Міжпредметний проект з історії та української літератури. Містить відомості про Кирило-Мефодіївське товариство, його засади, представників, зокрема з'ясовано роль у ньому Шевченка. Проаналізовано послання "І мертвим, і живим, і ненарожденним..."
Тематичні питання Кирило-Мефодіївське товариство: учасники, мета діяльності, програмні документи (історія). Як вплинули ідеї “братчиків” на творчість поета? Аналіз послання “І мертвим , і живим, і ненарожденним землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє” (українська література).
Історичне джерело і художній твір “І встане Україна зі своєї могили, і знову озветься до всіх братів своїх слов'ян, і почують крик її, і встане Слов'янщина, і не позостанеться ні царя, … ні пана, ні боярина, ні кріпака, ні холопа – ні в Московщині, ні в Польщі, ні в Україні, ні в Чехії…” “Книга буття українського народу” І на оновленій землі Врага не буде, супостата, А буде син, і буде мати, І будуть люди на землі. “І Архімед, і Галілей” Т.Шевченко
“І мертвим , і живим, і ненарожденним, землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє” Тема: створення образу національної еліти, визначення її політичних і морально-етичних поглядів. Ідея: заклик до об'єднання нації через рівні права для кріпаків і панів (“Обніміте ж, брати мої, найменшого брата…”); різкий осуд сліпого захоплення тогочасної еліти “іноземщиною” ( “а ви претеся на чужину шукати доброго добра”; заклик до вивчення як чужих, так і власних здобутків науки, культури (“і чужому навчайтесь, і свого не цурайтесь”); передбачення скасування кріпацтва (“Розкуються незабаром Заковані люде”).
Література. Працюємо з термінами Завдання учням. Запишіть у зошит визначення інвективи. Знайдіть власні приклади у творі. Інвектива – прийом, який полягає в гострому викритті певних осіб чи соціальних явищ. Напр.: “Ох, якби те сталось, щоб ви не вертались, Щоб там і здихали, де ви поросли!”( про еліту)
Послання як джерело афоризмів Завдання учням. Пригадайте, що таке афоризм. Поясніть значення наступних крилатих висловів: “В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля”; “Нема на світі України, Немає другого Дніпра”; “Якби ви вчились так, як треба, То й мудрість би була своя”; “І чужому навчайтесь, Й свого не цурайтесь”; “Доборолась Україна до самого краю, гірше ляха рідні діти її розпинають”.
Шевченко - солдат “Якби я був недолюдок, кровопивця, то і тоді для мене найбільш вдалого покарання не можна було б придумати, як вислати мене в окремий Оренбурзький корпус солдатом. І до всього мені ще заборонено малювати. Трибунал під головуванням самого сатани не міг би винести такого холодного, нелюдського вироку” “Щоденник” Т.Шевченко
Чому Шевченка спіткало найбільше покарання? “Вірші його подвійно шкідливі й небезпечні. З улюбленими віршами в Малоросії могли посіятися й згодом укорінитися думки про уявне блаженство часів гетьманщини, про щастя повернути ті часи і про можливість України існувати у вигляді окремої держави”. З доповіді ІІІ відділення Миколі І
Перевір себе Історія Звідки походить назва Кирило-Мефодіївського товариства? Скільки років воно проіснувало? Назвіть програмовий документ товариства. Хто його автор? Сформулюйте провідні ідеї цієї організації. Українська література Як і коли Т.Шевченко захопився ідеями товариства? Сформулюйте тему та ідею послання “І мертвим, і живим…”. Дайте визначення афоризму. Наведіть приклади. Дайте визначення інвективи. Проілюструйте прикладами.
Висновки Найбільше революційна позиція поета щодо соціального і національного визволення українців відображена у поемах “Кавказ”, “Сон”, “Єретик”, посланні “І мертвим, і живим…” Оскільки зазначені твори написані до знайомства з ідеями “братчиків”- вони належать до періоду “трьох літ” (1843-1845), - то можна твердити про взаємовплив ідей поета та Кирило-Мефодіївського товариства.