Урок "Ф. Кафка "Перевтілення""

Про матеріал
Розробка уроку за оповіданням Ф. Кафки "Перевтілення" Тема. Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного світу твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури
Перегляд файлу

Тема. Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного світу твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури

 

 Мета:  допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особли­вості оповідання Ф.Кафки та його стилю; розкрити значення терміну «самотність»; розвивати навички роботи з текстом; удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати власне ставлення  до прочитанного; сприяти вихованню найкращих моральних якостей.

 

Обладнання: портрет Ф. Кафки; малюнки Ф. Кафки;мультимедійна презентація, роздатковий матеріал (літературні словнички, кольорові картки), конверти, поезія В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?».

Тип уроку: комбінований

 

…Щасливим я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості

 Ф.Кафка

 

Хід уроку

 

 І. Організаційний момент

 ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів

 Слово вчителя

 — Відомий французький драматург XX ст. Ежен Йонеско писав:

 

«Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було «Перевтілення»), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі... я зрозумів так, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така мож­ливість. Чудовисько здатне вилізти назовні у будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що притаїлося всереди­ні нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потвор­ність...»

 

Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.

 ІІІ.Оголошення теми і мети уроку

 Запишіть у зошити тему нашого уроку: « Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного світу твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури».

 

Мета уроку: усвідомити зміст, ідейно-художні особли­вості оповідання Ф.Кафки та його стилю; розкрити значення терміну «самотність»; розвивати навички роботи з текстом;удосконалювати вміння формулювати та обґрунтовувати власне ставлення  до прочитаного;виховувати у собі найкращі моральні якості.

  ІV.Актуалізація опорних знань

 1.Перевірка домашнього завдання

Викладач.              Зараз ми пригадаємо основні факти з життя письменника Ф. Кафки:

 Літературний диктант

1.У якому кварталі народився Ф.Кафка?( єврейському)

2.Де він народився?( У Празі)

3. Чи сповідував він юдаїзм?( Ні, і судячи з усього не володів ні давньоєврейською мовою, ні навіть їдишем – розмовною мовою європейських євреїв).

4.Ким  був батько Ф.Кафки( Дрібним фабрикантом).

5. Як батько  ставився до сина(прискіпливо, деспотично, придушував волю хлопця, позбавив його віри у свої сили і викликав до себе у майбутньому почуття страху, ненависті, відрази).

6.Яку освіту здобуває Кафка( Юридичну).

7.З якого року почав друкуватися ( з1908).

8.Хто був другом письменника( Макс Брод).

9. У якому році він отримав найпрестижнішу літературну премію Німеччини? ( 1915 рік).

10.Як вона називалася?(Премія Фонтане).

11.Скільки разів він відмовив своїй нареченій?(двічі).

12.Що його постійно переслідувало? ( Матеріальні негаразди, безсоння, напади страху, неврози, хвороба серця та сухоти).

13.Хто був най улюбленим письменником Кафки?( Федір Достоєвський).

14.Через що він дістав відпустку?( Через захворювання на сухоти, з якої до праці вже не повернувся).

15 Коли помер Ф.Кафка? (3 червня 1924 року у містечку Кірлінг поблизу Відня).

 

  • Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чужим, аніж найчужіший».

 -- У своїй родині, а особливо у стосунках із батьком Ф. Кафка зазнавав тільки осудження та зневагу. Стіна нерозуміння здавалась прірвою, яка розділяла любов батька і сина. Батько придушив волю хлопця, позбавив його віри у власні сили і викликав до себе почуття страху, ненависті та відрази. Літературна діяльність не викликала захоплення у родині. Пізніше у своєму творі «Листи батькові» Кафка відобразить усі складності і тонкощі синівських почуттів, але, на жаль, він  не наважився на відверту розмову з батьком. Ф. Кафка не зміг самоствердитись у своїй родині.

 

 V. Формування вмінь та навичок

 

1. Евристична бесіда за змістом твору

 

Викладач. Давайте пригадаємо зміст новели «Перевтілення»:

 Грегор Замза — головний герой твору…

-Що з ним трапилося?

 

(-Головний герой перетворився на комаху.)

 -    Що вражає в його перевтіленні?

 

      (- Безпричинність перевтілення і безопірність цьому Грегора Замзи.)

-        Ким був Грегор до перетворення?

 

 (-Грегор –турботливий син, який утримував усю сім’ю, відпрацьовував батькові борги, дуже любив свою сестру Грету.)

 

-Опишіть основні риси характеру героя

 

          ( - Відповідальний,  турботливий, чуйний до прекрасного, працьовитий, покірний.)

 

-       Як розвивалися стосунки Грегора і сім'ї з часом?

 

  (-  Стосунки погіршилися, сімя відвернулась від Грегора.)

-       Чому виникають такі взаємовідносини?

 

  (- Сімя не розуміє, не приймає перевтілення Грегора на комаху.)

 

-         ІЦо, на вашу думку, найстрашніше у творі?

 

           ( - Відчуженість від хворого, нерозуміння, втрата родинного тепла.)

 

 2. Робота з міні – словничком. Опрацювання термінів «метафора», «символ».

 

Викладач. Для того, щоб краще зрозуміти зміст твору, його глибокий психологічний зміст та проблематичність світобачення головного героя твору, ми опрацюємо визначення «метафора», «символ». Законспектуйте , будь ласка, визначення у свої словники (самостійна робота із роздатковим матеріалом).

 Картки: 

 Метафора —образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.

 Символ  - умовний знак, натяк. Символ має філософську смислову   наповненість, тісно пов'язаний із наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення,завжди має переносне значення.

  3.Спостереження над текстом новели

 Викладач.  Діти, відкрийте, будь ласка, ваші підручники на ст.__.Ваше завдання - відшукати у творі «Перевтілення» метафори та символи, пояснити їх значення та підібрати відповідні цитати.

   4.Бесіда

 

  • Яка головна метафора твору?

 

-Перевтілення Грегора в комаху – яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу,герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати в суспільстві навіть найнижчий щабель, і навіть у своїй родині він не міг претендувати на будь-яке «людське» місце (з часу перевтілення Грегор постійно знаходився під замком у своїй кімнаті, не обідав із сім’єю за столом, не проводив час за розмовами із ріднею).

 

  • Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення?

 

-Автор хоче показати абсурдність, проблематичність такого перевтілення, зберігаючи не лише людські розміри  Грегора, а й наділяючи комаху людським розумом і душею (коли Грета принесла сніданок (грінки і молоко), Грегор спочатку дуже зрадів, адже дуже любив цю їжу, але, спробувавши її, глибоко розчарувався, бо зрозумів, що тіло комахи не пристосоване до такої їжі, коли ж сестра принесла йому зіпсуті відходи, він (як людина) гидував ними, але організм комахи вимагав саме таких харчів, - тобто, людина змушена була робити те, що було для неї неприйнятним, - ось головна проблема метафоричного світобачення автора)цитати. Кафка категорично наполягав на тому, щоб не зображали велетенської комахи на обкладинці книги, тому що перевтілення – це метафора, образ невиправного людського відчуження, самотності, нерозуміння.

 

  • Чи змінюється розмір головного героя у творі?

 

-Так. Спочатку у комахи людські розміри, коли ж Грегор помирає, його тіло покоївка змела на совок (тіло зменшилось) цитати.

 

  • Чому, на вашу думку, автор «зменшив» розмір Грегора – комахи?

 

  • Так Ф. Кафка хотів показати, як щораз збільшується прірва між відчуженою людиною та суспільством цитати.

 

  • Погляньте на дошку. Що уособлюють ці символи у творі? Поясніть їх роль.

 

-Кімната -символ внутрішнього світу Грегора(автор тричі змінює інтер’єр кімнати: спочатку це досить затишна умебльована кімната, потім – пустка, згодом – звалище непотрібних речей) цитати.

 

Двері- символ зв’язку Грегора із людським світом (сім’я інколи під час вечері привідкривала двері Грегорової кімнати, щоб він не почував себе самотнім, але так було тільки на початку) цитати.

 

Замок – символ людського нерозуміння, небажання зрозуміти і допомогти.

 

Після смерті Грегора автор називає членів родини не «батько», «мати», «сестра», а «пан», «пані», «дочка» - цим він  символічно підкреслює розпад сімейних стосунків цитати.

 

  • У чому полягає головна тема та проблема метафоричного світобачення у новелі«Перевтілення»?

 

 

 

 -- Основною темою твору є самотність людини в сучасному світі, приреченість, відчуженість. Цей стан виникає, коли людина переконана, що в цілому світі немає жодної людини, яка б розуміла і цінувала по достоїнству. Вона забирається в свою шкаралупу, припиняючи всі контакти із зовнішнім світом.

 

 Відчуття самотності розглядається – як емоційний стан людини, пов'язаний з відсутністю позитивних емоційних зв’язків, або зі страхом їх втрати. Це свого роду пасивний стан, який викликає відчуття порожнечі, ізоляції від зовнішнього світу.

 

   -- У наші дні в людей більше можливостей для спілкування, ніж коли-небудь. Телефон, інтернет, мобільні системи дозволяють зв'язатися з ким завгодно в будь-якій точці земної кулі. Але, всупереч цим можливостям, самотніх людей не стає менше. Самотня людина відчуває себе не такою, як всі, і вважає себе непривабливою особистістю. Вона стверджує, що її ніхто не любить і не поважає. Такі особливості відношення до себе супроводжуються почуттям злості , смутку, глибокого нещастя, почуттям жалю до себе. Самотня людина уникає  контактів, сама ізолює себе від інших людей, вона очікує від інших тільки неприємностей, а від майбутнього – лиш найгіршого.

 

Основні причини самотності (робота з картками)

 

1.    Втрата сенсу життя, тобто пошук того, що забезпечує стабільність, добробут, різного роду блага.

 2.    Втрата віри в себе, в свої можливості.

 3.    Брак спілкування, підтримки рідних.

 4.    Відсутність взаєморозуміння, відторгненість, почуття знехтуваності, образи руйнують основу будь-яких відносин – довіру.

 5.    Постійна туга і смуток, що підсилює небажання людини вступати в будь-які контакти з зовнішнім світом.

 6.Невміння бути відкритими, любити і приймати людей такими, які  вони є...

 

VI.Закріплення знань, умінь та навичок

 

  --Як і кожне явище, самотність також має свою позитивну сторону – це поняття усамітнення. Усамітнення – це час для роздумів, пошуків, впорядкування свого внутрішнього світу, нерідко – поштовх до творчості. На самоті народжуються наукові відкриття та шедеври мистецтва.

 Використовуйте цей період для того, щоб стати самостійнішими, розібратися в собі, стати більш твердим і навчитися самостійно приймати рішення і брати відповідальність за свої вчинки. Цей час може бути часом вдосконалення. З усього можна отримати користь, але все залежить від того, як ставитися до ситуацій, що виникають в нашому житті. Наберіться сил і терпіння – адже все змінюється.

 

2. Письмова робота «Листівка-побажання самотній людині»

 

-- А зараз пропоную вам написати на кольорових картках невеличкі листи-побажання для людей, які почуваються самотньо, які зневірились, і не можуть знайти вихід із такої ситуації. Дайте пораду, що потрібно зробити, щоб не почуватись самотнім?

 

  • Самостійна письмова робота учнів на кольорових картках

 

(написані побажання збираються у конверт)

 

  • Вибіркове озвучення побажань для самотньої людини

 

 -- Отож, ми можемо зробити висновок, що, на перший погляд, незрозумілий і беззмістовний твір має глибокий психологічний зміст, який близький кожному із нас, бо усі ми,люди, беззахисні у своєму болі. Кафка ж писав, що усі його твори написані ніби про самого себе. Його творчість - автобіографічна та глибоко психологічна, експресіоністична, стала основою для багатьох екранізацій («Перевтілення», «Муха», «Кислотний будинок»), хоча у літературі жоден із письменників не зміг продовжити цю тему, бо, як сказав Вацлав Гавел : «Якби Кафки не було, а я вмів писати краще, ніж пишу, всі його твори написав би я».

 

 

VIІ. Підсумки уроку

 

Викладач декламує поезію В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»

 

Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

 

Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.

 

Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!

 

Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

   Отже, прослухавши вірш В.Симоненка та проаналізувавши новелу Ф.Кафки «Перевтілення» ми можемо дати відповідь на питання:

  • Ким є Грегор Замза – людиною чи комахою?

 

 1.    Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 ІІродовжіть речення:

 

  • Найбільше мене вразило...
  • Я вважаю ситуацію з « перевтіленням »...

 

2.    Оцінювання учнів

 

 VIІІ. Домашнє завдання

 

 Написати твір-мініатюру на тему «Прокинувшись, я побачив(-ла), що перетворився(-лася) на…».

 

*Підготувати повідомлення (або презентацію) про життєвий та творчий шлях Джеймса Джойса.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток№1

 

Картки: (записати в зошит,привести приклад из тексту)

 

Метафора —образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.

 

Символ  - умовний знак, натяк. Символ має філософську смислову   наповненість, тісно пов'язаний із наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення,завжди має переносне значення.

 

 

 

 

Додаток№2

 Основні причини самотності:

 

1.    Втрата сенсу життя, тобто пошук того, що забезпечує стабільність, добробут, різного роду блага.

 

2.    Втрата віри в себе, в свої можливості.

 

3.    Брак спілкування, підтримки рідних.

 

4.    Відсутність взаєморозуміння, відторгненість, почуття знехтуваності, образи руйнують основу будь-яких відносин – довіру.

 

5.    Постійна туга і смуток, що підсилює небажання людини вступати в будь-які контакти з зовнішнім світом.

 

Невміння бути відкритими, любити і приймати людей такими, які  вони є...

 

 

 

docx
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
17491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку