Знайди помилку у твердженні – Складнопідрядне речення – це речення, яке складається з декількох незалежних. – Підрядне речення з'єднується з головним за допомогою сполучників підрядності. – У складнопідрядному реченні питання ставиться від головного до залежного. – Є два види підрядних речень – означальні й порівняльні . – Підрядні речення завжди стоять після головного.
Завдання. Серед поданих варіантів назвіть сполучники підрядності: а) а, але, щоб, проте, зате, однак; б) що, і, проте, мовби, тому що; в) щоб, як, якби, хоч, мов, коли. Гра "Третій зайвий" 1. Тільки серце моє крила туга німа, не втішала зимова природа. Стара розповіла, що в їхньому селі на Різдво любили співати народні пісні. Через глибокі сніги добираються на околицю, де самотою примостилась під двома старими тополями дідова хата.
Завдання. І. Визначити, якій зі схем відповідає подане речення?Скоро з холодної неволі на світ появилось багато стебел усіляких квіток, на яких позоставалось чимало насіння.а) [ ] , ( на яких…) .б) [ ] , [ на яких… ].в) [ , (яких… ) ].ІІ. Лінгвістичний конструктор. Скласти складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні. Записати їх, підкреслити члени речення, накреслити схеми, визначити вид підрядного зв’язку. Коли зима не настала в грудні і січні, то … [ Коли …] , ( то…) . Якщо снігур під вікном сповіщає про себе, то … [Якщо…] , ( то…) .
СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ МІСЦЯСкладнопідрядним реченням з підрядним місця називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на місце або напрям дії, про яку йдеться в головній частині. У складнопідрядних реченнях з підрядними місця підрядна частина пояснює головну частину в цілому, відповідає на питання де? куди? звідки? і приєднується сполучними словами де, куди, звідки. У головній частині цим словам можуть відповідати вказівні слова тут, там, туди, звідти, скрізь, всюди, кудись тощо. НАПРИКЛАД: Там сутеніли гори, де зав’язався світ. Зверніть увагу!У складнопідрядних реченнях з підрядними місця сполучні слова де, куди, звідки є прислівниками і виконують синтаксичну роль обставини.
Орфографічна хвилинка. Самостійна робота. (з елементом самоперевірки)Запишіть подані прислівники разом, окремо або через дефіс. Рано/вранці, колись/то, день/у/день, по/латині, все/одно, до/побачення, раз/у/раз, на/совість, в/гору, тільки/но, в/решті/решт, без/сумніву, до/речі, що/ночі, казна/де, що/днини, по/батьківськи, уві/сні, у/стократ.
Поміркуй! У кожному реченні вкажи головну й підрядну частини, постав до підрядної частини питання,намалюй схему. Де корабель наш проплив,дорога там довга й широка біліє, як мармур, як сніг.І все куди не йду, холодні трави сняться. Де не повернеться – всюди за ними золоте гілля росте.
Домашнє завдання вивчити § 22, с.111-117. Методичний прийом «Вибери завдання сам» високий рівень: За тематичними словами село, заметені хати, кутя, колядки написати твір-розповідь про українське Різдво, використовуючи в тексті складнопідрядні речення з підрядними місця. достатній рівень: З повісті Г. Квітки-Основ'яненка «Маруся» випишіть 10 складнопідрядних речень з підряним місця . середній рівень: Вправа 187 (письмово)