Презентація до уроку "Пряма мова. Розділові знаки в реченнях з прямою мовою"

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити п’ятикласників з особливостями будови речень із прямою мовою, інтонацією в них, навчити учнів розрізняти слова автора і пряму мову в реченні ; розвивати вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові; розвивати творчу уяву, культуру мовлення, виховувати найкращі моральні риси.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Пряма мова, Розділові знаки в реченнях із прямою мовою

Номер слайду 2

Мета уроку: ознайомити п’ятикласників з особливостями будови речень із прямою мовою, інтонацією в них, навчити учнів розрізняти слова автора і пряму мову в реченні ; розвивати вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові; розвивати творчу уяву, культуру мовлення, виховувати найкращі моральні риси.

Номер слайду 3

Вивчаємо!Речення з прямою мовою складається з двох частин, що зв’язані за змістом та інтонаційно, - з прямої мови та слів автора.

Номер слайду 4

«П» - пряма мова. А – слова автора, які стоять на початку речення – перед прямою мовою.а - слова автора, які стоять після прямої мови. Визирнула Сова й ухнула: «Ух, це ти, Пуше? У яких таких справах?»АП

Номер слайду 5

«У кепських або навіть прикрих», - озвався Пух.а. П

Номер слайду 6

Пряма мова – це слова певної особи, передані без змін. Слова автора повідомляють, кому належить пряма мова.- Пряму мову беремо в лапки.- Перше слово прямої мови пишемо з великої літери.- Слова автора можуть стояти перед прямою мовою і після неї.

Номер слайду 7

Перед прямою мовою після слів автора ставимо двокрапку. Після прямої мови перед словами автора ставимо тире, слова автора починаємо писати з малої літери. У кінці прямої мови перед словами автора ставимо кому, знак питання або знак оклику. А: «П». А:«П?» А: «П!»«П», - а. «П?» – а. «П!»-а.

Номер слайду 8

Як правильно ставити розділові знаки у реченні з прямою мовою. Крок 1. Знаходимо слова автора і пряму мову.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Скоро літо сказав він 2. Він сказав скоро літопряма мова слова автораслова автора пряма мова

Номер слайду 9

Крок 2. Визначаємо, де знаходиться пряма мова.1. Пряма мова перед слова автораа) Пряму мову беремо в лапки. Перед словами автора ставимо тире. Слова автора пишемо з малої літери.«Скоро літо» - сказав він.б) Після прямої мови перед тире має стояти один з трьох знаків: кома, знак оклику або знак питання. Кома пишеться після лапок, а знак оклику і знак питання – перед лапками.«Скоро літо», - сказав він. «П», - а.«Скоро літо!» - сказав він. «П!» - а.«Скоро літо?» - запитав він. «П?» - а.

Номер слайду 10

2. Пряма мова після слів автораа) Після слів автора ставимо двокрапку. Пряму мову беремо в лапки. Вона починається з великої букви. Він сказав: «Скоро літо». «П»,- а.б) Наприкінці речення ставимо крапку, знак оклику або знак питання. Знак оклику і знак питання пишемо перед лапками, а крапка – після лапок. Він сказав: «Скоро літо». А:«П». Він сказав: «Скоро літо!» А:«П!»Він запитав: «Скоро літо?». А:«П?»

Номер слайду 11

Робота з підручником. Вправа 506 Прочитайте вірш мовчки. Визначте слова особи, які передані дослівно, прочитайте їх уголос. Визначте слова, які вказують, кому ці слова належать, прочитайте їх. Солов’ї розливаються ніжно У зеленім веснянім гаю. Син до матері каже: «Ця пісня Дуже схожа на мову твою». Посміхається мати до сина: «Пам’ятай, моє миле дитя, Рідна мова завжди солов’їна, Зігріває людей все життя». Володимир Кленц, Прочитайте вірш за особами

Номер слайду 12

Вправа 507 Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. У кожному з речень укажіть пряму мову та слова автора. Зверніть увагу на вживання розділових знаків. Ми спитали соловейка навесні: «Ти для кого так виспівуєш пісні?» І затьохкав соловейко на калині: «Я пісні складаю Україні» (Н. Мельниченко). 2. «Чи ти Вкраїни син?» — питає синь Дніпрова (Д. Пилипчук). 3. Дід казав: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду!» (С. Литвин). 4. «Козацькому роду нема переводу!» — співають в народі давно (В. Дворецька). Іду і людей питаю: «Де тут дорога до рідного краю?» (За В. Симоненком). «Земле мила, чи даси мені крила?» — питаю (Л. Прачева). Що уособлює для українця соловей? Які казки, байки, прислів’я про нього ви знаєте? У відповіді використайте речення з прямою мовою.

Номер слайду 13

Вправа 508 Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Соловей щебече в лузі Добрий ранок всім вам друзі 2. Із гнізда свого лелека обізвався недалеко Добрий ранок Зустрічаємо світанок (В. Забава). 3. Жабка зелена зустріла коня Доброго дня Ми здається рідня. 4. Кінь засміявся й спитав басовито Де ж це ви сестро згубили копито (Н. Поклад). Значення виділеного слова з’ясуйте за Тлумачним словничком. Поясніть уживання розділових знаків при прямій мові. Вкажіть у реченнях звертання та вставні слова. Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Чи допомогли вам у цьому розділові знаки?

Номер слайду 14

Вправа 509 Перепишіть речення в такій послідовності: 1) речення, у яких пряма мова стоїть після слів автора; 2) речення з прямою мовою перед словами автора. Розставте пропущені розділові знаки. Казав їжак Хай буде так 2. Я з возом горшки побила жалілася кобила 3. Попалася лисиця в пастку і каже Хоч іще рано а доведеться заночувати. 4. Якось воно буде сказала миша в котячих зубах (Народна творчість). 5. Я не попадуся в сітку в’юн верткий хвалився рибкам (В. Івченко). 6. Равлик каже до сови із високої трави Мудра тітонько сова в тебе світла голова (П. Сорока). Поясніть значення стійких словосполучень побити горшки, світла голова. Чи вживають ваші старші родичі у своєму мовленні прислів’я? Яким роблять мовлення прислів’я? Наведіть два-три приклади часто вживаних вами прислів’їв. Розкрийте значення одного з них.

Номер слайду 15

Вправа 510 Перепишіть речення з прямою мовою, розставляючи пропущені розділові знаки. Бабуся й онучка сидять на кухні У наш час музика була набагато мелодійніша пригадує бабуся Онучка спочатку дивується а потім пояснює Бабусю це ж міксер працює. Складіть розповідь «Казки моєї бабусі» (усно). Використайте речення з прямою мовою.

Номер слайду 16

Вправа 511 Складіть розповідь «Мудрі батькові поради» з використанням речень, що містять пряму мову. Складену розповідь запишіть, розставте розділові знаки.

Номер слайду 17

Домашнє завдання Вправа 511 Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Три синиці щебетали одна в одної питали Хто це там сестриці так співає у пшениці (О. Пархоменко). 2. Узяв олівець я із пенала і записав в календарі Сьогодні вперше прилетіли до нас у гості снігурі (А. Качан). 3. Ось я йду обізвалась зима (Леся Українка). 4. Ананаси й апельсини нудьгували в магазині Якби ноги в нас були ми б у Африку втекли (Д. Гордійко). 5. Слон казав своєму сину Від застуди їж малину (Л. Коваль). Визначте речення, ускладнені однорідними членами. Накресліть схему першого речення. Опрацювати теоретичний матеріал с.220.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Андрусик Юлія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Савченко Валентина Анатоліївна
    Дякую за роботу. Матеріал використати можна під час повторення.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
10 травня 2022
Переглядів
9525
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку