19 квітня о 18:00Вебінар: Екологічна свідомість: від теорії до практики, або як почати сортувати сміття та зіровейстити

Урок "Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення"

Про матеріал
Призначено для вчителів української мови. Урок у формі калейдоскопа. Урок насичений великою кількістю цікавих завдань, вправ.
Перегляд файлу

Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення 

Урок   української мови в 9 класі                                                                                Автор:Ківшик Галина Василівна                                                                                                                   Навчальний заклад: Гадяцький обласний науковий ліцей-інтернат ІІ-ІІІ ст.                 ім. Є. П. Кочергіна Полтавської обласної ради

Мета (формування компетентностей): формувати систему предметних компетентностей шляхом  виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній; пояснити правила  вживання  розділових знаків між частинами  складносурядного речення; розвивати увагу, логічне мислення, усне  й писемне мовлення; удосконалювати орфоепічні навички  й навички   роботи з таблицею та роздатковим матеріалом; удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; формувати правописні навички, пунктуаційну грамотність, культуру усного й писемного  мовлення; виховувати любов до краси рідної природи.

Обладнання: міні-тексти, підручник, мультимедійна дошка.

Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого.

Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення і стилістика: правильна побудова складносурядного речення , дотримання правильної інтонації.

Міжпредметні зв’язки: література, художня культура, образотворче мистецтво, музика.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Учитель. Я рада вітати вас, любі діти, на сьогоднішньому уроці. Ми продовжимо знайомство зі складним реченням. Наша  спільна праця буде спрямована на  узагальнюючу роботу з поданої теми. Я пропоную девізом нашого уроку взяти  слова: «Природа все може і все створює».(слайд 1)

  У народі кажуть: «Чарівна природа милує нас у будь-яку пору року». Кожна пора по-своєму красива й прекрасна. Мабуть, немає жодної людини, яка була б байдужа до природи.

   Епіграф уроку: « Краще полотен усіх Левітана осінь у ріднім краю».(слайд 2)

ІІ.Повідомлення епіграфа уроку

Епіграф уроку:

Природа може все і все створює. (Г.С. Сковорода)

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення теми.

1. - Я – учень.

2. - Я – особистість творча.

3. - Я думаю, аналізую.

4. - Я не боюся висловлювати свої думки.

5. - Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.

6. - Я хочу багато знати.(слайд 4)

ІV. Оголошення теми й мети уроку.

         Сьогодні ми маємо поглибити,  узагальнити і систематизувати ваші знання з теми «Складносурядне речення». Отож,  запишіть дату, тему уроку. Сьогоднішній урок ми проведемо у формі калейдоскопа. Слово «калейдоскоп» іншомовного походження – це дитяча іграшка, всередині якої віддзеркалюються різнокольорові барвисті скельця, які постійно  змінюються. Тобто, це швидка зміна подій, вражень, образів. Отже, сьогоднішній наш урок буде насичений великою кількістю цікавих завдань,  вправ.(слайд 3)

Душу і серце в роботу вклади,

матимеш з неї хороші плоди

 

  1.                    Ознайомлення з карткою самооцінки учня на уроці 

 

КАРТКА самооцінки роботи на уроці______________________

 

№ з/п

Як я працював (ла) на уроці

Оцінка

1.

Знання теоретичного матеріалу

 

2.

Застосування його на практиці

 

3.

Уміння аналізувати, порівнювати

 

4.

Творче завдання

 

5.

Активність на уроці

 

Загальна оцінка

 

І

 V.  Узагальнення і систематизація знань з теми.

 1. Бесіда.

            Діти, давайте розпочнемо роботу з пригадування вивченого про складносурядне речення. Затрудняєтесь дати відповідь – у цьому вам допоможе лінгвістична розминка.(сайд 6) 

- Яке речення називається складносурядним?

- На які групи поділяються сполучники сурядності?

- Які змістові відношення бувають у такому реченні?

- А які  розділові знаки ставляться у складносурядному реченні?

- У яких випадках між простими реченнями у складносурядному кома не ставиться?

- Який розділовий знак, крім коми, вживають між частинами складносурядного речення? У яких випадках?

Виконаннявправ

Вправа 1.Метод «Мозковий штурм» (висловити ідеї, що потрібно робити, щоб не помилитись у розрізненні речень; виписати ССР, побудувати схему до речень) (слайд 7)

1. Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло.

2. Відтужить осінь сивими вітрами, струсить листя клен останнє у гаях.

3. Осіннє листя золотаве на стежку падає з гілля, а з неба поклик журавлиний тобі доноситься здаля.

Вправа 2   

Запишіть речення, підкресліть в кожному граматичні основи. Доведіть, що речення є складносурядними. Визначте, до яких розрядів належать вжиті для зв´язку їхніх частин сполучники, поставте розділові знаки, вставте пропущені букви.(слайд 8)

1. Старенька хата сперлась дахом в сад, а вишня в стріху свої гілки горне.

2. Буде небо ніжне і тр…вожне, і земля вб…реться в золоту красу.

3. День до останку згорів, і лишилася нічка бліда.

4. С..ніє у/горі ласкаве небо, а в ньому знов курличуть журавлі.

5.Чи ти в/ночі зітхаєш на/дворі,  чи то вер..снева ніч зітхає...

 

Вправа 3. Робота з підручником

     Вправа 130 ( І варіант записує речення  з тире, а ІІ – з комою).(слайд 9)

Вправа-тест 4.(слайд 10)

У якому складносурядному реченні між частинами не треба ставити кому?

І ряд

А) Сяйливо блима яснозорий сад і місяць тане в ночі на долоні.

Б) Вечір був місячний, ясний  і зорі лагідно сіяли.

В) Тремтіли окремі вогники на Дніпрі і від кожного з них тяглася блискуча доріжка.

Г) А за Дніпром купалися  в мареві знайомі мені вже села й куріли димки над садками.

ІІ ряд

А) Осіннє небо потемніло і став моросити дрібний дощ.

Б)  Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.

В)  Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть.

Г)  То вітерець дихне то коник в житі засюрчить.

ІІІ ряд

А) Сосни зашелестіли і стало тихо-тихо навкруги.

Б) Берези запечалились і хмари облягли навколо діброви.

В) Лише вітер шелестів і тихо шепотіло сухе листя.

Г) А ранки цвітуть перламутром і падають вранішні зорі в туман.

Вправа з ключем 5. (слайд 11)

Поставте розділові знаки у складносурядних реченнях. Запи­шіть їх у такій послідовності: а) кома ставиться у складносу­рядному реченні; б) кома не ставиться; в) тире у складносу­рядному реченні. 

1. Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил. 2. Над обрієм Києва сходить зоря у зеніт і вічний Славута тече у грядущі століття. 3. Обережно проминаємо густі зарослі і очам відкривається рівний та широкий лан. 4. Зліва при мокрій долинці кінчались жита і почина­лась лука. 5. Довго була метелиця і тиша залягла. 6. Акорд осені йде полями і гаями і вітер віє і цвіте блакить. 7. І потім сміючись вдарила палицею по гілці струснула цілу шапку снігу і сонячна холодна курява окутала нас. 8. А вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.

Ключ: підкресліть першу букву кожного речення і допишіть речення: «Не встиг у жовтні роздивитися, як сонце зійшло, а воно вже … »(слайд 12)

Відповідь: на заході. 

   Показ слайдів (слайди 13-17)

 Метод «Мікрофон»(слайд 18)

  • Які враження ви отримали від перегляду?
  • Які почуття охоплюють вас зараз?
  • Над чим ви задумались?
  • Як ви думаєте, що сниться листочкам восени?
  • Що ви відчули, слухаючи пісню про осінь?

Висновок: отже, красу осені можна побачити, уявити, почути.

Вправа 6. Установіть відповідність.(слайд 19)

Установіть відповідність між схемами і реченнями.
1. [ ], а [ ] і [ ].
2. [ ], і[], і[].
3. А[],а[].
4. [ ]і[ ].

А) Погасли хвилі, гори, хмари, і над землею в’ються чари, і над землею в’ються сни
Б) Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку
В) У тихій задумі стояли діброви, а в них весільним одягом пишались черешні і Г темно рожевіли напухлими устами дикі яблуні) А вечір палить вікна незнайомі, а синя хмара жаром пройнялась
Д) Чи то галич налетіла чорна, чи то гору турки обступили

VІ. Формування вмінь, застосовування знаньунестандартних ситуаціях.

 Вправа 1.  Творче моделювання (слайд 20)

 Перебудуйте прості речення  на синонімічні складносурядні, поставте розділові знаки.

І варіант

1. Відлетіли птахи в теплі краї і віднесли тепле літечко на своїх крилах.

 2.Місяць світить і збирає навколо себе зірки.

ІІ варіант

1. Налетів вітер і зірвав останнє листя з клена.

2. Сонце ще не гріло, але вже яскраво світило у небесній висоті. Місяць світить і збирає навколо себе зірки.

ІІІ варіант

1.Десь голосно гурчить громовиця  і сердито жбурляє на землю вогні.

2.  Пішов дощ і змусив дітей сховатися по хатах.

 Вправа 2. Гра „Хто швидше? Складіть пазл” (слайд 21)

Утворити складносурядні речення, використовуючи подані пари іменників

І ряд

Сонце – дощ.

 ІІ ряд

 Погода – хмари.

   ІІІ ряд

Небо – зорі.

Вправа 3. «Створи пейзаж».(слайд 22)

 Продовжте речення так,щоб утворилися ССР, які складатимуть невеликий пейзаж.

5. Вже й каштанижовтінавкруги, але … 4. За селом золотиться ліс, і … 3. Від дороги тягнутьсярівно поля, а … 2. Неподалікчулосядзюрчання води, а … 1. Грім помалу стихає, і …

Вправа 4. Лінгвістичне дослідження(слайд 23)

      - Проаналізуйте синтаксичну структуру записаного уривку, відповівши на запитання.

      - Скільки речень у тексті?

      - Визначте граматичну основу кожного речення.

      - Знайдіть складносурядне речення.

      - Зробіть синтаксичний розбір складносурядного речення.

 

Вправа 5.Складання творчого диктанту.

 Завдання: поширити прості речення, утворюючи складносурядне речення.

  1. Пройшло тепле лагідне літо…
  2. Листя на деревах пожовтіло…
  3. У повітрі відчувається прохолода…
  4. Птахи відлітають у теплі краї…
  5. Я дуже люблю осінь…

 

VII.Узагальнення, підсумки уроку

1. Слово вчителя.

Ось урок наш закінчився, добре всі ми потрудились.

Дещо повторили, а чогось навчились.

2.Самоаналіз роботи учнями на уроці. (Робота з картками самооцінки)

3.Метод „Мікрофон”

- Чи збагатив вас урок знаннями?

- Які труднощі траплялися?

- Що найбільше сподобалося робити на уроці?(слайд 24)

VIII. Домашнє завдання. Написати твір-етюд на тему: «Краще полотен усіх Левітана осінь у ріднім краю»,  використовуючи ССР. (слайд 25)

 

 

 

 

 

7

 

6
 


 


 

 

docx
Додав(-ла)
Ківшик Галина
Додано
26 лютого
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку