Урок вивчення нового матеріалу
Тема. Способи творення прислівників.
Ціль: домогтися усвідомлення учнями основних способів творення прислівників; формувати вміння визначати спосіб творення прислівників та утворювати прислівники самостійно, удосконалювати вміння здійснювати морфемний та словотвірний аналіз прислівників; виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал , кодоскоп, таблиця «Способи творення прислівників».
Хід уроку.
I.Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Завдання учням.
- Пригадайте способи творення слів. Наведіть власні приклади.
II.Повідомлення теми та мети уроку.
III.Мотивація навчальної діяльності школярів.
- Доведіть чи спростуйте твердження.
- Яких знань не вистачало дітям?
IV.Опрацювання нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням таблиці «Способи творення прислівників».
Способи творення прислівників
Первинні прислівники: тут, там, тоді, сюди, де, куди, коли, скрізь, як, досі, доки, поки.
2. Практична робота.
- Прочитайте спроектований на екран текст, визначте його тему та головну думку.
- Випишіть прислівники, вкажіть їх спосіб творення.
V.Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з підручником. Виконання вправи 377. 2.Тренувальні вправи.
Завдання І: з’ясувати способи творення поданих нижче прислівників.
Угору, вдвоє, наполовину, дбайливо, гаряче, сьогодні, миттю, часто-густо, по-батьківськи, обіруч, внічию, навприсядки.
Завдання ІІ: від поданих нижче прислівників утворити зменшенопестливі прислівникові форми. З’ясувати , від яких прислівників можливе утворення таких форм.
Глибоко, мало, близько, високо, далеко, помалу, осьде, тут, вогко.
Завдання ІІІ: вмотивувати відмінність прислівників від однозвучних з ними іменників, прикметників, числівників і займенників з прийменниками, скласти речення з поданими словосполученнями.
Працювати удвох – у двох відрах.
Стояти скраю – з краю вічної мерзлоти.
Востаннє перечитати – в останнє число місяця.
Покладатися на пам’ять – вивчити вірш напам’ять.
Завдання ІV: замінити словосполучення прислівниками. Скласти 4 – 5 речень з прислівниками. Визначити спосіб творення прислівників.
Зразок: кожного понеділка – щопонеділка. Щопонеділка ми ходимо на екскурсії.
З далеких країн, з усіх місць, кожного разу, українською мовою, в три рази, не зовсім прокинувшись, не розміркувавши, дуже розсердившись, всупереч кому-, чому-небудь, з певним наміром.
Для довідок: навмисно, наперекір, завжди, спересердя, здалеку, зопалу, повсюду, згарячу, по-українському, втроє, спросоння.
VI.Підбиття підсумків уроку.
Гра «Хто швидше».
Клас ділиться на дві команди. І команда утворює прислівники префіксальним способом, ІІ – суфіксальним.
VII.Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «Мій робочий день», використавши слова звечора, щоразу, щодня, вранці, швидко, відразу, день у день, опівдні, дружно, ввечері.
VIII.Рефлексія ( осмислення результатів уроку).
ü Що ви навчилися на цьому уроці?
ü Що сподобалося, а що не сподобалося на уроці?
ü Що найбільше запам’яталося ?