Урок "Торговельні обмеження. Кому подобаються тарифи та квоти?"

Про матеріал
В ігровій формі розкривається поняття податків., а саме тарифів та квот. Групова робота учнів на уроці. Кожен учень виступає в ролі представника економічного кругообігу, висловлює свої думки та робить узагальнення.
Перегляд файлу

 

          Тема: Торговельні обмеження. Кому подобаються

                      тарифи та квоти.

 

          Мета:  з’ясувати причини, чому люди хочуть використовувати

                             торговельні обмеження;

                              оцінити вплив торговельних обмежень;

                              сформулювати принаймні дві причини, чому торговельні

                              обмеження гальмують економічне зростання;

                              розвивати вміння застосовувати на практиці економічні

                              знання і вільно почувати себе в підприємницькій діяльності.

 

            Обладнання: практичні зошити  “Міжнародна торгівля”

                                           Джуніор Ечівмент Україна, олівці,

                                           роздатковий матеріал.

 

                                     Хід уроку.

   

  1. Економічна естафета: “Я тобі, ти мені”.

 

Групова робота. Учні задають один одному запитання у формі ланцюжка.

Таким чином перевіряються вивчені терміни.        ( 7 – 8 хв.)

 

  1. Актуалізація знань.
  1. Що таке світова торгівля?
  2. Що таке експорт?
  3. Що таке імпорт?
  4. Що ви розумієте під висловом “продуктивність”?

 

Вільна торгівля дає компаніям можливість виробляти та продавати продукцію у найефективніший спосіб, найкращим чином використовуючи наявні ресурси.

Пояснити, що не всі ставляться до міжнародного ринку, де товари вільно перетікають з однієї країни в іншу. Деякі люди схвалюють торговельні обмеження – дії, що задумані для уповільнення або запобігання торгівлі між країнами. Тому  на сьогоднішньому занятті ми з вами й будемо намагатися з’ясувати, чому люди виступають проти вільної торгівлі, і що може статися в результаті цього.

 

  1. Торговельні обмеження: тарифи та квоти.

Прочитати в економічному словничку визначення терміну “торговельні обмеження”.

Торговельне обмеження Це дія, що задумана для уповільнення або запобігання торгівлі між країнами.

 

    Практичне завдання.

1.Ознайомити учнів з ситуацією на ринку де продаються дві шоколадки

“Чайка” та “Мілка”.

Прочитати вголос про проблему, яку має компанія “Чайка”, що виробляє шоколад з такою ж назвою, з іноземною компанією “Мілка”, яка є виробником шоколаду “Мілка” і пропонує його у країні, яку ми умовно назвемо Вітчизна (країна-виробник шоколаду “Чайка”

2. Пояснити учням завдання, яке вони мають виконати: працюючи в маленьких групах, вони визначають, хто виграє, а хто програє в цій ситуації.

3. Розділити клас на шість груп.

  • споживачі ( люди, які купують шоколад)
  • власник компанії “Чайка”, розташованої у країні Вітчизна
  • робітники компанії “Чайка”, розташованої у країні Вітчизна
  • уряд країни Вітчизна, якому сплачує податки компанія “Чайка”
  • власник компанія “Мілка”
  • робітники компанії “Мілка”.

(робота з зошитом).

  1. Попросити учнів кожної групи виступити з повідомленнями по одній із груп людей, згаданих в зошиті, та пояснити програє ця група чи виграє від цієї конкуренції та чому.

Питання: 1. Що таке конкуренція?

                   2. Як називається ситуація на ринку, коли є тільки один виробник?

                    Люди, які виграють.

  1. .Люди, які купують шоколад (споживачі) у країні Вітчизна, тому що завдяки імпорту, з одного боку, вони матимуть більший вибір, з іншого ж – ціни будуть нижчими.
  2. Власник компанії “Мілка” через потенційні прибутки від продажу продукції Вітчизні.
  3. Робітники компанія “Мілка”, тому що матимуть роботу.

                  Люди, які програють.

  1. Власник компанії “Чайка”, оскільки для того, щоб скласти конкуренцію іноземній компанії, його ціни мають бути нижчими, а тому прибутки зменшаться.
  2. Робітники компанії “Чайка”, оскільки можуть втратити роботу, якщо попит на їхню продукцію скоротиться і відповідно скоротиться виробництво.
  3. Уряд Вітчизни, бо якщо обсяги продажу компанії “Чайка” скоротяться або робітники будуть звільнені, то сума сплачуваних податків зменшиться.

 

  5.Після виступів учнів пояснити, що ідея про переможців та переможених є оманливою. В ідеалі в умовах вільної торгівлі компанія “Чайка” має змінити свої методи ведення бізнесу, щоб зробити їх ефективнішими та здатними до конкуренції з компанією “Мілка”, або ж закритися. Якщо компанія “Чайка” припинить свою діяльність, її ресурси (грошові, капітальні та трудові) будуть розподілені серед інших, ефективніших підприємств. Якби так відбувалося з усіма підприємствами в межах країни та по всьому світу, то товари й послуги вироблялися і надавалися б лише найефективнішими підприємствами. Всі були б “у виграші”.

 

  1. Тариф.

    Розповісти учням, що замість цього, однак, уряди під впливом людей, які програють у торгівлі, часто встановлюють торговельні обмеження, які називаються тарифи та квоти.

    ( звернутися до словника).

   Тариф – це податок або митний збір на товар чи послугу, що імпортується.

 

    Рольова гра.

1. Нехай одна з груп представляє “Чайку” та продає шоколад за ціною

  2 грн. 50 коп.,  інша представляє “ Мілку” та продає шоколад за ціною

  2 грн. 20 коп., а інші дві групи  - уряди  двох країн.

             (бесіда).

   2.  Розказати класу, що урядові службовці вислухали скарги робітників “Чайка”. Службовці вирішили встановити тариф, податок у розмірі 60 коп. на кожну плитку шоколаду, яку продає “Мілка” у країні Вітчизна. Цей тариф, або податок на імпорт, буде сплачуватися уряду Вітчизна. Відтепер увесь шоколад “Мілка” продаватиметься за ціною 2 грн. 80 коп. за одну плитку.

   

  1. Запитати в усіх груп: “ Як цей тариф вплине на ціну всього шоколаду, який продаватиметься в країні Вітчизна”?

( Ціни, напевно, зростуть . Перед компанією “Чайка” постає спокуса підняти ціну до рівня 2 грн. 80 коп.. Ціна з урахуванням тарифу

( “ 2 грн.. 80 коп.) стане базисною ціною на плитку шоколаду у країні Вітчизна.

Дати групам близько хвилини, щоб розглянути це питання та сформулювати відповідь. Відповідь на запитання нехай дадуть 1 – 2 учні.

 

     5.Поставити запитання всім групам: “ Скільки часу та грошей коштують для уряду ці тарифи?”

   ( Уряд витрачає додатковий час та гроші, щоб збирати тарифи та перевіряти, що ніхто не продає імпортний шоколад, не сплативши тарифу.).

    Дати  групам близько двох хвилин, щоб розглянути це питання. Та сформулювати відповіді.

Ї

  1. Пояснити учням, що тарифи заохочують підприємства залишатися незмінними, коли їм слід змінювати методи роботи, рухатися чи навіть закриватися. У такий спосіб тарифи фактично сприяють менш ефективним та малопродуктивним підприємствам. У подальшому неефективні підприємства можуть підняти ціни, що зашкодить споживачам. Таким чином, в економіці залишається менше грошей для інвестування в ефективніші підприємства.

 

 

 

  1. Квота.

Звернутися до словника.

Квота – це обмеження на кількість товарів або послуг, яку можна імпортувати.

1.Розповісти  учням, що квота є схожим до тарифу обмеженням зовнішньої торгівлі. Запитати в учнів: “ Що сталося б з ціною на шоколад, який продається у країні Вітчизна, якби уряд цієї країни обмежив кількість плиток шоколаду, яку можна імпортувати?”

( Якщо попит на імпортний шоколад більший за пропозицію, то ціна на імпортний шоколад зросте. Це, в свою чергу, вплине на ціну шоколаду, виготовленого і Вітчизні.

2. Запитати в учнів, що може статися, якщо уряд іноземної країни, де розташована компанія “Мілка”, вирішить відплатити тим, що встановить тариф на шоколад компанії “Чайка”.

 

Закріплення.

Робота з робочими зошитами “Світова торгівля”.

Попросити учнів розкрити їх на стор. 15, де вони побачать матеріал під назвою “Кому подобаються тарифи та квоти?” Сказати учням, що вони дізнаються, як приклад торгівлею шоколадом можна використати для ілюстрації міжнародної торгівлі автомобілями.

    Відвести кожній групі якусь із чотирьох ролей: уряду, споживача, робітника та акціонера.

Кожна група повинна вибрати доповідача. Поки групи готують відповіді, розставте п’ять стільців півколом, щоб розмістити групу обличчям до класу.

Попросити доповідача з кожної групи зайняти місце.

Пояснити правила.

  1. Одночасно не може  говорити більше однієї особи.
  2. Порожній стілець передбачений для решти учнів класу, які хочуть висловити свої думки. По черзі вони виходять до порожнього стільця, висловлюються й повертаються на свої місця.
  3.  Кожен наступний учень може виходити, як тільки стілець знову звільняється.

 

Підсумок.

  1. Звернути увагу учнів на вплив тарифів та квот на автомобільну промисловість США. Коли японські виробники автомобілів вперше почали збільшувати обсяги продажу своїх автомобілів у  Сполучених Штатах, автомобілебудівники звернулися до уряду з вимогою встановити квоту на імпорт автомобілів. Уряд США погодився. Результатом  було те, що через деякий час японці підвищили якість своїх машин, аби збільшити попит, а згодом підняли ціни, оскільки пропозиція була обмежена. Таким чином, японці отримали величезні прибутки, а квоти припинили своє існування, нашкодивши американським автомобілебудівникам.
  2. Попросити учнів підсумувати, чому люди можуть схвалювати торговельні обмеження.

                Щоб захистити своє підприємство чи промисловість.      

                                   Щоб зберегти робочі місця.

                              Щоб відплатити за тарифи та квоти ,встановлені на їхні                                                                                                                                                                    

                         товари та послуги.

  1.   Попросити учнів підсумувати, чому торговельні обмеження     гальмують або уповільнюють економічне зростання.

 Торговельні обмеження спричиняють зростання цін та

 захищають малоефективні підприємства.

 Коли люди сплачують за товари та послуги вищі ціни,

 то менше грошей залишається для інвестування інших,                      

 ефективніших та продуктивніших підприємств.

  1. Звернути особливу увагу на те, що дискусії з приводу міжнародної торгівлі не припиняються у всьому світі. В той час як одні люди вимагають встановлення тарифів та квот, інші хочуть їх зменшити або відмінити.
doc
До підручника
Економіка (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Радіонова І. Ф., Радченко В. В.)
Додано
5 січня 2021
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку