Урок "Види складних речень"

Про матеріал
Урок-залік розроблений на матеріалі речень з творчості харківської поетеси Х.Алчевської, має інтегрований характер з уроками літератури рідного краю
Перегляд файлу

    10 КЛАС                                  УКРАЇНСЬКА МОВА

Тема: Види складних речень.

Мета: з’ясувати рівень засвоєння учнями теми «Види складних речень; узагальнити матеріал з теми; розвивати навички самостійної роботи, мовлення  учнів, уміння обґрунтовувати свою відповідь; сприяти формуванню загальнокультурної компетентності; виховувати зацікавлення у вивченні  історії та культури рідного краю.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Вид уроку: урок – залік 

Обладнання: залікові картки, твори Х. Алчевської

 

 

Технологія проведення уроку

Урок бажано провести паралельно з уроком літератури рідного краю .

Кожен учень отримає індивідуальну картку, яка включає в себе два завдання: 1) теоретичне питання з вивченої теми; 2) практичне речення з біографії чи творів харківської поетеси Хр. Алчевської. Теоретичні питання розміщені послідовно, речення для практичного завдання пов’язані за змістом (складають розповідь про життя і творчість Христі Алчевської).                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка №1

  1. Яке речення називається складним? Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, побудуйте схему.

    «Історія мого життя є частиною історії  моєї батьківщини»,-стверджував  Т. Шевченко.

 

Картка №2

  1. Які види складних речень ви знаєте? Як встановити вид складних речень? Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Нема тебе – і світло дня зникає,

     Згасає сонце золоте

     Журба гнітить розради дух шукає

      І смуток в серці росте.

Картка №3

  1. Яке речення називається складносурядним? Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     На початку ХХ століття в сузір’ї імен молодих українських письменників  спалахнула зірка Христі Алчевської і літературний виднокіл від того зробився  яснішим.    

Картка №4

  1. Які засоби зв’язку в складносурядному реченні? На які групи поділяються? Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Складний і суперечний поетичний світ   Христі Алчевської хоч і споріднений із  творчістю деяких інших тогочасних    поетів та по-своєму оригінальний і  неповторний.

Картка №5

  1. Від чого залежать смислові зв’язки в складносурядному реченні? Які смислові відношення існують в таких реченнях? Наведіть приклади.
  2.  Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Христина Олексіївна Алчевська    народилась 16 березня 1882 в Харкові а  її батьки були людьми розумними  гуманними активними учасниками  культурно – громадянського життя Харкова.

 

Картка №6

  1. Які розділові знаки ставимо в складносурядному реченні? Коли в сср кома не ставиться? Наведіть приклади.
  2.  Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Свої перші вірші та оповідання  російською мовою десятирічна Христя  помістила в рукописному журналі  «Товарищ» а десь на грані століть спробувала писати по-українському. 

 

Картка №7

  1. Яке речення називається складнопідрядним? Які засоби зв’язку в спр? Наведіть приклади.
  2.  Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Під впливом Т. Шевченка й І.Франка, М. Чернишевського й О. Герцена в душі   юної Алчевської проростали перші  паростки розуміння того що  погорджуваний народ заслуговує на   кращу долю.

Картка №8

  1. Назвіть види підрядних речень. Як встановити вид підрядного речення? Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

    Вірші Христі Алчевської є своєрідним  покликом жіночої душі яка не може знайти в житті тепла і взаємопорозуміння.

 

Картка №9

  1. На які питання відповідають підрядні речення? Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Мої співи най будять зорю і тепло

     Там де сонця нема і просвіти.

                                    (Х. Алчевська).

 

 

Картка №10

  1. Розкажіть про складнопідрядне речення з кількома підрядними (супідрядність). Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Ті твори харківської поетеси в яких звучить турбота про долю батьківщини де показано самоту й беззахисність простої людини в експлуататорському суспільстві де вшановуються видатні майстри літератури і мистецтва де оспівані краса природи і глибоко інтимні почуття і нині зберігають свою історико – літературну та естетичну вартість.

 

 

 

Картка №11

  1. Розкажіть про складнопідрядне речення з кількома підрядними (послідовна підрядність). Наведіть приклади.
  2.  Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Вирішальну роль у її поглядах відіграло захоплення людьми що присвятили своє життя служінню великій ідеї яку вони пронесли через все життя.

 

Картка №12

  1. Яке речення називається безсполучниковим? Які смислові відношення існують в бср? Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Надовго замовкне бандура моя

     Від жалю порвались в ній струни останні…

                                (Х. Алчевська).

Картка №13

  1. Кома і крапка з комою в безсполучниковому складному реченні. Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Громадянські вірші поетеси як і її лірика загалом дуже настроєві серед них чимало монологів невеликих сповідей.

 

 

Картка №14

  1. Двокрапка в безсполучниковому складному реченні. Наведіть приклади.
  2.  Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Моя доля смутна усе бачити й жить

     Невимовно душею страждати.

                                    (Х. Алчевська).

 

 

Картка №15

  1. Тире в безсполучниковому складному реченні. Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Я шукала притулку і світла навколо

     Стрічала самі лиш пустинні сніги

                                  (Х. Алчевська).

 

 

 

 

Картка №16

  1. Розкажіть про складне речення з різними видами зв’язку (а) сурядний і підрядний зв'язок). Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Уже в дебютному вірші «До дітей мого краю» прозвучав адресований співвітчизником заклик письменниці прокинутись стати на боротьбу з тими хто хоче подужати «усе добре, усе чисте» бо лише тоді «рознесеться, залунає по занедбаному краю пісня волі, пісня сонця».

 

Картка №17

  1. Розкажіть про складне речення з різними видами зв’язку (б) безсполучниковий і сполучниковий). Наведіть приклади.
  2. Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Але ж і я – співець народу –

     І бійтеся знищити мене

    Людськая помста не засне

    Як пісню ви мою вб’єте!

                                (Х. Алчевська)  

 

 

Картка №18

  1. Розділові знаки в складному реченні з різними видами зв’язку. Коли в такому реченні не ставиться кома? Наведіть приклади.
  2.  Зробіть синтаксичний розбір речення, охарактеризуйте його, розставте розділові знаки, побудуйте схему.

     Письменниця безперечно заслужила на нашу вдячну пам'ять і любов, на пильне вивчення її життя – творчого шляху, на видання її творів і найголовніше вона заслужила щоб усе краще з її доробку належало до золотих фондів українського письменства. 

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку