19 січня о 18:00Вебінар: Психологічна допомога дітям і дорослим у кризових станах

Навчально-методичний посібник.Цікавий світ фразеології

Про матеріал

Дана тема є актуальною, оскільки розвиває словниковий запас учнів, мислення, увагу, пам'ять, кмітливість, творчі здібності. Ця робота має на меті виховувати всебічно розвинену людину. Підібраний матеріалу має практичне значення, адже у ньому запропоновані різні види робіт які слугуватимуть дидактичним роздатковим матеріалом на уроках української мови і літератури та у позаурочний час ( на виховних годинах, тематич- них тижнях).

Перегляд файлу

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\c53c0eb67a07t.jpgC:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\1830178qyjed01h98-1-.gif                                             Відділ освіти Коростенської райдержадміністрації

                      Обласна постійно діюча педагогічна виставка

«Сучасна освіта Житомирщини 2017»

                   Цікавий світ фразеології

навчально-методичний посібник

                                                                   Бездітна Ольга Петрівна,

                                                                                 вчитель української мови   

                                                                                 і літератури

                                                                                 Кожухівської СЗШ І-ІІІ ступенів                                   

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\1830178qyjed01h98-1-.gif2017 рік

 

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\0_3ab0c_6eca1b2c_L.pngE:\фото\рзні\ihz3GzkbnnU.jpg                                                          Інформаційний лист

                                                     Бездітна Ольга Петрівна

                                                                  Дата народження: 15.04.1983 р.

                                                                  Місце роботи: Кожухівська середня загальноосвітня 

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\0_3ab0c_6eca1b2c_L.png                                                                          школа І-ІІІ ступенів

                                                                 Посада: вчитель української мови та літератури

                                                                 Кваліфікаційна категорія: І ( присвоєна у 2016 році)

                                                                 Стаж роботи: 13 років

 

 

 

 

 

Тема досвіду: « Цікавий світ фразеології»   

Адреса досвіду: Кожухівська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Коростенського району, Житомир-ської області.

Автор досвіду: Бездітна  Ольга  Петрівна, вчитель української  мови  та літератури.

Актуальність досвіду:нормативно-правовий  документ освіти вимагає виховувати всебічно  розвинену людину. Тому дана тема є актуальною, оскільки розвиває словниковий запас учнів, увагу , пам’ять, кмітливість,  творчі  здібності. Діти під керівництвом вчителя займаються пошуковою та проектною діяльністю.

Ідея досвіду: показати учням наскільки цікава і різноманітна наша українська мова. Поглибити  знання  дітей  з  фразеології, як галузі мовознавчої науки. Адже завдання на визначення фразеологізмів містять у собі як олімпіа- ди так і ЗНО. Дати більш глибші пояснення фразеологізмам та  залучити  дітей  до пошукової і самостійної робо- ти. Завдяки  цьому легко визначити творчі здібності дитини і її відношення до української мови, як навчального предмета.

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка (2)\!!!.jpgТехнологія досвіду: у розділі «Творча майстерня» містяться практичні завдання в яких враховано всі рівні нав- чання дитини. Для учнів з  низьким  рівнем  знань вправи на зорове сприйняття, для  достатнього та  високого  рівнів  більш  творчі  завдання – ті, які  вимагають пояснення або пошукової  діяльності. Головним завданням для вчителя української  мови є: навчити дитину мислити та розвивати у неї комунікабельні компетенції. Якщо дитина вміє грамотно висловити свою думку то відразу видно результат праці педагога.

 

 

Рецензія

на опис досвіду роботи  вчителя  української  мови  та  літератури  Кожухівської СЗШ І-ІІІ ступенів Бездітної Ольги Петрівни на тему: «Цікавий світ фразеології».

   Опис  роботи  включає: ідею  досвіду, актуальність  проблеми, опис основних  джерел  та стилістичну  роль  фразеології, творчу  майстерню  в якій розроблені практичні завдання, список використаної  літератури.

   Дана тема є актуальною, оскільки розвиває словниковий запас учнів, мислення, увагу, пам’ять, кмітливість, творчі  здібності. Ця робота має  на  меті  виховувати   всебічно розвинену людину. Підібраний  матеріалу  має  практичне  значення, адже у ньому запропоновані різні види робіт які слугуватимуть дидактичним роздатковим  матеріалом  на уроках української мови  і  літератури  та  у  позаурочний  час  ( на  виховних  годинах, тематич- них тижнях).

   Досвід призначений для використання вчителями української мови та літератури.

 

 

 

Рецензент

Директор Кожухівської  СЗШ І-ІІІ ступенів                              І.В. Вигівська

 

 

                                  Анотація педагогічного досвіду

« Вивчаючи рідну мову, ми опановуємо

могутнє знаряддя людської думки,

самовдосконалюємося як особистість»

      Досвід роботи Бездітної Ольги Петрівни з теми: «Цікавий світ фразеології» ґрунтується на використанні передового педагогічного досвіду з даної теми, власних надбаннях вчителя і його особистісних якостях.

       Головним  завданням  вивчення  української  мови  є  підготовка  грамотної  людини  з  високим  рівнем      комунікативної  компетентності. Учнів, які  мають  гарний словниковий запас, вміють вільно виражати свої думки та почуття в усному та писемному мовленні.

  У представленому матеріалі ви знайдете цікаві завдання та ігри, які допоможуть краще розвивати мислення, увагу, пам`ять в учнів, проявляти свої творчі здібності. А вам зробити урок яскравішим і емоційнішим. 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\b612feba6ba88b565acb78c0eef91e4f.jpg   Сподіваюся, що цей матеріал допоможе вам збагатити власний досвід, урізноманітнити навчальну діяльність учнів, виховувати у дітей почуття прекрасного та любов до рідного слова.

 

Призначений для вчителів української мови.

 

 

 

Зміст

C:\Users\Влад\Pictures\GameCenter\PSD.Book.Template.3780x2560.jpg 

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\16600_html_66a47b54.jpgІ. Фразеологія, як галузь мовознавчої науки:

  • C:\Users\Влад\Pictures\різне\обереги\1392887003_kaluna.jpg стилістична роль фразеології
  •   з історії фразеологізмів
  •   джерела фразеології
  •   види фразеологізмів

ІІ. Вислови античних часів.

ІІІ. Влучні вислови видатних людей.

ІV. Літературна вітальня ( фразеологізми у віршах).

V. Творча майстерня (практичні завдання).

 

 

 

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\1830178qyjed01h98-1-.gifФразеологія як       галузь мовознавчої науки

 

 


 

 

Джерела фразеології

Фразеологізми є важливим засобом мовної образності  і виразності.          

І. Народна мова

( Спіймати облизня; аж гай гуде; вітер у кишенях).

ІІ. Біблеїзми

( Вавілонське стовпотворіння; Ноєв ковчег; Соломонове рішення).

ІІІ. Вислови античних часів

( Віща Кассандра; Нитка Аріадни; Домоклів меч).

ІV. Влучні вислови видатних людей

( Борітеся – поборете. (Т.Шевченко)).

V. Переклади іншомовних стійких словосполучень

( Шерше ля фам (франц.); Дивитися крізь пальці (нім.)).

VІ. Професійно-технічні вислови

( Грати першу скрипку; підносити на щит)

 

 

C:\Users\Влад\Pictures\різне\обереги\molitva-pro-zachattya-ditini-matroni-moskovskoyi_953.jpegC:\Users\Влад\Pictures\різне\село\69129127_1294822331_bcdb28cc604e.jpg 

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка\557cbed877901.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Влад\Pictures\GameCenter\knigi.pngC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка\images (5).jpgC:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\125250098_0001.png 

 


Види фразеологізмів

І. Фразеологічні зрощення (ідіоми)

Це стійкі звороти, лексичне значення яких, не складаються  зі  значення слів,  що  входять до  їхнього  складу.

Наприклад :

Теревені травити – говорити нісенітниці.

Байдики бити – ледарювати.

Глеки побити – посваритися.

Гарбуза дати – відмовити.

Пекти раків – червоніти.

ІІ. Фразеологічні єдності

Систематично неподільні фразеологізми, цілісне значення яких умотивоване значенням їхніх компонентів.

Наприклад:

Грати першу скрипку – бути головним.

Вивести на чисту воду – викрити непорядність.

Прикусити язика – замовчати.

Хоч до рани приклади – дуже добрий, лагідний.

ІІІ. Фразеологічні сполучення

Це фразеологізми до складу яких входять слова, з яких одне є вільним, а цілісне значення випливає        із значення компонентів.

C:\Users\Влад\Pictures\фразеологізми\img41.jpgНаприклад:

Брати участь.

Зачепити гордість.

C:\Users\Влад\Pictures\фразеологізми\img40.jpgБерегти як зіницю ока.

Страх бере.

 

 


 


Дамоклів  меч

    Цей фразеологізм означає – постійна смертельна небезпека.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\rycar_s_mechom_prev.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\107105.jpg      Походження  фразеологізму  повязане  з  іменем      Дамокла, придворного улюбленця грецького тирана       Діонісія. Одного разу під час обіду Дамокл  дуже  ви-хваляв володаря,вважаючи його найщасливішою людиною у світі. Діонісій вирішив провчити заздрісника. Під час бенкету він наказав слугам посадити  Дамокла на трон. Той був на сьомому небі  від радості.  Аж раптом побачив як над його головою на кінській волосині висів гострий меч, що будь-якої миті міг обірватися і вбити. Діонісій пояснив, що це символ небезпеки, яка завжди нависає над тим, хто має безмежну владу.

 

 

 

 

Егіда. Перебувати під егідою.

Цей  фразеологізм означає – бути під захистом, заступництвом, патронатом.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\164.jpg    Походить вислів із грецької міфології.  Егіда – щит верховного бога Зевса, викуваний Гефестом. У центрі егіди була зображена голова медузи Горгони.  Згодом цей  щит став атрибутом богині мудрості  Афіни, символом  її  заступницької  зверхності  над  богами  й  людьми. У виняткових випадках його міг носити також Аполлон.

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\181463300018426cced70f0c5d7a6ee771913b0ebd.jpg 

 

 

 

 


Авгієві стайні

  Цей фразеологізм означає – надзвичайна запущеність, бруд, безлад.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\imgpreview.jpg    У Давній Греції був цар Авгій, який любив коней. У його стайнях  їх було понад три тисячі.  Ці стайні майже тридцять років ніхто не вичищав, і  вони під саму стелю заросли гноєм. До Авгія на службу  прийшов Геракл. Тільки йому було під силу вичистити стайні. Але Геракл був не тільки сильним, а й розумним: він пустив річку крізь ворота стаєнь, і бурхливий потік вимив звідти весь бруд.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\micro_8.jpg 

 

 

 

 

 

     Бочка Діогена

 Цей фразеологізм найчастіше використовується для порівняння, коли йдеться про чиєсь аскетичне, дуже убоге житло.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\557cbed877901.jpg    Багато легенд існує про давньогрецького  філософа Діогена, який жив у ІV ст. до н.е. Він усім доводив зне- вагу до побуту, задовольняючись лише найнеобхіднішим. За переказами, Діоген жив у бочці вважаючи бу- динок  зайвою розкішшю.

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\112705308_large_Tupuylev_I_F_Aleksandr_Makedonskiy_pered_Diogenom_1787.jpg 

 

 

 

 


Ахіллесова пята

  Цей фразеологізм означає – слабке, вразливе місце. 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\Разние\images_2014_1124_4.jpg  За старогрецьким міфом, мати Ахіллеса -  морська   богиня Феміда купала його у водах священної ріки Стікс, щоб зробити невразливим для ворожих стріл. Купаючи, вона тримала його за пяту, тому води річ- ки не обмили її. Стріла  Паріса, спрямована  богом Аполлоном, влучила в пяту  і  Аххілес загинув.          

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\Разние\946a.jpg 

 

 

 

 

 Нитка Аріадни

   Цей фразеологізм означає – надійний дороговказ, спосіб за допомогою якого можна вийти із складної, заплутаної ситуації.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\Разние\8861defab1f6.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\Разние\509859.jpg  На острові Кріт в лабіринті цар Мінос поселив свого сина Мінотавра – потвору з головою бика, дуже злого. Раз на дев’ять років афіняни платили Міносу данину, сім хлопців і сім дівчат, яких  кидали  у лабіринт  для того, щоб їх поїдав Мінотавр. Але грецький герой Тесей вирішив покінчити з цим. Дочка царя Аріадна відразу закохалася у красеня Тесея і пообіцяла йому до- помогти вбити Мінотавра. У неї був чарівний клубок за допомогою якого можна було вийти із лабіринта та меч, яким можна перемогти  Мінотавра. Аріадна віддала цей клубок Тесею  і  йому вдалося убити чудовисько, визволити дівчат із хлопцями та забрати до себе красуню Аріадну.

 

 


 


 


C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\76611611562a580f9a8bade8c17d850fe80644a594c_b.jpgКазка про нитку Аріадни


Колись у печері потвора жила,                                       Страшна, ненаситна потвора була:                                    Хоч тілом людина, обличчям же  -  бик,                        Хто зайде в печеру – не вийде повік.                            Була та печера на острові Кріт,                                         А вів лабіринт із печери на світ.                                 Якщо від потвори і вдасться втекти,                             Дороги на волю уже не знайти.                                       На смерть був приречений красень Тезей,                              Ішов до печери у гурті людей,                                         Та раптом одна із царевих дочок                                 Дала йому меч і клубок ниточок.                                         Кінець привязав  біля входу юнак,                             Пішов лабіринтом, клубок же  -  в руках.                               Убив він потвору – чарівний клубок                              На світ його вивів, до сонця й зірок.                                 « Як звуть тебе, дівчино?» - мовив юнак.                             « Мене - Аріадна». – « То ж буде хай так,                                       Що нитка твоя – порятунок, удача                                          Й дороговказ в розвязанні задачі».                                  Минають роки – століття минають,                                   А нитку з клубка Аріадни всі знають.                           

 


 

 


 

 

 

 

 

 

Казка про Ахіллесову пяту


Матуся  у Стіксі синочка купала,                                Купаючи хлопця, за пятку тримала.                                І став невразливий юнак Ахіллес,                                            І слава його донеслась до небес.

Все тіло безсмертним було у героя,                                         Та пятка лишилась не вмита водою.                                         Поцілений в пятку, загинув юнак.                                            Хто знає, чи так це було, чи не так …                                       

П’ята ж Ахіллесова все-таки є:                                                  Це місце вразливе – твоє і моє,                                                   П’ята Ахіллесова – лінощі Колі,                                                       Пихатість – у Лесі, невпевненість – в Олі.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\nozhki-300x200.jpgПята Ахіллесова в Раї – граматика,                                              У Ніни й Олени – складна  математика.                                        Пята Ахіллесова в кожного є:                                                          Це місце вразливе твоє і моє.

                                                          А. Свашенко


 

 


 


 

 

 

 


Фразеологізми у творчості       українських письменників

Та  що  се  ти  мені  байки  плетеш,                                          На глум здіймаєш чи смієшся в вічі?                          Нема ніде нічого, а вона                                                якогось дуба смаленого править                                      та обіцяє груші на вербі!

                                     Леся Українка

… Коли не вмів ще й букваря читати,                         Ходив, як кажуть, пішки під столом,                           Любить людей мене навчила мати                                             І рідну землю, щоб там не було.

                                        В. Симоненко

Був я на коні і під конем,                                                 Був, мовляв нещасним і щасливим,                                        Але в думах кланявся тим нивам,                                          Цій дорозі з рідним споришем.

                                             І. Гнатю

 

 

Поет не той, кому охота                                                 Слівцем побавитися красним.                                           А той, кому чиясь турбота                                                 Пече у серці болем власним.                                                     Не той, у кого тільки й духу                                          Що вниз пливти, за течією                                         Поет і в холод-завірюху                                                     Не кутає душі своєї.                                                            Не той, що має хист і порох,                                             Але відсиджується тихо.                                                     А той поет, хто бє на сполох                                         Раніше, ніж проснеться лихо.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\!!!.jpg                                           О. Підсуха

 

 

 

 

 

 


 

 


C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\86143681_w640_h640_ku20.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\190622142_w640_h640_dsc_0006_2.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\205371693_w640_h640_dsc_0075.jpg 

 

Борітеся – поборете! (Т. Шевченко)

Хіба ревуть воли, як ясла повні? (Панас Мирний)

Де згода в сімействі,там мир і тиша.(І.Котляревський)

Память серця. (О.Корнійчук)

Нове життя, нового прагне слова. (М.Рильський)

А кіт ковбаску наминає, немовби й не до нього річ. (Л.Глібов)

Нехай не забувають люди, що дурень всюди дурнем буде. (Л.Глібов)

Не треба голосу Тараса. (П.Тичина)

Убий – не здамся. (Леся Українка)

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\147207511_w200_h200_cid1860256_pid73990648-483cfec0.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\187343295_w640_h640_dsc_0018.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\187344677_w640_h640_dsc_0016.jpgЗемля моя, всеплодющая мати. (І.Франко)

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\669_18.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\2b7148609519643ed7c80b0f239.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\kramskoy25.jpg 

 

Сміх крізь сльози (М.Гоголь)

По той бік добра і зла. (Ф. Ніцше)

Усі жанри прекрасні крім нудного. (В. Вольтер)

Синій птах. (М.Метерлінк)

Сидіння між двома стільцями. (М. Салтиков-Щедрін)

Промінь світла у темному царстві. (М.Добролюбов)

Народжений плазувати літати нездатний.(М.Горький)

Герой нашого часу. (М.Лєрмонтов)

Чиста краса, чисте мистецтво. (І. Кант)

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\materlink.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\012015_1626_1.pngБути чи не бути. (В. Шекспір)


 


                  Дідусь Веремій

Це дідусь хороший мій,                                                                            Звуть дідуся -  Веремій.                                                                            Так  він дивно розмовляє,                                                                  Що попробуй зрозумій.                                                       В цирку був я з дідусем -                                                            Ми там бачили усе.                                                                      Я вертівся – дід спитав:                                                              - Ти прийшов ловити ґав?                                                           Аж піднявся я із лави:                                                                - Та які ж у цирку ґави?

C:\Users\Влад\Downloads\0_d10dd_b033748c_S.pngЧерез того самоката                                                                                     Посварилися ми з братом.                                                               Брат мовчав, і я мовчав,                                                                     А дідусь обох навчав:                                                                               - Що це, ви розбили глека?                                                            Так до бійки недалеко!                                                                       Братик плачучи сказав:                                                                - Глека я не розбивав.

Спір у братика й сестрички:                                                         То горобчик! – Ні, синичка!                                                             Та – своє, а той – своє…                                                                        

Тут дідусь наш устає                                                                            І розводить він руками:                                                                      - От найшла коса на камінь.                                                             Я дивуюсь: - Чудеса!                                                                           Де ж той камінь? Де коса?

Фарбував дідусь підлогу -                                                                  Ми стояли біля нього.                                                                         Тільки щіточку взяли -                                                                      Жовту фарбу розлили!                                                                        Він у нас питати став:                                                                       - Хто це дров тут наламав?                                                                Здивувалися ми знову:                                                                      Це ж бо фарба, а не дрова!

Ну й дідусь наш Веремій!                                                                        Що він каже? Зрозумій!

C:\Users\Влад\Downloads\6rxKenLI0mk.jpgkkk                                                                                    


 

 


Отакий у мене ніс

C:\Users\Влад\Downloads\imgpreview.jpgНе горбатий, не кирпатий -                                                              Я звичайний маю ніс,                                                                                                      Та мені він так багато                                                                         Неприємностей приніс.                                                                    До сніданку мама й тато                                                                               Починають умовляти:                                                                                              - Випий, золотко, хоч трошки                                                       Жиру рибячого з ложки!-                                                                    Я, звичайно, не мовчу,                                                                      Відвертаюсь і кричу …                                                                         А вони до мене: - Просим!                                                   І чого ти крутиш носом?                                                  Все привіз мені мій брат:                                           Безкозирку і бушлат,                                                           І тільняшку, і штани                                                              Отакої ширини!                                                                         Разом з братом я крокую,                                                                Промовляю: - Раз, два, три!                                                            Та спіткнувся… Раптом чую:                                                         - Носа вгору не дери!                                                                                         По сніжку біжать санчата:                                                                        Будем з гірки ми зїжджати.                                                                    Полетіли, покотились                                                                     І в заметі опинились.                                                                               А дружків аж сміх бере:                                                                   - Гляньте! Носом він оре!                                                               Взяв я вудку -  і до річки,                                                                   Та не ловляться плотвички.                                                          Я нічого не спіймав,                                                                        Біля вудки задрімав.                                                                         Тут почав я голос брата:                                                                    - Щось ти носом став клювати.                                                            Ось дідусь струга кілок,                                                                   Робить вулик для бджілок.                                                                Я підказую йому:                                                                               Що, до чого, як, чому…                                                                     А дідусь мені ласкаво:                                                                        - Йди до саду, погуляй…                                                                  Як не знаєш добре справи -                                                              Свого носа не вставляй.                                                                    Я образився до сліз:                                                                           - Ну, і дався вам мій ніс!


 

 

 

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\9222_html_3bd86f8b.pngC:\Users\Влад\Pictures\Новая папка (2)\1075346.jpg             Для вас вчителі!

 

Ми мандруємо в країну                                                                                                                                    Неповторну і єдину.                                                                                                                                                  Тут живуть слова крилаті,                                                                                                                                   Загадкові і багаті.                                                                                                                                               Пізнаєш їх таємний зміст -                                                                                                                                   Проляже у минуле міст.                                                                                                                                                 Що приховують вони?                                                                                                                                                Мови нашої скарби!

 Саме тут ви знайдете цікаві завдання та ігри, які допоможуть краще розвивати мислення, увагу, пам`ять в учнів. Проявити свої творчі здібності. А вам зробити урок яскравішим і емоційнішим. 

   Сподіваюся, що ці завдання допоможуть вам збагатити власний досвід, урізноманітнити навчальну діяльність учнів, виховувати у дітей почуття прекрасного.

 


 


 

C:\Users\Влад\Pictures\різне\село\69129127_1294822331_bcdb28cc604e.jpgC:\Users\Влад\Pictures\різне\обереги\1392731895.jpgВправа на кмітливість (пояснити значення фразеологізмів у прислівях та приказках).

 

 

 

 

 

 


«Творча майстерня»

 1.За картинками знайдіть відповідні фразеологізми і поясніть їх значення.

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\6292810.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\983485.jpg1.                           2.

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\1147437.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\goroh1-300x300.jpg3.                       4.

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\YJqsAnWvr2M-681x1024.jpgC:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\miroslava6.jpg5.                        6.

 

 

Довідка:

Як горох при дорозі.

Бути на коні.

 Біла ворона.

            Дивитися крізь рожеві окуляри.

       Крапля у морі.

       Грати першу скрипку.

2.Складіть речення з цими фразеологізмами.

Наприклад:

Мій однокласник Андрій добре знає математику, тому розвязуючи задачі він завжди на коні.

Оленка дуже  мрійлива, вона на все  дивиться  крізь рожеві окуляри.

Я дуже люблю читати, тому на уроках літератури завжди граю першу скрипку.

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\Dytjacha-literatura.jpg                        

  З. До поданих фразеологізмів доберіть із довідки синонімічні слова.

1. Собака на сіні.

2. За тридевять земель.

3. Прикусити язика.

4. Вільний птах.

5. Кров з молоком.

6. Як риба у воді.

7. Зарубати на носі.

8. Утратити свідомість.

9. Замилювати очі.

10. Кури не клюють.

11. Брати гору.

12. Ні світ ні зоря.

 

13. Пекти раків.

14. Хоч греблю гати.

15. Пускати півня.

16. На руку ковінька.

 

Довідка:

Далеко, замовкнути, вигідно, удосвіта, червоніти, знепритомніти, багато, обманювати, незалежний,    добре, підпалювати, запамятати, скупий, багато,    тперемагати, здоровий.

C:\Users\Влад\Pictures\фразеологізми\img41.jpg 

 

C:\Users\Влад\Pictures\фразеологізми\6637_html_379c4f6d.png 

 

 

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\1075346.jpg                                       4.Цікаві речення

 

1. Слинку ковтати в значенні: а) хотіти зїсти щось;

                                                        б) хотіти зробити щось.

2. Віддавати кінці – а) відшвартовуватись;

                                    б)помирати.

3. Роззявити рота – а) здивуватися;

                                     б) загаятися.

4. Гнути спину -    а) тяжко працювати;

                                 б) принижуватися, підлизуватися.

5. Гострити зуби – а) прагнути заволодіти чимось;

                                   б) готувати помсту.

6. Поставити на ноги – а) примусити почати діяти;

                                            б) вилікувати.

7.Стати дибки – а) не погодитися, запротестувати;

                              б) підняти передні ноги ( про коней).

C:\Users\Влад\Pictures\GameCenter\mini_3.jpg                        5. Робота з текстом

 

 

Прочитайте уривок. Про який фразеологізм тут розповідається?  Що він означає?  Яку    властивість фразеологізмів не врахував спо-чатку хлопчик.

   Дорослі чогось кажуть: ніколи в гору глянути. Я ра- ніше  дивувався  собі – як  це  так? Адже я міг скільки завгодно дивитися в синє непроглядне небо. То чи  за- важав хто дивитися вгору моїй мамі чи бабусі?

  Тепер я знав, що то значило – ніколи вгору глянути. Ну, ось же самі подумайте. На горищі ждала риби моя покалічена чайка. Коська  вже,  мабуть,  майстрував супутника, а я і йому пообіцяв допомагати. Пятниця кликав мене  в  будинок відпочинку, бо йому самому не хотілося йти до мами. Атут дідусь пообіцяв узяти з собою на справжню рибну ловлю. Це вам не просте ді- ло – махати з берега або з баркаса вудочкою. Це вам ловити рибу у відкритому морі … Отож скажіть, будь ласка, чи мав я час глянути вгору? ( Ю. Збанацький)


  «Асоціативний кущ»

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\znachennya-frazeologzmu-yak-riba-u-vod-prikladi-vzhivannya_811.jpeg  Павутинки сплетемо потрібні       фразеологізми підберемо.

                                                Літати у хмарах

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\styk-poyednannya-slv-u-rosysky-ta-anglysky-movah_782.jpeg 

                                 Зняти маску

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\513d3e999347b684e60432aa109v--odezhda-karnavalnaya-maska-yuzhnaya-noch.jpg 

                                    Як риба у воді

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\23959211207b9fb232f6d7d8b08773b1.jpg 

                             Сидіти на шиї

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\micro_5.jpg 

                                 Кури не клюють

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\679559.jpg 

                               Купатися в грошах

                      

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\kuchinskaya-yubileynaya.jpg 

                               Накивати пятами

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\micro_3.jpg 

                                       Зловити стрілу                  

                                          Амура

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\1279076878f_47a25d3feb821.jpg                                  Ставити палки у

                                                  колеса

Народ скаже, як завяже

  Виділіть фразеологічні словосполучення  у складі прислівїв та приказок.               Напишіть про кого так говорять.

 

Зразок:  Стара лисиця від собак захиститься. Стара лисиця - про хитру людину.

 

Хвостиком виляє і курочок хапає.

Лисяча хитрість, заяче серце.

Він тільки слуха та на вус мотає.

Лисичкою поглядає, а в пазусі камінь тримає.

В очі листом стелиться, а позаочі соба-кою бреше.

І хитрого лиса можна зловити.

Лукавий як не мудрує, а все ж заплутається в свої тенета.

 

Лестощами й душу виймає.

Дивиться лисицею, а думає вовком.

Стара лисиця писком риє, а хвостом слід замітає

 

C:\Users\Влад\Pictures\різне\село\297187-9daeb-71992908-m750x740-ub4d99.jpg 

 

 

 

 

 


 

Пошукова робота

1.Фразеологізми  стрімголов, з усіх ніг, тільки п’яти заблищали є синонімами.  На якому із поданих нижче малюнків   зображено фразеологізм із таким самим значенням.

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\micro_5.jpgC:\Users\Влад\Pictures\фразеологізми\Новая папка\509859.jpg 

 

 

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (5)\Новая папка\YJqsAnWvr2M-681x1024.jpgC:\Users\Влад\Pictures\фразеологізми\Новая папка\sizifova-pratsya-185x194.jpg 

 

 

 

 

2.Прочитайте уривок з повісті М. Стельмаха « Гуси- лебеді летять…», випишіть ряд фразеологізмів, які можна об’єднати одним словом.

  Дід зауважив, що я одчайдух  і весь удався в нього…  Після цього ми з дідом перезирнулися, усміхнулися, мати посварилась на мене бровами і кулаком, а бабу- ся вирішила повести свого безклепкого внука до церкви. Там я мав і покаятись, і набратися розуму, якого усе чомусь не вистачало мені. Та я не дуже цим журився, бо не раз чув, що такого добра бракувало не тільки мені, але й дорослим. І в них теж чогось вискакували клепки, замість мізків росла капуста, не родило в черепку, не було лою під чуприною, розум якось втулявся аж у пятки і на вязах стирчала макітра…

C:\Users\Влад\Downloads\Новая папка (3)\обои\Михайло-Стельмах-Гуси-лебеді-летять...-скорочено-короткий-зміст.jpg 

 

 


Фразеологічна  хвилинка

1.Поясніть значення фразеологізмів і запишіть їх у алфавітному порядку.

   Варити воду; брати до серця; з одного маху; подати рукою; байдики бити; клювати  носом; аж  дух  захо- пило; як  кіт наплакав; стояти  горою; ведмежа  пос- луга; глек розбити; ждати з моря погоду; ґав ловити;

 

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка (2)\fr3333.jpg2. Складіть речення з такими фразеоло – гізмами:

- Як нова копійка.

- Ловити на льоту.

- Як риба у воді.

- Чесати язики.

 

 

3. Прочитайте речення. Знайдіть  повто- рювальний фразеологізм і поясніть його значення.

1. Він уже свого доскочив. Чого ж йому з шкури вила- зити? ( Панас Мирний). 2. Правда, батько з шкури ліз, щоб одягти Раїсу не гірше попівен. (М. Коцюбинський) 3. Іван  із  шкури  пнувся, аби  стягтися  на хату . ( М. Стельмах).4. Бідний із шкіри пнеться, а багатому че- рево дметься. ( Народна мудрість).

 

4. прочитайте речення і скажіть до якого з них можна увести такі фразеологізми: без сьомої клепки;не всі вдома; з-за рогу мішком прибитий.

1. І тут, як з-під землі, зявився Ява. 2. Заходжу у двір. Зазираю в хату. Тоді в садок, на город, по всіх усюдах. 4. Ми ладні були крізь землю провалитись. 5. Сам Гоголь пише, що Хлестаков – « тоненький, худенький без царя в голові…».


docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку