Тема. Групи слів за значенням. Тренувальні вправи.
Мета: поглибити значення учнів щодо груп слів за значенням: синонімів, омонімів, антонімів; удосконалити вміння п'ятикласників добирати синоніми, антоніми, омоніми до слів лексичної системи української мови; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою й робити висновки; за допомогою мовленнєво–комунікативно дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної мови, Батьківщини.
Тип уроку: закріплення знань, умінь, навичок.
Методи, прийоми та форми роботи: робота в парах, робота в групах, усне опитування, дидактичні ігри, самостійна робота учнів.
Міжпредметні зв'язки: українська література
Обладнання: мультимедійні засоби наочності, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Етап організації навчальної діяльності
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її вічно живу і нову,
і мову її солов’їну…
В.Сосюра
- Урок почну зі слів видатного українського письменника В.Сосюри (читаю епіграф).
- Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, мальовничій землі – у нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, живуть наші батьки – тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємось аж до сліз, почувши рідне слово. Кожен народ береже й плекає свою мову, бо без мови немає народу. А ми, як мовці, як патріоти, повинні прагнути до того, аби наша мова ставала досконалою, зрозумілою всім, багатою.
- А це завдання можливо виконати лише тоді, коли ми поринемо у мовний дивосвіт, навчимося вживати слова відповідно до їх значення, засвоїмо складні випадки слововживання.
ІІ. Етап повідомлення теми і завдань уроку
Знати: визначення груп слів за значенням.
Уміти: добирати синоніми, омоніми, антоніми до слів лексичної системи української мови; аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою й робити висновки.
Нормувати: використовувати вивчені лексичні мовні засоби в мовленнєвих ситуаціях, удосконалюючи мовне оформлення висловлювання; уживати слова відповідно до їх значень.
ІІІ. Етап мотивації навчальної діяльності
ІV. Етап осмислення набутих знань у процесі виконання практичних вправ
1.Митниця
Митниця – державний заклад, що контролює проходження вантажу через кодон країни.
Мито – державний грошовий збір з товарів, що походять через кордон під контролем митного управління.
Митник – працівник митниці.
1)Індивідуальні завдання на картках.
Картка№1
До поданих слів дібрати антоніми.
Товариш –
Рідко –
Сухий –
Невдача –
Із парою антонімів складіть речення.
Картка№2
До поданих слів дібрати синоніми.
Приятель –
Гарний –
Давній –
Праця –
Складіть речення з одним синонімічним рядом.
Картка№3
З кожним омонімом скласти по 2 речення.
Ключ. Ласка.
2)Інтерактивна гра "Лексичний футбол"
- У якому розділі науки про мову вивчається лексичне значення слів?
- Які значення має слово?
- Як ви розумієте, що таке лексичне значення, граматичне значення?
- Яке значення – лексичне чи граматичне – слів мито, митник, митниця дізнавалися?
- Як називаються слова, що мають одне лексичне значення? Кілька лексичних значень? Навести приклади.
- У яких значеннях можуть уживатися багатозначні слова?
- У якому значенні вжито в словосполученні медовий пиріг багатозначне слово?
- А у словосполученні медовий погляд?
- Які групи слів за значенням ви знаєте?
- Які слова називаємо антонімами? Омонімами? Синонімами?
2.Станція "Синоніми"
1) Вибірковий диктант
- Погляньте, назва станції відсутня. Спробуймо відновити назву станції за віршем-підказкою О.Підсухи. Для цього виконайте таке завдання: учні І групи запишіть слова, близькі за значенням до слова ліс , але різні за звучанням та написанням, а учні ІІ групи - до слова заметіль.
Ой, яка чудова українська мова,
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісок, лісочок,
Пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс.
Є іще й байрак.
І така ж розкішна, і гнучка, як мрія,
Можна "звідкіля" і "звідки",
Можна і "звідкіль".
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
2)Робота в корпоративних групах
Інтерактивна гра "Графіті".
Йти –
Говорити –
Швидкий –
Думати –
Красивий –
3)Робота з текстом (Редагування).
Дидактична гра "Розумне перо".
- Уявіть себе редакторами. З'ясуйте за тлумачним словником лексичне значення слів "редактор", "редагування".
Завдання: відредагувати текст та виявити тип помилки.
Ми щасливі, що народилися на такій чудовій, мальовничій землі. Земля ця – наша славна Україна. На цій землі жили прадіди, діди, на цій землі живуть наші батьки. Це наша рідна земля, адже тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі. Адже кожен шанує і любить свою рідну землю.
3.Станція "Антоніми"
1)Робота у варіативних парах.
Гра "Знайди слово"
2)Робота в групах. Гра "Третій зайвий".
- Визначити, яке слово зайве. Чому? Дібрати до слова, що є третім зайвим, антонім. Скласти речення із парою антонімів.
Картка 1
1.День, ніч, ранок.
2.Веселий, швидкий, сумний.
3.Казати, мовчати, стояти.
Картка 2
1.Любити, ненавидіти, радіти.
2.Чужий, рідний, близький.
3.Добро, зло, радість.
Картка 3
1.Працьовитий, ледачий, корисний.
2.Радість, печаль, щастя.
3.Байдикувати, працювати, говорити.
Картка 4
1.Темний, світлий, корисний.
2.Купувати, продавати, любити.
3.Світло, темрява, друг.
4.Станція "Омоніми"
Ну й охочий брат мій Ігор
До веселих, жвавих ігор.
Де яка у світі гра є,
Залюбки у неї грає.
Завдання за адаптацією
Дорога, мила, ніс, віз, пара, бал, Люба, ласка.
"Практик". Із поданими словами-омонімами скласти речення або текст.
"Геній". Скласти каламбури.
V. Етап підбиття підсумків
Рефлексія
VІ. Домашнє завдання
Середній рівень. Висловити міркування про культуру мови однолітків, уживаючи антоніми.
Достатній рівень. Укласти міні-словник синонімів (10 синонімічних гнізд).
Високий рівень. Використовуючи синоніми, образні слова, висловити любов до рідної мови.