Презентація допоможе в проведенні уроку на тему: «Кристалічні ґратки». Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток. |
Кристалічна будова речовини описується кристалічною граткою. У залежності від виду хімічного зв'язку і виду частинок, що утворили гратку, відрізняють такі типи кристалічних граток:молекулярніатомнійонніметалічні Кристалічна гратка — упорядковане розміщення частинок, що утворюють речовину.
За типом кристалічної гратки можна передбачати: розчинність у воді; температуру плавлення; електропровідність; забарвлення; твердість; міцність; крихкість. Кристалічна гратка — це модель, що дозволяє демонструвати внутрішню будову кристалічної речовини, тобто показує послідовність розміщення в кристалі частинок, що утворили кристал. Тип кристалічної гратки визначає фізичні властивості речовин.
У вузлах йонних кристалічних граток знаходяться йони, повязані один з одним йонним звязком. Cl-Cl-Cl-Cl-Na+Na+Na+Na+Йонні кристалічні гратки. Йони Натрію Nа+ та Хлору Cl― почергово розміщуються у вузлах граток та з'єднані один з одним силами електростатичного притягання і кристал солі є ніби єдиним цілим Йонні кристалічні гратки мають майже усі солі, основні оксиди, гідроксиди,
Речовини з молекулярною кристалічною граткою: тверді вода та вуглекислий газ, бром, йод. Звязки між молекулами слабкі, тому ці речовини мають низьку температуру кипіння, низьку твердістьйодвода. У молекулярних кристалічних гратках у вузлах містяться молекули, вуглекислий газ Молекулярні кристалічні гратки
Молекулярна гратка йоду. У молекулярних кристалічних гратках у вузлах містяться молекули, які можуть бути полярними і неполярними Молекулярні кристалічні гратки Якщо в молекулах цих речовин звязки ковалентні неполярні, то такі речовини нерозчинні у воді,а їх розчини не проводять електричний струм. Якщо в молекулах звязки ковалентні полярні, то такі речовини добре розчинні у воді, а їх розчини проводять електричний струм.
Атомні кристалічні гратки. ССССССССУ вузлах атомних кристалічних граток містяться окремі атоми, сполучені між собою ковалентними зв'язками Такі кристалічні гратки має алмаз (найтвердіша речовина). Його кристали є ніби велетенською молекулою, де кожний атом Карбону сполучений ковалентним звязком з чотирма сусідніми атомами Карбону. Ось чому алмаз та інші речовини, які мають атомні кристалічні гратки, характеризуються великою твердістю, дуже високими температурами плавлення і кипіння, вони практично не розчиняються в жодних розчинниках.
Металічні кристалічні гратки Металічні кристалічні гратки складаються з катіонів металу, повязаних спільними валентними електронами Електрони, які вільно рухаються між позитивно заряженими атомами, образно називають ще «електронним газом» Речовини з металічними кристалічними гратками є металами. В них високі температури плавлення, вони тверді та пластичні, проводять електричний струм, нерозчинні у воді.
Застосуйте свої знання. Завдання: Які фізичні властивості можна прогнозувати для кристалічних речовин: 1) алмазб) річковий пісок в) кухонна сільг) йод1. Алмаз — проста речовина, яка має атомну кристалічну гратку, характеризується високою твердістю і температурою плавлення, неелектропровідна.2. Річковий пісок — складна речовина з ковалентним полярним зв'язком, має атомну кристалічну гратку, характеризується високою твердістю і температурою плавлення, неелектропровідна.
Застосуйте свої знання3. Кухонна сіль — складна речовина з йонним зв'язком, має йонну кристалічну гратку, характеризується розчинністю в воді, високою температурою плавлення, крихкістю, безбарвна, в розплаві і розчині електропровідна.4. Йод — проста речовина, яка має молекулярну кристалічну гратку, характеризується невисокою твердістю і низькою температурою плавлення, сублімується, неелектропровідна, не розчиняється в воді.
Григорович О. В. Хімія: підруч. Для 8 класу загальноосвіт. навч.закл./ О. В. Григорович .̶ Харків: Вид-во «Ранок», 2016 Шаповалов С. А. Хімія. Довідник старшокласника та абітурієнта. Харків. Торсінг, 2005. Данильченко В.Є Халімон Є. В. Хімія. Навчальний посібник. 8-9 класи – Харків.: Країна мрій, 2008. – 128с.