Презентація до заняття "Ми є тим що ми їмо"

Про матеріал
Методичні та наочні матеріали організації та проведення заняття з вико ристанням гібридної технології. Методична розробка містить матеріали заняття виду інтерактивна лекція із застосуванням форм педагогічної майстерності викладача з формування наскрізних змістових ліній та предметних компетенцій з дисципліни “Біологія і екологія”.
Перегляд файлу

 

jy tyjze yhj,gazhdf

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

МОГИЛІВ-ПОДІЛЬСЬКИЙ ТЕХНОЛОГО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ

ВІННИЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.                                                                                                                        

Предмет вивчення екології,

її завдання та методи.

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ

З ДИСЦИПЛІНИ  “БІОЛОГІЯ І ЕКОЛОГІЯ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019

Автор:        Чорна С.А. -  спеціаліст вищої категорії, викладач-методист.     

 

Рецензент: Бартко Ж. В. –  спеціаліст  вищої категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                Методична розробка містить матеріали     

                                                    заняття  виду інтерактивна лекція із

                                                    застосуванням форм педагогічної майстерності

                                                    викладача з формування  наскрізних змістових

                                                   ліній та предметних компетенцій з дисципліни

                                                   “Біологія і екологія”.

                                                          Рекомендувати для викладачів

                                                   навчальних закладів  І-ІІ рівня акредитації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   Розглянуто і схвалено на засіданні

                         циклової комісії  природничо-наукових

                         та загальноекономічних  дисциплін

                         Протокол №        від            2019 р.

                         Голова ц/к:                   /Носкова Т.А./

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

 

Завданням колективів ВНЗ є підготовка спеціаліста професійного та компетентного, що вимагає нового підходу в освіті, тому що компетентність побудована на поєднанні пізнавальних ставлень і практичних навичок, знань і вмінь, цінностей, поведінкових компонентів, тобто усього того, що можна мобілізувати для активної дії та за допомогою чого викладач реалізує наскрізні змістові лінії згідно програми.

 Компетентісний підхід на перше місце ставить вміння особи на основі набутих знань вирішувати проблеми, що виникають у різних ситуаціях. Специфіка заняття виду інтерактивна лекція полягає в тому, що студенти  здобувають інформацію самостійно на базі власного практичного і соціального досвіду  та креативних вмінь і навичок.

 В розробку включена інноваційна  методика, яка належать до  інформаційно-комунікативних:   blended-learning- технологія.

 Апробація та педагогічний  досвід  роботи переконує, що технологія змішаного навчання (blended  learning) є найбільш затребуваною та ефективною на сучасному етапі розвитку освіти, оскільки дозволяє продуктивно організувати час викладача і окремо взятого студента, поєднати традиційні базові психолого-педагогічні методики викладання  природничо-наукових дисциплін  та  досягнення в техніці, технологіях, виробництві, тобто модернізувати освітній процес.

Застосовуючи blended-learning технологію на заняттях з біології викладачі ефективно управляють навчально-виховним процесом, поєднуючи аудиторну та позааудиторну  роботу студентів, стимулюючи самостійну і групову діяльність, створюючи онлайн  підтримку для студентів.  Викладач та студенти працюють разом, тим самим забезпечуючи якість навчання і процес,  який мотивує до розвитку та самонавчання.

 Методична розробка навчального заняття  складена як фаховий  коментар, яким можуть користуватися викладачі та студенти в ході вивчення теми. Включає  інноваційні підходи до організації навчально-творчої діяльності студента - компетентного фахівця: план-конспект кожного етапу заняття починаючи з організації мотивації і закінчуючи рефлексією. А також: інструкції до опрацювання лекційного матеріалу на веб-сайтах, приклади проблемних та творчих завдань, завдання  для актуалізації, контролю та корекції знань, вмінь, навичок, інфографіку.

 Розробка містить елементи, що забезпечують розвиток емоційно-ціннісного ставлення до природи; сприяють науковому аналізу студентами системно-структурних і функціональних рівнів; формують картину екологічної реальності та соціальні цінності людини.

 

 

 

 

 

Навчально-методична карта заняття №  

      

                                                                                       Група________Дата

Дисципліна “Біологія і екологія”                                                                           

         

Тема заняття: Предмет вивчення екології, її завдання та методи.

                           Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони.

 

Вид заняття: інтерактивна  лекція.

 

Тип заняття: засвоєння нових знань.

 

Методична мета: продемонструвати практичний досвід роботи над проблемою “Варіювання методів, форм, методичних прийомів навчання з метою діагностування і коригування навчальних досягнень студентів”.

 

Мета – сформувати:

Знаннєвий компонент:

  • Оперувати  термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія.

-  Називати: екологічні закони і їхнє значення.

-  Наводити приклади: біосистем різних рівнів.

-  Характеризувати: властивості живого: самооновлення, самовідтворення,

   саморегуляцію.

Діяльнісний компонент

- Встановлювати:  елементарні причинно-наслідкові зв'язки між   

  екологічними процесами та явищами.

-  Аналізувати: залежність життєдіяльності організмів від середовища

  існування;

  • Пояснювати: дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів.

Ціннісний компонент

- Висловлює судження щодо ролі та значення екології у сучасному світі.

Наскрізні змістовні лінії

Екологічна безпека і сталий розвиток.

Предметні компетенції: навчальна, інформаційно-комунікативна, здоров’язбережувальна.    

 

Забезпечення заняття:

 

  1.  Електронний навчальний ресурс: Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський. – К.: Школяр, 2018. http://shkolyar.com.ua/pdf/bio/bio_10kl_nk.pdf

 

  1. Наочні посібники:, навчальний тренажер з теми, мультимедійна презентація, відеофільм “Сутінки цивілізації 5 екологія і корпорації
  2. ТЗН: мультимедійний проектор,

 

Структура заняття:

 

1 Організація заняття:

Метод: навіювання

Форма роботи: музичний релакс

- встановити психолого-педагогічний контакт з аудиторією студентів

 

https://www.youtube.com/watch?v=ShTJXwB16EA

 

Викладач:

Ми раді бачити вас у нашій творчій лабораторії.

 

2. Підготовка студентів до вивчення нового матеріалу

 

2.1 Мотивація навчальної діяльності студентів

Метод: рефлексії, психолого-педагогічної підтримки роботи студента на занятті.

 

Викладач

Професор філософії, стоячи перед своєю аудиторією взяв п’яти літрову скляну банку та наповнив її камінням, кожний не менший за три сантиметри в діаметрі. Після цього він спитав студентів : “Чи повною є банка?”

Студенти поглянули і відповіли : “Так, вона повна”.

Тоді він відкрив банку горошку та висипав горох у велику банку, струсивши її злегка. Звісно ж горошок зайняв вільне місце посеред каміння. Ще раз спитав професор студентів : “Чи повною є банка?”

Студенти подивилися і відповіли : “Так, тепер вона є повною”.

Тоді професор  взяв коробку з піском і пересипав пісок у банку. Звісно ж пісок зайняв повністю вільне місце, яке ще залишалося в банці між камінням та горохом. Ще раз професор спитав студентів : “Чи повною є банка?”

І вони відповіли : “Так, і цього разу безперечно вона вже є повною”.

Тоді професор з-під столу витяг великий келих води та вилив її у банку до останньої краплі, розмочуючи пісок.

Студенти засміялися.

Професор сказав їм: “А зараз я хочу, щоб ви зрозуміли, що банка - це ваше життя. Каміння - це найважливіші речі у вашому житті: сім’я, здоров’я, друзі, свої діти - все те, що є необхідним, аби ваше життя завжди залишалося повним навіть на випадок, якщо решта загубиться.

Горошок - це речі, які для вас особисто стали важливими: робота, дім, автомобіль.

Пісок - це все решта, дрібниці.

Якщо спочатку заповнити банку піском, то не залишиться місця для горошку та каміння.

Так і у в ході вивчення біології, разом ми з Вами формуємо життєві вміння наповнювати власне життя важливими речами, які формуються на основі знань про власне здоров’я, психологічні особливості поведінки людини в дорослому житті. 

Завдання викладача навчити кожного з Вас розділяти “каміння”, “пісок” і “воду”.

Займайтеся насамперед "камінням", тобто найважливішими речами в житті; визначте ваші пріоритети: решта - це тільки пісок.

 

2.2 Повідомлення теми, мети та завдань заняття

Викладач

Сучасна структура біології та екології включає три важливі напрямки, які

є “камінням” в житті людини:

  • збереження здоров'я;
  • забезпечення людства продовольством;
  • захист навколишнього природного середовища.

 

Структура навчальної дисципліни „Екологія”

 

 

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Змістовий модуль 1. Основи екологічних знань

Тема 1. Предмет, методи і завдання екології

12,4

2

2

 

0,4

8

12,1

2

 

 

0,1

10

Тема 2. Організм та навколишнє середовище.

12,4

2

2

 

0,4

8

18,1

 

2

 

0,1

16

Тема 3. Біосфера як гобальна екологічна система.

12,4

2

2

 

0,4

8

10,1

 

 

 

0,1

10

Тема 4. Антропогенний вплив на навколишнє середовище

18,6

4

2

 

0,6

12

14,1

 

 

 

0,1

14

Разом за змістовим модулем 1

55,8

10

8

 

1,8

36

54,4

2

2

 

0,4

50

Усього годин

55,8

10

8

 

1,8

36

54,4

2

2

 

0,4

50

 

 

 

Тема заняття: Предмет вивчення екології, її завдання та методи.

                           Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони.

 

Мета заняття: На занятті ми:

  • розширимо знання про екологію, як сукупність наук про живі істоти, про їх взаємозв’язок між собою та з умовами навколишнього середовища;
  • розширимо поняття про основні  методи екологічних досліджень;
  • встановимо  елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами;
  • проаналізуємо залежність життєдіяльності організмів від середовища

існування; використовуючи закони оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів;

-   спробуємо висловити судження щодо ролі та значення екології у

     сучасному світі.

План заняття

 

  1. Предмет та завдання екології як науки.
  2. Стратегія сталого розвитку.
  3. Методи екологічних досліджень.
  4. Основні екологічні закони.

 

2.3.Актуалізація життєвого досвіду і опорних знань студентів

Метод: тест-тренажер

 

Викладач

Вивчаючи розділ  “Біології”  на тему “Адаптація живих організмів” ми з Вами набули первинних уявлень щодо дії середовища на живе тіло. Пропоную через тестові завдання   здійснити самоконтроль власного рівня сформованості екологічних уявлень.

 

Завдання тест-тренажеру

Вибрати із запропонованих відповідей правильну

1. Всі можливі типи взаємозв'язків між організмами різних видів називають: 

   а) паразитизм; б) мутуалізм; в) коменсалізм; г) нейтралізм; ґ) симбіоз.

2. Межі біоценозу визначаються:

    а) поширенням домінуючого виду тварин;

    б) межами певного рослинного угруповання;

    в) довільно;

    г) чітких меж не існує.

3. Фактори неживої природи називають:

    а) абіотичними;    б) біотичними;   

    в) антропогенними;      г) домінуючими.

4. Реакція організмів на зміну тривалості світлового періоду доби - це:

   а) фотоперіодизм;   б) анабіоз;   в) біологічний годинник;

   г) симбіоз;    д) адаптація.

5. Тип симбіозу, за якого організми різних видів мають взаємну користь - це:

    а) паразитизм;   б) коменсалізм;   в) мутуалізм;

    г) нейтралізм;   д) конкуренція.

6. Просторове і трофічне положення популяції певного виду в біогеоценозі

    називають:

    а) місце існування;    б) трофічним рівнем;

    в) симбіозом;     г) екологічною нішею.

7.Біомасу, створену за одиницю часу продуцентами, називають:

  а) первинною;   б) вторинною;   в) третинною.

8.Угруповання організмів, штучно створене людиною для одержання

   сільськогосподарської продукції, називають:

   а) біогеоценозом;    б) екосистемою;

   в) популяцією;    г) агроценозом.

9.Ноосфера - це:

   а) розумова оболонка Землі;

   б) частина оболонок Землі, заселена живими істотами;

   в) новий стан біосфери, зумовлений розумовою діяльністю людини;

   г) сукупність усіх природоохоронних територій.

10. Потепління клімату Землі пов'язане з:

     а) зростанням народонаселення;   

     б) руйнуванням озонового екрана;

     в) зростанням великих міст;  

     г) збільшенням концентрації С02 в атмосфері;

     д) ерозією ґрунтів.

11.Ерозія ґрунтів - це:

    а) відкладення солей на поверхні ґрунту;

    б) зменшення їхнього родючого шару;

    в) знищення корисних мешканців ґрунту;

    г) вирубування лісів.

12. Зелену книгу створено з метою охорони:

     а) рідкісних видів;

     б) зникаючих видів;

     в) рідкісних і типових тваринних угруповань;

     г) рідкісних і типових рослинних угруповань;

     д) акліматизованих видів.

 

3.  Вивчення нового матеріалу

Метод: blended  learning

 

3.1. Предмет та завдання екології як науки.

Форми роботи: бесіда, словник термінів, робота з електронним навчальним ресурсом:

https://lib.imzo.gov.ua/xmlui/handle/123456789/879

 http://shkolyar.com.ua/pdf/bio/bio_10kl_nk.pdf

 

Завдання 1

Використовуючи електронний навчальний ресурс теми “Вступ” на с 6,7:

  • визначити поняття: “екологія”,  “соціальна екологія”,  “техноекологія”,  “господарська  екологія” ;
  • дайте відповідь на питання: “Коли виникла екологія як наука?”, “Який внесок в екологію здійснили Юджин Одум,  Розаліна Франклін, Гру Харлем, Володимир Вернадський?”.

 

Завдання 2

Презентувати  інформаційний  проект на тему “Предмет та завдання екології як науки”.

 

3.2 Основні положення стратегії сталого розвитку

Форми роботи: робота з електронним навчальним ресурсом, с. 16-19:

https://lib.imzo.gov.ua/xmlui/handle/123456789/879

 http://shkolyar.com.ua/pdf/bio/bio_10kl_nk.pdf

 

Завдання 3

Опрацювавши концепцію стратегії сталого (збалансованого) розвитку сформулювати основні завдання екології як науки.

Очікувана відповідь

1. Ліквідація голоду, забезпечення продовольчої безпеки, поліпшення

    харчування та сприяння стійкому розвитку с/г.

2. Забезпечення здорового способу життя і сприяння благополуччю для всіх у

    будь-якому віці.

3. Забезпечення для всіх доступу до недорогих, надійних, стабільних і

    сучасних джерел енергії.

4.Забезпечення відкритості, безпеки, життєстійкості й екологічної

    стабільності міст та інших населених пунктів.

5. Забезпечення переходу до раціональних моделей споживання і

    виробництва.

6. Вжиття негайних заходів для боротьби зі змінами клімату та його

    наслідками.

7. Захист і відновлення екосистем суходолу та сприяння їхньому

    раціональному використанню, раціональне лісокористування, боротьба з

    опустелюванням та деградацією земель, припинення процесу втрати

    біорізноманіття.

8. Зміцнення засобів здійснення та активізації в рамках глобального

    партнерства в інтересах сталого розвитку.

 

Перегляд фрагменту відеофільму “Сутінки цивілізації 5 екологія і корпорації”

https://www.youtube.com/watch?v=sOGzzeRyhnA

 

 

Проблема

Проаналізувавши слайди  відеофільму  “Сутінки цивілізації 5 екологія і корпорації ”,  дайте відповідь на питання “Хто має розв’язувати екологічні проблеми?”

Очікувана відповідь

Кожен із нас особисто та суспільство в цілому.

 

3.3 Методи екологічних досліджень.

Форми роботи:  презентація інформаційного проекту

 

Завдання 4

На основі власного досвіду та знань, здобутих в процесі вивчення загальноосвітніх дисциплін перерахуйте методи  наукових досліджень.

Очікувана відповідь

Імперичні методи: дослідницький, порівняльно-описовий;

Теоретичні методи: статистичний,  моніторинг, моделювання.

 

3.4 Основні екологічні закони.

Форми роботи:  презентація інформаційного проекту

 

Студенти презентують результати роботи над проектом на тему “Основні екологічні закони”:

 

Завдання 5

  • На основі власного досвіду та знань, здобутих в процесі вивчення загальноосвітніх дисциплін поясніть термін “закон”.

 Очікувана відповідь

Закон – це система правил та загально прийнятих  норм, які перевірені практикою та досвідом і є обов’язковими для виконання.

 

Захист  інформаційного проекту у “Екологічні закони”

 

  • Використовуючи електронний навчальний ресурс на Googlе-платформах  законспектувати питання “Екологічні закони”.

Очікувана відповідь

  • Закон оптимуму і мінімуму.

В 1840 році Ю. Лібіх встановив, що врожай зерна часто лімітується не тими поживними речовинами, котрі вимагаються у великих кількостях, а тими, котрих потрібно небагато, однак їх мало в ґрунті. Він сформулював закон, за яким “речовиною, що є в мінімумі, регулюється врожай і визначається величина та стійкість його в часі”. Дію цього закону обмежують два принципи. Згідно з першим закон Лібіха застосовується лише за умов стаціонарного стану. Його більш точне формулювання: “При стаціонарному стані лімітуючою буде та речовина, доступна кількість котрої найбільш близька до необхідного мінімуму”. Другий принцип стосується взаємодії факторів. Висока концентрація та доступність певної речовини може змінити споживання мінімальної поживної речовини. Організм тоді заміняє одну, дефіцитну, речовину іншою, що є в надлишку.

Стійкість організму визначається найслабшою ланкою в ланцюзі його екологічних потреб.

  • Закон толерантності (закон Шелфорда)

Відсутність або неможливість розвитку екосистеми визначається не лише нестачею, але й надлишком будь-якого з факторів (тепло, світло, вода тощо). Цей закон може бути виражений іншими словами: лімітуючим фактором процвітання організму може бути як мінімум, так і максимум екологічного впливу, діапазон між якими визначає ступінь витривалості (толерантності) організму до даного фактору.

Будь-який надлишок речовини чи енергії в екосистемі стає її ворогом, забруднювачем.

  • Закон конкурентного виключення.

Два види, що займають одну екологічну нішу, не можуть співіснувати в одному місці нескінченно довго. Те, який з видів перемагає, залежить від зовнішніх умов. За цих умов перемогти може кожен. Важливою для перемоги обставиною є швидкість зростання популяції. Нездатність виду до біотичної конкуренції призводить до його витіснення та необхідності пристосування до більш складних умов та факторів.

  • Закон генетичної різноманітності: 

Все живе генетично різне й має тенденцію до збільшення біологічної різнорідності.

  • Закон оптимальності.

Ніяка система не може звужуватися або розширюватися до нескінченності. Ніякий цілісний організм не може перевищити певних критичних розмірів, котрі забезпечують підтримку його енергетики.

 

4. Узагальнення систематизація  й корекція знань, вмінь, навичок Метод: дослідницький

Форма роботи: презентація проекту

 

4.1 Студенти – члени інтегрованого природничого гуртка презентують проект на тему “Features of Geochemical and Paleontological Formation of Mohyliv-Podil’s’kyi City’s Relief” (“Особливості  геохімічного та  палеонтологічного  формування рельєфу м. Могилева-Подільського”)

Очікуваний  результат

Презентація дослідницького проекту.

 

 

 

 

 

  1.   Рефлексія.

Бажаємо вам успіху!

Успіх це -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Підведення підсумків заняття, аналіз співпраці студентів.

Метод:  оціночно-корегуючий.

Форма роботи:  кейс-оцінка

 

6. Домашнє завдання:

Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту / О. А. Андерсон, М. А. Вихренко,

А. О. Чернінський. – К. : Школяр, 2018. с.5-11,

http://shkolyar.com.ua/pdf/bio/bio_10kl_nk.pdf

Підготувати презентацію проекту на тему: ”Екологічні фактори середовища”, ”Характеристика водного середовища”, ”Характеристика наземно-повітряного середовища”.

 

 

 

Викладач             _________               Чорна С.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензія

на методичну розробку відкритого заняття

викладача Чорної С.А. з дисципліни “Біологія і екологія”

на тему  “Предмет вивчення екології, її завдання та методи.

Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони”.

 

 

Методична розробка відкритого заняття з дисципліни “Біологія і

екологія” на тему “Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони”,  розроблена  Чорною С.А.,  включає матеріали  досвіду роботи з проблеми “Варіювання методів, форм, методичних прийомів навчання з метою діагностування і коригування навчальних досягнень студентів”.

Робота містить методичний конструктор заняття у формі інтерактивної лекції. Інноваційні форми та методи роботи викладача, використані в конструкторі,  спрямовані  на розв’язання  методичної проблеми. Технологія змішаного навчання (blended  learning) є найбільш затребуваною та ефективною на сучасному етапі розвитку освіти, оскільки дозволяє продуктивно організувати час викладача і окремо взятого студента, поєднати традиційні базові психолого-педагогічні методики викладання  природничо-наукових дисциплін  та  досягнення в модернізації освітнього процесу.

В розробці  враховані нормативні та методичні  вимоги щодо відкритих занять з біології. Матеріали  пошукового інтернет-дослідження  подані   в  логічній  послідовності  відповідно до змісту навчальної програми, порядку організації  та нормативних вимог щодо використання ІКТ.

З метою корекції  навчального матеріалу викладачем запропоновані  різні види проблемних завдань, які дають можливість оцінити рівень предметної компетентності студентів з аналізу  та презентації інформаційних матеріалів  нового змісту.

Методичні  матеріали викладені державною  мовою, в доступній формі; супроводжуються мультимедійною презентацією, що активізує процес узагальнення  знань, сприяє формуванню наскрізних змістових ліній та предметних компетенцій.

Методичну розробку Чорної С.А.. на тему “Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони” рекомендувати викладачам  для  організації  і  проведення  занять  в  навчальних  закладах І-ІІ рівнів акредитації.

 

 

 

Рецензент:         _______________          Бартко Ж.В.

 

 

docx
Додано
27 червня 2022
Переглядів
516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку