Презентація. Діячі української культури. Сковорода Григорій

Про матеріал
Обличчя історії України формують особистості. Це ті видатні історичні постаті, які залишили свій важливий внесок в історії і стали гордістю України. Дана презентація може бути використана на уроках з історії України в 9 класі під час вивчення історії України, на заняттях з факультативу «Видатні постаті України», на заняттях історичного гуртка та в позакласній роботі з історії.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Є на світі долі, як яскравий спалах зорі, що крізь віки несуть спогад про людину з великим і чулим серцем. Серед таких — доля Григорія Сковороди. Він став сином не лише своєї доби, а й зумів зазирнути в майбутнє, осмислити сенс буття, вивищитися над буденністю. Тож сьогоднішня наша зустріч буде присвячена саме йому. Ми спробуємо розібратися у таких важливих для кожної людини питаннях, як сенс життя, людяність, духовна краса.

Номер слайду 4

"Від бідних бідний народився, нужду підклав, нуждою вкрився", — ці слова дуже влучно характеризують життя найвидатнішого українського філософа 18 століття, просвітителя, письменника, педагога, музиканта та співака Григорія Сковороди.

Номер слайду 5

Просвітитель, філософ і поет Григорій Савич Сковорода — один із видатних мислителів історичного минулого нашої держави. Людина універсальних знань і здібностей, палкий захисник інтересів знедоленого народу, він все своє свідоме життя присвятив пошукам істини, боротьбі проти соціальної нерівності.

Номер слайду 6

Народився Сковорода 3 грудня 1722 р, у с. Чорнухи Лубенського полку на Полтавщині, в сім'ї малоземельного козака.

Номер слайду 7

У 1734—1753 pp. з перервами навчався у Київській академії, де під виливом Ф. Прокоповича та інших прогресивних діячів вітчизняної культури осягнув просвітительські традиції.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Студент Сковорода володів неабиякими музичними здібностями, чудовим голосом і слухом. Із класу філософії його взяли в придворну хорову капелу до Петербурга. Дворічне перебування при царському дворі згодом вилилося у гнівне засудження тамтешнього деспотизму, в критику самодержавства.

Номер слайду 10

Протягом п'яти років (з 1745) Г.Сковорода навчався за кордоном — в Будапешті, Пресбурзі (нині Братислава), Відні, Венеції, Флоренції і, можливо, у Римі. Деякі дослідники стверджують, що три роки він студіював в університеті м. Галле (Німеччина), де слухав лекції відомого на той час філософа і фізика К.Вольфа.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Після повернення в Україну його запросили до Переяслава читати поетику; в колегіумі. Проте підготовлений ним курс «Разсужденіе о поззіи и руководство к искусству оной» місцевий епископ заборонив.

Номер слайду 13

Клас, в якому навчав Григорій Сковорода. На шкільній дошці його слова: «Одне мені тільки близьке вигукну: «О школо! о книги!»»

Номер слайду 14

Восени 1751 р. Г. Сковорода продовжив навчання в богословському класі Київської академії, а через два роки (1753), не закінчивши її і залишаючись назавжди «студентом», розпрощався з. академією. Блискуче знання мов, поетики й риторики, античної і нової філософії поєднувалося в Сковороді з неабиякими здібностями в галузі літератури і мистецтва. Він складав вірші і байки, писав музику, співав, грав на різних музичних інструментах.

Номер слайду 15

З 1759 р. Г. Сковорода викладач Харківського колегіуму. Однак постійний тиск з боку представників церкви, які Вимагали, щоб він прийняв духовний сан, змушував кілька разів залишати колегіум (1760, 1764, 1766). У ці роки Григорій побував у Москві, в пошуках істини і правди обійшов всю Слобожанщину. 1768 р. його запросили викладачем у додаткові класи при Харківському колегіумі, де він прочитав курс лекцій з етики. Але й тут концепція моралі Сковороди розходилася з офіційно-церковною. Звільнений з посади (1769), він втратив можливість займатися педагогічною роботою, до чого мав великий хист і відповідні знання.

Номер слайду 16

Г.Сковорода обрав стезю мандрівного філософа і протягом останніх 25 років побував у багатьох містах і селах України, проповідуючи свої ідеї і світогляд. Усе його життя було пов'язане з народом, з його ідеалами та прагненнями. «Мой жребий с голяками»,— стверджував він і рішуче відхиляв численні пропозиції з боку духовенства і світських правителів зайняти ту чи іншу високу посаду. Так, на запрошення монахів Києво-Печерської лаври прийняти духовний сан і стати «столбом церкви и украшением обители» Сковорода відповів, що «я столботворения умножать собою не хочу, довольно и вас, столбов во храме божием». Подібна іронічна відповідь прозвучала і на пропозицію з боку Катерини II стати придворним філософом: «Мне моя свирель и овца дороже царского венца».

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Катерина ІІ багато чула про Сковороду і забажала особисто побачити відомого філософа. Коли той прибув до палацу, його завели до прийомної зали. Ось з’являється цариця, всі присутні низько-низько вклонилися їй. Один Сковорода стоїть рівно. - Чому ти не вклоняєшся мені, - запитала його Катерина ІІ. Філософ спокійно відповів: - Не я бажав тебе бачити, а ти сама захотіла на мене подивитися. А як же ти мене роздивишся, коли я перед тобою удвоє зігнуся?!

Номер слайду 19

Сковороду спокушали високими світськими посадами, все з тим же наміром - ізолювати його від людей. Харківський губернатор пропонував: "Чесний чоловіче! Чому ти не візьмеш собі якогось певного стану?" У відповідь - сковородинське: "Шановний пане! Світ подібний до театру. Щоб грати в театрі з успіхом і похвалою, беруть ролі за здібностями. У театрі актора хвалять не за знатність діючої особи, а за те, як він вдало грає її. Я довго міркував про це і після великого випробування себе побачив, що не можу представляти в театрі світу жодної особи вдало, крім низької, простої, безтурботної, самітної. Я обрав собі цю роль - і задоволений".

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Свій високий моральний ідеал Г. Сковорода втілював у власному житті. Для багатьох він був мандрівною академією. Його світогляд відбивав найвищий рівень розвитку суспільної думки в Україні, а життя і послідовність у дотриманні переконань служили прикладом для багатьох сучасників і нащадків.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

У спокусливі сіті заради "панства великого", заради "лакомства нещасного" Сковорода так і не дався. Він з повним правом заповідав написати на своїй могилі: "Світ ловив мене, та не спіймав". Сковорода не дозволив завдати клопоту друзям навіть своєю смертю. Уже в останній день свого життя, за переказами, він лишався веселим і говірким, а по обіді взявся до незвичайної роботи: сам викопав собі могилу, потім пішов до кімнати, надів чисту білизну, підклав під голову торбу з власними пожитками і навіки заснув.

Номер слайду 24

Помер Сковорода 9 листопада 1794 р. в с. Пан-Іванівці на Харківщині (нині с Сковородинівка Золочівського р-ну). Неприйнятність і засудження тогочасної дійсності він виразив словами, які заповідав викарбувати на могилі: «Мир ловил, меня, но не поймал».

Номер слайду 25

Його могила знаходиться зараз у селі Сковородинівка (ран. Іванівка, колишня садиба Андрея Ковалівського) за 60 км від Харкова). На надгробному камені вибита епітафія, придумана самим філософом

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Могила Г.С. Сковороди

Номер слайду 29

Номер слайду 30

У своїх філософських ідеях і просвітительській діяльності Г. Сковорода приділяв головну увагу людині й її суті, суспільству та його поступу. В розумінні Сковороди людина («микрокозм») і природа («макрокозм») мали внутрішню й зовнішню сторони. Внутрішню сторону людини він називав «телом духовным», а зовнішню — просто «телесность». Заперечуючи божественну силу і не обмежуючи суть людини лише «телесной стороной», філософ шукав внутрішню сторону в самій людині, в її справах і вчинках й у такий спосіб дійшов до розуміння соціальної нерівності й несправедливості.

Номер слайду 31

Г. Сковорода відстоював рівність між людьми, право кожного, незалежно від соціального становища, на щастя і волю, вважаючи останню найвищим досягненням людини. Майбутнє суспільство Сковорода уявляв республікою, де існували б загальна рівність і братерство. Шлях до ідеального суспільства він вбачав у вихованні нової людини через самопізнання, доступне їй за допомогою розуму і внутрішнього чуття. Керуючись власним розумом і спираючись на власне чуття, кожна людина, в розумінні Сковороди, здібна пізнати саму себе як особу, вірно визначити свій життєвий шлях, найти і зайняти в суспільстві гідне для себе місце.

Номер слайду 32

Проїжджаючий панок помітив на шляху мандрівного філософа Григорія Сковороду і зупинив фаетон. - Боже мій, - вигукнув він, - ви витратили півжиття заради науки! І для чого? Щоб хтось міг про вас сказати: "О, це дуже розумна людина!" - Але ви витратили удвоє більше часу, - відповів філософ, - і все заради того, щоб люди говорили: "Ох, який же він дурень!"

Номер слайду 33

Видатний український просвітитель, філософ і поет Григорій Сковорода своєю творчою спадщиною і сьогодні залишається разом з народом.

Номер слайду 34

Григорій Сковорода мав величезний вплив на своїх сучасників і на дальше українське громадянство, і то не тільки своєю етичною наукою, а головним чином своїм життям, в якому слово ніколи не розходилося з ділом: його вчення було в повній згоді з його життям. Щоб оцінити цей вплив, як писав С. Єфремов: «…досить буде сказати, що сучасники бачили в ньому «мандровану академію» і його самого вважали вартим за університет; досить сказати, що коли треба було тоді знайти в Україні ідейну, чесну та чисту людину, шукали її між «сковородинцями», тобто учнями цього чудного чоловіка та прихильниками його науки. І навіть перший на території України університет Харківський не дурно постав на Слобідській Україні, де найбільше жив і навчав Сковорода… Жертви на новий університет, після заклику і «драматичних жестів» Каразина (р. 1802). посипались головним чином од учнів Сковороди, знайомих та приятелів його, і тих жертв зразу ж набралось на велику, як на той час, суму — 400 .000 карб. Впливу од Сковороди безперечно зазнав і батько нового українського письменства Котляревський, і батько української повісти Квітка…».

Номер слайду 35

Невважаючи на те, що творів Сковороди не друкувалося, вони ширилися через переписування. «Сковороді не треба було шукати читачів, — вони його шукали: в нього знаходились такі гарячі прихильники і пропаґатори, що навіть через газети сповіщали, закликаючи до себе охочих читати твори українського філософа… Ці твори заходили й під сільську стріху: Згадаймо Шевченкову згадку з дитячих літ: Зроблю Маленьку книжечку. Хрестами І візерунками з квітками Кругом листочки обведу Та й списую Сковороду, Або „Три царіє со дари“… Як бачимо, Сковорода стоїть тут поруч дуже популярних творів напівнародної музи, і, справді, багато псалмів його й тепер ще співають сліпці та лірники, не знаючи й не відаючи нічого про автора…»

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Світ «упіймав» Григорія Сковороду посмертно: зображення філософа на банкноті номіналом 500 гривень.

Номер слайду 45

Пам'ятна монета номіналом 1 000 000 карбованців. Реверс.

Номер слайду 46

Номер слайду 47

Значки присвячені Г.Сковороді

Номер слайду 48

Номер слайду 49

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Сувеніри з портретами Г.Сковороди

Номер слайду 52

Ім’ям Сковороди названо село Сковородинівка, Золочівського району на Харківщині; вулиці у Києві, Харкові, Полтаві, Одесі та інших містах; Харківський педагогічний інститут носить ім’я Сковороди. Іменем філософа названо також Інститут філософії НАН України.

Номер слайду 53

Будинок - музей Григорія Сковороди.

Номер слайду 54

Номер слайду 55

Експозиція музею Г.Сковороди

Номер слайду 56

Експозиція музею Г.Сковороди

Номер слайду 57

Залишки дуба Г.С. Сковороди. Сковородинівка. Харківська область. Криниця на території музею

Номер слайду 58

Чорнухинський літературно - меморіальний музей Г.Сковороди

Номер слайду 59

Чорнухинський літературно - меморіальний музей Г.Сковороди

Номер слайду 60

Чорнухинський літературно - меморіальний музей Г.Сковороди

Номер слайду 61

Номер слайду 62

Літературно-меморіальний музей Г. С. Сковороди в Переяславі-Хмельницькому

Номер слайду 63

Пам’ятник Григорію Сковороді в Переяславі-Хмельницкому

Номер слайду 64

Пам’ятник Григорію Сковороді в Переяславі-Хмельницкому

Номер слайду 65

Пам’ятник Григорію Сковороді в Переяславі-Хмельницкому

Номер слайду 66

Пам’ятник Григорію Сковороді при вході в музей в Переяславі-Хмельницкому

Номер слайду 67

Пам’ятник Григорію Сковороді при вході в музей в Переяславі-Хмельницкому

Номер слайду 68

Пам'ятник Григорію Сковороді встановлений в Українському парку на території МАУП

Номер слайду 69

Пам'ятник Григорію Сковороді встановлений в Українському парку на території МАУП....

Номер слайду 70

Пам'ятник Григорію Сковороді встановлений у 1976 р. в Києві на Контрактовій площі неподалік від Києво-Могилянської академії (скульптор І.Кавалерідзе, архитектор В. Гнездилов)

Номер слайду 71

Пам'ятник Григорію Сковороді встановлений у 1976 р. в Києві на Контрактовій площі неподалік від Києво-Могилянської академії (скульптор І.Кавалерідзе, архитектор В. Гнездилов)

Номер слайду 72

Пам'ятник Григорію Сковороді встановлений у 1976 р. в Києві на Контрактовій площі неподалік від Києво-Могилянської академії (скульптор І.Кавалерідзе, архитектор В. Гнездилов)

Номер слайду 73

Пам'ятник Григорію Сковороді встановлений у 1976 р. в Києві на Контрактовій площі неподалік від Києво-Могилянської академії (скульптор І.Кавалерідзе, архитектор В. Гнездилов)

Номер слайду 74

Григорій Сковорода. Пам’ятник в Харкові

Номер слайду 75

Григорій Сковорода. Пам’ятник в Харкові

Номер слайду 76

Пам'ятник Сковороді в Лохвиці, Полтавська обл.

Номер слайду 77

Пам'ятник Сковороді в Лохвиці, Полтавська обл.

Номер слайду 78

В Харкові відкрили пам’ятник Григорію Сковороді

Номер слайду 79

В Харкові відкрили пам’ятник Григорію Сковороді

Номер слайду 80

В Харкові відкрили пам’ятник Григорію Сковороді

Номер слайду 81

Скульптурні зображення Григорія Сковороди

Номер слайду 82

Скульптурні зображення Григорія Сковороди

Номер слайду 83

Скульптурні зображення Григорія Сковороди

Номер слайду 84

Скульптурні зображення Григорія Сковороди

Номер слайду 85

Погруддя філософа на станції метро «Університет» в Києві Пам'ятна дошка на старому корпусі Києво-Могилянської академії

Номер слайду 86

Бюст Сковороді Григорію встановлений на будинку академічного музично-драматичного театру імені Т. Г. Шевченка в Дніпропетровську Григорій Сковорода не забутий у м. Мішкольці.

Номер слайду 87

Такими визначного українця побачив художник Володимир Слєпченко.

Номер слайду 88

Номер слайду 89

Павло Тичина висловився про Г. Сковороду як про філософа, педагога і письменника так: «Великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собі: обсягом широку, змістовністю глибоку і щодо світогляду свого — чисту та моральну... Великий наш філософ, який був у конфлікті з царями, царедворцями й панами, багато від цих останніх у житті своїм зазнав переслідувань, заборон та обмежень».

Номер слайду 90

Відмовившись від світської метушні, він став жити так, як йому цього хотілося,— бідно, зате вільно. Він стверджував, що голос серця людського — це й є голос Бога, а найбільше щастя для кожного — жити у злагоді із собою. Він жив, нікого не боячись, нікого не соромлячись, — і це додало йому радості та зробило його життя повноцінним.

Номер слайду 91

Г.С.Сковорода — це оригінальний і самобутній мислитель. Г.С.Сковорода — це автор оригінальної теорії «сродної» праці. Г.С.Сковорода — це видатний педагог. Г.С.Сковорода — це перший ліричний поет. Г.С.Сковорода — новатор у галузі віршової форми. Г.С.Сковорода — перший український байкар. Г.С.Сковорода — своєрідне явище в українській літературі.

Номер слайду 92

Номер слайду 93

Номер слайду 94

Номер слайду 95

ppt
Додав(-ла)
Sorich Irina
Додано
14 січня
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку