Компетентністний підхід – це як привид: всі про нього говорять, але мало хто його бачив… Б.Д. Эльконінс «Формування ключових компетентностей на уроках МАТЕМАТИКИ». Учитель математики Берегівського НВК Помірко М.Й.
Номер слайду 2
Компетентність (соmpetency) - здатність успішно задовольняти індивідуальні й соціальні потреби, діяти й виконувати поставлені завдання.
Номер слайду 3
Ключові компетентності Соціальна Полікультурна Комунікативна Інформаційна Компетентність самоосвіти і саморозвитку Компетентність продуктивної творчої діяльності
Номер слайду 4
Процедурна компетентність — уміння розв’язувати типові математичні задачі. Дослідницька компетентність — володіння методами дослідження практичних та прикладних задач математичними методами. Природа компетентності така, що вона може проявлятися лише в органічній єдності з цінностями людини, тобто в умовах глибокої особистої зацікавленості в даному виді діяльності. Технологічна компетентність — володіння сучасними математичними пакетами. Логічна компетентність — володіння дедуктивним методом доведення та спростування тверджень. Методологічна компетентність — уміння оцінювати доцільність використання математичних методів для розв’язування практичних та прикладних задач.
Номер слайду 5
Соціальна компетентність Вибір учителем завдань , які передбачають для учнів самостійний пошук розв'язку. Надання учням можливості обрання варіанту завдання чи шляху розв'язання задач. Використання самооцінки та взаємооцінки учнів. Розв’язування задач різними способами та визначення раціонального шляху розв'язування. Залучення дітей до роботи в групах.Обов'язкова умова- врахування індивідуальних можливостей школярів. Завдання мають бути якщо не індивідуальними, то хоча б різнорівневими . Надання учням можливості виявлення ініціативи. Практикування доручень учням ( наприклад : „ відповідальний за наочність” , „ консультант ” тощо . Планування виховних заходів та заходів предметних тижнів, у яких передбачається самостійна активна діяльність учнів . Залучення дітей до самоврядування
Номер слайду 6
Полікультурна компетентність Використання інформації з історії математичних відкриттів. Використання художньої літератури в процесі викладання математики. Розв'язання задач історико-культурного змісту. Розв'язання задач екологічного змісту . Характеристика внеску в науку вчених різних національностей. Наголошення на внеску в розвиток науки українських математеків. Виховання учнів на прикладі життєвого та творчого шляху видатних математиків.
Номер слайду 7
Комунікативна компетентність Стимулювання вміння учнів висловлювати власну точку зору. Сприяння удосконаленню вмінь вести навчальний діалог. Використання усних та письмових рецензій на відповідь, доповнень та зауважень до неї . Удосконалення вмінь дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами. Застосування взаємоопитування та взаємоперевірки з можливим подальшим коментуванням. Організація групової роботи . .Проведення нестандартних уроків , уроків-змагань , КВК. Підготовка учнями нестандартних запитань однокласникам . Стимулювання спілкування учнів з ровесниками та дорослими з метою підвищення рівня навчальних досягнень та ерудиції учнів
Номер слайду 8
Інформаційна компетентність. Залучення вчителем додаткової інформації в процесі викладання математики. Стимулювання учнів до використання додаткової інформації. Активна співпраця з кабінетом інформатики щодо використання навчальних програм з математики. Використання малюнків , таблиць , схем , як джерел інформації, та передбачення складання схем , таблиць , планів , опорних конспектів , як результату роботи учнів з інформацією. Випуск шкільних газет , створення інформаційних сторінок у класних куточках.
Номер слайду 9
Компетентність самоосвіти і саморозвитку Написання учнями повідомлень , рефератів , самостійних творчих робіт. Використання випереджальних завдань , що передбачають активну самостійну та самоосвітню діяльність учнів. Залучення учнів до творчих виставок . Консультування учнів з питань самоосвіти . Організація інтелектуальних конкурсів , ігор , предметних тижнів, які передбачають самостійне опанування учнями певних питань та їх самоосвітню діяльність. Використання інтенсивних завдань з предмету , які передбачають пояснення учнями певних питань. Використання навчальних програм з метою самоосвіти учнів. Залучення учнів до роботи консультантами , що підтримує їх самоосвітній тонус.
Номер слайду 10
Компетентність продуктивної творчої діяльності Забезпечення високого наукового рівня викладання математики . Створення проблемних ситуацій на основі сучасного життя . Розв'язування задач та прикладів різними способами , використання задач підвищеної складності. Складання та розв'язування учнями тестів , задач , кросвордів тощо. Залучення учнів до участі в конкурсах „ Кенгуру " .