Тема: ” Містика в романі М.о. Булгакова “Майстер і Маргарита”Робота підготовлена ученицею 10 класу Мунтян Кірою
Номер слайду 2
Мета: дослідити походження та роль містичних образів у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”, створитидодатковий матеріал для перевірки знань учнів за темою. Об’єкт: роман М. Булгакова “Майстер і Маргарита”Суб’єкт: містичні образи роману
Номер слайду 3
Ця книга може подобатися або ні, але вона вражає настільки, що байдужим не залишається ніхто
Номер слайду 4
Роман має три виміри: минуле (біблійні глави), реальність (Москва 30-х років),майбутнє (вічність). Це “троєміріє” єднають містичні персонажі: Воланд та його помічники.
Номер слайду 5
Роль містичних глав в романі М. А. Булгакова "Майстер і Маргарита". Нам очевидно, що потойбічні сили у «Майстра і Маргариті» виступають не носіями зла, а покровителями таланту, любові, щирої віри, викривачами людських пороків. Саме з цією метою і з'явилися в сучасній Булгакову Москві Воланд зі свитою.
Номер слайду 6
В романі присутні 4 виміри, це– світло, спокій, темрява та небуття. Кожен вимір представлено свїими персонажами. У кожного є свої правителі, а також свої кольори. Світло - блакитний. Темрява - чорный. Спокій - білый. Небуття - без кольору
Номер слайду 7
.. Воланд зі своїм почтом є втіленням чорного кольору. Але яскравий парадокс роману міститься в тому, що, розважаючись, ватага Воланда в той же час повертає до життя порядність, чесність і жорстоко карає зло, зміцнюючи тим самим тисячолітні моральні заповіді.
Номер слайду 8
Містичні персонажі роману. Коров’єв-Фагот - старший з підлеглих Воланду демонів, чорт і лицар, що виставляє себе перекладачем при професорі-іноземці або регентом церковного хору. Бегемот. Він не тільки паж лицаря Коров’єва, але ще й блазень Воланда. Азазелло - "демон пустелі, демон-вбивця", як про нього пише сам Булгаков.
Номер слайду 9
Коров’євІ здається, що Коров'єв, він же Фагот, - самий старший з підлеглих Воланду демонів, що представляється москвичам перекладачем при професора-іноземця та колишнім регентом церковного хору, має чимало подібності з традиційним втілення дрібного біса. Всією логікою роману читач підводиться до думки не судити про героїв по зовнішності, і як підтвердження правильності мимоволі виникають здогадок виглядає заключна сцена «перетворення» нечистої сили. Підручний Воланда тільки по необхідності одягає на себе різні маски-личини: п'яниці-регента, гаера, спритного шахрая. І тільки у фінальних главах роману Коров’єв скидає свою личину і постає перед читачем темно-фіолетовим лицарем з ніколи не усміхненим обличчям.
Номер слайду 10
Кіт-Бегемот. Цей біс зображався у вигляді чудовиська з слонової головою, з хоботом і іклами. Руки у нього були людського фасону, а величезний живіт, коротенький хвостик і товсті задні лапи, як у бегемота, нагадували про носимом їм імені. У Булгакова Бегемот став величезних розмірів чорним котом-перевертнем, так як саме чорні коти за традицією вважаються пов'язаними з нечистою силою. От яким ми бачимо його вперше: «... на ювеліршіном пуфі в розв'язною позі розвалився хтось третій, саме - моторошних розмірів чорний кіт зі стопкою горілки в одній лапі і виделкою, на яку він встиг підчепити маринований гриб, в інший»
Номер слайду 11
Азазелло. Им’я Азазелло утворено Булгаковым від давньозавітнього імення Азазел. Так звали негативного героя стародавньої книги, падшого янгола, який навчив людей виготовляти зброю та прикраси. Напевно, Булгакова приваблювало поєднання в одному персонажі здібності до зваблення і до вбивства.
Номер слайду 12
Гелла. Гелла є членом почту Воланда, жінкою-вампіром: «служницю мою Геллу рекомендую. Розторопна, тямуща і немає такої послуги, яку вона не зуміла б надати ». Ім'я «Гелла» Булгаков почерпнув зі статті «Чарування» Енциклопедичного словника Брокгауза і Ефрона, де зазначалося, що на Лесбосі цим ім'ям називали передчасно загиблих дівчат, які по смерті стали вампірами.
Номер слайду 13
Воланд. Воланд з'являється в першій же главі «Майстра і Маргарити» і йде у вічність разом з іншими героями в кінці книги. Це єдиний герой, непідвладний чужому суду, рішенням, відплаті або викриттю.
Номер слайду 14
Містичні гості виявляють людські вади і карають їхніх хазяїв . Як тільки вони знаходять в душі людини ганебний дефект , вона стає їх легкою здобиччю, як голова жилтовариства дому 302-біс по Садовій Ніканор Іванович Босий, квартирна скандалістка Аннушка-Чума, професійні зрадники барон Майгель та Алоізій Могарич або бюрократ Прохор Петрович.
Номер слайду 15
Таким чином, потойбічні сили в романі выступають не носіями зла, а заступниками таланту, любові, щирої віри. Задля цього вони і з’явились на сторінках книги. Воланд зі своїми помічниками бере під захист і дарує жадану нагороду — спокій -- автору романа про Понтія Пілата та поєднує Майстра зі своєю коханою.
Номер слайду 16
МАРГАРИТА Сильна і мужня жінка, рятуючи своє кохання, виконує роль хазяйки бала сатани і в образі відьми разом з Майстром улітає до місця його останнього притулку, залишаючи земне життя.
Номер слайду 17
Великий бал у сатани
Номер слайду 18
Висновок. Містичні глави роману допомагають Булгакову у вирішенні проблеми сенсу життя людини. Якщо від неї не все залежить, то завдання Людини відстоювати істину і своїми чистими діяннями сприяти перемозі Добра над Злом або хоча б урівноважити ці дві категорії.
Номер слайду 19
Література. Халімончик. Т.// Проблема добра и зла в романє «Майстер и Маргарита» // Заруб.літ. 2003р. № 38 с. 18-20 (журнал)Боборикін. В. Г. // М. Булгаков // 1991р. (книга)Кузменчук Ірина // «Каждому будет дано по его вере». За романом М. Булгакова «Майстер и Маргарита». // Заруб. літ. 2011р. № 19-20 с. 9-10 (журнал)Еланська Світлана // На матеріалі роману М. Булгакова «Майстер и Маргарита» // Заруб.лит. 2006р. № 20 с. 14-19 (журнал)Мартинчук Наталія // Переосмислення, євангельських сюжетів і образів у романі М. Булгакова «Майстер и Маргарита». // Заруб. літ. 2008р. № 38-39 с. 3-6 (журнал)Кравець Татьяна // Духовний подвиг майстра і велич любові Маргарити в романі М. Булгакова «Майстер и Маргарита». // Заруб. літ. 2008р. № 38-39 с. 7-13 (журнал)