Урок "Групи слів за значенням. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Тема. Групи слів за значенням. Тренувальні вправи. Мета: поглибити значення учнів щодо груп слів за значенням: синонімів, омонімів, антонімів; удосконалити вміння п'ятикласників добирати синоніми, антоніми, омоніми до слів лексичної системи української мови; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою й робити висновки; за допомогою мовленнєво–комунікативно дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної мови, Батьківщини. Тип уроку: закріплення знань, умінь, навичок.
Перегляд файлу

Тема. Групи слів за значенням. Тренувальні вправи.

 

Мета: поглибити значення учнів щодо груп слів за значенням: синонімів, омонімів, антонімів; удосконалити вміння п'ятикласників добирати синоніми, антоніми, омоніми до слів лексичної системи української мови; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою й робити висновки; за допомогою мовленнєво–комунікативно дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної мови, Батьківщини.

 

Тип уроку: закріплення знань, умінь, навичок.

 

Методи, прийоми та форми роботи: робота в парах, робота в групах, усне опитування, дидактичні ігри, самостійна робота учнів.

 

Міжпредметні зв'язки: українська література

 

Обладнання: мультимедійні засоби наочності, роздатковий матеріал.

 

                                             Хід уроку

 

І. Етап організації навчальної діяльності

 

                                                         Любіть Україну у сні й наяву,

                                                         вишневу свою Україну,

                                                         красу її вічно живу і нову,

                                                         і мову її солов’їну…

                                                                                     В.Сосюра

 

- Урок почну зі слів видатного українського  письменника В.Сосюри (читаю епіграф).

- Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, мальовничій землі – у нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, живуть наші батьки – тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємось аж до сліз, почувши рідне слово. Кожен народ береже й плекає свою мову, бо без мови немає народу. А ми, як мовці, як патріоти, повинні прагнути до того, аби наша мова ставала досконалою, зрозумілою всім, багатою.

- А це завдання можливо виконати лише тоді, коли ми поринемо у мовний дивосвіт, навчимося вживати слова відповідно до їх значення, засвоїмо складні випадки слововживання.

 

ІІ. Етап повідомлення теми і завдань уроку

 

  •            Я запрошую вас у подорож до дивної мовної країни "Лексикології". Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота, тему уроку.
  •            Для того, щоб подорож була вдалою, ви повинні:

Знати: визначення груп слів за значенням.

Уміти: добирати синоніми, омоніми, антоніми до слів лексичної                                                                                системи української мови; аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою й робити висновки.

Нормувати: використовувати вивчені лексичні мовні засоби в мовленнєвих ситуаціях, удосконалюючи мовне оформлення висловлювання; уживати слова відповідно до їх значень.

 

ІІІ. Етап мотивації навчальної діяльності

 

  •            Вищезазначені набуті вміння зроблять ваші висловлювання в щоденному вжитку більш зрозумілими, точними, красивими та багатими.
  •            Скажіть, зважуючи на тему та форму проведення, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Метод "Мікрофон")

 

ІV. Етап осмислення набутих знань у процесі виконання практичних вправ

 

1.Митниця

 

  •            Шлях наш пролягатиме через цікаві лексичні станції, але одразу ж перша перешкода. Не можемо відправлятися. Митниця.
  •            З'ясуймо лексичне значення цього слова. А який словник нам допоможе?
  •            Погляньте на інформаційну дошку та з’ясуйте значення цього слова.

Митниця – державний заклад, що контролює проходження вантажу через  кодон країни.

  •            Щоб перевезти наші речі (підручник, зошит, пенал) через кордон країни "Лексикологія", треба сплатити мито.

Мито – державний грошовий збір з товарів, що походять через кордон під контролем митного управління.

  • Як гадаєте, чим сплачуватимемо мито? (Знаннями, засвоєними на попередніх уроках.)
  • А контроль здійснюватиме митник.                                                                                                                                                                                   

Митник – працівник митниці.

  •            Отже, митник слідкуватиме, кому можна до країни    "Лексикології", а кому, щоб не заблукати без знань, - ні.

 

1)Індивідуальні завдання на картках.

Картка№1

До поданих слів дібрати антоніми.

Товариш –

Рідко –

Сухий –

Невдача –

Із парою антонімів складіть речення.

 

  

Картка№2

  До поданих слів дібрати синоніми.

Приятель –

Гарний –

Давній –

Праця –

Складіть речення з одним синонімічним рядом.

 

Картка№3

З кожним омонімом скласти по 2 речення.

Ключ. Ласка.

 

2)Інтерактивна гра "Лексичний футбол"

-  У якому розділі науки про мову вивчається лексичне значення слів?

-  Які значення має слово?

-  Як ви розумієте, що таке лексичне значення, граматичне значення?

- Яке значення – лексичне чи граматичне – слів мито, митник, митниця дізнавалися?

- Як називаються слова, що мають одне лексичне значення? Кілька лексичних значень? Навести приклади.

- У яких значеннях можуть уживатися багатозначні слова?

- У якому значенні вжито в словосполученні медовий пиріг багатозначне слово?

- А у словосполученні медовий погляд?

- Які групи слів за значенням ви знаєте?

- Які слова називаємо антонімами? Омонімами? Синонімами?

 

2.Станція "Синоніми"

1)  Вибірковий диктант

- Погляньте, назва станції відсутня. Спробуймо відновити назву станції за віршем-підказкою О.Підсухи. Для цього виконайте таке завдання: учні І групи запишіть слова, близькі за значенням до слова ліс , але різні за звучанням та написанням, а учні ІІ групи - до слова заметіль.

                               Ой, яка чудова українська мова,

                               Де береться все це, звідкіля і як?

                               Є в ній ліс, лісок, лісочок,

                               Пуща, гай, діброва,

                               Бір, перелісок, чорноліс.

                               Є іще й байрак.

                               І така ж розкішна, і гнучка, як мрія,

                               Можна "звідкіля" і "звідки",

                               Можна і "звідкіль".

                               Є у ній хурделиця, віхола, завія,

                               Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.   

 

2)Робота в корпоративних групах

Інтерактивна гра "Графіті".

  •      Дібрати якомога більше синонімів до вказаного слова. (Кожна група учнів отримує аркуш із вказаним словом. Члени групи по черзі добирають синоніми, передаючи аркуш один одному та записуючи на ньому дібране слово олівцями різних кольорів.)

Йти –

Говорити –

Швидкий –

Думати –

Красивий –

3)Робота з текстом (Редагування).

Дидактична гра "Розумне перо".

- Уявіть себе редакторами. З'ясуйте за тлумачним словником лексичне значення слів "редактор", "редагування".

Завдання: відредагувати  текст та виявити тип помилки.

 

 Ми щасливі, що народилися на такій чудовій, мальовничій землі. Земля ця – наша славна Україна. На цій землі жили прадіди, діди, на цій землі живуть наші батьки. Це наша рідна земля, адже тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі. Адже кожен шанує і любить свою рідну землю.

 

  • Яка основна думка тексту?
  • Яка роль синонімів у мовленні?

 

3.Станція "Антоніми"

 

1)Робота у варіативних парах.

   Гра "Знайди слово"

  • До виділених у тексті слів дібрати протилежні за значенням. Як гадаєте, називається наступна станція?

 

2)Робота в групах. Гра "Третій зайвий".

- Визначити, яке слово зайве. Чому? Дібрати до слова, що є третім зайвим, антонім. Скласти речення із парою антонімів.

 

Картка 1

1.День, ніч, ранок.

2.Веселий, швидкий, сумний.

3.Казати, мовчати, стояти.

Картка 2

1.Любити, ненавидіти, радіти.

2.Чужий, рідний, близький.

3.Добро, зло, радість.

Картка 3

1.Працьовитий, ледачий, корисний.

2.Радість, печаль, щастя.

3.Байдикувати, працювати, говорити.

Картка 4

1.Темний, світлий, корисний.

2.Купувати, продавати, любити.

3.Світло, темрява, друг.

 

4.Станція "Омоніми"

 

  • Яка назва наступної станції, нам допоможе дізнатися підказка. Це вірш-жарт Г.Бойка:

 

                                    Ну й охочий брат мій Ігор

                                    До веселих, жвавих ігор.

                                    Де яка у світі гра є,

                                    Залюбки у неї грає.

 

  • Як гадаєте, яка назва станції? Чому?
  • Які слова називаються омонімами? Яка їх роль?
  • Як називається вірш-жарт, у якому є омоніми?

 

Завдання за адаптацією

 

Дорога, мила, ніс, віз, пара, бал, Люба, ласка.

"Практик".  Із поданими словами-омонімами скласти речення або текст.

"Геній". Скласти каламбури.

 

V. Етап підбиття підсумків

Рефлексія

  • Наша подорож закінчується. Причал "Кінцевий". Треба дати відповіді на запитання.
  • Які завдання сподобалися?
  • Які труднощі виникали при виконанні вправ?
  • Як їх слід подолати?
  • На які теми варто звернути увагу?
  • Які зміни відбулися в знаннях?
  • Чи здійснилися ваші очікування від уроку? (Метод "Мікрофон")
  • Для чого потрібні знання з цієї теми?
  • Тож звернімося до слів В.Сосюри. Як ви розумієте слова «любіть солов'їну мову»?

 

VІ. Домашнє завдання

Середній рівень. Висловити міркування про культуру мови однолітків, уживаючи антоніми.

 

Достатній рівень. Укласти міні-словник синонімів (10 синонімічних гнізд).

 

Високий рівень. Використовуючи  синоніми, образні слова, висловити любов до рідної мови.

docx
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
2945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку