Персоналії: Марко Вовчок, Г. Барвінок, С. Руданський, Ю. Федькович, І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, І. Франко, В. Винниченко, М Коцюбинський, Леся Українка, М. Старицький, М. Кропивницький, І. Тобілевич (Карпенко-Карий), М. Заньковецька, С. Гулак-Артемовський, М. Лисенко, М. Вербицький.
Закріплення нових знань. Установіть хронологічну послідовність подій: взаснування М. Лисенком першої в Україні Музично-драматичної школи; створення М. Кропивницьким в Єлисаветграді театру корифеїв; створення в Києві першого стаціонарного професійного театру; заснування у Львові першого професійного українського театру «Руська бесіда».
Закріплення нових знань3. Про кого з діячів культури йдеться?Композитор, основоположник української класичної музики, етнограф. Творець української оперної класики, зокрема опери «Тарас Бульба». 2. Неперевершена оперна співачка світового рівня. Володіла винятковими природними вокальними і сценічними даними, виступала на сценах провідних театрів світу - у Львові, Відні, Варшаві, Кракові, Петербурзі, Одесі. Парижі, Римі, Мілані, Буенос-Айресі та ін., виконуючи партії із 60 опер. 3. Письменниця, талант якої з особливою силою виявився в драматургії. Автор драматичних поем «Блакитна троянда», «Руфін і Прісцілла», «Лісова пісня», «Камінний господар». 4. Письменник, який першим в українській прозі розповів про життя української інтелігенції («Причепа», «Хмари», «Над Чорним морем»), торкаючись болісної проблеми її зросійщення. 5. Блискучий майстер поетичної творчості, автор соціально-психологічних та історичних повістей, письменник-драматург і учений-літературознавець, праці якого стали етапними в розвитку української критики. 6. Ініціатор створення першої української театральної трупи - Товариства українських акторів на Лівобережній Україні.
Закріплення нових знань4. Укажіть, хто є автором названих творів. Опери «Різдвяна ніч», «Утоплена», «Наталка Полтавка», «Енеїда», «Тарас Бульба». 2. Повісті «Fata morgana», «Тіні забутих предків». 3. Новели «Новина», «Виводили з села», «Синя книжечка», «У корчмі», «Катруся», «Кленове листя», «Стратився», «Камінний хрест». 4. Роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». 5. Повістей «Микола Джеря», «Кайдашева сім’я». 6. Драми «Одержима», «Вавилонський полон», «Кассандра», «Руфін і Прісцілла», «Оргія», «Камінний господар», «Лісова пісня».
Закріплення нових знань5. До положень, що характеризують розвиток музики та літератури наприкінці 19 - на початку 20 ст., доберіть конкретні факти. Переломне значення для розвитку української національної класичної музики мала творчість її основоположника Миколи Лисенка.2. У 70–90-х рр. українське письменство зосереджується на соціальних і психологічних проблемах. 3. Важливою рисою літературного модерну в Україні було створення жіночої мистецької традиції. 4. Під впливом піднесення національно-визвольного руху на початку 20 ст. помітно урізноманітнилася тематика української літератури.
Закріплення нових знань6. Дайте історичний коментар до подій та явищ, описаних у фрагменті джерела. У чому історичне значення згаданих подій/явищ?«Я палко люблю українську музику. Якщо Чайковського ми називаємо чародієм російської музики, то Лисенка, цього чудового і чаруючого красою своєї музики композитора, ми сміливо можемо назвати сонцем української музики. Такі українські актори, як Кропивницький, Заньковецька, Саксаганський, Садовський, – блискуча плеяда майстрів української сцени – ввійшли золотими літерами на скрижалі історії світового мистецтва... Той, хто бачив гру українських акторів, зберіг світлу пам’ять на все життя» (З листа К. Станіславського до А. Кримського).
Підсумок уроку:друга половина XIX — початок XX ст. були складним і суперечливим періодом у розвитку української культури. Незважаючи на труднощі й за відсутності підтримки з боку держави, культура збагатилася визначними здобутками майже в усіх провідних галузях.в цей час відбулося становлення української національної літератури, театру та класичної музики.в другій половині XIX ст. романтизм поступився місцем реалізму. Однак у творчості українських письменників другої половини XIX ст. реалізм співіснував із романтизмом.незважаючи на урядові переслідування українства, у другій половині XIX ст. українське театральне мистецтво продовжувало розвиватися. Українські п’єси користувалися значною популярністю на сценах російських театрів.розвиток літератури й театру в другій половині XIX ст. надав потужного імпульсу процесу творення національної класичної музики.наприкінці XIX ст. вже було неможливо заперечувати існування національної української культури.