ЩО ОЗНАЧАЄ “ЗНАТИ ІНОЗЕМНУ МОВУ” Знання ІМ – це вміння школярів спілкуватися з допомогою ІМ. Поняття “практичне володіння мовою” включає три компоненти: Знання певної кількості мовного матеріалу, що подається в системі. Граматичний та лексичний матеріал обмежується тематикою, визначеною програмою.
НАВЧАННЯ УЧНІВ СПІЛКУВАТИСЯ ІМ Навчання спілкування ІМ означає, що учні повинні вміти уточнювати з її допомогою свої стосунки з співрозмовником – щось суттєве повідомляти, обговорювати, сперечатись, доводити, а також користуватися мовою як засобом пізнання явищ і фактів, не пов'язаних з нею.
Поняття “комунікативні вміння”.Процес їх формування Комунікативні вміння – це готовність до професійної комунікативної діяльності. До комунікативних вмінь належать: мовленнєве або вербальне спілкуваня, невербальне спілкування , орієнтування в ситуації , соціальна перцепція, створення творчого самопочуття, володіння професійно-педагогічною увагою, емпатія. Мовленнєве спілкування-це передача інформації за допомогою слів, звуків; невербальне спілкування - це передача інформації без слів, за допомогою міміки, жестів, рухів тощо. Орієнтування в ситуації передбачає розуміння і врахування актуальних соціальинх взаємовідносин між тими що спілкуються.
СОЦІАЛЬНА ПЕРЦЕПЦІЯ, ЕМПАТІЯ Соціальна перцепція - це розуміння людини людиною. Емпатія - здібність людини стати на місце іншої і відчути її стан як свій власний. Емпатія формується ще в дитинстві. Інші вміння можуть формуатись протягом всього життя, при цьому не обов’язково займатись педагогічною діяльністю. Комунікативні вміння допомагають забезпечити успішність спілкування, є індивідуально-психологічними властивостями особистості.
ДРУГИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ІМ На другому етапі увага вчителя зосереджується на формуванні навичок і умінь. Воно здійснюється на ситуативній основі в рамках обмеженого темами мовного матеріалу. На цьому етапі робиться спроба імітувати і реальне мовлення, крім ситуації, сюди включають інші позамовні комунікативні засоби, наприклад: адресованість, модальність мовлення, інтонація, міміка, жести.
ПОТРЕБА УЧНІВ ДО МОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Мова виникла в результаті потреби людей щось сказати один одному. Реалізація практичних потреб є вирішальним фактором тоді, коли дитина засвоює мову. На цьому ж ґрунті формується і мотивація у навчанні ІМ. Вона є вирішальним чинником посилення процесу оволодіння мовою.
КОМУНІКАТИВНИЙ ПІДХІД У НАУКОВО-МЕТОДИЧНІЙ ЛІТЕРАТУРІ Елементи комунікативного підходу набули популярності у зв'язку з поширенням досвіду Т.Л.Сірик, А.М.Барти. В науково-методичній літературі комунікативний підхід розробляли Є.І.Пасов, Г.В.Рогова, В.Л.Скалкін, А.Д.Климентенко та ін. Психологічною основою комунікативності може служити теорія функціональних систем, яка розроблена П.К.Анохіним.
ПОНЯТТЯ “КОМУНІКАТИВНИЙ ПІДХ ІД” Під комунікативністю чи комунікативною направленістю розуміють направленість на співрозмовника, оптимальність навчання з точки зору ефективності впливу на іншого. Комунікативнітсь – підхід, який забезпечує саме такий вплив. Цей підхід безпосередньо „замкнутий” на побудові та діяльності, і недарма в теперішній методиці вживається термін „комунікативно-діяльнісний” підхід.
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ КОМУНІКАТИВНОГО ПІДХОДУ: ті, що навчаються вивчають мову і починають володіти нею, спілкуючись на цій мові; мова є функціональним засобом реалізації мовленнєвих навичок того, хто говорить (пише); в центрі уваги – особистість учня; оволодіння мовою повинно проходити в ході творчої діяльності, яка стимулює пізнавальну активність учнів; курс навчання мові повинен бути зорієнтований на задоволення мовленнєвих потреб певної категорії тих, що навчаються.
КОМУНІКАТИВНА АТМОСФЕРА НА УРОЦІ Створення комунікативної атмосфери на уроці – це створення ситуацій спілкування вже на початку уроку, включення всіх учнів у спілкування, психологічний комфорт, доступність предмету мови та інтерес до нього. Особливо важливим у цьому випадку являється установка на спілкування. Увійшовши в клас вчителю необхідно посміхнутись і розпочати урок не із традиційного питання: „Хто черговий?”, а сказати щось приємне, при цьому звернутися до кожного учня з якимсь питанням чи побажанням.
РОЛЬ ВЧИТЕЛЯ Для створення і підтримання атмосфери комунікації найважливіша є роль вчителя, який своїм відношенням, зацікавленістю стимулює активність учнів. Він також являється творцем спілкування, пропонуючи цікаві і захоплюючі види мовленнєвої діяльності. Також необхідною умовою створення комунікативної атмосфери є невелика кількість учнів, вільний вибір їх розміщення, дотримання невеликої дистанції між сидячими.
Комунікативно-мовна гра „Моє уявлення про тебе” Кожному учневі написані ім’я одного із товаришів і декілька незакінчених речень і він повинен заповнити ці речення, вказати в них свою думку про товариша: Наприклад, Olena Karpowa Sie ist eine gute Freundin. Sie ist aktiv. Sie ist ordentlich. Sie ist… Sie ist…
„Мова-мовлення-мовленнєва діяльність” В центрі уваги комунікативного підходу є „мова-мовлення-мовленнєва діяльність”. Проведені дослідження виділяють такі компоненти комунікативного мінімуму на початковому етапі: сфери спілкування; теми і проблеми; типи ситуацій для початкового етапу навчання; типи комунікативних проблем; типи ситуацій; мінімум мовних засобів, які реалізують дані комунікативні проблеми в певних ситуаціях.
Комунікативний мінімум мовленнєвих дій для реалізації функцій спілкування в реальних і уявлювальних ситуаціях Комунікативні цілі Мовленнєві дії Мовні засоби Вступ в спілкування у ситуації „Зустріч” А. Привітання Б. Реакція на привітання Guten Morgen. Guten Tag. Guten Abend. Guten Morgen. Guten Tag. Guten Abend. Як пройти, як проїхати... А. Звертання Sage bitte. Sagen Sie bitte. Sag mal. Entschuldige bitte. Entschludigen Sie bitte. Bitte um Verzeihung. Б. Реакція на перші слова А. Запит (Bitte) WeiЯt du? WiЯt ihr… Wie komme ich nach… Wie komme ich zu… Wie ist… Б. Реакція на запит Gehen Sie geradeaus. Gehen Sie diese Straβe entlang. Erste StraЯe rechts (links). Um die Ecke. Zweite Haltestelle mit…
Психологічні та Дидактико-методичні фактори До психологічних факторів відносять психологічний клімат спілкування: емоційний настрій, особливості характерів партнерів. Дидактико-методичні фактори – це чітке і конкретне формулювання комунікативного завдання. Комунікативне завдання (повідомити, заперечити, пояснити, переконати, привітати тощо) дається учневі, як правило, в певній ситуації (наприклад, розпитай - кого? – де? – про що? – чому?) викликає у учня комунікативні наміри і здійснює ті чи інші мовленнєві дії. У навчально-мовну ситуацію включають лише ті компоненти, які керують мовленнєвими діями партнерів. Наприклад: ти хочеш подружитися зі своїм сусідом, хлопчиком, який мало розмовляє, мало спілкується. Розпитай його, з ким він грається (ходить в парк, відвідує театр тощо.), а потім запроси його пограти разом з тобою, почни розмову так: Guten Tag! Wie heiβt du?
ЧОТИРИ ТИПИ СИТУАЦІЙ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ Як мінімум комунікативного спілкування на початковому етапі можна виділити чотири типи ситуацій: реальні стандартні: у твого однокласника день народження, привітай його; познайом товаришів із новим однокласником; сьогодні 8 Березня, привітай свою однокласницю; уявлювальні стандартні: уяви собі, що у твого товариша сьогодні день народження, уяви собі, що сьогодні День Незалежності; реальні нестандартні можуть виникнути на уроці у зв’язку із обговоренням подій, які минули, наприклад, про зустріч із ветераном, про огляд самодіяльності; уявлювальні нестандартні ситуації – це різноманітні ситуації для обміну думками (уяви собі, що ви із товаришем переглянули фільм..., тобі він сподобався, а товаришу ні, спробуй його запевнити, що фільм цікавий), проблеми на початковому етапі можна обговорити слідуючи: - Wie ist ein guten Schьler? - Wie ist ein guten Freund?
КОМУНІКАТИВНА МОТИВАЦІЯ Під терміном „комунікативна мотивація” розуміють такий варіант, який забезпечує ініціативну участь учня у спілкуванні як на уроці, так і поза ним. Мотивація до висловлювання виникає при умові, якщо в учня є потреба висловити свою думку. Створення комунікативної мотивації в учнів стає можливим у тому разі, якщо на початку уроку чи перед виконанням якогось виду роботи (протягом двох,трьох хвилин) показати спеціально розроблений вид наочності: розповідь, сюжетну картинку відео -, діафільми. Засобами наочності тому, хто говорить, задаються основний зміст і логічна послідовність висловлювання, тим самим створюється смислова опора говоріння.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ КОМУНІКАЦІЇ Учням 5-6 класів цікаві казки і дії в теперішньому, минулому і майбутньому: вони люблять картинки, які ілюструють зміст тексту, шестикласників цікавлять тільки ті серії картинок, які об’єднуються однією сюжетною лінією, а восьмикласників – картинки гостро сюжетні, пригодницькі, фабульні, які зв’язані із проблемами сьогодення.
УСТАНОВКИ ВЧИТЕЛЯ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ВПРАВ В залежності від теми, по якій висловлюється учень, можна дати слідуючи установки: - прослухайте розповіді учнів і скажіть чия краща (чия цікавіша); - прослухайте розповідь учня і задайте йому питання для отримання додаткової інформації; - прослухайте, що ви дізнались нового; - прослухайте повідомлення учня, погодьтесь чи не погодьтесь із його думкою і висловте свою думку щодо почутого; - прослухайте декілька листів, які ваші однокласники збираються написати, і виберіть найкращий, щоб послати його товаришу по листуванню; - прослухайте розповідь (діалог, читання) учнів і дайте їм корисні поради.
МЕТОДИЧНИЙ ЗМІСТ СУЧАСНОГО УРОКУ ІМ Так як методичним змістом сучасного уроку іноземної мови є комунікативність, то навчаючи учнів, ми вчимо їх спілкуватися на іноземній мові. А навчити цьому можливо тільки в умовах спілкування, тобто навчання іноземній мові повинно бути створено так, щоб воно було подібно процесу природної комунікації.
МОВНИЙ МАТЕРІАЛ І МОВНИЙ ЗРАЗОК Фонетика, лексикологія і граматика описують мовний матеріал у вигляді окремих систем з переліком елементарних одиниць – звуків, слів і засобів оформлення мови. Оволодіння мовою передбачає засвоєння певної кількості лексичного і граматичного матеріалу, а також фонетичної системи мови. Мовний матеріал треба “примусити діяти” в реченні
ВИДИ МОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ І ПОСЛІДОВНІСТЬ ЇХ ЗАСВОЄННЯ Рецептивні види (аудіювання і читання) передують експресивним (говоріння і письмо). З урахуванням взаємозалежності рецептивних і експресивних форм роботи, усного і писемного мовлення засвоєння видів мовної діяльності на початковому етапі матиме таку послідовність: аудіювання – говоріння – читання – письмо.
СУЧАСНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ МОВНОЇ ВВІЧЛИВОСТІ У основі сучасних методів навчання мовної ввічливості лежать такі категорії спілкування як: ситуація, роль, позиція, спільність, вигляд і сфера комунікації, які розглядаються в сучасній науці, як моделі мовної комунікації. Найважливішим з перерахованих методів навчання є комунікативна (мовна) ситуація. Комунікативна ситуація, як метод навчання мовної ввічливості, складається з чотирьох чинників: 1) обставин дійсності (обстановка), в яких здійснюється комунікація (включаючи наявність сторонніх осіб); 2) стосунків між комунікантами (суб'єктивно — особа співбесідника); 3) мовної спонуки; 4) реалізації самого акту спілкування, що створює нове положення, стимул-реакції до мови.