Монополія Хто такий монополіст?Виконали: Галета Вікторія. Біліченко Олена
Номер слайду 2
Що таке монополія? Монополія — виключне право (виробництва, торгівлі, промислу і т.п.), що належить одній особі, групі осіб (олігополія) чи державі. Термін “монополія” походить від грецьких слів (“mono” – один, “poleo” – продаю) – наявність одного продавця товару чи послуги на ринку. Це монополія одного підприємства або продавця.
Номер слайду 3
Суть монополії Однією з негативних рис є те, що ринок породжує монополії та монополістичні тенденції в економічній системі. Історія монополії сягає сивої давнини. Згадку про неї знаходимо вже у старогрецького філософа Аристотеля. Він відносить її до “мистецтва наживати майно”, зазначаючи, що “вигідно в розумінні наживання майна, якщо хтось зуміє захопити будь-яку монополію”. Англійський філософ Томас Гобс описує монополії, створені ще феодальною державою для зарубіжної торгівлі. Він їх називає корпораціями, “метою яких є збільшення прибутків шляхом монопольного права купівлі і продажу як вдома, так і за кордоном”. Монополістичні тенденції проявляються на всіх етапах розвитку ринкових процесів, але стають явними лише в ХІХ ст.
Номер слайду 4
Причини виникнення монополії ○ Централізація виробництва – це збільшення масштабів виробництва продукції в результаті об'єднання кількох підприємств в одне і загальним управлінням. (щоб вижити в такій боротьбі, отримати більше прибутків). ○ Централізація капіталу – це збільшення розмірів капіталу, внаслідок об'єднання або злиття раніше самостійних капіталів. Наприклад: утворення акціонерних компаній. ○ Внаслідок дій держави (спеціальних або навмисних її кроків). ○ Поява акціонерної капіталістичної власності, коли індивідуальна приватна власність перетворюється на гальмо продуктивних сил. Це означає, що в кінці ХІХ ст. під впливом наукових винаходів ( нові види двигунів і т. д. ) потрібно було будувати такі заводи, які неспроможний був побудувати жоден капіталіст. Крім того, у цей час починається спорудження залізниць, інших великих об'єктів. Нагромадити необхідні кошти окремий капіталіст міг хіба через десятки років. Виникає необхідність у новій формі власності, яка б змогла швидко розв'язати ці проблеми. Нею стала акціонерна капіталістична власність, що виникла в результаті злиття, об’єднання декількох капіталістів. ○ Кризові явища в економіці.
Номер слайду 5
Основні види монополій. Природна монополія. Закрита монополія. Відкрита монополія. Адміністративна монополія. Економічна монополія
Номер слайду 6
Природна монополія Природна монополія виникає внаслідок об'єктивних причин. Вона існує коли попит на певний товар чи послуги найкраще задовольняється однією або кількома фірмами. Тут конкуренція неможлива.
Номер слайду 7
Закрита монополія Закрита монополія – монополія, захищена від конкуренції за допомогою юридичних обмежень, патентів, інституту авторського права.
Номер слайду 8
Відкрита монополія Відкрита монополія – фірма на певний час стає єдиним постачальником якого-небудь товару, не володіючи спеціальним захистом від конкуренції. В ситуації відкритої монополії часто опиняються фірми, які першими вийшли на ринок з новою продукцією.
Номер слайду 9
Адміністративна монополія Адміністративна монополія виникає внаслідок дії державних органів двома шляхами: Надання окремим фірмам виключного права на заняття певного роду діяльності. Наприклад: на початку XVII ст. голландській та англійській компаніям державою було надано право (виняткове) на торгівлю з Індією. Це об'єднання державних підприємств і підпорядкування їх міністерствам. Вони виступають на ринку як єдиний господарський суб'єкт і між ними відсутня конкуренція. По суті, — це монополізована економіка
Номер слайду 10
Економічна монополія Найпоширенішою є економічна монополія. Вона виникає на основі закономірного господарського розвитку, коли підприємці зуміли завоювати монополістичне становище на ринку, завдяки: успішному розвитку підприємства; базується на добровільному об'єднанні або поглинанні переможцями банкрутів.
Номер слайду 11
Ефективність монополії У цілому важко говорити про якусь суспільну користь, яку б приносила монополія. Монополіст, з ціллю максимізувати свій прибуток, намагається підняти ціни на свою продукцію до максимально можливого рівня, при цьому залишаючи кількість виробленого товару на рівні максимизації прибутку (MR=MC), що призводить до неефективності розподілу ресурсів, коли вироблено значне менше товару, ніж потрібно для встановлення рівноваги на ринку, нехай він і цілком конкурентний.
Номер слайду 12
Інші види економічних суб’єктів з привілейованим положенням на ринку. Монопсонія — єдиний або домінуючий на рынку певного товару покупець. Олигополія — тип ринкової структури недосконалої конкуренції, у якій домінує вкрай мала кількість фірм. Картель — домовленість (у тому числі неформальна) про єдину збутову політику. Синдикат — збут продукції, розподіл замовлень здійснюється централізовано.