Даний матеріал може бути використаний як для позакласної роботи, так і для проведення інтегрованих уроків. Виховна мета "Фракталів в музиці" - нести відповідальність за кожне сказане слово, вибрану думку, вчинену дію. Підготувала вчитель фізики і математики Каплунівської гімназії Краснокутської селищної ради Богодухівського району Харківської області Юлія Бабич
Як пов'язані музика та математика?Великий внесок у розвиток фрактальної музики вніс угорський біолог і ботанік Арістід Ліндермайєр. Він у 1968 р. запропонував математичну модель для вивчення простих багатоклітинних організмів, яка знайшла застосування в моделюванні складних структур, що розгалужуються: дерева, квіти та ін. Біолог виявив, що поведінка клітин рослин підпорядковується математичним законам самоподібності. В результаті цього відкриття було розроблено математичний апарат – L-системи, в основі якої лежить фрактальний принцип: кожна частина предмета схожа на весь предмет цілком.
Приклади фрактальності в музиці. Музичні твори композиторів. У музичних творах композиторів фрактальність проявляється в симетрії подібності, яка здійснюється окремими звуками, інтервалами, мотивами, репризами (повторенням). Метод остинато, що використовується, можна назвати фрактальністю в музиці. Остинато – це багаторазове повторення мелодії протягом усієї пісні (наприклад, барабанний ритм, що супроводжує мелодію).
Найпростішим «нескінченним текстом» буде текст із нескінченної кількості куплетів, що повторюються, частиною якого є «хвіст». Зокрема, пісенька «Чучало-мяучало», що розповідає про кошеня, яке співає про кошеня, яке співає про кошеня: Чучало-мяучало. На трубі сиділо. Чучало-мяучало Пісеньку заспівало...... Тому що пісенька У нього про те, що: Чучало-мяучало На трубі сиділо... …і так до безкінечності.
Англійська пісенька «Станцюємо, Пеггі, станцюємо!»У Пеггі жив веселий гусак, Він знав усі пісні напам'ять. Ну, до чого веселий гусак!Станцюємо, Пеггі, станцюємо!У Пеггі жило смішне цуценя,Воно танцювати під дудку могло. Ну, до чого смішне цуценя!Станцюємо, Пеггі, станцюємо! …і так до безкінечності.
Першокласникам однієї зі шкіл Харкова було запропоновано послухати класичну музику та намалювати після цього малюнок: що у них відчувалося всередині, які виникали асоціації. Потім те саме було зроблено після прослуховування рок-музики. На малюнках на попередньому слайді можна побачити результати експерименту.
Ефект Моцартанейробіолог Джон Хьюджес із Медичного центру при Університеті штату Іллінойс (США) провів експеримент за участю 36 людей, які страждали на епілепсію у важкій формі. Після програвання композиції Моцарта лікар помітив, що енцефалограма до, під час і після прослуховування твору Моцарта змінювалася. хвилі мозкової активності під час нападу епілепсії зменшилися.
У світлі цього є цікавим експеримент із кров'ю, оскільки вона містить у своїй структурі воду, здатну запам'ятовувати інформацію. У випробуваного робили три забори крові:а) коли вона перебувала у звичайному стані;б) після 20-хвилинного перегляду телевізійних новин, де переважно була негативна інформація;в) після концентрації на внутрішньому почутті Любові.
Наш світ – це величезний фрактал! Тому ті чи інші впливи в ньому проявляються як на мікро-, так і на макрорівні, формуючи цілісну інформаційну структуру, в якій існує людство. Знаючи це, стає зрозумілою наша відповідальність за кожне сказане слово, вибрану думку, вчинену дію, створену музику. Оскільки все взаємопов'язане, все фрактально.