Роль містичних глав в романі М. А. Булгакова "Майстер і Маргарита". Нам очевидно, що потойбічні сили у «Майстра і Маргариті» виступають не носіями зла, а покровителями таланту, любові, щирої віри, викривачами людських пороків. Саме з цією метою і з'явилися в сучасній Булгакову Москві Воланд зі свитою.
Містичні персонажі роману. Коров’єв-Фагот - старший з підлеглих Воланду демонів, чорт і лицар, що виставляє себе перекладачем при професорі-іноземці або регентом церковного хору. Бегемот. Він не тільки паж лицаря Коров’єва, але ще й блазень Воланда. Азазелло - "демон пустелі, демон-вбивця", як про нього пише сам Булгаков.
Коров’євІ здається, що Коров'єв, він же Фагот, - самий старший з підлеглих Воланду демонів, що представляється москвичам перекладачем при професора-іноземця та колишнім регентом церковного хору, має чимало подібності з традиційним втілення дрібного біса. Всією логікою роману читач підводиться до думки не судити про героїв по зовнішності, і як підтвердження правильності мимоволі виникають здогадок виглядає заключна сцена «перетворення» нечистої сили. Підручний Воланда тільки по необхідності одягає на себе різні маски-личини: п'яниці-регента, гаера, спритного шахрая. І тільки у фінальних главах роману Коров’єв скидає свою личину і постає перед читачем темно-фіолетовим лицарем з ніколи не усміхненим обличчям.
Кіт-Бегемот. Цей біс зображався у вигляді чудовиська з слонової головою, з хоботом і іклами. Руки у нього були людського фасону, а величезний живіт, коротенький хвостик і товсті задні лапи, як у бегемота, нагадували про носимом їм імені. У Булгакова Бегемот став величезних розмірів чорним котом-перевертнем, так як саме чорні коти за традицією вважаються пов'язаними з нечистою силою. От яким ми бачимо його вперше: «... на ювеліршіном пуфі в розв'язною позі розвалився хтось третій, саме - моторошних розмірів чорний кіт зі стопкою горілки в одній лапі і виделкою, на яку він встиг підчепити маринований гриб, в інший»
Азазелло. Им’я Азазелло утворено Булгаковым від давньозавітнього імення Азазел. Так звали негативного героя стародавньої книги, падшого янгола, який навчив людей виготовляти зброю та прикраси. Напевно, Булгакова приваблювало поєднання в одному персонажі здібності до зваблення і до вбивства.
Гелла. Гелла є членом почту Воланда, жінкою-вампіром: «служницю мою Геллу рекомендую. Розторопна, тямуща і немає такої послуги, яку вона не зуміла б надати ». Ім'я «Гелла» Булгаков почерпнув зі статті «Чарування» Енциклопедичного словника Брокгауза і Ефрона, де зазначалося, що на Лесбосі цим ім'ям називали передчасно загиблих дівчат, які по смерті стали вампірами.
Містичні гості виявляють людські вади і карають їхніх хазяїв . Як тільки вони знаходять в душі людини ганебний дефект , вона стає їх легкою здобиччю, як голова жилтовариства дому 302-біс по Садовій Ніканор Іванович Босий, квартирна скандалістка Аннушка-Чума, професійні зрадники барон Майгель та Алоізій Могарич або бюрократ Прохор Петрович.
Таким чином, потойбічні сили в романі выступають не носіями зла, а заступниками таланту, любові, щирої віри. Задля цього вони і з’явились на сторінках книги. Воланд зі своїми помічниками бере під захист і дарує жадану нагороду — спокій -- автору романа про Понтія Пілата та поєднує Майстра зі своєю коханою.
Література. Халімончик. Т.// Проблема добра и зла в романє «Майстер и Маргарита» // Заруб.літ. 2003р. № 38 с. 18-20 (журнал)Боборикін. В. Г. // М. Булгаков // 1991р. (книга)Кузменчук Ірина // «Каждому будет дано по его вере». За романом М. Булгакова «Майстер и Маргарита». // Заруб. літ. 2011р. № 19-20 с. 9-10 (журнал)Еланська Світлана // На матеріалі роману М. Булгакова «Майстер и Маргарита» // Заруб.лит. 2006р. № 20 с. 14-19 (журнал)Мартинчук Наталія // Переосмислення, євангельських сюжетів і образів у романі М. Булгакова «Майстер и Маргарита». // Заруб. літ. 2008р. № 38-39 с. 3-6 (журнал)Кравець Татьяна // Духовний подвиг майстра і велич любові Маргарити в романі М. Булгакова «Майстер и Маргарита». // Заруб. літ. 2008р. № 38-39 с. 7-13 (журнал)