Презентація до уроку української мови на тему:"Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення (у тому числі й уточнюючі). Розділові знаки при відокремлених членах
Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення (у тому числі й уточнюючі). Розділові знаки при відокремлених членах речення.
Номер слайду 2
«Спостережливе око». Прочитати текст. Визначити тему тексту. Якими членами речення виступають виділені конструкції? Прочитати речення із випущеними виділеними конструкціями. Що змінилося? Рід Марковичів у козацькій Україні був одним із наймогутніших і найзаможніших. А почалося все з Андрія Марковича, сина вихреста з Уманщини. Вдало видавши свою сестру – красуню Настю за вдівця Івана Скоропадського, він увійшов до числа вищої козацької старшини. Маючи високопоставленого свояка, Андрій Маркович швидко став Лубенським полковником. За таким батьком впливові позиції посіли в Україні й молодші Марковичі – Яків, Іван, Марко.
Номер слайду 3
Умови відокремлення другорядних членів речення:1) Незвичайний, зворотний порядок слів. Наприклад: Тільки де-не-де виглядають над кудлатими вербами гребені хат, вшиті очеретом.2) Велика кількість залежних слів від одного члена речення. Наприклад: Хлопець розповідав, по-дитячому посміхаючись з приводу ще невисловлених думок.3) Синтаксична (граматична) несполучуваність слів, які пов'язуються між собою лише за значенням. Наприклад: І це ж ми всі, дрібні та непомітні серця ведемо у краї блакитні. (М. Рильський)4) Додаткове значення чи відтінок якогось другорядного члена. Наприклад: Будучи дуже пошкодженим, човен поступово тонув.
Номер слайду 4
Слід розрізняти уточнюючі члени речення й відокремлені. Уточнюючими називають члени речення, що мають додаткове значення, уточнене стосовно того члена речення, з яким вони зв'язані однією синтаксичною функцією. Уточнюватися можуть не тільки другорядні, а й головні члени речення. Наприклад: і. Внизу, десь під самими вікнами, почувся гомін чужих голосів. (О. Гончар) 2. Обидва, Діденко і Чумак, прислухались до шереху у передпокої. (А. Головко)
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Тренувальне завдання.1) Поширте подані речення уточнюючими або відокремленими членами, поясніть розділові знаки.1. Сьогодні він був зосереджений. 2. Чути переплеск весла. 3. Сонце сховалось за лісом. 4. Стояла надзвичайно приємна й тиха весна. 5. Відбудеться зустріч з письменником. 6. Ми читали вірші.
Номер слайду 8
Вибіркова робота. Виписати відокремлені члени речення. Визначити їх, скориставшись опорною таблицею. Жив-був колись український козак, володар невеликої держави. Цим козаком був Іван, на прізвисько Підкова. Народжений на землі молдавській, він ще в молоді роки подався шукати щастя на Запорозьку Січ. Будучи фізично розвиненим, Іван неодноразово хизувався вмінням гнути підкови.
Номер слайду 9
Творча робота.— Складіть усне зв'язне висловлювання про відокремлені члени речення, даючи відповіді на питання:1) Що таке відокремлення? •2) Які члени можуть відокремлюватися? Яка їхня роль?3) За яких умов відокремлюються другорядні члени речення?4) Чи тотожні поняття «відокремлені члени речення» і «уточнюючі слова»?5) Які особливості в інтонації речень з відокремленими уточнюючими членами?
Номер слайду 10
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ1. Опрацювати матеріал за підручником .2. Виконати вправу 312.