Презентація до уроку, яка допоможе поглиблювати знання учнів про текст та його основні ознаки; удосконалювати вміння й навички школярів виділяти в тексті тему, мікротему, тематичні речення, ділити текст на абзаци; розвивати творчі вміння працювати з текстом, досліджувати, зіставляти, аналізувати його структуру; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчати школярів розуміти й цінувати життя, дотримуватись правил протипожежної безпеки.
Дослідження-зіставлення. Прочитайте два набори речень і визначте, який із них ми можемо назвати зв’язним текстом?Найбільш небезпечними є лісові пожежі. Протягом свого життя кожна людина багато разів буває біля води, купаючись у години відпочинку, переправляючись через ріки та озера тощо. Будь-яка вулиця складається з проїзної частини, узбіччя та тротуару. Пожежі – найбільш масове і розповсюджене лихо: вони відбуваються практично в усіх районах нашої країни, особливо в лісах, на торф’яниках, полях. У 90 % випадків причиною виникнення лісових пожеж стає людина, яка необережно поводиться із вогнем і не звертає уваги на необхідність суворого дотримання правил протипожежної безпеки.
«Незакінчене речення»Група речень, об’єднаних між собою темою, основною думкою та граматично, називається… текст. Будь-який текст складається з двох і більше… речень. Те, про що йдеться в тексті, називається… темою. Те головне в тексті, що автор стверджує, до чого він закликає, чого навчає, називається… основною думкою5. Основні ознаки тексту – це:• Наявність теми й основної думки.• Наявність двох і більше речень.• Пов’язаність речень за змістом.• Послідовність та завершеність викладу.• Граматичний зв’язок між реченнями. Текст має структуру. У ньому є… вступ, основна частина, кінцівка
Двадцять шосте квітня. Класна робота. Мікротема й абзац. Ключові слова в текстіМета:поглиблювати знання про текст та його основні ознаки; удосконалювати вміння й навички виділяти в тексті тему, мікротему, тематичні речення, ділити текст на абзаци; розвивати творчі вміння працювати з текстом, досліджувати, зіставляти, аналізувати його структуру; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчати розуміти й цінувати життя, дотримуватись правил протипожежної безпеки.
Коментований диктант. Вогонь – друг?Вогонь – один із найперших помічників людини. Тисячі років назад він зігрівав людину, захищав її від диких звірів, допомагав готувати їжу. Він і зараз залишається нашим другом. Але якщо з ним поводитися неправильно, то він може перетворитися в жорстокого ворога. Пожежа може статися не тільки в квартирі, а й у природі, в транспорті, в громадських місцях. Причини пожежі можуть бути різні: електроприлади, газ, вибухонебезпечні речовини. Де б ви не знаходились, пам'ятайте, що ваша поведінка може стати причиною цієї пожежі, або навпаки – допоможе попередити її. Не забувайте: дотримання правил протипожежної безпеки – запорука спокійного життя.
«Займи позицію»Визначте кількість мікротем у тексті. Чи співпадають абзаци з мікротемами?Скільки тематичних речень у тексті?Вогонь – друг? Вогонь – один із найперших помічників людини. Тисячі років назад він зігрівав людину, захищав її від диких звірів, допомагав готувати їжу. Він і зараз залишається нашим другом. Але якщо з ним поводитися неправильно, то він може перетворитися в жорстокого ворога. Пожежа може статися не тільки в квартирі, а й у природі, в транспорті, в громадських місцях. Причини пожежі можуть бути різні: електроприлади, газ, вибухонебезпечні речовини. Де б ви не знаходились, пам'ятайте, що ваша поведінка може стати причиною цієї пожежі, або навпаки – допоможе попередити її. Не забувайте: дотримання правил протипожежної безпеки – запорука спокійного життя.
Вогонь – друг? Вогонь – один із найперших помічників людини. Тисячі років назад він зігрівав людину, захищав її від диких звірів, допомагав готувати їжу. Він і зараз залишається нашим другом. Але якщо з ним поводитися неправильно, то він може перетворитися в жорстокого ворога. Пожежа може статися не тільки в квартирі, а й у природі, в транспорті, в громадських місцях. Причини пожежі можуть бути різні: електроприлади, газ, вибухонебезпечні речовини. Де б ви не знаходились, пам'ятайте, що ваша поведінка може стати причиною цієї пожежі, або навпаки – допоможе попередити її. Не забувайте: дотримання правил протипожежної безпеки – запорука спокійного життя.
Виконання тестових завдань1. Тема тексту розкривається за допомогою: А. Абзацу. Б. Мікротеми. В. Основної думки2. Одне найбільш значуще речення мікротеми називається…А. Тематичним. Б. Ключовим. В. Основним3. Слова в тексті, які мають істотне смислове навантаження, називаються…А. Тематичними. Б. Ключовими. В. Основними4. Те головне в тексті, що автор стверджує, до чого він закликає, чого навчає, називається…А. Темою. Б. Мікротемою. В. Основною думкою
5. Установіть відповідність між рядками слів та визначеннями орфограми: Хв..лястий, зат..шок, кр..вий Не/воля, не/сміливий, не/дарма Голланд..с..кий, тюмен..с..кий, тернопіл..с..кий. Легко/атлетичний, фізико/ математичний, м’ясо/молочний А. Написання м’якого знака. Б. Букви е, и, що позначають ненаголошені голосні в коренях слів. В. Подвоєння приголосних. Г. Написання частки не зрізними частинами мови. Д. Написання складних слів
6. Установіть відповідність між умовами постановки тире і прикладами речень: На місці пропущеного члена речення Перед узагальнювальним словом. У безсполучниковому складному реченні Між підметом і присудком А. Думки – вічна енергія. Б. Кінчається пам’ять – кінчається нація. В. Дикі голуби – горлички – здивовано позирають на нас із верхів’я посадки. Г. Вода, хмари, плав – все пливло, все безупинно неслося вперед. Д. Батько не розуміє сина, а син – батька.
Виконання тестових завдань1. Тема тексту розкривається за допомогою: А. Абзацу. Б. Мікротеми. В. Основної думки2. Одне найбільш значуще речення мікротеми називається…А. Тематичним. Б. Ключовим. В. Основним3. Слова в тексті, які мають істотне смислове навантаження, називаються…А. Тематичними. Б. Ключовими. В. Основними4. Те головне в тексті, що автор стверджує, до чого він закликає, чого навчає, називається…А. Темою. Б. Мікротемою. В. Основною думкою
5. Установіть відповідність між рядками слів та визначеннями орфограми: Хв..лястий, зат..шок, кр..вий Не/воля, не/сміливий, не/дарма Голланд..с..кий, тюмен..с..кий, тернопіл..с..кий. Легко/атлетичний, фізико/ математичний, м’ясо/молочний А. Написання м’якого знака. Б. Букви е, и, що позначають ненаголошені голосні в коренях слів. В. Подвоєння приголосних. Г. Написання частки не зрізними частинами мови. Д. Написання складних слів
6. Установіть відповідність між умовами постановки тире і прикладами речень: На місці пропущеного члена речення Перед узагальнювальним словом. У безсполучниковому складному реченні Між підметом і присудком А. Думки – вічна енергія. Б. Кінчається пам’ять – кінчається нація. В. Дикі голуби – горлички – здивовано позирають на нас із верхів’я посадки. Г. Вода, хмари, плав – все пливло, все безупинно неслося вперед. Д. Батько не розуміє сина, а син – батька.