Міжпредметний проект з історії та української літератури. Містить відомості про Кирило-Мефодіївське товариство, його засади, представників, зокрема з'ясовано роль у ньому Шевченка. Проаналізовано послання "І мертвим, і живим, і ненарожденним..."
Участь Тараса Шевченка у Кирило-Мефодіївському товаристві Інтегрований проект з історії та української літератури Підготувала вчитель української мови та літератури Красіна Т.А.
Номер слайду 2
Ключове питання Як вплинула на Тараса Шевченка участь у Кирило-Мефодіївському товаристві?
Номер слайду 3
Тематичні питання Кирило-Мефодіївське товариство: учасники, мета діяльності, програмні документи (історія). Як вплинули ідеї “братчиків” на творчість поета? Аналіз послання “І мертвим , і живим, і ненарожденним землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє” (українська література).
Номер слайду 4
Хто такі Кирило і Мефодій? Рівноапостольні болгарські брати-просвітники, які близько 863 року утворили першу слов'янську абетку – кирилицю.
Номер слайду 5
Кирило-Мефодіївське братство Заснування: к.1845-п.1846. Учасники: різночинська інтелігенція. Програмні документи: “Книга буття українського народу” (М.Костомаров). Символи братства: персні з іменами Кирила і Мефодія.
Номер слайду 6
Представники: Ідеолог братства Микола Костомаров Поет і художник Тарас Шевченко Службовець губернської канцелярії Микола Гулак Письменник і педагог Пантелеймон Куліш
Номер слайду 7
“Статут Слов'янського товариства святих Кирила і Мефодія” І. Головні ідеї: створення федерації слов'янських республік. ІІ. Головні правила: Поширення ідей шляхом виховання молоді. Усунення релігійної ворожнечі. Викорінення рабства. Поширення освіти.
Номер слайду 8
Шевченко і братство Приєднався до “братчиків” навесні 1846 р., коли перебував у Києві. Став їхнім ідейним натхненником. Вважав, що скасування кріпацтва можна досягти лише революційним шляхом.
Номер слайду 9
Як вплинули ідеї товариства на творчість Тараса Шевченка?
Номер слайду 10
Історичне джерело і художній твір “І встане Україна зі своєї могили, і знову озветься до всіх братів своїх слов'ян, і почують крик її, і встане Слов'янщина, і не позостанеться ні царя, … ні пана, ні боярина, ні кріпака, ні холопа – ні в Московщині, ні в Польщі, ні в Україні, ні в Чехії…” “Книга буття українського народу” І на оновленій землі Врага не буде, супостата, А буде син, і буде мати, І будуть люди на землі. “І Архімед, і Галілей” Т.Шевченко
Номер слайду 11
“І мертвим , і живим, і ненарожденним, землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє” Тема: створення образу національної еліти, визначення її політичних і морально-етичних поглядів. Ідея: заклик до об'єднання нації через рівні права для кріпаків і панів (“Обніміте ж, брати мої, найменшого брата…”); різкий осуд сліпого захоплення тогочасної еліти “іноземщиною” ( “а ви претеся на чужину шукати доброго добра”; заклик до вивчення як чужих, так і власних здобутків науки, культури (“і чужому навчайтесь, і свого не цурайтесь”); передбачення скасування кріпацтва (“Розкуються незабаром Заковані люде”).
Номер слайду 12
Література. Працюємо з термінами Завдання учням. Запишіть у зошит визначення інвективи. Знайдіть власні приклади у творі. Інвектива – прийом, який полягає в гострому викритті певних осіб чи соціальних явищ. Напр.: “Ох, якби те сталось, щоб ви не вертались, Щоб там і здихали, де ви поросли!”( про еліту)
Номер слайду 13
Послання як джерело афоризмів Завдання учням. Пригадайте, що таке афоризм. Поясніть значення наступних крилатих висловів: “В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля”; “Нема на світі України, Немає другого Дніпра”; “Якби ви вчились так, як треба, То й мудрість би була своя”; “І чужому навчайтесь, Й свого не цурайтесь”; “Доборолась Україна до самого краю, гірше ляха рідні діти її розпинають”.
Номер слайду 14
Розгром товариства За доносом О. Петрова (сина жандарма) в березні 1847р. товариство було викрите. Протягом березня-квітня заарештовані всі його учасники. 1 рік ув'язнення 4 місяці 3 роки 10 років
Номер слайду 15
Шевченко - солдат “Якби я був недолюдок, кровопивця, то і тоді для мене найбільш вдалого покарання не можна було б придумати, як вислати мене в окремий Оренбурзький корпус солдатом. І до всього мені ще заборонено малювати. Трибунал під головуванням самого сатани не міг би винести такого холодного, нелюдського вироку” “Щоденник” Т.Шевченко
Номер слайду 16
Чому Шевченка спіткало найбільше покарання? “Вірші його подвійно шкідливі й небезпечні. З улюбленими віршами в Малоросії могли посіятися й згодом укорінитися думки про уявне блаженство часів гетьманщини, про щастя повернути ті часи і про можливість України існувати у вигляді окремої держави”. З доповіді ІІІ відділення Миколі І
Номер слайду 17
Перевір себе Історія Звідки походить назва Кирило-Мефодіївського товариства? Скільки років воно проіснувало? Назвіть програмовий документ товариства. Хто його автор? Сформулюйте провідні ідеї цієї організації. Українська література Як і коли Т.Шевченко захопився ідеями товариства? Сформулюйте тему та ідею послання “І мертвим, і живим…”. Дайте визначення афоризму. Наведіть приклади. Дайте визначення інвективи. Проілюструйте прикладами.
Номер слайду 18
Висновки Найбільше революційна позиція поета щодо соціального і національного визволення українців відображена у поемах “Кавказ”, “Сон”, “Єретик”, посланні “І мертвим, і живим…” Оскільки зазначені твори написані до знайомства з ідеями “братчиків”- вони належать до періоду “трьох літ” (1843-1845), - то можна твердити про взаємовплив ідей поета та Кирило-Мефодіївського товариства.
Номер слайду 19
Література Авраменко О.М., Дмитренко Г.К. Українська література: Підручн. для 9-го кл. – К.: Грамота,2009. – 304с. Струкевич О.К. Історія України: Підручн. для 9-го кл. – К.: Грамота,2009. – 288с.