Урок "Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Дидактичний матеріал уроку вибраний з творів Т.Шевченка, тому має інтегрований характер з українською літературою
Перегляд файлу

Предмет       українська мова

Клас              9

Тема:            розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Мета:        ознайомити учнів з основними правилами вживання розділових                 знаків у безсполучниковому реченні; впроваджувати між предметні зв’язки   (література, історія, народознавство); розвивати творчі здібності учнів; виховувати зацікавленість у вивченні української мови та літератури, почуття національної свідомості.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу

Форма проведення: інтегрований урок української мови та літератури

Обладнання: таблиця, картки, «Кобзар» Т.Г.Шевченка

Проблемне питання:

                                   Шевченка розуміємо настільки, наскільки розуміємо      

                                   Себе, свій час і Україну в нім.

Епіграф:                    

                                   Подивіться лишень добре,

                                   Прочитайте знову

                                   Тую славу; та читайте

                                   Од слова до слова;

                                   Не минайте ані титла,

                                   Ніже тії коми;

                                   Все розберіть, та й спитайте

                                   Тоді себе: що ми?

                                    Чиї діти? Яких батьків?

                                                                         Т.Г.Шевченко.

 

 

 

 

 

 

                                        Хід уроку

І. Повідомлення  теми, мети, проблемного питання уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

   1.Визначити типи і види речень, записаних на дошці.(Додаток 1).

   2.Встановити смислові зв’язки в безсполучникових реченнях, записаних на

      дошці.( Додаток 2).

   3. Двобій ( учень – учневі).( Додаток 3).

   4. Підсумок двобою.

   5. Перевірка завдань на дошці.

ІІІ. Повідомлення нового матеріалу.

  1. Індивідуальна робота на картках (виправити помилку у формулюванні

правила).

  1. Пояснення вчителя.

Уживання розділових знаків у бср залежить від смислових відношень між простими реченнями – його частинами. Робота з таблицею в підручнику.

  1. Приклади речень на дошці.(Додаток 4). Завдання: пояснити вживання розділового знаку, знайти відповідну схему. Що для цього потрібно?

     ( Для цього потрібно встановити смислові відношення в бср).

ІV. Закріплення вивченого.

  1. Вибрати по два бср з «Кобзаря» Т.Шевченка, пояснити розділові знаки.
  2. Під диктовку записати речення. Визначити граматичну основу. Розставити розділові знаки, пояснити їх.( Додаток 5).
  3. Записати речення графічно.( Додаток 5).
  4. Самостійно скласти речення до схеми за вибором.
  5. Цікавинка на уроці.( Додаток 6).
  6. Перевірка завдань на картках.

V. Підсумок уроку. Бліц-турнір:

    - Яку тему розглянули на уроці?

  -  Які розділові знаки ставимо в безсполучникових складних реченнях?

  - Від чого залежить вживання розділових знаків в бср?

  - Які проблеми, сучасні нам і зараз, ставить Т.Г.Шевченко у своїх творах?

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання: виписати з «Кобзаря» речення до всіх схем розстановки розділових знаків у бср.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   Додаток 1

На тім степу скрізь могили

Стоять та сумують…           ( просте)

 

 

Утни, батьку, щоб нехотя

На ввесь світ почули.          ( складнопідрядне з підрядним мети)

 

 

Тяжко-важко сиротині,

А ніхто не бачить…            ( складносурядне речення )

 

 

Не вернуться сподівані,

Не вернеться воля,

Не вернуться запорожці,

Не встануть гетьмани,

Не покриють Україну

Червоні жупани!                ( безсполучникове речення )

                                                                        Т.Шевченко «До Основяненка»                            

 

 

 

Яка історична подія відбита у вірші «До Основяненка»?

Що таке жупан?

 

 

 

 

 

                                                                                                          Додаток 2

Минають дні, минають ночі,

Минає літо, шелестить

Пожовкле листя…                          ( одночасність дії )

 

 

…і не буде

Кому помагати:

Одцурається брат брата

І дитини мати…                              ( причина)

 

 

Розпадеться луда

На очах ваших неситих –

Побачите славу,

Живу славу дідів своїх…              ( наслідок)

 

 

З яких творів Т.Шевченка взято рядки?

                                                       «Минають дні, минають ночі»

                                                        «І мертвим, і живим…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    Додаток 3

Двобій ( 1 учень)                                                 Двобій ( 2 учень)

1.Речення – це…                                               2.Існують такі види речень…

 

3.Складним реченням називається…             4.Види складних речень…

 

5.Складне речення, в якому частини              6.Складнопідрядним називається

незалежні і з’єднані сурядними  речення…

сполучниками, називається…                          8.Засіб зв’язку  в безсполучнико-                                                                             

 вому складному реченні…

7.Засобами зв’язку в складному 

реченні є…  10.Смислові відношення в бср

 залежать від…

9.безсполучниковим складним речен-

ням називається…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                         Додаток 4

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами, над ставами

Верби зеленіють.               (…,…,…) (одночасність дії).

 

 

Защебетав соловейко -

Пішла луна гаєм.               (…-…)   (наслідок).

 

 

Широкий Дніпр не гомонить:

розбивши вітер чорні хмари,

ліг біля моря одпочить.   (…:…) (причина).

 

 

Там матір добрую мою,

Ще молодую, у могилу

Нужда та праця положили;

Там батько, плачучи з дітьми,

( А ми малі були і голі)

Не витримав лихої долі,-

Умер на панщині.           (…;…) (частини поширені, мають свої розділові                                          

 знаки).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                        Додаток 5

   Своїм огненним, натхненним словом поет став в оборону за право і волю пригнобленого люду, за правду і рівність; його кобза викликала любов до простого, темного, зрабованого брата.

                                                                      ОЛЕКСА КОВАЛЕНКО

 

  Саме Шевченко вперше  в історії порушив цю тисячолітню німоту, саме через нього вперше прохопилась словом, зазвучала « субстанція пекла» його страждання.

                                                                      В. СКУРАТІВСЬКИЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                       Додаток 6

 

Цікавинка на уроці

   Історичні факти: скіфи, відповідаючи персидському цареві Дарію на вимогу підкоритися, послали йому «листи» такими речами: шуліка в клітці, миша в клітці, жаба в череп’яному глечикові і кілька гострих стріл. Як треба було розуміти це?

   Цар спочатку думав, що скіфи заявляють: небом, землею і водою лягаємо до твоїх ніг, туди ж складаємо і зброю нашу. Аж ні! Скіфи мали на увазі інше: якщо ви, перси, не шугните шуліками в небо або не зариєтесь у землю, як миші, чи не щезнете в болоті, як погані жаби. То кожен з вас отримає в горло по отакій стрілі.

 

 

 Які речення в тексті безсполучникові? По пам’яті переказати їх, записати графічно.

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку