Упровадження змішаного навчання як інновації веде до низки змін у самовизначенні та способах діяльності учасників навчального процесу: Учень - отримує простір свободи й відповідальності, у якому він навчається робити свідомий вибір та відповідати за його наслідки... Учитель - починає функціонувати в нових для себе ролях: відходить від ролі транслятора до ролі тьютора. Ключовий інструмент педагога - середовище без обмежень стінами класу...
Чи адекватні методи навчання, які ми використовуємо, потребам учнів?У свідомості вчителя легітимізація онлайн-навчання як експерименту його інтеграції у традиційне навчання відбувається поступово……Крок 1. Усвідомлення того, що накопичений роками досвід не допомагає подолати хронічну неуспішність учнів та зниження рівня їх мотивації до навчання. Висновок: методи навчання (не)адекватні освітнім потребам сучасних дітей?!
Як можна поєднати онлайн-навчання з навчанням у класі?Крок 2. Проєктування мотивуючого освітнього середовища за допомогою сучасних інструментівінвентаризація засобів і методів навчання зміна моделі навчання та ролі вчителя (відхід від домінування учителя абсолютно у всіх функціях: планування, пояснення, контроль)!!!
Чи варто делегувати учням частину своїх функцій? Чи готові вони?Учитель - хоче, щоб учні висували гіпотези, обговорювали, планували, оцінювали….. Учням - не цікаво, лінь, важко, жаль на це часу…. Чи можливий такий стрибок компетенцій від найпростіших умінь (дивитись, запам’ятовувати, повторювати, виконувати, відповідати, переписувати, списувати) до здібності самоорганізації, колективної роботи, креативних рішень???
Жодна інструкція не змусить учня, який не хоче вчитися, учитися!Окрема важлива проблема:збільшення робочого часу вчителя й учня;контроль за діями учнів у змішаному навчанні. Способи вирішення:платформи для онлайн-навчання з інструментами для відслідковування просування учня в навчальному курсівеб-сервіси
Специфіка учительської діяльності й сама соціокультурна ситуація наразі такі, що нам усе ж таки доведеться замислитися над проблемами організації навчальної діяльності!Крок 4. Утеча з класу!!!І почати треба з самого себе: трансформувати й переглянути свій набір цілей, завдань і засобів організації навчального процесу. Але! здійснюючи перехід до змішаного навчання, ми йдемо не тільки на експеримент - починається щодення практична робота з усіма можливими помилками й ризиками!!!
Про ризики експерименту зі змішаного навчання: Ризик 1. Упровадження “зверху”. Чи чекати супротиву вчителів та учнів? Обов’язково!!!Важливо, щоб кожен учитель міг розробити урок в електронному середовищі й організувати його в будь-якому з багатьох форматів. Велика роль в організації експерименту належить заступнику директора! Його завдання - допомогти вчителю вбудувати онлайн-навчання в навчальний план та розклад.
Чи можна сподіватися на стопроцентний успіх?Ризик 2. Невдалий експеримент. прийняти як вихідне положення можливість помилок і невдач;наполегливість експериментатора, його готовність учитися на чужих і власних помилках;ознайомитись із досвідом тих, хто вже має практичні наробки в цьому питанні;підтримка колективу й адміністрації, їх готовність разом формувати нову ефективну внутрішньошкільну культуру.
Чи погодяться учні стати піддослідними кроликами у вашому експерименті?Ризик 3. Учні перетворюються на піддослідних кроликів. Як уникнути конфлікту й саботажу?обговорювати всі заплановані новації в організації навчання з учнями та їх батьками;обов’язково корегувати, якщо є необхідність, набір засобів та методів навчання;запланувати й здійснювати систематичний зворотний зв’язок;чітко сформулювати цілі експерименту для самого себе, учнів та батьків, грамотно їх транслювати.
Настанова “Примусьте мене вчитися!”Найголовніший ризик! Відсутність в учнів навичок самостійного навчання.виконання завдання не для себе, а для отримання балазвичка до зовнішнього контролю вчителя й батьківвідсутність аналізу помилок та пошуку альтернативних рішеньстереотипне мислення при вирішенні навчальних завданьневміння обговорювати результати
Чи вміє вчитель визначати характер учнівських складнощів?Насправді, це причина багатьох бід: невміння визначити, нерозуміння своїх проблем у підсумку приводить учня до відмови від виконання навчального завдання - і він перекладає на вчителя обов’язок “примусити його вчитися”!Ці та інші ризики нам варто враховувати, починаючи експеримент зі змішаного навчання.