Урок української мови в 9 класі "Складносурядне речення. Узагальнення й систематизація знань"

Про матеріал
Урок - підсумок після вивчення складносурядного речення, повторення вивчених орфограм, словникова робота. Матеріал відповідає виховній меті уроку - виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

 

 Урок   української  мови  в 9 класі

 

Тема: Складносурядні речення. Узагальнення й систематизація знань   

 

Мета:

поглибити знання учнів про складносурядні речення, вживання в них розділових знаків, а також про смислові зв`язки між частинами складносурядних речень;

 повторити правопис подвоєних приголосних, ненаголошених голосних у коренях, правопис префіксів, правопис прислівників, правопис не з різними частинами мови, розділові знаки в реченнях з однорідними членами, порівняльними зворотами;

вдосконалювати вміння учнів знаходити в тексті складносурядні речення, розставляти в них розділові знаки, складати й використовувати такі речення в мовленні;

розвивати самостійність мислення, увагу, пам’ять;

виховувати в учнів любов і повагу до рідної мови, природи, інтерес до класичної музики й живопису.

 

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації набутих знань.

 

Обладнання: підручники, зошити, роз даткові матеріали, презентація «Складносурядне речення», відеопрезентація «Осінь на картинах художників»,  музика Вівальді «Осінь».

 

  •       Усміхніться всім навколо:

  Небу, сонцю, квітам, людям.

  І тоді обов`язково

  День тобі щасливим буде.

 

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчання школярів

1.Організаційний момент.

2.Слово учителя.

  • Доброго ранку, дорогі діти. Я дуже рада нашій зустрічі. Ранок тільки починається. У народі кажуть: «З яким настроєм день почнеш, з таким і завершиш». Тому запишіть, будь ласка тему нашого уроку й епіграф до нього.

 

 

3.Запис теми та епіграфу.

 

4.Бесіда:

  • Яка основна думка епіграфу?
  • Знайдіть у тексті однорідні члени речення, поясніть вживання розділових знаків.
  • Що ви можете сказати про все речення? Доведіть, що воно складносурядне.

 

II. Оголошення мети та завдань уроку. Актуалізація опорних знань.

 

 

  1. Фронтальне опитування

 

1. Яке речення називають складним?

2. Які є способи зв’язку простих речень у складному?

3. Яке речення називається складносурядним?

4.Які сполучники вживаються для з'єднання частин складносурядного речення?

5. Які розділові знаки вживаються між частинами складносурядного речення?

6. Коли між частинами складносурядного речення не ставлять розділового знака?

 

 

  • Пригадаємо вивчене про складносурядне речення (перегляд презентації «Складносурядне речення» - 4 хвилини).

 

 

  • Тренувальні вправи

 

  1. Робота біля дошки

 

Виписати тільки складносурядні речення (розділові знаки пропущено). У всіх реченнях розставити й пояснити розділові знаки.

 

 

 

 

 

  1. Робота в групах (взаємоперевірка)

Зробити синтаксичний розбір складносурядного речення за зразком у підручнику на стор.86

  1. з єднальним сполучником,
  2.  з протиставним сполучником,
  3.  з розділовим сполучником.

 

1.Сіла осінь на порозі, довгі коси розплела, спілі яблука на возі до бабусі привезла (Л.Новикова). 2. Трохи притомилося сонечко привітне, і в траві пожовклій молочай не квітне (Б.Чалий). 3. Нині осінь нас вітає, неповторна, чарівна, різні барви нам дарує і дивує, як весна (Б.Чалий). 4.Виглядають так казково восени і парк, і гай, розмаїттям кольоровим прикрашає осінь край (Б.Чалий). 5. Вишивають гладдю журавлі дощового неба скатертину, бо безжальний вітер до землі нахилив пожовклу горобину (Б.Сахно).6. То ліщина плаче, то жовтіють клени, то в пурпур осінній вбрався дуб зелений (П.Осадчук). 7. Фарб таких немає влітку і зимою, всі красуню осінь кличуть золотою (О.Війтик-Ющук). 8. Вчора ліс ще був зелений, а сьогодні наші клени червоніють, мов вітрила… (О.Роговенко).

 

 

  1. Орфографічна робота

Виписати з речень виділені слова, пояснити орфограми.

 

Розібрати за будовою слова ( безжальний, восени ).

 

Пояснити лексичне значення слів, скориставшись смартфонами

 ( гладдю - техніка вишивання, яку виконують прямими або косими стібками, однакової або різної довжини, що щільно прилягають один до одного, утворюючи гладку поверхню вишивки. Візерунок вишивки гладдю заповнюється повністю або частково;

молочай - найбільший і типовий рід рослин родини Молочайні, що дав їй свою назву, в ньому налічується, за одними даними, 800, за іншими — понад 1600, за третіми — понад 2000 видів. Молочний сік всіх видів має токсичні властивості, а тому молочаї всі більш-менш отруйні, худоба їх уникає).

 

  1. Добудувати складносурядні речення, додаючи до поданої частини другу та враховуючи розставлені розділові знаки.

 

Осіннє сонце блиснуло на мить, і…

Восени дикі гуси летять у вирій і…

Вітер пробіжиться по деревах -  і…

III. Самостійна робота учнів ( виконання тестових завдань)

(взаємоперевірка)

Звучить музика А.Вівальді «Осінь»

  1. Бесіда з учнями
  • Чи сподобалась вам музика, яка звучала?
  • Що вам відомо про творчість італійського композитора Антоніо Вівальді?
  1. Інформація для учнів про А.Вівальді (роздаю листівки)

(Антоніо Вівальді (1678-1741р.р.) – італійський композитор, скрипаль-віртуоз. Створив жанр сольного інструментального концерту. Відомий його музичний твір «Пори року» («Времена года»), який він створив у 1725 році. Це один з ранніх зразків програмної музики композитора. Створив 40 опер, ораторій, кантат.)

 

IV. Додаткова інформація на уроці.

Сьогодні на уроці, узагальнюючи вивчене про складносурядне речення, ми використовували речення з творів українських поетів. Також прослухали уривок з музичного твору А.Вівальді «Пори року» (частина «Осінь»). Але тема краси природи восени завжди цікавила й художників, тому пропоную переглянути коротеньке відео про це.

 

 

V. Підсумки уроку.

 

  1. Рефлексивно-оцінювальний етап

Сподіваюся, що сьогодні на уроці у вас була нагода посміхнутися, тому цей день стане для вас щасливим, як про це зазначалося в епіграфі.

  • Що найбільше зацікавило вас на уроці?
  1. Самооцінювання, оцінювання роботи учнів учителем

Картка самооцінки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Домашнє завдання.

 

  1. Повторити теоретичний матеріал §12, підготуватися до к.р.
  2. Скласти твір-мініатюру, використовуючи складносурядні речення, на тему «Барвиста осінь».

 

 

 

 

  1. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сонце заходило… вибрати

А розкидаючи рожеві плями по піску.

Б і тепло разом із собою забирало.

В і надворі починало вже темніти.

Г ніби пірнало в безкрає море.

Д і накладало ніжні сліди на берег.

  1. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення ( розділові знаки пропущено)

А Тепло було і вишні цвіли рясно.

Б Заснули доли і полонина спить.

В Розсунувся простір і миттю стали ближчими зорі.

Г Ясно ще осіннє сонце сяє та холодом уже в повітрі потягло.

Д Або розумне казати або зовсім мовчати.

  1. Не треба ставити коми між частинами складносурядного речення ( розділові знаки пропущено)

А І журиться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.

Б Пливе над світом осінь як медуза і мокре листя падає на брук.

В Під вечір стихли голоси й засяяли в небесах зорі.

Г Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть.

Д А літо йде полями і гіями і вітер віє і цвіте блакить.

 

 

 

 

  1. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Зривалися в небо ластівки…  вибрати

А коли вибігав у двір старий кіт.

Б ховалися комахи у невидимі щілини.

В і різко падали вниз.

Г та вимальовували в ньому арфу.

Д і розбивали небо блискавки.

  1. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення ( розділові знаки пропущено)

А  І наперед не треба ворожити і за минулим плакати не варт

Б Проходять покоління по землі та кожне творчий слід свій залишає.

В Чи біля тебе душу відморожу чи біля тебе полум’ям згорю.

Г Дмухнув вітер понад ставом і сліду не стало.

Д Пройшла гроза і ніч промчала.

  1. Не треба ставити коми між частинами складносурядного речення ( розділові знаки пропущено)

А Сьогодні над Харковом зупинились табуни південних хмар і пішов справжній тропічний дощ.

БУ полі сонце і в селі все залито гарячим сяйвом.

В На сизих луках скошено траву і літо буйне в береги ввійшло.

Г Коники в стерні сюрчали і марево хилилось до землі.

Д Темне небо лежало і хмара ходила навкісна та шуміли тополі.

 

 

1

 

docx
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
2039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку