Презентація "Методичні матеріали для дистанційного навчання учнів 5 класу "

Про матеріал

Матеріал можна застосовувати під час карантину, просто хворобі учня. Він допоможе п'ятикласникам опрацювати навчальну програму і застосувати свої знання на практиці. Учень під керівництвом учителя зможе опанувати наступні теми: "Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія"

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Методичні матеріали для дистанційного навчання учнів 5 класу. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія

Номер слайду 2

Якщо до школи йти не можеш, то займись самоосвітоюЄ тільки одне благо - знання й тільки одне зло - неуцтво. Сократ Знання - настільки дорогоцінна річ, що її не ганебно добувати з будь-якого джерела. Абу-ль-Фарадж Хто ні про що не запитує, той нічому не навчиться. Томас Фуллер

Номер слайду 3

фонетикаорфографіясинтаксисморфологіясловотвір. Звуки мови. Будова словосполучень і речень. Способи творення слів. Частини мови. Правопис, правила написання слів. Що вивчають діти?

Номер слайду 4

Фонетика ( від грецького phonetikos – звуковий) — це розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови та різноманітні звукові зміни, які відбуваються в мовленнєвому потоці. style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 5

Фонетика (від грецького phone - звук)магнітофонмікрофондиктофонсаксофонпатефон?...телефон

Номер слайду 6

ШУМ ВІТРУЦВІРІНЬ-КАННЯСПІВШУРХОТІННЯЛИСТЯКАШЛЯННЯКРИК МАЛЯТИСВИСТПЛЕСКІТ ХВИЛІЗВУКИ МОВИЗВУКИ

Номер слайду 7

Чим відрізняються звуки людського мовлення від інших звуків довкілля? Мова – потік звуків. Кожен звук, узятий окремо, нічого не означає. Але зі звуків складаються слова. А слова утворюють речення, за допомогою яких ми висловлюємо свої думки.

Номер слайду 8

З ФОНЕТИКОЮ пов’язані такі разділи науки про мову: ГРАФІКА (від грец. grapho – пишу) - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками. ОРФОГРАФІЯ (від грец. orphos – правильний, grapho – пишу) – розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі. ОРФОЕПІЯ (від грец. orphos – правильний, epos – мова) - розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.

Номер слайду 9

Як утворюються звуки людського мовлення? Звук – найменша одиниця мови, яку ми вимовляємо і чуємо. Звуки людської мови, як і будь-які інші звуки, є результатом коливання повітря. Саме ці коливання сприймає наше вухо. Звуки мови творяться мовними органами людини, до яких належать: зуби, язик, губи, піднебіння, гортань, голосові зв’язки.

Номер слайду 10

ЗВУК – це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо й чуємо. У мові є основні звуки, т. зв. звукові типи (еталони), які відіграють важливу роль у творенні, розпізнаванні й розрізненні слів, та різновиди основних звуків, їхні варіанти. Такі звукові типи дослідники назвали фонемами. Фонема — це найменша звукова одиниця, здатна розрізняти слова та їхні форми.

Номер слайду 11

Фонетичний запис. Фонетичний запис ( транскрипція ) передає на письмі точну вимову звуків з тими змінами, яких звук зазнає у процесі мовлення. Для транскрибування тексту використовують літери алфавіту й додаткові позначки.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 12

Основні правила й позначки транскрипції такі:1. У транскрипції немає великих літер, усі слова пишуться з малої літери. Текст чи слово, що транскрибується, береться у квадратні дужки .[ / ] — скісна рисочка над голосним або після нього позначає наголос: [голова], [літера], [думка].4. [ ‘ ] — менша скісна рисочка вгорі після приголосного позначає м'якість попереднього приголосного: [ден'], [т'ін'], [н'іс], [л'іто].5. Кожен звук треба позначати одним окремим знаком (літерою), і кожна літера має позначатися тільки одним звуком. Тому в транскрипції немає йотованих букв я, ю, є, ї, і літери щ, які позначають два звуки [йа, йу, йе, йі, шч]: яма — [йама], юність — [йун'іс'т'], єдність — [йед'н'іс'т'], їжак — [йіжа'к], щастя — [шчас'т'а].style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 13

6. Знак [' ] після приголосних передає напівпом'якшення: [в' ітер],[ж ' інка].7. На позначення довготи звука вживається двокрапка [:]: [жит:'а], [знан:'а], [розр ' іс‘:а].8. Для позначення злитої вимови африкатів [дз],[дж] використовується дужка вгорі над літерами: [дзв'інок], [джм'іл'].9.[е, и ] — маленькі літери збоку вгорі вказують, до якого звука наближається звучання: [се ло], [че рвоні], [ви шнева].иеиие

Номер слайду 14

Фонологічна система сучасної української мови містить 38 фонем 6 голосних 32 приголосних

Номер слайду 15

ГолосніЦе звуки, під час вимови яких струмінь повітря не потрапляє на перешкоди в ротовій порожнині, вони утворені за допомогою голосу. ПриголосніЦе звуки мовлення, які складаються з голосу і шуму або тільки шуму. Звуки

Номер слайду 16

Гра “Хто швидше й охайніше” Запишіть назви зображених продуктів харчування у дві колонки: 1) ті, що починаються на голосний звук; 2) ті, що починаються на приголосний звук.

Номер слайду 17

Голосні звуки. Півник шукав зерно.(проспівуються)style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 18

ЦІКАВА ГРАМАТИКА У зоомагазині на полиці, в клітці, Іван набачив опис мудрості папуги. «А вміє цей пернатий розмовляти?» «Ич, як воно, - сказав папуга, - пояснювать я мушу кожній цяці: От, вмію говорити, безперечно, Ей, а чи вміє хоч хтось із вас літати?»Кожен рядок починається на літеру, що позначає голосний звук. Порахуй скільки голосних в українській мові.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 19

Голосні звуки утво-рюються внаслідок дрижання голосовихзв’язок . Струмінь видихуваного пові-тря не натрапляє наперешкоди. Голосні звуки є складотворчими . ГОЛОСНІ ЗВУКИ

Номер слайду 20

В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ 6 ГОЛОСНИХ ЗВУКІВ[ А],[ О ],[ У ],[ Е],[ И ],[ І ]Вони позначаються на письмі 10 буквами: А,О,У,Е,И,І,Я,Ю,Є,Ї.

Номер слайду 21

Гра “Найкмітливіший”Вставте голосні на місці крапок, прочитайте і відгадайте загадку. В..н із казк.., в..н із п..сн..,В нь..г.. з..бк.., як з..л..зн.. К..п..ст..н.. в..н гр..з.. Зв..ться зв..р н.. б..кв..“зе”

Номер слайду 22

ГРА-ЕКСПЕРИМЕНТЯкого кольору голосні звуки?Які емоції викликають у вас голосні звуки?[а][о] [у][и] [е] [і]

Номер слайду 23

А чи знаєте ви, що…[о] – спів, радість, відвага, сила духу.[а] – голосний крик, радість, страх, білий колір.[і] - ніжність, кохання, спокій, краса, молитва, синій колір, захоплення, подив, переляк.[у] – сум, страх, біль, жаль, жах.[г] – битва, грім, гамір, натовп.[л] – любов, ласка, ніжність, м’якість, лагідність.[р] – рішучість, суворість, героїзм, рух.[ж],[ч],[ш],[дж],[з],[ц],[с],[дз] – вітер, шелест листя чи очерету, брязкіт зброї, сум.

Номер слайду 24

Народознавчий довідник Калина – найулюбленіша рослина українців. Вона широко використовується у народній обрядовості, особливо на весіллі. Вона – незамінний рослинний лікар. На нашій планеті росте 200 видів калини, а в Україні найбільш поширені два види: звичайна і ціаниста. Понад 100 населених пунктів у нашій державі названо на честь цієї рослини. Оспівана калина в піснях, хороводах, легендах. Випишіть по три слова з одним, двома, трьома, чотирма голосними.

Номер слайду 25

ВИМОВА ГОЛОСНИХГолосні під наголосомвимовляються чітко:зелень,голуб,вітер. Голосні в кінці словавимовляються чітко:поле,щебече,вишию. У інших випадках голосні у вимові сплутуються :[веисна]

Номер слайду 26

НЕНАГОЛОШЕНІ Е,ИЩоб з’ясувати,яку букву(е чи и)писати у ненаголошеному складі,треба змінитислово або дібрати до нього спільноко-реневе так,щоб не-наголошений звукстав наголошеним. Кленок-клен,широкий -широко,село-села

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Е

Номер слайду 29

И

Номер слайду 30

Номер слайду 31

ЗАПАМ'ЯТАЙАПЕЛЬСИН,БЕНЗИН,БЕТОН,ДЕКАДА,ДЕЛЕГАТ,ДЕМОКРАТІЯ,КОЛЕКТИВ,ЛЕВАДА,ЛЕГЕНДА,МАТЕМАТИКА,МЕДАЛЬ,ПЕНАЛ,РЕМОНТ,РЕЦЕПТ,ТЕПЕР,ТРЕМТІТИ,ЧЕКАТИ,ЛИМОН,ДИРЕКТОР,ДИРИГЕНТ,КИШЕНЯ,МИНУЛЕ,ПИРІГ,ШИНЕЛЬ…ПЕРЕВІРЯЙ НАПИСАННЯ ЗА СЛОВНИКОМ!

Номер слайду 32

Ці трохи вередливі я, є, ю,ї

Номер слайду 33

Я, Ю, Є пишутьсяа) На початку слова й після голосного для позначення звукосполучень й + а, й + у, й + е: якість, знаю, твоє, а також після й у слові війя (війю, на війі).б) Після приголосного для позначення сполучення м'якого приголосного з а, у, є: ряд, люди, останнє.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 34

Завданнячко. Розподільний диктант:у перший стовпчик запишіть слова, в яких літери я, ю, є позначають один звук, а у другий — два звуки. Любов'ю, їдальня, юшка, яєчня, синє, збиралися, дивляться, усміхаються, яблуня, цілує, кохання, здавалося, єгер, Ярослав.

Номер слайду 35

Приголосні звуки{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ТВЕРДІМ’ЯКІТВЕРДІ, ЩО НЕ МАЮТЬ ПАРНИХ М’ЯКИХ[Д][Д’][В][Т][Т’][М][З][З’][П][С][С’][Б][Ц][Ц’][Ф][Л][Л’][Г][Н][Н’][Ґ][ДЗ][ДЗ’][Х][Р][Р’][К]- [Й][Ж][Ч][Ш][ДЖ]

Номер слайду 36

Лінгвістична казка “Розмова м’яких та твердих приголосних” Хизувалася група Твердих Приголосних перед М’якими. - Ми завжди зберігаємо свою форму, - гордо заявив [Г]. - Ми ніколи не піддаємося ніяким впливам, - прохрипів [Х]. - І завжди ми у всьому впевнені, - додав [К]. Губні [Б], [П], [В], [М], [Ф] усі разом закопилили губи і запишалися у своїй твердості й непохитності. Навіть Шиплячі [Ж],[Ч],[Ш],[ДЖ] також щось шепотіли про свою цілеспрямованість і твердість. - Я теж з вами, панове, - гаркнув [Р], правда, тільки в кінці складу. А м’які скромно мовчали, адже вони мали надто м’який характер, щоб дорікати хвалькам за їхню твердоголовість. І тільки найм’якший [Й] у якого ніколи не було твердої пари, тихенько промовив, звертаючись до Твердих: - А може, ви хоч іноді пом’якшуєтесь? - Іноді ми можемо трохи поступитися з поваги до сусіда [І] та ще деяких сусідів і пом’якшитись, але щоб стати М’якими (!!!) – ні, цього ніколи не буде ! – дружно ствердили Тверді Приголосні.

Номер слайду 37

"Гарячі" букви: Ь І Я Ю ЄБукви, що передають м’якість приголосних на письмі

Номер слайду 38

М‘ЯКИЙ ЗНАКДе ти, сонце золоте?ЬДТСЦЗЛНТВ кінці слова і складу

Номер слайду 39

М‘ЯКИЙ ЗНАКІМЕННИКИ Ч. Р.ІНШОМОВНОГОПОХОДЖЕННЯ: ПЛАЦПАЛАЦКВАРЦШПРИЦВИГУКИ: БАЦКЛАЦБУЦ

Номер слайду 40

М‘ЯКИЙ ЗНАКнькеньконькцькзькськісінькесенькюсіньк

Номер слайду 41

М‘ЯКИЙ ЗНАК ЛІСПАНЛЬ…… ЦІПОРТУГА ЦІ

Номер слайду 42

М‘ЯКИЙ ЗНАКДЕРЗк. ИЙПЛОСКОВЗЖАСБАСРІЗБОЯЗИЙИЙИЙИЙИЙИЙЬrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Номер слайду 43

ДЕРЖМ‘ЯКИЙ ЗНАКАЛНОАЛЕ: ДЕРЖАЛЬЦЕПУЖАЛНОПУЖАЛЬЦЕЦІПИЛНОrrrrrrrr

Номер слайду 44

М‘ЯКИЙ ЗНАКТЬСЯТЬЩо роблять?Що робить?ppt_xppt_x

Номер слайду 45

еньк. ГАМАНЕЦЬМ‘ЯКИЙ ЗНАКУ ГАМАН……ЦІУ КИШЕНЦІКИШАь. НЕПРЯМАФОРМАПРЯМАФОРМАНppt_xppt_xrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Номер слайду 46

М‘ЯКИЙ ЗНАКЬОЛЬОНКОЛЬОРИСЬОМИЙПІСЛЯ РЛАРЬОККОЗИРЬОКЦАРЬОКТЬОХКАТИЗГОРЬОВАНИЙЗАБРЬОХАТИСЯПОЛЬОВИЙДЗЬОБppt_x

Номер слайду 47

йо, ьо ЙО пишеться для позначення звукосполучення й + о:а) На початку слова й після голосного: його, йому, привілейований,район.б) Після приголосного, переважно на початку складу: батальйон,бульйон, вйокати, Воробйов, курйоз, мільйон, серйозний, Соловйов. ЬО пишеться після приголосного для позначення м'якості приголосного перед о: всього, Ковальов, Линьов, льон, сьогодні, сьомий,трьох, цього.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 48

М‘ЯКИЙ ЗНАКНЧНЦНЖНШНЩВІНЧАТИВІНЧИКПОНЧИКОСЛІНЧИКПРОМІНЧИКІНШИЙТОНШИЙМЕНШИЙДЕНЩИКБАНЩИКБАКЕНЩИКБРЯНЩИНАУМАНЩИНАКІНЦЕВИЙСОНЦЕВІКОНЦЕКІНЦІВКАЛАНЦЮГІНЖЕНЕРІНЖИР

Номер слайду 49

М‘ЯКИЙ ЗНАКп'ят десятьь+шіст ь+сотеньppt_xppt_x

Номер слайду 50

Виконай завдання і зроби висновок. Поставте слова в давальному відмінку. Донька, дочка, полька, бджілка, нянька, лялька, сопілка, жінка, футболка, ніченька, зірка, зіронька, ненька, сонце. Які слова в Д.в. пишуться з м'яким знаком?

Номер слайду 51

Приголосні звуки. М’які Пом’якшені[ /] [ ’][ Й ]- завжди м’який style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 52

Приголосні звуки: Глухі( 9)Дзвінкі ( всі інші)[ДЗ,Б,Д,З,Ж,ДЖ, Ґ,Г]. style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 53

Мнемонічні засоби 1) дзвінкі: буде гоже гедзю у джазі;

Номер слайду 54

2) глухі: усе це кафе « Птах і чаша» Мнемонічні засоби :

Номер слайду 55

Глухі приголосні-Цап хоче фісташки( ІІ варіант для запам’ятовування глухих приголосних)

Номер слайду 56

3) Зубні : Дзир: «Де ти з’їси ці лини?» ( Дзир – це ім’я кота)style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 57

Сонорні приголосні:малий ворон( ІІ варіант для запам’ятовування сонорних приголосних - ми винили рій )4)

Номер слайду 58

Губні:«Мавпа Буф» 4) style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 59

За характером звучання приголосні поділяються на дві групи: Шиплячі “ ЩЕ ЇЖДЖУ”Свистячі “ СЦЕ ЇЗДЗУ”( дитяча мова )

Номер слайду 60

Парні приголосніТари-бари! Тари-бари!Букви дружно стали в пари. Позначають вони звукиІ тримаються за руки. Звуки дружать ось такі: В ряд стоять дзвінкі й глухі. Всього шістнадцять їх таких. Парними назвали їх. Щоб усі порахувать ,Треба цапа нам згадать . [Ц, П, Х, Ч, Ф, С, Т, Ш, К]

Номер слайду 61

Поросятку мили рильце Санітари ДЗ і Ц. Їдуть на море у купе Невтомні туристи Б і П. Сміються діти: «Ха-ха-ха!» Це їх лоскочуть Г і Х. Сонце весело пече - Засмагають ДЖ і Ч.

Номер слайду 62

Чекають на станції експрес Хороші друзі – З і С. Полюбляють карате Дружні букви Д і Т. Радіє Петрика душа Красиво написав він Ж і Ш. Ледве втекли від індика Червоні букви Ґ і К.- Який приголосний із речення про цапа не має пари?

Номер слайду 63

Пригадай,що робить особливою цю букву?

Номер слайду 64

Підсумуй вивчене

Номер слайду 65

Номер слайду 66

Робота у зошитіЗавдання 1 : Прочитати слова, передані на дошці звукописом (фонетичною транскрипцією). Записати їх буквами: [учен’], [с’ і л’], [шчока], [йіжак], [йул’ійа], [мйач]Завдання 2 : Подані слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією): Вода, хліб, п’ю, яблуня, її, кіньstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 67

Вибірковий диктант 1. Біг додому лісом лис, Шелестів над лисом ліс. (А. Качан) 2. Йшла корова по струні… Вибачайте, по стерні… А було це в череду… Вибачайте, в середу. (А. Кичинський)

Номер слайду 68

Виписати ті слова, що мають більше звуків, ніж букв. Виписати ті слова, що мають однакову кількість букв і звуків. Виписати ті слова, що мають більше букв, ніж звуків1 стовпчик3 стовпчик2 стовпчик «ЦІКАВІ БУКВИ ТА ХИТРІ ЗВУКИ»РОЗПОДІЛЬНИЙ ДИКТАНТУкраїна, єдність, дзеркало, духмяний, м'яч, їжа, день, історія, знає, дощ, цвях, люди, свято, сім'я, щодня, радіє, близький, стоїть, мрія, солов'ї, троє, сьомий, якість, пюре.

Номер слайду 69

«Незакінчене речення»8. Звуки ми … , а букви … Наука, яка вивчає звуки мови – ... 2. В українській мові  є … звуків 3. Усі звуки поділяються на ….4. Голосні утворюються за допомогою … 5. Голосних звуків у нашій мові ….6. Приголосні складаються з … 7. Їх у мові ….38 ГОЛОСНІ та ПРИГОЛОСНІГОЛОСУ6 ГОЛОСУ та ШУМУ, або ШУМУ32 ЧУЄМО та ВИМОВЛЯЄМО БАЧИМО та ПИШЕМО. ФОНЕТИКАstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 70

Це наймолодший знак нашого письма. З’явився в українській граматиці для позначення роздільної вимови. Назва знака взята з давньогрецької мови, що означає : кривий, зігнутий, повернутий. апостроф

Номер слайду 71

знайди апостроф

Номер слайду 72

Апостроф ставимо: перед я, ю, є, ї: 1. Після літер, що позначають губні тверді приголосні звуки б, п, в, м, ф, : солов'їний, сім’я, м’ята, п’ятниця, зв’язати, б’ється, в’яз, м’язи, ім’я, В’ячеслав, Стеф'юк; верб’я, верф’ю, торф’яний, черв’як. Якщо приголосний, що стоїть перед губним, належить до префікса, то апостроф теж ставиться: зв’язок, підв’ялити, обм’яклий, розв’ючувати. Але: свято, морквяний, мавпячий, цвях. 2. Після к у словах Лук’ян і похідних від нього: Лук’яненко, Лук’янчик, Лук’яненко, Лук’янчук. 3. У складних словах, перша частина яких закінчується на приголосний: двох’ярусний, чотирьох’ярусний, дит’ясла.

Номер слайду 73

4. Після твердого р у кінці складу: подвір’я, сузір’я, на узгір’ї, з матір’ю, кур’єр, пір’їна. Якщо р м'який, то апостроф не ставиться: рясний, Рябко, буря, рюмсати, Рєпін. 5. Після будь-якого твердого приголосного, яким закінчується префікс або перша частина складних слів: без’язикий, від’єднати, з’ясувати, над’їдений, над’ярусний, роз’ятрити, дит’ясла, пан’європейський, пів’юрти, пів’ящика, але з власними назвами через дефіс: пів-Європи.

Номер слайду 74

Апостроф у словах іншомовного походження та похідних від них пишеться перед я, ю, є, ї:а) Після приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р: б’єф, комп’ютер, п’єдестал, інтерв’ю, прем’єр, торф’яний, к’янті, миш’як, кар’єра; П’ємонт, Рив’єра,; Монтеск’є, Руж’є. Після кінцевого приголосного в префіксах: ад’юнкт, ад’ютант, ін’єкція, кон’юнктура.

Номер слайду 75

Після б, п, в, м, ф, що позначають тверді губні звуки, якщо перед ними стоїть інша, крім р, літера на позначення кореневого приголосного звука: Святослав, святковий, тьмяний, морквяний, медвяний (але: черв'як, верб'я). Після букви р, що позначає м'який приголосний на початку слова чи в середині складу: порятунок, рясний, гарячий, буряк. Апостроф не ставиться:

Номер слайду 76

Запишіть слова з апострофом або без нього :кур...йозний, б...юст, Мар...яна; моркв...яний, духм...яний, Св...ятослав; зв...язати, В...ячеслав, черв...як; Лук...ян, міжгір...я, возз...єднання.

Номер слайду 77

Прослухайте вірш, запам’ятайте, а потім запишіть якнайбільше слів з апострофом У п’ятницю, у надвечір’я, Як туманцем потягло, Сонце плавно у міжгір’я Спочивати попливло. На подвір’ячку, під в’язом, Вся зібралася сім’я: Відпочить, побути разом Та послухать солов’я. Вечоріє. На подвір’ї Вся сім’я рядком сидить… Перше випливло сузір’я: Бавить, манить і мигтить.

Номер слайду 78

Дай відповідь на питання і запишіть слова. Група близьких родичів, що проживають разом. Частина голови. Запашна лікарська рослина. Що не можна вживати у піст?Частина стопи. Запашня лікарська рослина. Його б'ють, а він не плаче?

Номер слайду 79

Для полегшення вимови в групах приголосних відбувається спрощення (один із звуків випадає), яке передається і на письмі:-стн- -сн-: совість-совісний-стл- -сл-: жалість-жалісливий-здн- -зн-: проїзд-проїзний-ждн- -жн-: тиждень-тижневий-скн- -сн-: блиск-блиснути-зкн- -зн-: бризк-бризнути

Номер слайду 80

Хочеш бути щас…ливим, то не будь лінивим. Заздріс…ний від чужого щастя сохне. Пташка маленька, та й та сер…це має. Вчитися ніколи не піз...но. Де слова масні, там пироги піс…ні. Перепишіть, вставляючи, де потрібно, пропущені букви. Відповідь обгрунтуйте

Номер слайду 81

В словах іншомовного походження: студентський, туристський, контрастний. Винятки: кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, шістнадцять, випускний, випускник. Не відбувається спрощення

Номер слайду 82

Свистнути. Контрастний. Пристрастний Виїздний. Хвастнути. Корисливий. Пестливий. Тиждневий. Перепишіть слова, виправляючи, де потрібно, помилки

Номер слайду 83

Завдання 1 Від поданих слів утворіть прикметники на -ний або –ливий. В першу колонку запишіть слова, в яких відбулося спрощення,у другу – слова, в яких спрощення не відбулось: Аванпост, баласт, жалість, капость, контраст, користь, перехрестя, пестити,піст,кістка, форпост, хвастати,щастя,сонце,цілість.

Номер слайду 84

Завдання 2 Вставте, де потрібно, пропущені букви т або д. Запишіть слова у дві колонки: 1)в які не вставляли букв; 2) в які вставляли букви: Звіс…но, скатер…ка ,асистен…ський,влас…ний, хвас…ливий, контрабандис…ський,аген…ство,радіс…ний,зліс…нийзаїз….ний,контрас…ний, учас…ник, ,їж…жу, дириген…ський, щас…ливий, , ус…ний, страс…ний, щотиж…невий, студен…ський, студен…ство, очис…ний, якіс…ний, буревіс…ник, п’я…десят. Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитайте кінцівку вислову В. Сухомлинського : «Дорожить людина тим, що вона …»

Номер слайду 85

Повторення вивченого. Що таке звук?Звук – це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо й чуємо. Які звуки української мови ви знаєте?Звуки поділяються на голосні й приголосні. Скільки всього звуків в українській мові?Скільки голосних? приголосних?В українській мові 38 звуків: 6 голосних і 32 приголосних. Назвіть голосні звуки, приголосні звуки. Голосні звуки: [а], [о], [у], [і], [е], [и]; приголосні звуки: [в], [м], [п], [б], [ф], [г], [ґ], [х], [к], [ж], [ч], [ш], [дж], [д], [д'], [т], [т'], [з], [з'], [с], [с'], [ц], [ц'], [л], [л'], [н], [н'], [дз], [дз'], [р], [р'], [й'].

Номер слайду 86

Повторення вивченого. На які дві групи поділяються приголосні звуки? Приголосні звуки поділяються на двінкі та глухі. Дзвінкі приголосні: [б], [д], [д'], [ж], [з], [з'], [дж], [дз], [дз'], [г], [ґ], [в], [й], [л], [л'], [м], [н], [н'], [р], [р']. Глухі приголосні: [п], [т], [т'], [ш], [с], [с'], [ч], [ц], [ц'], [к], [х], [ф]. Що таке буква?Буква – це графічне зображення звука, букви ми пишемо і бачимо. Скільки букв в українському алфавіті?В українському алфавіті 33 букви.

Номер слайду 87

Повторення вивченого. Які букви в українському алфавіті мають подвійне звукове значення?Подвійне звукове значення мають букви я, ю, є, ї. Яка буква не позначає окремого звука?Буква ь (м'який знак) не позначає окремого звука. Яка буква завжди позначає два звуки?Буква щ завжди позначає два звуки [шч].

Номер слайду 88

Проблемне завдання. Дослідити, чому виникає розбіжність між вимовою і написанняму словах:берегти – [бирихти]розповідати – [роспов'ідати]загадкову – [загаткову]просьба – [проз'ба]боротьба – [бород'ба]пісня – [піс'н'а]

Номер слайду 89

Дослідження проблеми. Відбуваються: написання буквосполучень -ере-, еле-;уподібнення приголосних – це наближення одного звука до іншого, коли глухий звук перед дзвінким переходить у парний дзвінкий або навпаки, а також коли попередній приголосний стає м'яким під впливом наступного.

Номер слайду 90

Словниково-розподільна робота. Записати слова у три колонки: 1) слова, в яких відбулося уподібнення приголосних; 2) слова, у яких відбулося спрощення; 3) слова, у яких спрощення не відбулося. Нігті, легко, ягідка, месник, кількісний, радісний, пізній, чесний, серцевий, ніжна, глибше, шістнадцять, фашистський, агентський, кістлявий, хвастливий, берізка.

Номер слайду 91

Перевірка виконання завданнянігтімесникшістнадцятьлегкокількіснийфашистськийягідкарадіснийагентськийпізнійчеснийкістлявийніжнасерцевийхвастливийглибшеберізка

Номер слайду 92

Подовжені звуки1. Уподібнення : розсунути[рос:унути, с:унути]. Збіг кінцевих і початкових літер у слові: ( оббити,осінній, возз’єднання ).Історично виниклі та закріплені в мові подвоєння : суддя, знання, гілля.

Номер слайду 93

Зауважте !В іншомовних словах власних назвах подовження відбувається (Беладонна), а в загальних – ні ( саміт).

Номер слайду 94

СЛОВА З ПОДВОЄНИМИ ЛІТЕРАМИ В житті бувають чудеса!Із мови у мову мандрують слова. Підручники їх іншомовними звуть. Як з написанням їхнім нам буть? У деяких з них по 2 букви (тих самих!) стоїть. Треба про це трішки поговорить. Якщо слово з великої букви напишемо, То 2 літери обов’язково залишимо. Як з букви малої слово почати, То лише 1 літеру варто писати. З Марокко професор кросівки надів, Пропелер завів, над шосе пролетів,

Номер слайду 95

Зі сміхом сипнув навкруги конфеті,А дітям цукерок роздав асорті. Як гарно про хобі в суботу згадать,Коли на роботу можна не поспішать. У нашого класу є своє хобі. Любимо піцу – хоч кричи «пробі ! »Апетит у нас до неї гарний. Папараці скажуть: «Ірреальний ! »Та їхніх фото ми не боїмося,Навіть коли від пуза наїмося. Виділені слова у цьому віршику - іншомовні.

Номер слайду 96

Алфавіт, азбука, абетка

Номер слайду 97

Знайти слова, які стоять не в алфавітному порядку:альбом, груша, фарби, олівець, пензель;апельсин, вишня, малина, груша, слива;буряк, капуста, огірок, перець, помідор;фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка;йорж, окунь, карась, сом, щука.

Номер слайду 98

Склад…Це найменша одиниця мовлення. Це один голосний звук або декілька звуків у слові, які в процесі мовлення вимовляються за допомогою єдиного поштовху повітря.rr

Номер слайду 99

Склади бувають. Відкриті ( завершуються голосним звуком) ма – ма ;Закриті ( завершуються приголосним звуком) від - ро.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 100

Хто про себе так говорить? Я всесильний, я могутній, Хай признаються присутні, Що в країні Фонетичній Я на службі довговічній. Славний радник королеви У палаці кришталевім. Словам значення міняю, Словоформи обираю. Буде мука чи мука – Визначить моя рука. Води є, нема води: Розберись і розсуди, Чи важливий я, чи ні В фонетичній стороні ( Д. Білоус).

Номер слайду 101

Наголос. Це виділення одного зі складів слова за допомогою додаткового посилення голосу.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 102

Милозвучність. Якщо з українською мовою. В тебе, друже, не все гаразд,Не вважай її примусовою, Полюби, як весною ряст. Примусова тим, хто цурається,А хто любить , той легко вчить: Все, як пишеться, в ній. Вимовляється,Все, як у пісні, у ній звучить.І журлива вона, і піднесена,Тільки фальш для неї чужа. В ній душа Шевченкова й Лесина,І Франкова у ній душа.

Номер слайду 103

Випишіть із казки слова, що відрізняються наголосом Казка про наголос Є значок маленький. Йому наголос ім’я. Міцно з ним пов’язана Вся голосних сім’я. Наголос – наш другІ дуже добрий помічник. Наголос – відомий,Роблячи у слові чарівні свої стрибки. Став над О – ворона,Перескочив – ворона. Це не птах – кобила,Має чорну масть вона. Якось перескочив Славнозвісний помічник. Замок, якщо схоче, Перетворить на замок. Звук під ним чіткий, Наприклад: килим, килимок Іноді він грається Із нами залюбки, (Справжнє диво це було!) – І прислівник тепло Став іменником тепло! Плакати – плакати. Хто б без нього прочитав: Це плакат чи плаче хтось? А наголос постав.

Номер слайду 104

Золоті правила переносу(випишіть виділені слова й розбийте їх для переносу)Для переносу слів завжди. Потрібен поділ на склади. Як склад з одної букви лиш,Не перенось його, облиш. Передню букву пам’ятай,Від кореня не відривай!Дж, дз не розривають, Як злиті звуки позначають. Подвійних приголосних збіг –Ти можеш розірвати їх. У переноса вільний час. З’явився навіть, бо щораз,Хто добре правила ці знає,Тепер йому допомагає. Чи є такі помічники. Між вас, шановні малюки?Ось вам слова: завданню, косять,Навчусь, ходжу, відзнака , осінь. Які ж із правил золотих. Потрібні вам для слів отих?

Номер слайду 105

Чергування У - ВВ українській мові чергуються як прийменники у, в, так і префікси у-, в- у словах, якщо це не змінює значення слова.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 106

У вживаєтьсядля того, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови:а) між приголосними: Наш учитель; Десь у хлібах кричав перепел ;б) на початку речення перед приголосним: У присмерку літають ластівки так низько (Д. Павличко); Увійшли до хати; У лісі стояв гамір, пахло квітами ;в) незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-і под.: Сидимо у вагоні; Не спитавши броду, не сунься у воду (Приказка); Велике значення у формуванні характеру має самовиховання; Одягнена у хвою, шумить дрімуча тайга ;г)після паузи, що на письмі позначається комою, крапкою з комою, двокрапкою, тире, дужкою й крапками, перед приголосним: Стоїть на видноколі мати — у неї вчись. Це було... у Києві; До мене зайшла товаришка, учителька із сусіднього села.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 107

В уживаєтьсядля того, щоб уникнути збігу голосних:а) між голосними: У нього в очах засвітилась відрада (Панас Мирний); Була в Одесі; Прочитала в оголошенні ;б) на початку речення перед голосними: В очах його світилася надія; В Антарктиді працюють наукові експедиції ;в) після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-,-св-, -хв- і под.): Пішла в садок вишневий (Т. Шевченко); Людиврозкид розляглися в траві (К. Гордієнко).style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 108

У — В не чергуютьсяа) у словах, що вживаються тільки з в або тільки з у: вдача, вклад,вправа, вступ (і удача, уклад, управа, уступ — з іншими значення- ми); увага, ударник, узбережжя, указ, умова, а також у похідних утвореннях: вступний, владар, уважність, ударницький,умовний та ін.б) У власних іменах і в словах іншомовного походження: Вдовенко,Врубель, Владивосток; Угорщина, Удовиченко, Урал, увертюра,ультиматум, утопія та ін.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 109

Спишіть вірш, розкриваючи дужки.(У, в)чись, дитино, бо (в, у)учитися треба!(У, в)чися, голубко, бо розум не спить,Хай серце (і, й) воля, (і, й ) дух росте (у, в) силу,Хай книжка розкрита любові навчить.

Номер слайду 110

Чергування І - ЙСполучник і та початковий ненаголошений і в ряді випадків чергуються з й у тих же позиціях, що й у — в.І вживається, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови:а) після приголосного або паузи, що на письмі позначається крапкою, комою, крапкою з комою, двокрапкою, крапками, перед словами з початковим приголосним звуком: Нема вже тієї хатини. І я в сивині, як у сні (Д. Павличко); Вірю в пам'ять і серце людське (Б. Олійник);б) на початку речення: / долом геть собі село понад водою простяглось (Т. Шевченко).style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 111

І — Й не чергуються:а) при зіставленні понять: Дні і ночі; батьки і діти; війна і мир.б) Перед словом, що починається на й, є, ї, ю, я: Ольга і Йосип — друзі; І раптом людська тінь майнула. Куди, для чого, хто і як? (М. Рильський)в) Після паузи: Щось такеє бачить око, і серце жде чогось (Т. Шевченко).style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 112

Перевір себе І варіант Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків. Яструб. Сьомий. Дзвінок. Щільний ІІ варіант Зробити фонетичний розбір слова П’ять ІІІ варіант Із поданих слів вибрати і підкреслити ті слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки. Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду. ІV варіант. У поданих словах визначити наголос. Хазяїн, солдат, гарячий, калач, поганий, козак, Україна, товариш, дошка, завдання, вірші, одинадцять.

Номер слайду 113

ОЦІНИ СВОЮ РОБОТУ ПРАЦЮВАВ ВІДМІННОПРАЦЮВАВ ДОБРЕПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬОМАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

Номер слайду 114

Нехай тобі, мій друже, в усьому щастить. А твоє навчання нехай буде легким та успішним!

Номер слайду 115

Використана література. Бібліотечка « Дивослова» № 9, 2010. Марченко А. С.,Марченко О. Д. та ін.- Харків: ФОП Співак В. Л. 2010.- 704 с. Новий довідник: Українська мова та література.- К.: ТОВ « Казка» , 2005.- 864 с. Українська мова та література. Комплексний довідник: 2-ге вид., зі змінами./ укладачі Українська мова. Практичний довідник ./ укладач Попко О. Г. .- Харків: ФОП Співак В. Л. 2009.- 404 с. ( А також досвід роботи Вдовенко Людмили Іллівни)* Фрагменти презентацій, що є в Інтернеті щодо даної теми

pptx
Додано
4 січня 2019
Переглядів
2909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку