враховувала національні інтереси, виснажує бюджет та економіку держави здійсненням значних виплат іноземним кредиторам. Життя сучасного покоління покращиться, але тягар наслідків поточного бюджетного дефіциту ляже в основному "на плечі майбутніх поколінь" — вони будуть народжені громадянами країни з меншими потенційними можливостями нагромадження капіталу і великим державним боргом.

Номер слайду 28

Використана література: Офіційний сайт Національно Банку України .Барановський О. Державний борг України в системі економічної безпеки/ // Вісник Національного банку України. - 2007. - № 4. - C. 42-46 Вахненко Т. Державний борг України: поточний стан і ризики / Т. Вахненко // Економіка України. - 2010. - № 7. - С. 37-46 Вахненко Т. Державний борг:ситуація в Україні та досвід інших країн // Банківська справа. - 2010. - № 3. - C. 27-30 Горобець О.Г. Державний борг України та його вплив на розподіл валового внутрішнього продукту // Актуальні проблеми економіки. - 2010. - № 3. - C. 17 - 23 Державний борг // Фінанси України. - 2012. - № 6. - C. 66-71 Заверуха І. Теоретико-правові передумови державного боргу // Підприємництво, господарство і право. - 2012. - № 12. - C. 127-130 Котляр Д. Державний борг та фінансування державного бюджету // Парламент. - 2003. - № 3. - C. 31-32 Лісовенко В. Державний зовнішній борг України : етапи формування та розвиток// Вісник Національного банку України. - 2013. - № 9. - C. 35-36 Лютий І. Державний кредит та боргова політика України: монографія / Ігор Лютий, Наталія Зражевська, Олександр Рожко ; Київський національний ун-т ім. Т. Г. Шевченка. - К. : Центр учбової літератури, 2012. - 351 с. Побединська В. Державний борг і шляхи його оптимізації // Фінанси України. - 2013. - № 7. - C. 108-110 Рожко О. Державний борг у забезпеченні економічного зростання // Фінанси України. - 2011. - № 1. - С.82-87 Статистичні матеріали по стану державного боргу України на 30.09.2008 р.– Міністерство фінансів України Федосов, В. Управління державним боргом у контексті ризик-менеджменту // Фінанси України. - 2009. - № 3. - С. 3-33 Ходачук О. Державний борг: продовжується шалене накопичення проблем// Україна BUSINESS. - 2009. - № 26. - C. 8-9 Царук О.В. Державний борг у системі статистики державних фінансів // НТІ. – 2006. – №3, c. 33-36 Царук О. Статистичний аналіз державний боргу України та оцінка його впливу на економіку // Банківська справа. - 2012. - № 6. - С. 52-59

Номер слайду 29

Дякую за увагу!!!

ppt
До підручника
Економіка (профільний рівень) 11 клас (Крупська Л. П., Тимченко І.Є., Чорна Т. І.)
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
3254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку