Компетентність загальна здатність людини раціонально діяти у різноманітних ситуаціях, ефективно розв’язувати актуальні проблеми у різних сферах життєдіяльності. Компетентність є кінцевим результатом навчання, мета якого полягає у формуванні й розвитку особистості учня, розкритті його здібностей і талантів. Компетентність ґрунтується на знаннях і вміннях, але ними не вичерпується, обов’язково охоплюючи особистісне ставлення до людини, а також її досвід, який дає змогу ці знання «вплести» в те, що вона вже знала, та її спроможність збагнути життєву ситуацію, у якій вона зможе їх застосувати.
Номер слайду 2
У новому Державному стандарті поняття «компетентність» і «ключова компетентність» вживаються у такому значенні:компетентність – це набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці;ключова компетентність – спеціально структурований комплекс характеристик (якостей) особистості, що дає можливість їй ефективно діяти у різних сферах життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів;
Номер слайду 3
Предметна (галузева) компетентність Це сукупність знань, умінь і характерних рис у межах предмета, що дозволяє особистості виконувати певні дії через власне ставлення. Предметні компетентності забезпечуються засобами одного предмету, їх зміст і структура чітко відповідають певним елементам навчального змісту. Предметні компетентності школярів визначаються на основі вимог до навчальних досягнень учнів, які вказано у програмі. Предметні компетентності забезпечуються засобами одного предмету, їх зміст і структура чітко відповідають певним елементам навчального змісту. Предметні компетентності школярів визначаються на основі вимог до навчальних досягнень учнів, які вказано у програмі.
Номер слайду 4
Компетентнісний підхідформування знань, навичок і ціннісних ставлень (уміння – це розповідь про спосіб дії, навички – дія);поєднання інтелектуальної і навичкової складових освіти;нова інтерпретація змісту освіти, що формується від кінцевого результату;відмова від традиційних форми знань на користь здатності до діяльності;формування досвіду самостійної діяльності на основі універсальних знань;універсальність ключових компетентностей, що наділені інтегративною природою і вбирає в себе ряд споріднених знань і навичок між предметних у своїй сутності і загальнонавчальних за призначенням;нова ідеологія індивідуалізації навчання: важлива не наявність у індивіда внутрішньої організації до чогось, а можливість використання того, що має.
Номер слайду 5
ЩО Ж ОЗНАЧАЄ ДЛЯ ОСВІТИ ПЕРЕОРІЄНТАЦІЯ НА КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД? а) переорієнтацію з процесу на результат освіти в діяльнісному вимірі; б) зміщення акценту з накопичування нормативно визначених знань, умінь і навичок на формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях. Результати навчальної діяльності розглядають як особисті досягнення учня. Важливим стає не наявність у нього внутрішньої організації знань, а здатність застосовувати компетентності в навчанні та житті. Це значить, що слід відмовитися від так званої енциклопедичності змісту шкільного навчання і формувати в школярів передовсім ті знання, які є необхідними для виконання практичних, ситуативних, особистісно орієнтованих комунікативних завдань.
Номер слайду 6
Висновоккомпетентнісний підхід передбачаєпобудову чіткої системи опанування досвіду здійснення освітньої діяльності, до якої входять:ключові компетентності, які формуються впродовж усього навчання. Вони розкриваються набором найзагальніших понять шкільної освіти, що дозволяють особистості ефективно реалізуватися у багатьох життєвих сферах шляхом використання набутих знань, навичок, досвіду, поведінковій реакцій;компетентність як інтегрована характеристика якості особистості, що перетворює особу на експерта з певної галузі на основі наявних знань і здібностей;компетенції, що набуваються впродовж опрацювання змісту певної галузі під час її вивчення в школі. Вони належать до об'єктивних категорій, суспільне визнаних рівнів знань, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини як абстрактного носія (освітні стандарти вивчення шкільних предметів);предметні компетенції, що визначаються як здатність учня успішно застосовувати сукупність знань і способів дій із певного предмета під час уроку або згідно з життєвою ситуацією (програмові уміння). Одним словом, компетентнісний підхід до шкільної освіти спрямовує навчальний процес на формування та розвиток в учня ключових компетентностей, в основу яких закладаються предметні компетентності.