Методична розробка відкритого інтегрованого заняття на тему: "Екологічна безпека""

Про матеріал
Методична розробка відкритого інтегрованого заняття з організації дорожнього руху «Екологічна безпека» призначена для викладачів спецдисциплін закладів фахової передвищої освіти, створена з метою обміну досвідом проведення навчальних занять з дисциплін «Організація дорожнього руху» в групах технічного та автотранспортного профілю. Розробка може бути використана при навчанні студентів інших профілів. Змінюючи дані, на основі яких студенти розраховують концентрацію окису вуглецю, можна розширити діапазон використання методичної розробки, і, навіть, застосувати її для навчання школярів.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ

«АВТОТРАНСПОРТНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ

КРИВОРІЗЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»

 

 

 

Методична розробка відкритого інтегрованого заняття

з Організація дорожнього руху для студентів ІІІ курсу

за освітньо-професійною програмою підготовки молодшого спеціаліста

 «Організація та регулювання дорожнього руху»

Спеціальність 275 Транспортні технології (на автомобільному транспорті)

Галузь знань 27 Транспорт

 

 

 

ТЕМА: «ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА»

 

 

 

 

 

 

Укладач: Дьяченко В.О.

 

Розглянуто та схвалено цикловою комісією

ОП і БР

Протокол від _________ №___

Голова циклової комісії

 ______ Д.О. Великодний

 

 

 

 

 

 

 

КРИВИЙ РІГ

2021


Рецензент: викладач-методист Великодний Денис Олександрович, Відокремлений структурний підрозділ «Автотранспортний фаховий коледж Криворізького національного університету»

 

Розглянуто і схвалено на засіданні циклової комісії ОП і БР Відокремленого структурного підрозділу «Автотранспортний фаховий коледж Криворізького національного університету»

Протокол від ________ №__

Голова циклової комісії _____________Д.О. Великодний

 

Розглянуто і схвалено на засіданні методичної ради Відокремленого структурного підрозділу «Автотранспортний фаховий коледж Криворізького національного університету»

Протокол від «__»_________2021

Голова методичної ради _________________С.В. Бондаренко

 

Укладач: викладач Дьяченко Вікторія Олександрівна, Кривий Ріг: Відокремлений структурний підрозділ «Автотранспортний фаховий коледж Криворізького національного університету»

 

Методична розробка відкритого інтегрованого заняття з Організації дорожнього руху «Екологічна безпека». Для викладачів закладів фахової передвищої освіти/ упоряд. В.О. Дьяченко. Відокремлений структурний підрозділ «Автотранспортний фаховий коледж Криворізького національного університету» - Кривий Ріг, 2021.- 28 с.

 

Методична розробка відкритого інтегрованого заняття з організації дорожнього руху «Екологічна безпека» призначена для викладачів спецдисциплін закладів фахової передвищої освіти, створена з метою обміну досвідом проведення навчальних занять з дисциплін «Організація дорожнього руху» в групах технічного та автотранспортного профілю. Розробка може бути використана при навчанні студентів інших профілів. Змінюючи дані, на основі яких студенти розраховують концентрацію окису вуглецю, можна розширити діапазон використання методичної розробки, і, навіть, застосувати її для навчання школярів.


ЗМІСТ

 

ВСПУП           4

ОСНОВНА ЧАСТИНА         6

Теоретичні аспекти         6

Конспект заняття          8

ВИСНОВКИ          24

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ     25

ДОДАТКИ           26

Додаток 1           26

Додаток 2           27

 

 


ВСТУП

Автомобільний транспорт у процесі своєї діяльності щомиті викидає в атмосферу оксид вуглецю (CO), діоксид вуглецю (CO2), оксиди азоту (NOx), двоокис сірки (SO2), озон, бензол, а також дрібнодисперсійні тверді частинки. Транспорт, що включає крім автомобільного, авіаційного, залізничний та водний, є одним з найбільших постачальників викидів діоксиду вуглецю (СО2) в атмосферу. Нижче наведено більш детальний аналіз впливу кожної речовини на організм людини і навколишнє середовище

Ситуація з контролем екологічної ситуації в області автомобільного транспорту в Україні є складною. Незважаючи на наявність законодавчої бази, що регулює відносини в області екології, контроль за її виконанням залишається низьким.

Зменшення впливу наслідків забруднення повітря на здоров’я людини важливо як для збереження людських життів, так для і зменшення економічних втрат, пов’язаних із передчасними смертями і хворобами працездатного населення країн. Змінити ситуацію, що склалася, можливо тільки комплексним підходом до проблем екології.

Дана методична розробка містить матеріали проведення відкритого  інтегрованого ( очного) – заняття з організації дорожнього руху, а саме лекції з візуалізацією із застосуванням сучасних діджитал-технологій. Матеріал розробки підібрано таким чином, щоб під час нової для всіх форми проведення ( очного) онлайн-заняття якомога ширше застосувати сучасні технології для формування інформаційної культури студентів автотранспортного фахового коледжу в контексті формування основний інформаційних компетенцій та професійної підготовки.

Актуальність методичної розробки полягає в тому, що її матеріали можуть бути використані викладачами інших галузей.

Мета даної розробки: розкриття досвіду проведення інтегрованого заняття з вивчення теми: «Екологічна безпека», демонстрація використання


сучасних технологій для активізації активної взаємодії студентів та викладача під час проведення заняття.

Завдання методичної розробки:

  • Вивчення педагогічного досвіду проведення інтегрованого заняття
  • Виділення важливості використання інтегрованих занять при вирішенні екологічних проблем.

Очікувані результати впровадження в освітній процес методичної розробки:

  • Впровадження в освітній процес сучасних діджитал-технологій, представлених в розробці, які активізують пізнавальну активність студентів під час (очних) онлайн-занять


 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ

 

Сьогодні в Україні досить гостро стоять проблеми забруднення довкілля від транспортної інфраструктури. Це безпосередньо вплив автомобільного, залізничного, авіаційного та водного транспорту, а також антропогенний вплив на навколишнє середовище під час проектування, будівництва та експлуатації лінійних транспортних об'єктів.
Серед усіх транспортних засобів автотранспорт залишається основним джерелом забруднення атмосферного повітря та порушення екологічної рівноваги. Для транспортних засобів використовують пальне з різних видів нафтопродуктів і мастил, леткі фракції яких у складі відпрацьованих газів дизельних та бензинових двигунів внутрішнього згоряння забруднюють практично всі об'єкти довкілля.

Автомобільний транспорт є джерелом небезпечних хімічних забруднень атмосферного повітря, водоймищ, сільськогосподарських зон, а також шуму та вібрації, що може впливати на стан здоров'я населення. Кожен автомобіль при згорянні 1 кг бензину використовує 15 кг повітря, зокрема, 5,5 кг кисню. При згорянні 1 т пального в атмосферу викидається 200 кг окису вуглецю. На частку автотранспорту припадає близько 55 % шкідливих надходжень загального обсягу, що включають понад 200 різних сполук, у тому числі: оксиди вуглецю, свинцю, азоту, формальдегіди, зокрема домішки ароматичних вуглеводів, бенз(а)пірен, канцерогени, у тому числі й ПАВ, серед яких чимало мутагенів. Вирішити цю проблему можливо через виробництво і впровадження нових (альтернативних) видів екологічно безпечного пального, наприклад, водню. Основна перевага водню як палива у тому, що транспорт працює майже безшумно, а з вихлопної труби замість двоокису вуглецю й інших речовин, що забруднюють навколишнє середовище, виходить водяна пара без усяких домішок. Інша, не менш важлива перевага цього виду палива – його безпека. Річ у тім, що в бензобаку, крім бензину є ще і повітря, що при визначених умовах може привести до вибуху пального. Водень перебуває в баках під тиском, і повітря в ці баки потрапити не може. Вони настільки міцні, що навіть у разі важкої дорожньо-транспортної події можна не боятися вибуху пального.
Автотранспорт також спричиняє негативний вплив акустичним (шумовим) забрудненням на центральних магістралях. Результати акустичних вимірів та соціологічні дослідження свідчать, що головним джерелом акустичного забруднення у місті є автотранспорт. Приблизно кожний другий житель міста страждає від створюваного ним шуму.
Водночас джерелом значного шуму є відкриті ділянки метрополітену і міські трамваї. Шкідливий вплив не тільки на населення, а й на споруди спричиняє вібрація уздовж ліній метрополітену. 

Шкідливі речовини, що містяться у викидах відпрацьованих газів автомобіля, вкрай негативно впливають на здоров'я людини. Оксиди вуглецю та азоту, вуглеводні, сполуки, що містять сірку, – це той небезпечний "коктейль", який ми вживаємо щодня на вулицях нашого міста. Шкідливий для людини й автомобільний шум – він впливає не лише на слух, а й на розвиток гіпертонії, виразки шлунку і діабету. Вплив автомобільного транспорту на екологічну ситуацію у нашій країні досяг критичної межі – показники забруднення атмосферного повітря і довкілля перевищують всі допустимі показники світових норм і стандартів [1]. Тому проблема зменшення негативного впливу на довкілля автомобільного транспорту на всіх стадіях його життєвого циклу є актуальною.

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ

Дисципліна: Організація дорожнього руху

Група: __________

Дата проведення: __________

Тема заняття: Екологічна безпека

Мета:

навчальна:

  • знати типи викидів, їх вплив на довкілля
  • згідно з вихідними даними розраховувати концентрацію окису вуглецю на проїзній частині

розвиваюча:

  • формування вмінь аналізувати, обґрунтовувати,  систематизувати та узагальнювати вивчений матеріал; вміння використовувати отримані знання на практиці розвивати творчі здібності, збагачувати й активізувати словниковий запас термінів студентів, розвивати вміння працювати колективно та самостійно; формування вмінь та навичок самоконтролю та моделювання власної діяльності.

виховна:

  • виховувати у студентів інтерес до майбутньої професії; вміння набувати самостійно нові знання та формування наукового світогляду.

Тип заняття: лекція з візуалізацією інформації

Форми й методи проведення: проблемне та випереджаюче навчання, фронтальна бесіда, діалогічний метод, контрольно – корекційний, частково – пошуковий, аналітичний, наочний методи, використання хмарних технологій для навчання.

Міжпредметні зв'язки: основи екології, технічні засоби ОДР, транспортне планування міст.

Обладнання: персональні смартфони, планшети, інструкції для виконання індивідуального завдання, інтернет, підготовлені інтерактивні вправи та вікторина quizizz .

 

План заняття

  1. Організаційний момент, перевірка присутніх   5 хв.
  2. Актуалізація опорних знань студентів            10 хв.
  3. Мотивація студентів, створення проблемної ситуації  5 хв.
  4. Обговорення проблеми та її розв’язання                                  25 хв.
  5. Розв’язанню проблемної ситуації                                       10 хв.
  6. Демонстрація результатів роботи             5 хв.
  7. Закріплення матеріалу, виконання інтерактивної вправи        15 хв.
  8. Підсумки заняття. Домашнє завдання              5 хв.

Хід заняття

 

  1. Організаційний момент, перевірка присутніх   5 хв.

Доброго дня, студенти та гості .

Рада із вами знову зустрітись.

Бачу, всі живі, здорові.

Сьогодні у нас з Вами відкрите інтегроване заняття з дисципліни «Організація дорожнього руху» з теми «Екологічна безпека»

МЕТА ЗАНЯТТЯ:

Розвиваюча:    формування вмінь аналізувати, обґрунтовувати,  систематизувати та узагальнювати вивчений матеріал; вміння використовувати отримані знання на практиці розвивати творчі здібності, збагачувати й активізувати словниковий запас термінів студентів, розвивати вміння працювати колективно та самостійно; формування вмінь та навичок самоконтролю та моделювання власної діяльності.

Виховна: виховувати у студентів інтерес до майбутньої професії; вміння набувати самостійно нові знання та формування наукового світогляду.

Наприкінці нашого заняття:

Студент повинен знати: типи викидів, їх вплив на довкілля

Студент повинен вміти: згідно з вихідними даними розраховувати концентрацію окису вуглецю на проїзній частині

Тема сьогоднішнього заняття  «Екологічна безпека». Це дуже важлива тема, тому на сьогодні перед нами стоїть задача: повторити все, що вивчили; пригадати все, що забули; застосовувати отримані знання до розв’язування проблемних ситуацій.

Хочу сьогодні почати наше заняття з жартівливого відео: «Як впливає транспорт на довкілля».

Сьогодні в Україні досить гостро стоять проблеми забруднення довкілля від транспортної інфраструктури. Це безпосередньо вплив автомобільного, залізничного, авіаційного та водного транспорту, а також антропогенний вплив на навколишнє середовище під час проектування, будівництва та експлуатації лінійних транспортних об'єктів.

Серед усіх транспортних засобів автотранспорт залишається основним джерелом забруднення атмосферного повітря та порушення екологічної рівноваги. Для транспортних засобів використовують пальне з різних видів нафтопродуктів і мастил, леткі фракції яких у складі відпрацьованих газів дизельних та бензинових двигунів внутрішнього згоряння забруднюють практично всі об'єкти довкілля.

  1. Актуалізація опорних знань студентів    10 хв.

Перед початком вивчення нової теми, я б хотіла щоб ви пригадали та трошки систематизували свої набуті знання шляхом проходження навчальної вікторини.

Прошу вас перейти за посиланням, яке розміщено у (classroom)

 https://quizizz.com/join?gc=441285

Далі введіть код гри і власне прізвище та ім’я.

Ваша задача якомога швидше та правильніше відповісти на питання вікторини (додаток 1). Перші три студенти, які стануть переможцями гри отримають 5, ІІ і ІІ місце 4 бали відповідно.

Тож, розпочинаємо!

Рис.1 –  Приклад вигляду вікторини у додатку quizizz

1. Який з наземних видів транспорту не забруднює навколишнє середовище? Оберіть декілька правильних відповідей

2. Що таке парниковий ефект?

3. До негативних дій людини на повітря належать: 3 варіанта відповіді

4. Позначте техногенні чинники, що впливають на стан повітря клімат декілька варіантів:

5. Назви джерела забруднення водних ресурсів:

6. Оберіть декілька правильних відповідей. Які сполуки автотранспорту небезпечні для навколишнього середовища?

7. Що таке смог?

8. Глобальне потепління пов'язують: (фотохімічним смогом, парниковим ефектом, кислотним дощем, всі правильно )

9. Які забруднюючі речовини спричиняють подразнення дихальних шляхів і очей, сльозотечу, алергію

10. Яких заходів ви б вжили , щоб зменшити негативний вплив забрудненого повітря на здоров'я у себе вдома?

11. Що не являється джерелом забруднення навколишнього середовища?

Аналізуємо результати, визначаємо переможців.

 

  1. Мотивація студентів, створення проблемної ситуації  5 хв.

Яким чином на Вашу думку транспорт впливає на довкілля? Чекаю на Ваші відповіді.

- Шум

- Сміття ( шини)

- Викиди

- Вібрації

- Вплив на місце розселення тварин

- Виробництво автомобілів та палива

- Простір навколо дорожнього полотна;

  1. Обговорення проблеми та її розв’язання                         25 хв.

Пропоную сьогодні більш детально розглянути ці аспекти та придбати навички щодо визначення концентрації окису вуглецю по краю проїзної частини.

Якщо ми подумаємо скільки простору використано для парковки та доріг, для створення дорожнього полотна. Ми як суспільство перебуваємо під впливом шуму, забруднення повітря та страждаємо від різноманітних нещасних випадків. Але давайте сфокусуємося на забруднені повітря та розглянемо типи викидів.

Щодо типів викидів в атмосферу. Погляньте будь-ласка на зображення у нас є декілька вхідних частин ліворуч ( жири, цукор, крохмаль, вуглеводи) і інший ефект  повітря. І ми бачимо якісь наслідки поєднання цих речовин: ( життя, вода, окис вуглецю СО, діоксид вуглецю СО2, і інші додаткові речовини.

Що ж може бути посередині замість знаків питання???? Подумайте що може давати такі результати, споживаючі такі речовини? (Людина правильно!!!!)

В 2400 ккал за день нам потрібно кисню і після того як ми видихаємо вуглекислий газ. І вже далі ця енергія потрібна для життя і ми потроху виділяємо СО2 .Якщо це співвідношення поміняти з автомобілем, то це буде виглядати так: для авто нам  також потрібен кисень. Це завжди вхідний матеріал для двигуна, із такою кількістю енергії Ви зможете проїхати 3-4 км. Ви також виділите певну кількість СО2 але паралельно Ви також і виділите іншу кількість речовин. Ви можете побачити назви цих речовин що це і наскільки вони шкідливі давайте  зупинимося більш детально.

Найнебезпечніші забруднювачі навколишнього середовища - це наступні речовин.

Оксид карбону (ІІ) СО, або чадний газ – не має кольору та запаху і є одним з найбільших забрудників повітря. Він утворюється при неповному згорянні палива. За концентрації в повітрі більш як 1% він негативно впливає на рослини, тварини і людей, більше 4% - спричиняє загибель організмів.

  Оксиди азоту (N2O, NO, NO2, N2O3, N2O5) у 10 разів небезпечніший для людини ніж СО. Вони утворюються внаслідок недосконалої технології спалювання палива. Вони також спричинюють утворення кислотних дощів. Сполучаючись з водою в дихальних шляхах, вони утворюють азотну кислоту, які спричинюють сильні подразнення слизових оболонок і тяжкі захворювання.

До речі Ви знаєте, що таке кислотний дощ? Пропоную переглянути відео яке створене за допомогою edpazl.com  (https://edpuzzle.com/media/619baacaaf6d5c41b0948e27), але дивіться уважно. Під час перегляду відео Вас очікують запитання.

  1. Джерелами створення кислотного дощу є? (всі перераховані варіанти)
  2. Яке значення рН дощової води є нормою? (5.6-5.7)

3. Як утворюється кислотний дощ? ( в результаті реакції між водою і такими забруднюючими речовинами, як оксид сірки і різних оксидів азоту.

Рис 2- приклад запитань до відео у додатку edpazle

Повертаємося до  типів забруднювачів навколишнього середовища

 Вуглеводні (парафіни, нафтени, ароматичні вуглеводні, бензапірен та ін.) Містяться у вихлопних газах автомобілів (недосконалість процесів згоряння бензину у двигунах), картерних газів, випарах бензинів. Дуже шкідливими також є сажа, яка становить 35% загальної кількості вуглеводневих викидів і є однією з причин утворення смогів.

Сірчисті ангідриди SO2, SO3 виділяються при згоранні дизельного пального. За високих його концентрацій у рослинах зникає хлорофіл, клітини гинуть і спостерігається відмирання тканин.

У разі інтенсивного впливу сірчистих ангідридів може спостерігатись майже повний некроз гілок хвойних дерев, їх повне опадання. Він є подразником слизових оболонок очей і дихальних шляхів. Тривала дія цього газу призводить до виникнення хронічних гастритів, бронхітів, ларингітів та інших хвороб. Також існує зв’язок між вмістом сірчаного газу в повітрі та рівнем смертності від раку легенів.

Свинець – токсичний метал, який міститься у вихлопних газах автомобілів. Органічні сполуки свинцю надходять в організм людини крізь шкіру, слизові оболонки, з водою та їжею, а неорганічні – дихальними шляхами. Сьогодні житель великого міста щодня вдихає близько 20 м3 з вихлопними газами, до компонентів яких належить свинець. Основною небезпекою свинцю є те що він затримується в кісткових тканинах і дуже повільно виводиться з них. Має здатність до накопичення у тканинах організму. Наявність навіть незначної кількості свинцю в організмі призводить до тяжких захворювань, зниження інтелектуального розвитку.

Пил. Дрібні часточки пилу (в тому числі гумового, який утворюється від стирання автомобільних покришок) потрапляють у дихальні шляхи і викликають їх подразнення. У людей які постійно мешкають в запилених місцевостях спостерігаються підвищений рівень легеневих захворювань.

   Шумове забруднення. Під шумом розуміють усі неприємні або небажані звуки або їх сукупність, які заважають нормально працювати, відпочивати тощо і призводять до різноманітних порушень екосистем. Шуми негативно впливають на здоров’я людей, знижують їх працездатність, призводять до хвороб серцево-судинної системи, нервової та ендокринної систем і органів слуху. Джерелами шуму є в основному транспортні засоби: потяги, автомобілі, літаки тощо. З метою запобігання шкідливого шуму на здоров’я людей необхідно створювати шумовловлювальні екрани, посадки зелених рослин та різні пристрої. Ще одним із способів зменшення рівня шуму є використання безшумних механізмів.

Вібрації виникають внаслідок діяльності залізничного, автомобільного, авіаційного транспорту, при побудові шляхів сполучень тощо. Тривалі вібрації призводять до сильної втоми і значних порушень багатьох функцій організму – струсу мозку, деформації м’язів, порушення діяльності нервової і серцево-судинної систем, кровообігу тощо.

Більшість з цих речовин вивільняється у повітря і ми  на цьому сфокусуємося. Гаразд питання  забрудненням повітря,  і ми будемо говорити саме про це.

З чого складається звичайне повітря. Воно складається з:

  • Нітрогену
  • Кисню є інші гази також, які складають повітря.

Є два важливих питання до Вас: Скільки % нітрогену є в повітрі? Скільки % кисню? Чи може хтось відповісти??????

21% кисню і 77% нітрогену, також ми бачимо трохи води, вона потрапляє у вигляді пари до повітря і далі у нас є інші деякі гази, рідкісні гази, наприклад які складають менше 0.1%. Тож дійсно це звичайний хімічний склад повітря на типовий день де ми з Вами і знаходимося. Це завжди важливе підґрунтя для будь-якого горіння, для спалення палива.

Паливо може мати різні субстанції: це може бути у рідині у газоподібний формі, це також може бути наприклад тверді субстанції і наприклад вугілля.

Але давайте поговоримо здебільшого рідкі види палива. У нас є звичайно наприклад бензин або керосин який приблизно на 86% складається з карбону 14% загальної ваги бензину буде складати гідроген і Ви бачите ще є якась загальна маса горіння. Так само  Ви можете побачити такі самі компоненти для дизельного палива, але Ви бачите що загалом загальна густина буде більше і загальна маса горіння буде теж вища.

Вони мають загальну густину менше 1, це означає, що вони будуть плавати на поверхні води, якщо всі ці палива потраплять у водне середовище.

Давайте подивимося які види викидів в нас є загалом:

  • Перш за все у нас є прямі викиди, які походять від спалення палива і залежно від технології самого авто, поведінки водія і різноманітних додаткових умов чи навантаженості авто.

До речі Ви знаєте що таке старт стоп і для чого використовується ??????

В автомобілях, система старт-стоп  автоматично відключає і перезапускає двигун внутрішнього згоряння, щоб зменшити кількість часу витраченого двигуном на холостому ходу, зменшуючи тим самим витрату палива і викидів. Система є найвигіднішою для транспортних засобів, які витрачають значну кількість часу на світлофорах або часто стоять в заторах.

Дану систему почали заповаджувати в Європі такі автомобільні гіганти як Wolcvagen, BMW, Mersedes ті інші. Основною ідеєю є зменшення шкідливих викидів в атмосферу. Наприклад в Німеччині на законодавчому рівні заборонено використання автотранспорту на холостому ходу.  Автовиробники конструюють сучасний автотранспорт таким чином, щоб двигун не потрібно було прогрівати на холостому ході. Таким чином при порівняні однакових авто з Європи та України, можна побачити що навіть при більшому пробігу авто з Європи, кількість мотогодин у Європейських авто набагато менша.

Але повертаємося до викидів, і так ми з’ясували що існують прямі викиди, але існують і не прямі викиди. Вся сфера виробництва палива потребує так само використання енергії і це так само потребує обробки речовин  і у Вас вивільняється додаткові викиди з виробництва палива.

Від використання родовищ нафта і самі продукти повинні бути транспортовані для цього теж потрібна енергія і врешті решт коли безпосередньо виготовляється паливо там теж потрібно дуже велика кількість енергії для процесу очищення нафти і перепрацювання нафти на різні палива. Ми власне не бачимо всі ці викиди одразу, ми не бачимо їх і безпосередньо на місці цих викидів зазвичай. Так само є ще викиди СО2 вони так само походять з будь – яких процесів горіння, окрім прямих та  не прямих ефектів то викиди СО2 і є викиди гідрогену. Але гідроген не є отруйним, він не є поганим газом в жодному чині, тому за викиди гідрогену можна не хвилюватися.

Гаразд мені б хотілося більш детальніше зупинитися на викидах СО2.

Отже як, ми вже згадували у  процесі одержання енергії руху в результаті спалювання, вуглеводне паливо, використовуване в штучно ініційованому процесі окислювання, не зникає. Усі присутні в ньому хімічні елементи, незважаючи на інтенсивні фізичні впливи, повертаються в навколишнє середовище у вигляді забруднюючих викидів.

З більш 200 видів речовин – викидів автомобільних двигунів – до найбільш масових відносяться наступні гази:

Таблиця 1 – Характеристика складу викидів відпрацьованих газів

 

Продукти згоряння

Кількість викидів, г на кг палива

ДВЗ

Дизелі

Диоксид вуглецю, СО2

2710

2780

Оксид вуглецю, СО

200

35

Вуглеводні, СnHm

40

13

Оксиди азоту,NO, NO2

22

70

Сірчаний газ,SO2

2

10

На підставі спеціальних медичних досліджень установлюються періодично обновлювальні, обов’язкові для всіх видів діяльності «Гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин в атмосферному повітрі населених місць» - ГДК. За гранично допустиму величину приймається концентрація токсичної речовини, при якій за визначений час не виникає ні прямого, ні непрямого шкідливого впливу на організм людини, у тому числі віддалених наслідків для майбутніх поколінь; не знижується працездатність людини і не погіршується його самопочуття.

Для речовин, що містяться в відпрацьованих автомобільних газах по діючому «списку 3086-84» прийняті наступні ГДК, мг\м3

Таблиця 2 – Характеристика складу викидів відпрацьованих газів

Речовина

Максимально разова, мг\м3

Середньодобова, мг\м3

Клас безпеки

Оксиди азоту, NO

0.4

0.06

3

Двоокис азоту, NO2

0.085

0/04

2

Окис вуглецю,  СО

3

1

4

Вуглеводні, СnHm

5

1.5

4

Свинець, Pb

-

0.0003

1

 

При оцінці загальної дії різних видів викидів звичайно користуються показником питомої еквівалентної токсичності з приведенням різних газів до найбільш масового – окису вуглецю. Приведення здійснюються пропорційна токсичності через нормативне значення ГДК.

Основний обсяг викидів приходиться на двоокис вуглецю, вуглеводні різного складу, окиси азоту і вуглецю. З інших, поки неконтрольованих, речовин, що входять у викиди, найбільш небезпечними для людей вважають важкі метали ( в аерозолях), високомолекулярні вуглеводні ( бензопірен і ін.), частки сажі, що абсорбуються.

  1. Робота по розв’язанню проблемної ситуації                              10 хв.

Отже вплив автомобільного транспорту на стан навколишнього середовища можна оцінювати та прогнозувати за методикою Ю.Г. Фельдмана.

Давайте сьогодні спробуємо визначити концентрацію окису вуглецю по краю проїзної частини.

Пропоную визначити розрахункову концентрацію окису вуглецю по краю проїзної частини ( Ср, мг\м3) за формулою:

(1)

де К123 – коефіцієнти зниження концентрації викидів автотранспорту при заданій кількості автомобілів, які охоплені засобами щодо зниження токсичності викидів;( за варіантом);

V0- швидкість вітру на вулиці, м\с;

Н- ширина вулиці, м.

Але  спочатку нам потрібно визначити и окис вуглецю:

                                            (2)

де N- інтенсивність руху автомобілей у годину; ( за варіантом)

∑А = А123 ( обираємо за варіантом)

А1- поправка на відхилення від прийнятої долі вантажного та автобусного транспорту

А2 поправка на відхилення від середньої швидкості руху ( 40 км\год)

А3 – поправка на повздовжній ухил дороги;

Отже, концентрацію окису вуглецю по краю проїзної частини

Перші два студенти, хто правильно зробить розрахунки отримають оцінку 4 та 5. Всі інші хто не встигне зробити розрахунки в аудиторії, Ви маєте можливість доробити розрахунки, та сьогодні до 14:00 свої результати прикріпити у classroom.

Запускаємо таймер – 10 хв.

  1. Демонстрація результатів роботи     5 хв.

Надаємо можливість студентам показати власні роботи (додаток 4)

  1. Закріплення матеріалу        15 хв.

Пропоную закріпити вивчений матеріал та прийняти участь

у грі «Відповідності» : Забруднення атмосфери, вплив транспорту. За допомогою https://wordwall.net/play/25233/280/842.

 

Бажаючі  2 студенти отрамати оцінку виходьте сюди, всі інші можуть виконати самостійно, за посиланням яке прікрипленно в classroom:

  1. Глобальне потепління пов’язують               парниковим ефектом
  2. Викиди автомобільного транспорту, в яких є високий вміст нітрогену, при сонячному дні та при t 25-300                    смог.
  3. Забруднення світового океану нафтою, нафтопродуктами, пестицидами, сполуками важких металів, діоксидами важких металів має негативне значення і відноситься до                    хімічного забруднення;
  4. Антропогенне забруднення                       результат людської діяльності;
  5.     Що не являється джерелом забруднення навколишнього середовища                                                                                            рослини
  6. Які забруднюючі речовини спричиняють подразнення дихальних шляхів і очей                    смог
  7. Що таке парниковий ефект                       підвищення температури внаслідок збільшення в ній вмісту парникових газів

C:\Users\HOME-PC\Downloads\IMG-3219.jpg

Рис. 3 – Приклад вигляду гри «Відповідність» у додатку wordwall

  1. Підсумки заняття. Домашнє завдання                5 хв.
  1. Переглянути матеріал, прикріплений до завдання в класі.
  2. Зробити короткий конспект матеріалу в зошит
  3. Виконати розрахунки концентрації окису вуглецю по краю проїзної частини та прікрипити до classroom.

 


ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ

 

  1. http://prosvitcenter.org/efektyvne-dystanciyne-navchannia
  2. https://www.teachaholic.pro/review-chto-takoe-kahoot-i-kak-uchitelyu-ispolzovat-ego-v-klasse/

 


Додаток 1

Питання вікторини, створеної за допомогою сервісу quizizz.com

  1. Який з наземних видів транспорту не забруднює навколишнє середовище? Оберіть декілька правильних відповідей (трамвай, тролейбус, автобус,  електромобіль)
  2. Що таке парниковий ефект? (ефект пару в екосистемі, зростання гідросфери та грунтового покриву, температурний показник штучних закритих екосистемах, підвищення температури внаслідок збільшення в ній вмісту парникових газів, )
  3. До негативних дій людини на повітря належать: 3 варіанта відповіді (теплоелектростанції, автотранспорт, металургійні заводи, викиди сміття, насадження нових видів рослин)
  4. Позначте техногенні чинники, що впливають на стан повітря клімат декілька варіантів: (видобуток корисних копалин, транспорт, розвиток промислового і сільськогосподарського виробництва, збільшення кількості міст, всі вірні)
  5. Назви джерела забруднення водних ресурсів: (кислотний дощ, добрива, побутові стоки, нафтопродукти, всі вірні)
  6. Оберіть декілька правильних відповідей

Які сполуки автотранспорту небезпечні для навколишнього середовища? (альдегіди, вода, бензиперін, сполуки плюмбубу)

  1. Що таке смог? (при спалюванні вугілля виділяються сполуки сульфуру, що реагують із водою перетвррюючись у сульфатну кислоту, сонячне світло, викиди автомобільного транспорту, в яких є високий вміст нітрогену при сонячному дні та при температурі 25-30 С, дощ, блискавка)
  2. Глобальне потепління пов'язують: (фотохімічним смогом, парниковим ефектом, кислотним дощем, всі правильно )
  3. Які забруднюючі речовини спричиняють подразнення дихальних шляхів і очей, сльозотечу, алергію (вуглекислий газ, смог, чадний газ, сірчистий газ )
  4.                    Яких заходів ви б вжили , щоб зменшити негативний вплив забрудненого повітря на здоров'я у себе вдома? (Провітрювати помешкання зранку, Частіше робити вологе прибирання, Розводити кімнатні рослини, що очищують повітря, Відчиняти вікна, коли вітер дме з боку підприємства)
  5.                    Що не являється джерелом забруднення навколишнього середовища? (транспорт, людина, рослини, заводи )

 


Додаток 2

Гра «Відповідності» : Забруднення атмосфери, вплив транспорту. Створена за допомогою https://wordwall.net/play/25233/280/842.

1

 

docx
Додано
20 вересня 2022
Переглядів
1505
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку