Тема: Торговельні обмеження. Кому подобаються
тарифи та квоти.
Мета: з’ясувати причини, чому люди хочуть використовувати
торговельні обмеження;
оцінити вплив торговельних обмежень;
сформулювати принаймні дві причини, чому торговельні
обмеження гальмують економічне зростання;
розвивати вміння застосовувати на практиці економічні
знання і вільно почувати себе в підприємницькій діяльності.
Обладнання: практичні зошити “Міжнародна торгівля”
Джуніор Ечівмент Україна, олівці,
роздатковий матеріал.
Хід уроку.
Групова робота. Учні задають один одному запитання у формі ланцюжка.
Таким чином перевіряються вивчені терміни. ( 7 – 8 хв.)
Вільна торгівля дає компаніям можливість виробляти та продавати продукцію у найефективніший спосіб, найкращим чином використовуючи наявні ресурси.
Пояснити, що не всі ставляться до міжнародного ринку, де товари вільно перетікають з однієї країни в іншу. Деякі люди схвалюють торговельні обмеження – дії, що задумані для уповільнення або запобігання торгівлі між країнами. Тому на сьогоднішньому занятті ми з вами й будемо намагатися з’ясувати, чому люди виступають проти вільної торгівлі, і що може статися в результаті цього.
Прочитати в економічному словничку визначення терміну “торговельні обмеження”.
Торговельне обмеження – Це дія, що задумана для уповільнення або запобігання торгівлі між країнами.
Практичне завдання.
1.Ознайомити учнів з ситуацією на ринку де продаються дві шоколадки
“Чайка” та “Мілка”.
Прочитати вголос про проблему, яку має компанія “Чайка”, що виробляє шоколад з такою ж назвою, з іноземною компанією “Мілка”, яка є виробником шоколаду “Мілка” і пропонує його у країні, яку ми умовно назвемо Вітчизна (країна-виробник шоколаду “Чайка”
2. Пояснити учням завдання, яке вони мають виконати: працюючи в маленьких групах, вони визначають, хто виграє, а хто програє в цій ситуації.
3. Розділити клас на шість груп.
(робота з зошитом).
Питання: 1. Що таке конкуренція?
2. Як називається ситуація на ринку, коли є тільки один виробник?
Люди, які виграють.
Люди, які програють.
5.Після виступів учнів пояснити, що ідея про переможців та переможених є оманливою. В ідеалі в умовах вільної торгівлі компанія “Чайка” має змінити свої методи ведення бізнесу, щоб зробити їх ефективнішими та здатними до конкуренції з компанією “Мілка”, або ж закритися. Якщо компанія “Чайка” припинить свою діяльність, її ресурси (грошові, капітальні та трудові) будуть розподілені серед інших, ефективніших підприємств. Якби так відбувалося з усіма підприємствами в межах країни та по всьому світу, то товари й послуги вироблялися і надавалися б лише найефективнішими підприємствами. Всі були б “у виграші”.
Розповісти учням, що замість цього, однак, уряди під впливом людей, які програють у торгівлі, часто встановлюють торговельні обмеження, які називаються тарифи та квоти.
( звернутися до словника).
Тариф – це податок або митний збір на товар чи послугу, що імпортується.
Рольова гра.
2 грн. 50 коп., інша представляє “ Мілку” та продає шоколад за ціною
2 грн. 20 коп., а інші дві групи - уряди двох країн.
(бесіда).
2. Розказати класу, що урядові службовці вислухали скарги робітників “Чайка”. Службовці вирішили встановити тариф, податок у розмірі 60 коп. на кожну плитку шоколаду, яку продає “Мілка” у країні Вітчизна. Цей тариф, або податок на імпорт, буде сплачуватися уряду Вітчизна. Відтепер увесь шоколад “Мілка” продаватиметься за ціною 2 грн. 80 коп. за одну плитку.
( Ціни, напевно, зростуть . Перед компанією “Чайка” постає спокуса підняти ціну до рівня 2 грн. 80 коп.. Ціна з урахуванням тарифу
( “ 2 грн.. 80 коп.) стане базисною ціною на плитку шоколаду у країні Вітчизна.
Дати групам близько хвилини, щоб розглянути це питання та сформулювати відповідь. Відповідь на запитання нехай дадуть 1 – 2 учні.
5.Поставити запитання всім групам: “ Скільки часу та грошей коштують для уряду ці тарифи?”
( Уряд витрачає додатковий час та гроші, щоб збирати тарифи та перевіряти, що ніхто не продає імпортний шоколад, не сплативши тарифу.).
Дати групам близько двох хвилин, щоб розглянути це питання. Та сформулювати відповіді.
Ї
Звернутися до словника.
Квота – це обмеження на кількість товарів або послуг, яку можна імпортувати.
1.Розповісти учням, що квота є схожим до тарифу обмеженням зовнішньої торгівлі. Запитати в учнів: “ Що сталося б з ціною на шоколад, який продається у країні Вітчизна, якби уряд цієї країни обмежив кількість плиток шоколаду, яку можна імпортувати?”
( Якщо попит на імпортний шоколад більший за пропозицію, то ціна на імпортний шоколад зросте. Це, в свою чергу, вплине на ціну шоколаду, виготовленого і Вітчизні.
2. Запитати в учнів, що може статися, якщо уряд іноземної країни, де розташована компанія “Мілка”, вирішить відплатити тим, що встановить тариф на шоколад компанії “Чайка”.
Закріплення.
Робота з робочими зошитами “Світова торгівля”.
Попросити учнів розкрити їх на стор. 15, де вони побачать матеріал під назвою “Кому подобаються тарифи та квоти?” Сказати учням, що вони дізнаються, як приклад торгівлею шоколадом можна використати для ілюстрації міжнародної торгівлі автомобілями.
Відвести кожній групі якусь із чотирьох ролей: уряду, споживача, робітника та акціонера.
Кожна група повинна вибрати доповідача. Поки групи готують відповіді, розставте п’ять стільців півколом, щоб розмістити групу обличчям до класу.
Попросити доповідача з кожної групи зайняти місце.
Пояснити правила.
Підсумок.
Щоб захистити своє підприємство чи промисловість.
Щоб зберегти робочі місця.
Щоб відплатити за тарифи та квоти ,встановлені на їхні
товари та послуги.
Торговельні обмеження спричиняють зростання цін та
захищають малоефективні підприємства.
Коли люди сплачують за товари та послуги вищі ціни,
то менше грошей залишається для інвестування інших,
ефективніших та продуктивніших підприємств.