Що таке медіаграмотність?Медіаграмотність — сукупність знань, навичок та умінь, що дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати різноманітні повідомлення для різних типів медіа. Окрім того, медіаграмотність передбачає вміння розуміти й аналізувати, як медіа функціонують у суспільстві та який вплив вони мають.
Що означає бути «медіаграмотним»?Бути медіаграмотним означає бути спроможним знайти те, що ми шукаємо, вибрати те, що нам потрібно, й визначити, наскільки надійною є ця інформація. Бути медіаграмотним означає бути здатним оптимально використовувати відповідну інформацію, зберігаючи її розумно, й ділитися нею з іншими.
Що таке фейк?Фейк — це подання фактів у спотвореному вигляді або подання свідомо неправдивої інформації. До того ж фейк — це спосіб маніпуляції свідомістю шляхом надання неповної інформації, спотворення контексту, частини інформації з метою підштовхнути аудиторію до дій чи думок, які потрібні маніпулятору.
Ознаки, які можуть вказати на фейк: ДЖЕРЕЛА Відсутність джерел інформації. Анонімні джерела.Інформація, взята із соцмереж, з акаунтів, які не верифіковані. Лінк на підозрілі або маловідомі джерела (лінк на сайт huhurtrt.ru). Інформація від організацій, які були помічені в поширенні неправдивих даних. Дані соціологічних компаній, які не були активними в міжвиборчий період або були помічені у співпраці з політичними силами. Недостовірні цитати (перекручення з ніг на голову того, що сказали насправді / повністю вигадані цитати / неправильний переклад цитати).
Ознаки, які можуть вказати на фейк: ЕКСПЕРТИПредставники структур, яких не існує в реальності. Експерти без вказування інституції, яку представляють. Анонімні експерти (“вчені вважають…”). Експерти, які фінансуються зацікавленою стороною і просувають її точку зору. Політично заангажовані експерти.
Ознаки, які можуть вказати на фейк: ЕМОЦІЇДумка чи оцінка подається як факт. Заголовок не відповідає новині або є надміру емоційним. Емоційне накручування в матеріалі. Апеляція до забобонів, конспірологічних теорій. Журналіст вживає в матеріалі слова, що викликають позитивні або негативні емоції. Навішування ярликів, поширення стереотипів.
Ознаки, які можуть вказати на фейк: ПОДАННЯ ФАКТІВСоціологічні дані без вказання вибірки, замовника, географії, похибки, дати. Однобоке подання фактів, оцінок і коментарів, узагальнення (“всі українці — фашисти”). Викривлене подання новини: реальні факти змішуються з неправдою. Недостовірні фото, відео, які використовуються як підтвердження інформації. Недостовірний або спотворений переклад цитати, коментаря з іноземних джерел.