Презентація «Мовленнєвий етикет. Стійкі вислови в системі мовленнєвого етикету українців»

Про матеріал
Презентація «Мовленнєвий етикет. Стійкі вислови в системі мовленнєвого етикету українців» створена до уроку української мови у 7 класі НУШ. Теоретичний матеріал поєднано із практичними завданнями та вправами підручника О.Заболотного. https://pidru4niki.com/1770071247604/dokumentoznavstvo/ukrayinskiy_movlennyeviy_etiket https://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/154227/mod_resource/content/2/%D0%9B%D0%95%D0%9A%D0%A6%D0%86%D0%AF%202.pdf https://osvita.ua/vnz/reports/culture/1098/ https://www.spilnamova.school/blog/ https://dovidka.biz.ua/zahalni-pravyla-movlennievoho-etyketu https://megaznaika.com.ua/bilshe-100-ukrajinskyh-pryslivjiv-i-prykazok-pro-etychni-normy/
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мовленнєвий етикет. Стійкі вислови в системі мовленнєвого етикету українців

Номер слайду 2

Пригадаймо!Чому мову називають основним засобом спілкування?Які цікаві факти про мову ви знаєте?Що ви знаєте про букву «Ї»?

Номер слайду 3

1. І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь (це заповідав нам великий Тарас Шевченко). Крилаті вислови відомих авторів3. Всім серцем любіть Україну свою, — і вічні ми будемо з нею! (так звертався видатний поет Володимир Сосюра до українців, коли любити Україну заборонялося).2. У ріднім краю навіть дим солодкий і коханий (ці слова сказала Леся Українка, їдучи в Італію). Прочитайте уважно вислови. Поясніть один з них

Номер слайду 4

Український мовленнєвий етикет. Читаємо!Життя людини в суспільстві регламентоване системою різних правил, законів. Правила соціальної поведінки людини, які виробилися впродовж усієї культурної еволюції людства і враховують його соціально-історичний досвід, становлять зміст поняття "етикет". Етикет (франц. étiquette, від флам. steeken – встромляти) – вироблені суспільством норми поведінки. Знання правил мовленнєвого етикету виступає не тільки показником зовнішньої культури людини, але й має безпосередній влив на формування її особистості, на виховання високої моралі, духовності. Засвоєння національного мовленнєвого етикету, вміння користуватися ним робить спілкування приємним і бажаним. Для ділової людини користуватися правилами мовленнєвого етикету відповідно до ситуації є конче необхідно.

Номер слайду 5

Читаємо!В Україні батьки змалку призвичаюють дітей до мовленнєвого етикету. Дитя щойно зіп'ялося на ноги чи навіть ще сидить у колисці, а його вже привчають при зустрічі слухати вітання «Здоров! Рости великий», а при прощаннях казати «Бувай!» і привітно з усмішкою махати ручкою. Увагу дітей до мовленнєвого етикету привертають і народні казки. Українське виховання застерігає дітей і молодь від уживання грубих, лайливих, образливих слів. Осуджуються ті батьки, які сваряться при дітях. Сварки породжують потворність у взаєминах. «Як батько кричить, то син гарчить, а як батько лається, то син кусається», - каже народне прислів'я. У мовному спілкуванні красивим є тільки те, що сприяє пристойним людським стосункам. Український мовленнєвий етикет - то велика духовна сила, яка відстоює нас як націю. Ось чому різні поневолювачі України, прагнучи денаціоналізувати українців, намагалися спотворити наш мовленнєвий етикет і запровадити чужинський.

Номер слайду 6

Ознаки українського мовленнєвого етикету. Ввічливість Ґречність Чемність Вихованість Тактовність Обхідливість Коректність Делікатність Приязність Звичайність

Номер слайду 7

Працюємо з підручником!Повторіть ознаки мовленнєвого етикету за підручником!

Номер слайду 8

Працюємо з підручником!Які є етикетні тематичні групи?Навести приклади до кожної з груп. Скласти усно речення із словами тематичних груп. Робота в парах: скласти діалог в використанням слів етикетних тематичних груп

Номер слайду 9

Працюємо з підручником!

Номер слайду 10

Працюємо з підручником!

Номер слайду 11

Зверніть увагу!Звертання. З великої літери «Ви» пишеться за шанобливого звертання до однієї особи тільки у ділових документах або вітальних листівках, запрошеннях чи ділових листах. У мовленні, щоб уникнути зайвого пафосу, до однієї особи можна звертатись так, як і до багатьох, – на «ви» з малої літери. Українській мові притаманна форма кличного відмінка. У звертаннях не запитують (хто, що), а вказують на особу формою займенника ти (ви): Насте, Олеже, Україно, матусю, батьку, народе. Слова «пан», «пані» вживають переважно перед прізвищем, ім’ям, назвою посади, званням: пане Шевченко, пане генерале, пані вчителько. Якщо ви звертаєтесь до людини, не знаючи, ні імені, ні прізвища, можна просто сказати «пан», «пані» або «добродій», «добродійко» у кличному відмінку.

Номер слайду 12

Зверніть увагу!

Номер слайду 13

Зверніть увагу!

Номер слайду 14

Ласкаве слово - як день ясний.​Всякому слову свій час. Бережи хліб на обід, а слово на відповідь. Не хочеш почути дурних слів, не кажи їх сам. Треба знати, де що сказати. Що маєш казати, те наперед обміркуй. Ніщо не коштує так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість. Від грубого слова близький стає чужим. Мовний етикет у прислів'ях

Номер слайду 15

Правильно підбери другу частину прислів'я а потім скаж.від лихого слова. Не заживає рана Прислухайсядо корисних і добрих слів. Слухай перший, говори останній. Слово чемне кожному приємне. Лагідне слово – ключ до серця. Неввічливомушана невелика. Приємне слово всім до любові. За добре слово не платять грошей,а скажеш – усім приємно. Спершу слово зваж,

Номер слайду 16

Перевірте правильність виконання. Не заживає рана від лихого слова. Прислухайся до корисних і добрих слів. Слухай перший, говори останній. Слово чемне кожному приємне. Лагідне слово – ключ до серця. Неввічливому шана невелика. Приємне слово всім до любові. За добре слово не платять грошей, а скажеш – усім приємно. Спершу слово зваж, а потім скаж.

Номер слайду 17

Правила мовного етикету. Ранок починається з того, що ми говоримо: “Доброго ранку!”При зустрічі слід привітати знайомого. Зазвичай кажуть «Привіт», «Здрастуйте», «Добрий день» і т.д. Відповідаючи на телефонний дзвінок всі говорять «Алло», «Слухаю» або «Так». Подякувати за подарунок або послугу можна словами «Спасибі» або «Дякую». Для вибачення підійде «Вибачте» або «Прошу вибачення». Людині, яка чхнула бажають здоров’я: “Будь здоровий!”. Прощаючись, люди вимовляють «Бувай», «На все добре» «До завтра», «Побачимося». До всіх незнайомих і старших звертайся на «ВИ». У розмові ніколи не підвищуй голос. Говори виразно, чітко, розбірливо.

Номер слайду 18

Бесіда на тему «Чи дотримуєтеся ви правил мовного етикету? Як саме?»

pptx
Додано
27 липня
Переглядів
77
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку