Урок"Узагальнення знань з теми «Односкладні речення»"

Про матеріал
Узагальнити й систематизувати знання учнів з розділу “Односкладні речення”; сформувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати; за допомогою дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, виробляти загально навчальні уміння і навички; формувати і відкореговувати культуру поведінки і спілкування.
Перегляд файлу

Тема:Узагальнення знань з теми «Односкладні речення»

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з розділу “Односкладні речення”; сформувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми;  розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання;  удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати; за допомогою дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини;  поповнювати словниковий запас учнів;  розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, виробляти загально навчальні уміння і навички;  формувати і відкореговувати культуру поведінки і спілкування.

Тип уроку. Узагальнення знань, умінь та навичок

Обладнання. Схеми, зошити,  презентація,  роздаткові матеріали

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент
  2. Повідомлення теми та мети уроку

    3. Проблемне запитання: “Як відрізнити просте односкладне називне    речення від двоскладного з іменним складеним присудком?”

 Безмежне прекрасне небо. (Односкладне речення з узгодженим означенням).

Безмежне  небо прекрасне. (Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).

Безмежне море. (Односкладне речення з узгодженим означенням.)

Море безмежне. (Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).

Коментар учителя.

4. Створення ситуації успіху.

Учитель звертається до учнів: молодці, ви гарно попрацювали із цим завданням. Сподіваюсь, що ви й надалі так плідно працюватимете!

  1. Виконання системи дослідницьких завдань, спрямованих на розвиток пунктуаційних умінь і навичок, мовної та загальної ерудиції та творчих здібностей. Робота в групах

Вступне слово вчителя.

       Ось ми з вами підійшли до I сходинки пізнання, яка називається

«Вивчаймо односкладне речення!».

      А що ж ми знаємо про односкладне речення?

(Відповіді учнів)

Презентація вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а) Вибірково – розподільна робота(друга сходинка)

        Пропоную вам завдання, суть якого полягає у тому, щоб з поданого тексту вибрати і розподілити речення з головним членом підметом та присудком

       1. Холод. 2. Невеличкий сніжок. 3. Зранку він знов почав падати усе більше. 4. Почало колесом світ крутити. 5. Світу білого не видно. 6. Кругом хати наче сто коней гасало, торохтіло оселею, жалібно співало в димарі! 7. Не вітер, а буря завіяла, метучи цілі гори снігу по землі, здіймаючи густу кашу в повітрі. 8. Не стало видно ні неба, ні землі. 9. По дворах понавертало кучугури. 10. Вулиці забиті, занесені. 11. По дворах у рівень з хатами стоять страшенні снігові баби.

 

б )Спишіть спочатку речення двоскладні,потім – односкладні(означено – особові,неозначено – особові,узагальнено – особові,безособові) третя сходинка.

Старого горобця на полові не обдуриш. Кажуть,легше повалити,ніж звести будівлі стіни. Давайте прикинемо все,до останнього цвяшка,до кожної цеглини. Чудовий квітень на землі збирав в собі людські надії. Людина твердіша від заліза,зате ніжніша за квітку. Холодно й лячно людині,коли вона самотня. Школярських днів нам не забуть ніколи. Знання треба добувати власною працею. Пахне ніжністю березня обрій.

 

в) Лінгвістичне змагання(четверта сходинка)

     Запишіть за 1 – у хвилину якомога більше прислів’їв та приказок на тему природи, які виступали б узагальнено – особовими реченнями.

     Зачитуємо.

г) Робота в групах. Перша група виписує означено – особові речення,а друга - неозначено – особові речення(п ͗ ята сходинка)

« Заповіт» співають на мовах усіх народів світу. Знають його й далеко за межами нашої країни. Ой посаджу коло хати маленькую вишню.(Народна творчість). Посадили над козаком явір та калину.(Т.Шевченко). Тут же,біля лікарні,розкладають вогнища,варять картоплю. Розплющую очі і раптом бачу у вікнах глибоке небо і віти берези.(М.Коцюбинський). Бережімо честь народу – найкоштовнішу перлину.(П.Тичина). Вигострю,виточу зброю іскристу.(Леся Українка)

 

д) Твір – опис(шоста сходинка)

       III сходинка – найбільш складна. Вас очікує творче завдання: скласти твір – опис зимового ранку. Дати заголовок називним реченням.

(Опорні слова: ясний ранок, тихо, мальовничі краєвиди, ніщо не шерехне, ніщо не писне, ходімо…)

   Зачитуємо твори. Яка робота була найбільш вдалою?

 

  1. Підсумок уроку.

 

Визначити вид односкладного речення за віршами Олени Харитонюк

  1. Пісень громів наслухавшись,мовчу.

          Думки перебираю,мов квасолю.

          Велика темна ночі парасоля

          Мене хова від тебе й від дощу.

 

  1. В руці тримаю зірку і дивлюсь…

Всміхнувся ти до мрій моїх ласкаво.

І знаю,хоч признатися й боюсь,-

Тим сміхом біль солодиш,наче каву.

 

  1.  Вже склянками продають і щастя.

І мандрують світом за півдня.

Непомітно на котушці часу

Обірвалась біла нитка дня.

 

  1. Всі сльози – як моря.

Усі моря – як сльози.

Любові острівці

І береги розлук.

Світанок. Календар.

Життєвих буднів проза.

Поезія дощу

І ніжність рідних рук..

 

  1. Місток веселки,сонячна струна,

Осіння днина з небом фіалковим.

 

  1. Ніч синя. І чорна кава..

Самотність на смак гірка.

 

  1. Метелики і діти…

І янголи без крил.

 

  1. Постелили під ноги траву,

Щоб – м ͗ ягко.

Засвітили лампадку сонця,

Щоб – світло.

Квіти зі сну прокинулись,

Щоб – гарно.

 

  1. Живеш у вулику,

Споживаєш любов

І шукаєш цвіт папороті.

Хворієш самотністю,

Колекціонуєш враження,

Малюєш веселку,

Бавищся у піжмурки з сонцем.

 

 

 

  1. Домашнє завдання
  2. Оцінювання

      Дуже вдячна вам за активну роботу, гарні відповіді і знання, за вашу підтримку і позитивний настрій. Бажаю, щоб односкладні речення стали вашими вірними друзями на все життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку

Кодовий тест

1. На які типи поділяються односкладні речення:

а) прості, складні, неускладнені, неповні;

б) безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові;

в) безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові, називні;

г) повні й неповні.

2. Знайдіть серед запропонованих варіантів односкладне речення з головним членом присудком:

а) Зима. Криниця. Стук обмерзлого вікна.

б) Повний місяць похилився над гаєм.

в) Вовчицею ніч за вікном чигала.

г) Не оплакуй ні мрій, ні згадок…

3. Знайдіть узагальнено-особове речення:

а) Прилітають до нашого поля із далеких країв журавлі.

б) Не корю, не нарікаю, прикрих слів не говорю;

в) Ой, поділять тебе, земле, поділять.

г) Більше думай і тоді вирішуй!

4. Позначте називне речення:

а) Немає пісні без любові.

б) Людська творчість – це найбільша мука.

в) Життя без книги – це хата без вікна.

г) Пізнє літо.

5. Яке серед запропонованих речень є означено-особовим:

а) По радіо повідомляють про готування польоту на Місяць.

б) Лови летючу мить життя!

в) Добре діло твори сміло.

г) Літа вже немає, сніг, дими навколо.

6. У якому із запропонованих безособових речень присудок виражається прислівником:

а) Вітерцем дихнуло з долини.

б) Хай слово мовлено інакше – та суть в нім наша зостається.

в) Чудово, просторо й радісно на придеснянських луках.

г) Темної ночі перевезено його в темний покій.

7. Знайдіть рядок, у якому в реченні головний член вказує на дію, що виконується невизначеною особою:

а) Силою не хвались – краще трудись.

б) Як було гарно відчувати себе маленькою хазяйкою у цьому лісі!

в) Будь високий, як верба, а багатий, як земля.

г) Мені бажали здоров’я, успіхів, гарних учнів – не без деякого лукавства.

8. Установіть відповідність між односкладними реченнями та їх видами:

а) Не взявшись за сокиру, хату не збудуєш.

б) Про успішний виступ Остапа Вересая довідалися і в царському дворі.

в) Хлюпіт хвиль, рівне дихання моря.

г) Уже неозброєним оком стало видно зграї птахів.

ґ) Скажемо відверто хоч би  сьогодні про наші помилки й безвідповідальність.

А – Означено-особове;

Б – Неозначено-особове;

В – Узагальнено-особове;

Г – Безособове;

Ґ – Називне.

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальні завдання

Картка 1

Замінити безособові речення особовими.

1) Заморосило осінь у сльозу. (Л. Костенко)

2) Скасовано угоду. (Л. Костенко)

3) Пахло чебрецем, свіжою травою. (А. Шиян)

 

Картка 2

Поширити називні речення.

1) Ранок. Морозець. Чудесна київська осінь.

2) Славнозвісне місто Чигирин. Зелений луг над річкою Тясмин. Неділя.

3) Ставок... Або Дніпро... Або Ворскла, Псьол, Десна. (Остап Вишня)

 

Картка З

Визначити типи односкладних речень, назвати їх специфічні риси.

1) Сльозами горю не поможеш.

2) Любиш їздити — люби й санчата возити. (Нар. творч.)

3) За одного битого сім небитих дають.

4) Боїшся вовка — не йди до лісу. (Нар, творч.)   

 

docx
Додав(-ла)
Мацюк Наталія
Додано
4 вересня 2019
Переглядів
3417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку