Предмет українська мова
Клас 9
Тема: розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Мета: ознайомити учнів з основними правилами вживання розділових знаків у безсполучниковому реченні; впроваджувати між предметні зв’язки (література, історія, народознавство); розвивати творчі здібності учнів; виховувати зацікавленість у вивченні української мови та літератури, почуття національної свідомості.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: інтегрований урок української мови та літератури
Обладнання: таблиця, картки, «Кобзар» Т.Г.Шевченка
Проблемне питання:
Шевченка розуміємо настільки, наскільки розуміємо
Себе, свій час і Україну в нім.
Епіграф:
Подивіться лишень добре,
Прочитайте знову
Тую славу; та читайте
Од слова до слова;
Не минайте ані титла,
Ніже тії коми;
Все розберіть, та й спитайте
Тоді себе: що ми?
Чиї діти? Яких батьків?
Т.Г.Шевченко.
Хід уроку
І. Повідомлення теми, мети, проблемного питання уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Визначити типи і види речень, записаних на дошці.(Додаток 1).
2.Встановити смислові зв’язки в безсполучникових реченнях, записаних на
дошці.( Додаток 2).
3. Двобій ( учень – учневі).( Додаток 3).
4. Підсумок двобою.
5. Перевірка завдань на дошці.
ІІІ. Повідомлення нового матеріалу.
правила).
Уживання розділових знаків у бср залежить від смислових відношень між простими реченнями – його частинами. Робота з таблицею в підручнику.
( Для цього потрібно встановити смислові відношення в бср).
ІV. Закріплення вивченого.
V. Підсумок уроку. Бліц-турнір:
- Яку тему розглянули на уроці?
- Які розділові знаки ставимо в безсполучникових складних реченнях?
- Від чого залежить вживання розділових знаків в бср?
- Які проблеми, сучасні нам і зараз, ставить Т.Г.Шевченко у своїх творах?
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання: виписати з «Кобзаря» речення до всіх схем розстановки розділових знаків у бср.
Додаток 1
На тім степу скрізь могили
Стоять та сумують… ( просте)
Утни, батьку, щоб нехотя
На ввесь світ почули. ( складнопідрядне з підрядним мети)
Тяжко-важко сиротині,
А ніхто не бачить… ( складносурядне речення )
Не вернуться сподівані,
Не вернеться воля,
Не вернуться запорожці,
Не встануть гетьмани,
Не покриють Україну
Червоні жупани! ( безсполучникове речення )
Т.Шевченко «До Основ’яненка»
Яка історична подія відбита у вірші «До Основ’яненка»?
Що таке жупан?
Додаток 2
Минають дні, минають ночі,
Минає літо, шелестить
Пожовкле листя… ( одночасність дії )
…і не буде
Кому помагати:
Одцурається брат брата
І дитини мати… ( причина)
Розпадеться луда
На очах ваших неситих –
Побачите славу,
Живу славу дідів своїх… ( наслідок)
З яких творів Т.Шевченка взято рядки?
«Минають дні, минають ночі»
«І мертвим, і живим…»
Додаток 3
Двобій ( 1 учень) Двобій ( 2 учень)
1.Речення – це… 2.Існують такі види речень…
3.Складним реченням називається… 4.Види складних речень…
5.Складне речення, в якому частини 6.Складнопідрядним називається
незалежні і з’єднані сурядними речення…
сполучниками, називається… 8.Засіб зв’язку в безсполучнико-
вому складному реченні…
7.Засобами зв’язку в складному
реченні є… 10.Смислові відношення в бср
залежать від…
9.безсполучниковим складним речен-
ням називається…
Додаток 4
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами, над ставами
Верби зеленіють. (…,…,…) (одночасність дії).
Защебетав соловейко -
Пішла луна гаєм. (…-…) (наслідок).
Широкий Дніпр не гомонить:
розбивши вітер чорні хмари,
ліг біля моря одпочить. (…:…) (причина).
Там матір добрую мою,
Ще молодую, у могилу
Нужда та праця положили;
Там батько, плачучи з дітьми,
( А ми малі були і голі)
Не витримав лихої долі,-
Умер на панщині. (…;…) (частини поширені, мають свої розділові
знаки).
Додаток 5
Своїм огненним, натхненним словом поет став в оборону за право і волю пригнобленого люду, за правду і рівність; його кобза викликала любов до простого, темного, зрабованого брата.
ОЛЕКСА КОВАЛЕНКО
Саме Шевченко вперше в історії порушив цю тисячолітню німоту, саме через нього вперше прохопилась словом, зазвучала « субстанція пекла» його страждання.
В. СКУРАТІВСЬКИЙ
Додаток 6
Цікавинка на уроці
Історичні факти: скіфи, відповідаючи персидському цареві Дарію на вимогу підкоритися, послали йому «листи» такими речами: шуліка в клітці, миша в клітці, жаба в череп’яному глечикові і кілька гострих стріл. Як треба було розуміти це?
Цар спочатку думав, що скіфи заявляють: небом, землею і водою лягаємо до твоїх ніг, туди ж складаємо і зброю нашу. Аж ні! Скіфи мали на увазі інше: якщо ви, перси, не шугните шуліками в небо або не зариєтесь у землю, як миші, чи не щезнете в болоті, як погані жаби. То кожен з вас отримає в горло по отакій стрілі.
Які речення в тексті безсполучникові? По пам’яті переказати їх, записати графічно.