Презентація до уроку української мови для учнів 5 класу з теми "Другорядні члени речення. Обставина""

Про матеріал
Презентація до уроку української мови для учнів 5 класу з теми "Другорядні члени речення. Обставина" відповідає вимогам Модельної навчальної програми «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В.) У матеріалі вміщено визначення обставини, практичні вправи, алгоритм роботи з реченням щодо визначення граматичної основи та другорядних членів речення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Другорядні члени речення. ОБСТАВИНАСинтаксис та пунктуація. СЕЗКО ТЕТЯНА АНАТОЛІЇВНА, УЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ВИЩОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ КАТЕГОРІЇ, З ПЕДАГОГІЧНИМ ЗВАННЯМ «УЧИТЕЛЬ-МЕТОДИСТ»

Номер слайду 2

ВИ ДІЗНАЄТЕСЯ: Які другорядні члени речення називаються обставинами; від чого залежить обставина;на які питання відповідають; якою частиною мови найчастіше виражаються. ВИ ПОТРЕНУЄТЕСЯ: правильно інтонувати речення залежно від мети висловлювання та емоційного забарвлення; визначати головні й другорядні члени речення. СЕЗЬКО ТЕТЯНА

Номер слайду 3

Номер слайду 4

§ 69 Білі троянди урочисто стоять у скляній вазі (розпов.,неокл.)С. 160 Впр. 2. Прочитайте речення та знайдіть у них означення. Визначте, якою частиною мови кожне з них виражене. А сонце по-новому світилося у небі голубім ( ). Тоненькі ялини розбрелися по схилах гір. Праворуч розрум’янилися під вранішнім сонцем білі вершини гір.4. Гілки сосни тягнуться вгору, до неба. 5. Усе море грає срібними хвилями. СЕЗЬКО ТЕТЯНА

Номер слайду 5

Обставина — це другорядний член речення, що вказує на спосіб дії, місце, час, причину, мету й відповідає на питання як? яким чином? де? куди? звідки? коли? доки? з якої причини? з якою метою? Уранці над озером веселка гуляла (О. Травневий). Обставина найчастіше виражена прислівником або іменником у не- прямому відмінку з прийменником: Сіло сонце у травицю, бо в травиці м’яко спиться (В. Крищенко). Обставина залежить від присудка, тобто від присудка ставимо питання до обставини. Обставину підкреслюють штрихпунктиром ( ). СЕЗЬКО ТЕТЯНАТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 6

Запам’ятайте схему, яка допоможе вам правильно визначати синтаксичну роль слів у реченні. ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ Підмет Присудок Означення додаток обставина означення означення. Білі троянди урочисто стоять у скляній вазі й чекають свого адресата. СЕЗЬКО ТЕТЯНА

Номер слайду 7

АЛГОРИТМ РОБОТИ З РЕЧЕННЯМВизначаю підмет (хто? Що?)Визначаю присудок (що робити?)Чим виражений підмет і присудок( підписую зверху частину мови)Задаю питання до другорядних членів речення. Якщо це додаток, то два питання непрямих відмінків (кого?чого?...)Визначаю вид речення за метою висловлювання (розпов.,?, спонук.)За емоційним забарвленням (!, ! )СЕЗЬКО ТЕТЯНА

Номер слайду 8

С. 156, впр. 2. Прочитайте речення та знайдіть у них обставини. Визначте, якими частинами мови вони виражені. Учора набігла хмарка, та лише покропила суху землю. (розпов., неокл.) 2. Поволі звіває тумани вечірня зоря з висоти. 3. У голубому небі прорізались срібні зорі, і з річки зайчиком плигав тендітний і легкий вітерець. 4. Хилить вітер жита понад шляхом. 5. Надворі теплінь, незабаром каштани зацвітуть. СЕЗЬКО ТЕТЯНА

Номер слайду 9

С. 158, Прочитайте речення та виконайте завдання. 1. У садоч..ку ходит.. виш..ня у віноч..ку (Л. Костенко). 2. Сонце котит..ся додолу, діточок зове додому (В. Крищенко). 3. За хатою буде зелений садочок, навколо із квітів ряснен..кий віночок (М. Коцюбинський). 4. Щовесни каштан розц..вітав ніжно-рожевими квітками (Остап Вишня). 5. Місяц.. піднявся вгору й сипнув промін..ням на море (І. Нечуй-Левицький). А. Перепишіть речення, уставляючи, де потрібно, м’який знак. Б. Підкресліть обставини й надпишіть над ними, якими частинами мови вони виражені.§ 68. СЕЗЬКО ТЕТЯНА

Номер слайду 10

СЕЗЬКО ТЕТЯНАПІДСУМОВУЄМО

pptx
Додано
20 березня 2023
Переглядів
2646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку