Презентація "Рівняння"

Про матеріал
Презентація має на меті допомогти "ЗДОБУВАЧАМ ОСВІТИ" підготуватися до зовнішнього незалежного оцінювання з теми "Рівняння". Розглянуто: лінійні, дробово-лінійні, показникові, логарифмічні, ірріціональні рівняння
Зміст слайдів
Номер слайду 1

РІВНЯННЯКостюкевич П. П. НВК: ЗОШ №34 –економіко-правовий ліцей «Сучасник» м. Кропивницький

Номер слайду 2

Цілі рівняння

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

2010. Тарас може доїхати на велосипеді від села до станції за 3 год, а пішки дійти за 7 год. Його швидкість пішки на 8 км/год менша, ніж на велосипеді. Знайдіть відстань від села до станції ( у км). X км/год – швидкість пішки; (x + 8) км/год – швидкість на велосипеді7𝑥=3(𝑥+8)4𝑥=24;𝑥=6𝑆=7∙6=42 

Номер слайду 6

2006. Розв’яжіть рівняння: 𝑥2−𝑥−6=−2𝑥 . Якщо рівняння має один корінь, то запишіть його у відповідь. Якщо рівняння має декілька коренів, то запишіть їх добуток. Підносимо до квадрату: 𝑥2−𝑥−6=−2𝑥𝑥2+𝑥−6=0𝐷=1−4∙−6=25𝑥1=−1−52=−3𝑥2=−1+52=2 - не корінь, оскільки −2∙2<0 Зауваження. При розв'язанні ірраціональних рівнянь необхідно враховувати ОДЗ. Але шукати його не обов'язково, оскільки кількість розв’язків є обмеженою. Головне не забути зробити перевірку. При піднесенні до квадрату практично завжди отримаємо сторонні корені

Номер слайду 7

2007. Розв’яжіть рівняння: 𝑥2−9−15+8𝑥−𝑥2=0. У відповідь запишіть суму коренів.𝑥2−9=0;𝑥−3𝑥+3=0𝑥1=3; 𝑥2=−3 – не є розв'язком, оскільки при підстановці в підкореневий вираз отримаємо від'ємне число −15+8𝑥−𝑥2=0 ∙(−1)𝑥2−8𝑥+15=0 Сума коренів 88 + 3 = 11 

Номер слайду 8

2008. Розв’яжіть рівняння 𝑥−5+2𝑥2−14𝑥+13=0. Якщо рівняння має кілька коренів, то у відповідь запишіть їх добуток.2𝑥2−14𝑥+13=5−𝑥 (*)Підносимо до квадрату: 2𝑥2−14𝑥+13=(5−𝑥)22𝑥2−14𝑥+13=25−10𝑥+𝑥2𝑥2−4𝑥−12=0𝐷4=4+12=16𝑥1=2−4=−2𝑥2=2+4=6 – не корінь, бо при підстановці в (*) в правій частині отримаємо від'ємне число, а 𝑡≥0 

Номер слайду 9

2010. Розв’яжіть рівняння. Якщо рівняння має один корінь, то запишіть його у відповідь. Якщо рівняння має більше одного кореня, то у відповідь запишіть добуток усіх його коренів. 2𝑥−1−3=5     2𝑥−1+3=5      2𝑥−3+1=52𝑥−1−3=−5 або 2𝑥−1−3=52𝑥−1=−2 або 2𝑥−1=8𝑥∈∅ 2𝑥−1=−8;2𝑥−1=8 𝑥1=−72;  𝑥2=92 𝑥1∙𝑥2=−7∙92∙2=−634=−1534=−15,75 

Номер слайду 10

Раціональні рівняння

Номер слайду 11

Номер слайду 12

𝑥+2≠0;𝑥−3≠0⇒𝑥≠−2;𝑥≠32𝑥−2𝑥−3+𝑥+3𝑥+2−5𝑥+2𝑥−3=02𝑥2−8𝑥+6+𝑥2+5𝑥+6−5𝑥2+5𝑥+30=0−2𝑥2+2𝑥+42=0 :(−2)𝑥2−𝑥−21=0𝐷>0;𝑥=−2;𝑥=3 – не є коренями останнього рівняння. За теоремою Вієта: 𝑥1+𝑥2=1 

Номер слайду 13

𝑥≠±22𝑥2−4𝑥+𝑥+2=42𝑥2−3𝑥−2=0𝐷=9−4∙2∙−2=25𝑥1=3−52∙2=−0,5𝑥2=3+52∙2=2 – не корінь 

Номер слайду 14

𝑥≠0;𝑥≠±33(𝑥−3)(𝑥+3)−1𝑥−32−32𝑥𝑥+3=0 Спільний знаменник: 2𝑥(𝑥+3)(𝑥−3)23∙2𝑥𝑥−3−2𝑥𝑥+3−3∙𝑥−32=0𝑥2−6𝑥−27=0𝑥1=−3 – не корінь𝑥2=9  

Номер слайду 15

54𝑥2+𝑥+1−3𝑥𝑥−1𝑥2+𝑥+1−12𝑥−1=0 Спільний знаменник: 4𝑥−1𝑥2+𝑥+1;𝑥≠15𝑥−1−12𝑥−2𝑥2+𝑥+1=02𝑥2+9𝑥+7=0𝐷=81−4∙2∙7=25𝑥1=−9−54=−72=−3,5≠1𝑥2=−9+54=−1≠1𝑥1<𝑥2 

Номер слайду 16

𝑥2+𝑥−5𝑥=𝑡;𝑡+3𝑡+4=0 ∙𝑡;𝑡2+4𝑡+3=0𝑡1=−1; 𝑡2=−3𝑥2+𝑥−5=−𝑥; 𝑥2+2𝑥−5=0𝑥1∙𝑥2=−5 (Важливо: корені 𝑥1; 𝑥2 не перетворюють на нуль знаменники даного рівняння)2) 𝑥2+𝑥−5=−3𝑥; 𝑥2+4𝑥−5=0; 𝑥3∙𝑥4=−5𝑥1∙𝑥2∙𝑥3∙𝑥4=−5∙−5=25 

Номер слайду 17

𝑥2+2𝑥−3=0⇒𝑥2+2𝑥−8=𝑡−524𝑡−5−15𝑡−2=0 (𝑡≠0;𝑡≠5)24𝑡−15𝑡+75−2𝑡2+10𝑡=02𝑡2−19𝑡−75=0𝐷=(−19)2−4∙2∙−75=361+600=961=312𝑡1=19−314=−3; 𝑡2=19+314=252 Маємо два квадратні рівняння: 𝑥2+2𝑥=0 та𝑥2+2𝑥−3−252=0 , корені яких не перетворюють на нуль знаменники даного рівняння. Сума коренів (теорема Вієта): −2−2=−4 

Номер слайду 18

𝑥+12𝑥−12=𝑡≥0; 𝑡2−8𝑡−9=0𝑡1=−1<0; 𝑡2=9𝑥+12𝑥−1=−3;𝑥+1=−6𝑥+3;7𝑥=2𝑥+12𝑥−1=3;𝑥+1=6𝑥−3;5𝑥=4;𝑥=0,8 Корінь першого рівняння 27 не може бути записаний у відповідь в принципі (мова йде про завдання другої частини ЗНО). Некоректно з точки зору математики як науки, але корисно з точки зору «НЕЗАЛЕЖНОГО оцінювання»  

Номер слайду 19

𝑥 км/год та (𝑥+20) км/год – швидкості автобуса й автомобіля відповідно. Тоді витрачений час: 60𝑥 та 60𝑥+20 (час в годинах)Автомобіль витратив на 20 + 10 = 30 хвилин менше. Необхідно (!!!) хвилини записати в годинах: 30 хв= 12 год60𝑥−60𝑥+20=0,5120𝑥+120∙20−120𝑥=𝑥2+20𝑥𝑥2+20𝑥−2400=0;𝐷4=100+2400=2500𝑥1=−10−50<0; 𝑥2=−10+50=40 

Номер слайду 20

𝑛 – кількість деталей за планом; 272𝑛 - кількість днів за планом. Понад норму бригада працювала 272𝑛−11 днів10𝑛+272𝑛−11𝑛+4=280 ∙𝑛10𝑛2+272−11𝑛𝑛+4−280𝑛=0𝑛2+52𝑛−4∙272=0𝐷4=262+1088=1764=422𝑛1=−26−42<0; 𝑛2=−26+42=16 

Номер слайду 21

𝑡1∙𝑡2𝑡1+𝑡2 - час сукупної роботи𝑥 годин – час роботи першої труби𝑥(𝑥+5)2𝑥+5=6𝑥2−7𝑥−30=0𝐷=49+120=169𝑥1=7−132<0; 𝑥2=7+132=10 

Номер слайду 22

2013. Розв’яжіть рівняння: 2𝑥𝑥+2=5(𝑥+2)СКОРОЧЕННЯ – це ПОМИЛКА2𝑥𝑥+2−5𝑥+2=02𝑥−5𝑥+2=0𝑥1=2,5; 𝑥2=−2 

Номер слайду 23

2017. Автобус вирушив з міста А до міста В, відстань між якими становить 150 км. Через 30 хв із міста А до міста В тією самою дорогою вирушив автомобіль, швидкість якого в 115 раза більша за швидкість автобуса. Скільки часу (у год) витратив на дорогу з міста А до міста В автомобіль, якщо він прибув до міста В одночасно з автобусом? Уважайте, що автобус та автомобіль рухалися зі сталими швидкостями.𝑥 км/год – швидкість автобуса; 115𝑥 км/год – швидкість автомобіля. Час: 150𝑥 та 15065𝑥=125𝑥 для автобуса і автомобіля відповідно (вимірюється в годинах). 30 хвилин = 0,5 години150𝑥−125𝑥=0,5;0,5𝑥=25;𝑥=50 (швидкість автобуса), тоді витрачений час автомобіля: 12550=2,5  

Номер слайду 24

2018. У майстерні мали виготовити 240 стільців за n днів, причому щодня планували виробляти однакову кількість стільців. Однак, на прохання замовника, завдання виконали на 2 дні раніше запланованого терміну. Для цього довелося денну норму виготовлення збільшити на 4 стільці. Визначте n.240𝑛−2−240𝑛=460𝑛−60𝑛+120=𝑛(𝑛−2)𝑛2−2𝑛−120=0𝐷4=1+120=121𝑛1=1−11<0;𝑛2=1+11=12 

Номер слайду 25

Показникові та логарифмічні рівняння

Номер слайду 26

4)

Номер слайду 27

Рівняння квадратне відносно 2𝑥>0 Необхідно, щоб 𝐷=(𝑎+1)2−1=𝑎2+2𝑎>0𝑎∈(−∞;−2)∪(0;∞)2𝑥=−𝑎−1−𝑎2+2𝑎22𝑥=−𝑎−1+𝑎2+2𝑎2 Перше рівняння сукупності при 𝑎∈(0;∞) розв’язків немає𝑎=−3:2−3>0 Відповідь: −3 

Номер слайду 28

Підстановка: 2𝑥=𝑡>04𝑡+2−1𝑡−3=24𝑡−12−𝑡−2=2𝑡2−𝑡−62𝑡2−5𝑡+2=0𝐷=25−4∙2∙2=9𝑡1=5−34=12⇒2𝑥=2−1;𝑥1=−1𝑡1=5+34=2⇒2𝑥=21;𝑥2=1𝑥1+𝑥2=0 

Номер слайду 29

81𝑥=9𝑥2; 64𝑥=8𝑥2; 72𝑥=9𝑥∙8𝑥Розділемо дане рівняння на 8𝑥2>08∙982𝑥−17∙98𝑥+9=0 – квадратне рівняння відносно 98𝑥 має корені 1 та 9898𝑥=1; 𝑥1=0;98𝑥=98; 𝑥2=1𝑥1+𝑥2=1 

Номер слайду 30

𝑐𝑜𝑠2𝑥=2𝑐𝑜𝑠2𝑥−112∙22𝑐𝑜𝑠2𝑥−3∙2𝑐𝑜𝑠2𝑥+4=0 – рівняння квадратне відносно 2𝑐𝑜𝑠2𝑥=𝑡𝐷=9−4∙12∙4=1𝑡1=3−12∙12=2; 2𝑐𝑜𝑠2𝑥=2; 𝑐𝑜𝑠2𝑥=1;𝑥=𝜋𝑛,𝑛∈ℤ𝑡2=3+12∙12=4; 2𝑐𝑜𝑠2𝑥=4; 𝑐𝑜𝑠2𝑥=2;𝑥∈∅Найменший додатний корінь отримаємо при 𝑛=1𝜋𝜋=1 

Номер слайду 31

7−20𝑥+1=7∙72−5𝑥Нехай 7−5𝑥=𝑡>07𝑡2−50𝑡+7=0𝐷4=252−7∙7=625−49=576=242𝑡1=25−247=17⇒7−5𝑥=7−1⇒𝑥∈∅𝑡1=25+247=7⇒7−5𝑥=71⇒−5𝑥=1;𝑥=−0,2 

Номер слайду 32

2007. Розв’яжіть рівняння: 38𝑥=2∙32 2008. Розв’яжіть рівняння: 3𝑥=2362010. Якому проміжку належить корінь рівняння: 2𝑥=18 А (-6; -4] Б (-4; -2] В (-1; 1] Г (2; 4] Д (7; 9]2011. Якому з наведених нижче проміжків належить корінь рівняння 5𝑥+2=1125𝑥А (-3; -2] Б (-2; -1] В (-1; 0] Г (0; 1] Д (1; 3] 

Номер слайду 33

2015. Розв’яжіть рівняння: 4𝑥=82017. Розв’яжіть рівняння: 22𝑥=123 2013. 3𝑥∙4𝑥=12𝑥+1512𝑥=125𝑥+5𝑥=5𝑥+5−4𝑥=5𝑥=−54=−114=−1,25 

Номер слайду 34

𝑎−𝑛=1𝑎𝑛;   12−4=24=16 

Номер слайду 35

1−𝑙𝑔5=𝑙𝑔10−𝑙𝑔5=𝑙𝑔105=𝑙𝑔2 𝑙𝑔𝑥2−𝑥=𝑙𝑔2⇒𝑥2−𝑥−2=0; 𝑥1=−1;𝑥2=2 

Номер слайду 36

(2010) Якому з наведених проміжків належить корінь рівняння 𝑙𝑜𝑔3𝑥=2?(-4; -1] (-1; 2] (2; 5] (5; 8] (8; 11](2018) Яке з наведених чисел є коренем рівняння 𝒍𝒐𝒈𝟒𝒙−𝟏=𝟑?4 13 63 65 82 𝑥−1=43=64;𝑥=64+1=65 

Номер слайду 37

𝑙𝑜𝑔2𝑙𝑜𝑔3𝑙𝑜𝑔4𝑥=0⇒𝑙𝑜𝑔3𝑙𝑜𝑔4𝑥=20=1⇒ ⇒𝑙𝑜𝑔4𝑥=31=3⇒𝑥=43=64 

Номер слайду 38

𝑥1 та 𝑥2 - корені рівняння, тоді   𝑙𝑜𝑔2𝑥1+𝑙𝑜𝑔2𝑥2=𝑙𝑜𝑔2𝑥1𝑥2 𝑥1∙𝑥2=2−коефіцієнт перед 𝑙𝑜𝑔2𝑥 

Номер слайду 39

Номер слайду 40

𝑙𝑜𝑔7𝑥−2+𝑙𝑜𝑔72𝑥−7=𝑙𝑜𝑔77+𝑙𝑜𝑔7(𝑥+2)𝑙𝑜𝑔72𝑥2−11𝑥+14=𝑙𝑜𝑔7(7𝑥+14)2𝑥2−11𝑥+14=7𝑥+142𝑥2−18𝑥=0;2𝑥𝑥−9=0𝑥1=0 – сторонній корінь𝑥2=9  

Номер слайду 41

𝑙𝑜𝑔5(𝑥−5)(𝑥−5)(𝑥+5)𝑥+5=0𝑙𝑜𝑔5(𝑥−5)2=0;(𝑥−5)2=1𝑥−5=1;𝑥=6𝑥−5=−1;𝑥=4 – стороній корінь, оскільки 4−54+5<0 

Номер слайду 42

𝑙𝑔2𝑥4=𝑙𝑔𝑥42=4lg⁡|𝑥|2=16𝑙𝑔2|𝑥|𝑙𝑔𝑥14=14lg⁡|𝑥|lg𝑥=𝑡;16𝑡2−14𝑡−2=0;8𝑡2−7𝑡−1=0𝑡1=1;lg𝑥=1;𝑥=10;𝑥1=−10; 𝑥2=10𝑡2=−18;lg𝑥=−18;𝑥=1810<10  

Номер слайду 43

𝑙𝑔2−𝑥−8lg−𝑥+16=0lg−𝑥−42=0−𝑥=104; 𝑥0 :1000=−10 

Номер слайду 44

1+𝑙𝑔𝑥+10−2𝑙𝑔𝑥=5−𝑙𝑔𝑥1+𝑙𝑔𝑥 𝒍𝒈𝒙≠𝟓;𝒍𝒈𝒙≠−𝟏𝑙𝑔2𝑥−5𝑙𝑔𝑥+6=0𝑙𝑔𝑥=2;𝑥1=100𝑙𝑔𝑥=3;𝑥2=1000𝑥1−𝑥2=𝑥2−𝑥1=900 

Номер слайду 45

𝑙𝑔2100𝑥=2+𝑙𝑔𝑥2=4+4𝑙𝑔𝑥+𝑙𝑔2𝑥𝑙𝑔210𝑥=1+𝑙𝑔𝑥2=1+2𝑙𝑔𝑥+𝑙𝑔2𝑥𝑙𝑔1𝑥=𝑙𝑔1−𝑙𝑔𝑥=−𝑙𝑔𝑥2𝑙𝑔2𝑥+7𝑙𝑔𝑥−9=0𝑙𝑔𝑥=1;𝑥=10𝑙𝑔𝑥=−4,5 

Номер слайду 46

Знайдіть усі значення параметра а , при яких добуток коренів рівняння 𝑙𝑜𝑔22𝑥−2𝑎2−𝑎𝑙𝑜𝑔2𝑥+1−2𝑎=0 дорівнює 8. Якщо таке значення одне, то запишіть його у відповідь. Якщо таких значень більше одного, то у відповідь запишіть найменше з них. Нехай 𝑡=𝑙𝑜𝑔2𝑥⇒𝑥=2𝑡. Якщо 𝑥1 та 𝑥2 – корені даного рівняння, то 𝑥1∙𝑥2=2𝑡1∙2𝑡2=8⇒𝑡1+𝑡2=3. Для квадратного рівняння 𝑡2−2𝑎2−𝑎𝑡+1−2𝑎=0 за теоремою Вієта маємо: 𝑡1+𝑡2=2𝑎2−𝑎=3 2𝑎2−𝑎−3=0⇒𝑎1=−1;𝑎2=32 Перевірка: 1) 𝑡2−3𝑡+3=0⇒𝑡∈∅ 2) 𝑡2−3𝑡−2=0⇒𝑡1+𝑡2=3, 𝑥1∙𝑥2=8 Відповідь: 1,5 

Номер слайду 47

(2006) Задано рівняння: 1) 𝑙𝑜𝑔2𝑥−𝑙𝑜𝑔2𝑥−2=1; 2) 𝑐𝑜𝑠𝑥=1−3 ; 3) 𝑥+2=−34) 𝑠𝑖𝑛𝑥+𝜋3=−𝜋 . Вказати ті, що не мають коренів 

Номер слайду 48

(2007) Знайдіть найменше ціле значення параметра 𝑎, при якому рівняння 𝑙𝑜𝑔8𝑥+2=𝑙𝑜𝑔8(2𝑥−𝑎) має корені. 𝑥+2=2𝑥−𝑎⇒𝑥=𝑎+2𝑎+4>0;𝑎>−4; 2𝑎+2−𝑎=𝑎+4;𝑎>−4  −3 

Номер слайду 49

(2009) Розв’яжіть рівняння: 𝑙𝑜𝑔6𝑥−3+𝑙𝑜𝑔6𝑥−8=2. Якщо рівняння має один корінь, то запишіть його у відповідь; якщо воно має два корені, то у відповідь запишіть їх суму.𝑙𝑜𝑔6𝑥2−11𝑥+24=2𝑥2−11𝑥+24=36𝑥2−11𝑥−12=0 𝑥1=−1 – не корінь, бо −1−3<0𝑥2=12 

Номер слайду 50

(2013) Знайдіть значення параметра 𝑎 , при якому корінь рівняння lg𝑠𝑖𝑛5𝜋𝑥=16+𝑎−𝑥 належить проміжку 32;2. lg𝑠𝑖𝑛5𝜋𝑥≤𝑙𝑔1=0;16+𝑎−𝑥≥0⇒ ⇒𝑠𝑖𝑛5𝜋𝑥=116+𝑎−𝑥=0⇒𝑥=110+25𝑛,𝑛∈𝑍𝑎=𝑥−16 32<110+25𝑛<2⇒72<𝑛<194⇒𝑛=4 𝑥=110+85=1710=1,7⇒𝑎=1,7−16=−14,3 Відповідь: - 14,3 

Номер слайду 51

(2014) Розв’яжіть рівняння: 𝑙𝑜𝑔0,45𝑥2−8=𝑙𝑜𝑔0,4(−3𝑥). Якщо рівняння має один корінь, то запишіть його у відповідь. Якщо рівняння має декілька коренів, то у відповідь запишіть їх суму.5𝑥2−8=−3𝑥5𝑥2+3𝑥−8=0𝑥1=1 – не корінь, бо −3<0𝑥2=−85=−1,6 

Номер слайду 52

(2015) Розв’яжіть рівняння: 𝑙𝑜𝑔52𝑥+𝑙𝑜𝑔5𝑥=2 (𝑙𝑜𝑔52𝑥−𝑙𝑜𝑔5𝑥=2; 𝑙𝑜𝑔52𝑥−2𝑙𝑜𝑔5𝑥=3)  . Якщо рівняння має один корінь, запишіть його у відповідь. Якщо рівняння має декілька коренів, то запишіть у відповідь їх суму. Якщо рівняння не має коренів, то у відповідь запишіть число 100.𝑙𝑜𝑔52𝑥+𝑙𝑜𝑔5𝑥−2=0𝑙𝑜𝑔5𝑥=1;𝑥1=5𝑙𝑜𝑔5𝑥=−2;𝑥2=5−2=125𝑥1+𝑥2=5+125=5,04 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Українець Лариса Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
28 січня 2021
Переглядів
3478
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку