Презентація до уроку "Художній простір як симол. Гамлет - вічний образ світової літератури. Багатогранність шекспірівських характерів."

Про матеріал

Актуалізація отриманих знань здійснюється за допомогою вправи "так - ні". Зміст останніх дій трагедії з'ясовується за допомогою учнівських переказів ланцюжком. Ілюстрації до епізодів містять не лише репродукції картин та ілюстрацій, але й кадри кінофільмів, театральних вистав. Рекомендую дітям передивитися фільм Козінцева, тому що він знимався у Білгород-Дністровський фортеці, яку вони відвідували. Аналіз прочитаного передбачає складання схеми композиції твору, визначення конфлікту (пропоную варіанти, зокрема й провокативні). Хоча поняття "ідея твору" виходить з моди, всеж пропоную її визначити. Характеристика героїв твору повиння сприяти розвитку критичного мислення школярів. Дуже добре буде, якщо учні впораються з нею самостійно.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Художній простір як символ. Гамлет – вічний образ світової літератури Багатогранність шекспірівських характерів

Номер слайду 2

Актуалізація отриманих знань Вправа “Так – ні” Полоній вирішує, що принц збожеволів від любові до його дочки. Король і королева запрошують Розенкранца й Гільденстерна, щоб вони умовили Гамлета продовжити навчання в універсітеті. У розмові з Розенкранцем і Гільденстерном Гамлет називає Данію смітником. Гамлет побоюється того, що в образі Привида до нього приходив диявол. Гамлет каже про себе “А я, Ледащо, тугодум, безверхий бевзь, Тюхтій оспалий, ні на що не здатний» у монолозі «Бути чи не бути?». Гамлет радить Офелії вийти заміж за іншого. Король залишається в залі до кінця вистави. У розмові з Розенкранцем і Гільденстерном Гамлет порівнює себе з флейтою. Король намагається молитвою спокути гріх братовбивства. Розмову королеви з Гамлетом влаштовує король. Під час розмови Гамлета з королевою з’являється Привид. Гамлет гадає, що за килимом ховається король.

Номер слайду 3

Зміст дії ІV трагедії “Гамлет” Гертруда повідомляє Клавдія, що Гамлет вбив Полонія. Король розпоряджається знайти принца і віднести тіло вбитого радника в каплицю. Гамлет говорить Розенкранцу й Гільденстерну, що тіло Полонія він «змішав з землею; принц порівнює Розенкранца «з губкою, яка живе соками царських милостей». Потішаючись, Гамлет каже королю, що Полоній на вечері – «на такий, де вечеряє не він, а їдять його самого», але після зізнається, що сховав тіло радника близько сходів галерейної. Король розпоряджається негайно заманити Гамлета на корабель і везти його до Англії у супроводі Розенкранца й Гільденстерна. Клавдій вирішує, що Британець повинен повернути йому борг, убивши принца. Рівнина в Данії. Військо норвежців здійснює прохід через місцеві землі. Гамлету пояснюють, що військові йдуть «відторгнути містечко, не помітне ні чим». Гамлет розмірковує про те, що «рішучий принц» «радий пожертвувати життям», заради справи, яка «не варта виїденого яйця», а він сам все ніяк не зважиться на помсту. Дізнавшись про смерть Полонія, Офелія сходить з розуму. Дівчина журиться про батька, співає дивні пісні. Гораціо ділиться з королевою своїми страхами і побоюваннями – «народ бурчить», «вся муть спливла із дна».

Номер слайду 4

Таємно повернувся з Франції Лаерт. Він вривається в замок з натовпом бунтівників, які проголосили його королем. Юнак хоче помститися за смерть батька, але король утихомирює його запал, обіцяючи відшкодувати втрату і допомогти: «в союзі домогтися правди». Побачивши божевільну Офелію, Лаерт ще дужче палає жагою помсти. Гораціо отримує від моряків лист Гамлета. Принц повідомляє, що потрапив до піратів, просить передати королю надіслані їм листи і як можна швидше прийти до нього на допомогу. - Король знаходить в особі Лаерта союзника, вказуючи йому на те, що у них спільний ворог. Клавдію доставляють листи від Гамлета – принц пише, що був висаджений нагим на данську землю і просить короля завтра ж його взяти. - Лаерт чекає зустрічі з Гамлетом. Клавдій пропонує направляти дії юнака, щоб Гамлет загинув «сам по добрій волі». Лаерт погоджується, вирішуючи для вірності перед боєм з принцом змастити вістря рапіри отруйної маззю. - Раптово з’являється королева з новиною, що Офелія потонула в річці: «… на гілку злізла почепити Свої вінки; зрадливий сук зломивсь, І всі ті зела, та й вона сама Упали в бистрину. …»

Номер слайду 5

Friedrich HEYSER (1857-1921) Офелія. Фрагмент картини 

Номер слайду 6

Зміст дії V трагедії “Гамлет” Ельсінор. Цвинтар. Могильники копають могилу для Офелії, обговорюючи, чи можна ховати самогубця за християнським обрядом. Бачачи викинуті могильником черепа, Гамлет роздумує над тим, хто були ці люди. Могильник показує принцу череп Йорика, королівського блазня. Взявши його в руки, Гамлет звертається до Гораціо: «Бідний Йорик! – Я знав його, Гораціо. Це був чоловік нескінченного дотепності», «а тепер це сама бридота. Мене нудить, коли я дивлюся на нього». Офелію ховають. Бажаючи востаннє попрощатися з сестрою, Лаерт стрибає в її могилу, просячи закопати його з сестрою. Обурившись фальші того, що відбувається, принц, який стояв осторонь, стрибає в могилу вслід за Лаэртом і вони борються. Придворні їх розводять. Гамлет повідомляє, що хоче «дозволити суперництво» з Лаертом в сутичці. Король просить Лаерта поки не вживати ніяких дій – «потерпіть. Все йде до розв’язки»

Номер слайду 7

Гамлет розповідає Гораціо, що виявив на кораблі лист Клавдія, в якому король розпорядився убити принца після прибуття до Англії. Гамлет змінив його зміст, наказуючи негайно вбити подавачів листа. Принц розуміє, що відправив Розенкранца і Гільденстерна на смерть, але його не мучить совість. Він поянює Гораціо: «Вони мені сумління не гнітять; В чужі-бо справи втрутились ці двоє. Нікчемам небезпечно потикатись Між два розлючені, меткі мечі Противників могутніх.» Гамлет визнається Гораціо, що шкодує про сварку з Лаертом і хоче помиритися з ним. Наближений короля Озрік повідомляє, що Клавдій посперечався з Лаертом на шість арабських коней, що принц переможе в битві. У Гамлета з’являється дивне передчуття, але він відмахується від нього: «Нам не страшні віщування. І горобець не впаде без божої на те волі.»

Номер слайду 8

Перед поєдинком Гамлет просить у Лаерта прощення, говорячи, що не бажав йому зла. Король кидає в келих принца з вином отруту, кажучи, що це перлина. У розпал битви Лаерт ранить Гамлета, після чого вони міняються рапірами і Гамлет ранить Лаерта. Лаерт усвідомлює, що сам «попався в мережі» своєї підступності. Королева випадково робить ковток з келиха Гамлета і вмирає. Гамлет наказує знайти винного. Лаерт повідомляє, що рапіра і питво були отруєні, і у всьому винен король. Гамлет вбиває отруєною рапірою короля. Вмираючи, Лаерт прощає Гамлета. Гораціо хоче випити залишки отрути з келиха, але Гамлет забороняє, просячи розповісти непосвяченим «правду про нього». Вдалині чути постріли і марш – з Польщі з перемогою повертається Фортінбрас. Вмираючи, Гамлет визнає право Фортінбраса на данський престол. Фортінбрас наказує із честю поховати принца. Лунає гарматний залп.

Номер слайду 9

Композиція твору експозиція зав'язка розвиток дії кульмінація розв'язка Поява Привида Зустріч Привида з Гамлетом Дуель Гамлета з Лаертом, смерть королеви, Лаерта, Гамлета, короля Поява Фортінбраса, поховання Гамлета з наданням належної пошани мишоловка Шлях принца до помсти Аналізуємо прочитане

Номер слайду 10

Основа конфлікту Оскільки “Гамлет” – філософська трагедія, труднощі в аналізі починаються вже з визначення конфлікту твору. Пропоную варіанти: Помста Гамлета Клавдію за вбивство батька. Боротьба за владу у данському королівстві. Гамлет – прямий нащадок батька, отже Клавдій – узурпатор. Моральні поневіряння Гамлета (внутрішній конфлікт) – вбивати – не вбивати ( із боягузтва, неприйняття вбивства, небажання діяти незаконними методами, жалості до матері, сумнівів щодо здатності керувати “гнилою” державою). Виявлення, оголення людської суті, “зривання масок”. Боротьба зі злом і ницістю. Літературознавці обережно ставляться навіть до визначення теми твору. Вбивство брата й помста племінника дядькові за злочин? Неможливість існування чесної мислячої людини у царстві брехні та зради? Втім тема належить до вічних тем світової літератури. Це тема боротьби добра і зла.

Номер слайду 11

Ідея твору (те, що хоче довести автор, над чим він змушує замислитися) витікає з самої теми – довічної боротьби добра й справедливості зі злом. Але чи можна подолати зло у відкритому двобої, з відкритим забралом? Воно як гідра, у якої багато голів і всі вони озброєні отруйними зубами. Тому добро теж повинно одягнути маску. У даному випадку це вдаване божевілля. Чи хоче довести автор, що головна трагедія Гамлета полягає у його самотності? Певно, так, адже Гамлет до кінця не зрозумілий та не прийнятий оточуючими. Більше того: люди досі не дійшли згоди щодо Гамлета. Чи можна вважати його суто позитивним героєм? Чи не з-за нього збожеволіла та загинула Офелія? Королева-матір, якій покійний батько просив не нашкодити? Полоній? Лаерт? Якби Гамлет вчасно розповів Лаерту про злочини Клавдія, хто знає, чи не знайшов би він собі прихильника?

Номер слайду 12

Лоуренс Олів'є в ролі Гамлета. 1948 р. Образи героїв твору Гамлет Освіченість (навчання у Віттенберзькому університеті), відірваність від придворного життя. Крах ілюзій, як наслідок – розчарованість в матері, друзях, зміни у характері. Відмова від любові до Офелії. Відчуваючи, що Офелія є інструментом в руках батька, Гамлет відкидає кохання, бо воно може завадити здійсненню помсти. Уміння розбиратися в людях. Гуманізм, що є причиною смутку й духовних пошуків. Стриманість та імпульсивність одночасно. Герой діє під впливом почуттів. Гамлет – типовий представник доби бароко. Він міг би сказати про себе словами Джона Донна: “ … я – клубок із протиріч; в душі моїй зустрілись день і ніч…” Гамлет – вічний образ світової літератури

Номер слайду 13

Клавдій, Гертруда Клавдій Король-узурпатор – повна протилежність Гамлета. Обмеженість. Відсутність гуманізму, що проявляється у характері, вчинках: жорстокість, безпринципність, підступність. Мотиви вчинків – егоїзм, якщо не егоцентризм. Виникає запитання про розум Клавдія. Що це – справжнє вміння мислити логічно чи хитрість, інстинкт самозбереження? Гертруда Звиклість до того, що її кохають, спочатку померлий король Гамлет, зараз – король Клавдій. Вона заплющує очі на вчинки Клавдія чи з-за невміння розбиратися в людях, чи з-за небажання щось змінювати у власному житті. Любов до сина. Обмеженість. Вміння співчувати (ставлення до божевільної Офелії, Лаерта), але нездатність допомогти.

Номер слайду 14

Гамлет і Полоній Гамлет і Гільденстерн Гораціо і Гамлет Образи придворних Полоній, Озрік, Розенкранц і Гільденстерн – жива ілюстрація до слів Гораціо про “гнилизну” у данському королівстві. Озрік – єдиний, хто залишився живим у ситуації, коли придворні опинилися між протилежними силами. Можливо, це сталося ще й тому, що він є справжнім “хамелеоном”. Той, хто прочитав твір у повному обсязі, пам'ятає, як молодий придворний погоджується з Гамлетом щодо холоду й задухи зі спекою одночасно. Втім Гораціо теж є придворним, але це не заважає йому бути вірним другом Гамлета і справжньою людиною. Згадайте Томаса Мора, який був страчений за часів Генріха VІІІ, оскільки проявив чесність і принциповість.

Номер слайду 15

Гамлет і Офелія. Фрагмент ілюстрації Савви Бродського Клавдій, Гертруда, Офелія і Лаерт Офелія Слухняна донька. Кохає Гамлета досить обережно. Порівняйте з Джульєттою. Приречена, бо знаходиться між сторонами конфлікту. Лаерт Обмежений, упереджений, піддається негативному впливу Клавдія. Підступний (думка отруїти клинок рапіри належить йому). Нещирий, бо на словах пробачає Гамлета, але не відмолюється битися отруєною зброєю. Пізнє прозріння наступає перед смертю: повідомляє про справжню причину смерті королеви, про отруєну зброю. Лише тепер зрозумів, хто є першопричиною загибелі родини.

Номер слайду 16

 Трагедію «Гамлет» називають філософською, тому що в ній порушено проблеми, пов’‎язані з основами людського буття. Сукупність проблем у творі називають проблематикою. Визначмо проблеми, порушені автором у трагедії. Проблема життя та смерті є лейтмотивом усієї п’‎єси. Багато героїв твору помирають, майже всі вони розмірковують про смерть та життя. Важливим моментом для усвідомлення швидкоплинності людського життя є сцени на кладовищі. Проблема боротьби й бездіяльності. Що краще: змиритися чи боротися зі злом? А чи буває добро з кулаками? Чи не перетворюється воно в цей час на зло? Більше питань, ніж відповідей Проблема любові та зради. Зрада — поняття, що присутнє у п’‎єсі майже постійно на зрадників та шпигунів перетворюються навіть близькі для Гамлета люди. Чому королева зраджує пам’‎ять батька Гамлета, Офелія — Гамлета, Клавдій — брата, Розенкранц і Гільденстерн — друга? Зрозумілим є одне: справжня любов і зрада — несумісні. Про провідні мотиви трагедії дізнайтеся з підручника (с. 35), або визначте їх самостійно.

Номер слайду 17

Художній простір як символ Герої п’єси “Гамлет” заглиблюють кожного читача та глядача у свої переживання, біль, втрати... Система образів твору дає змогу якнайкраще розкрити філософські проблеми, закладені в основу твору. Важливо розуміти, що образи, змальовані у трагедії, далеко не однозначні. Кожен герой Шекспіра — окремий світ зі своїми перевагами й вадами. Водночас перед читачем розкривається данське королівство, яке стало своєрідним символом морального занепаду. Трагедія “Гамлет, принц данський” відзначається винятковою глибиною і складністю. Не випадково їй присвячено тисячі наукових досліджень. Поглиблений соціально- психологічний і художній сенс трагедії виявляється в утвердженні необхідності боротьби проти зла, у граничному обуренні проти всього, що спотворює природу людини, позбавляючи її істинної людяності. Також трагедія сповнена роздумами про причини зародження зла в людях. Подумайте й ви над причинами та наслідками власних вчинків. Шукайте справжніх друзів, які не зрадять, коханих, які не забудуть.

Номер слайду 18

Домашнє завдання Скласти сенкан “Гамлет”. Обрати тему для твору, підібрати цитати: Чи насправді є “вічним” образ Гамлета? Що відбувається у данському королівстві? Помста у трагедії Шекспіра “Гамлет”

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Примаченко Рима
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
7 листопада 2020
Переглядів
14694
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку