Випишіть дієслова, визначте їх форму та синтаксичну роль. Сонце схилилось на захід і не пекло вже так дошкульно, як раніше. Тихий вітер повівав із-за Беєвої гори, приносив із степу свіжий запах трав і денну прохолоду мини-лівського лісу, що зеленів на горбах. Сивий полин і листатий подорожник кущилися обабіч дороги, злегенька припорошені пилом. Зелені хліба котили хвилі з горба на горб, як море в легкий бриз. Незважаючи на маленький вітерець, парилося і робилося душно. Ластівки літали понад самою землею мовчки, без щебету; шуліка, розпластавши крила, висів непорушно у синім небі (Г. Тютюнник).
Схилилося – способова(особова), присудок; Пекло – способова(особова), присудок; Повівав – способова(особова), присудок; Приносив – способова(особова), присудок; Зеленів – способова(особова), присудок; Кущилися – способова(особова), присудок; Припорошені – особлива, дієприкметник, означення; Котили – способова(особова), присудок; Парилося – безособова, присудок; Робилося – безособова, присудок; Літали – способова(особова), присудок; Розпластавши – особлива, дієприслівник, обставина; Висів – способова(особова), присудок.
Прочитайте прислів’я, поясніть їхнє значення. Знайдіть дієслова і визначте, які з них перехідні, а які – неперехідні. Або розумне казати, або зовсім мовчати. Правда ясніша від сонця, та її з свічкою шукають. Чужим добром не розбагатієш. Не взявшись за сокиру, хати не збудуєш. Щоб часом дарма не блудити, чужого розуму питайся
Запишіть словосполучення у дві колонки: 1) з перехідними дієсловами, 2) з неперехідними. Світить сонце, збагни істину, кажучи правду, оголошено перерву, учепившись за слово, синіє небо, стихає гомін, сиджу в кімнаті, наслідуємо батьків, втратив рівновагу, покажемо себе, усміхаючись до дитини, дякую вам. Ключ. Із других букв дієслів утворіть пропущені слова у вислові французького філософа Шарля Монтескґє: “Треба … , щоб знати хоч трохи”.
Прочитайте вірш. Випишіть із нього 12 дієслів, утворіть від кожного неозначену форму. Розберіть їх за будовою. Дієслово - слово діє: ходить, робить, носить, сіє. Слово плаче і радіє, усміхається і мріє. Дієслово - слово діє: вірить, любить і жаліє, не злословить, не лукавить, серця ближнього не ранить. Дієслово - слово діє: народилось і зоріє, розвивається і квітне, слово любе, слово рідне! Л. Лужецька
слово префікс корінь суфікси Діяти ---- ді- я – ти Ходити ---- ход- и – ти Робити ---- роб- и - ти Носити ---- нос- и - ти Сіяти ---- сі- я - ти Плакати ---- плак- а – ти Радіти ---- рад- і –ти Усміхатися у- сміх- а –ти – ся Мріяти ---- мрі- я-ти Вірити ---- вір- и-ти Любити ---- люб- и-ти Жаліти ---- жал- і –ти
Спишіть, визначте, яким членом речення виступають інфінітиви. Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця! (В.Сосюра). 2. Він мріяв здобути собі в горах орла (З.Тулуб). 3. Лиш боротись – значить жить (І. Франко). 4. Стала наближатись година рушати в дорогу (С. Васильченко). 5. Прилітає зозуленька над ним покувати (Т.Шевченко). 6. Учителька дозволила збирати колекцію вдвох (Я.Стельмах). 7. Пролунав наказ шикуватися (О. Гончар). 8. Дідусь присів перепочити (Г.Тютюнник). 9. Жити – Вітчизні служити ( Нар. тв.).
Звірте! 1. Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця! (В.Сосюра). 2. Він мріяв здобути собі в горах орла (З.Тулуб). 3. Лиш боротись – значить жить (І. Франко). 4. Стала наближатись година рушати в дорогу (С. Васильченко). 5. Прилітає зозуленька над ним покувати (Т.Шевченко). 6. Учителька дозволила збирати колекцію вдвох (Я.Стельмах). 7. Пролунав наказ шикуватися (О. Гончар). 8. Дідусь присів перепочити (Г.Тютюнник). 9. Жити – Вітчизні служити ( Нар. тв.).
Прочитайте речення. Поясніть значення прислів’їв. Знайдіть дієслова в минулому та давноминулому часах. З’ясуйте, як утворилися ці форми. Хотів поминути пень, та наїхав на колоду. Звик собака за возом бігти, побіжить і за саньми. Віл щось почав був говорить, да судді річ його спочинку перебили (Є.Гребінка). Приніс з бублика шнурочка. Носив вовк овець – понесли і вовка. Був позабував товаришів,– тепер пригадав. Повів коня кувати, як кузня згоріла. У лісі був, а дров не бачив. Голка в стіжок упала – пиши пропало.
Подані дієслова запишіть у три колонки: 1) теперішнього часу, 2) минулого, 3) майбутнього. Озивається, стямився, вечоріє, забув, стихне, дивуватимешся, смієшся, скористалася, клубочаться, змерхне, шелестить, вернемося, кліпнув, смеркає, снитиметься, сюрчали, збагнула, хочете, підпадьомкатиме, заїжджав, дякуємо. Ключ. Із других букв утворіть шість недописаних слів із народної пісні “Чом, чом …?”
Замість крапок вставте дієслово, щоб відбулося чергування голосних. Визначте час дієслів. Завтра допоможемо - часто ... . Один раз підмели - не раз ... . Застебнув ґудзики - ґудзики треба ... . Перу сорочку - пляму на сорочці ... . Плету рукавичку - ... косу. Підскочив один раз - весь час ... на одному місці. Пролетів літак - літаки часто ... .
Запишіть дієслова в дві колонки: 1) доконаного виду; 2) недоконаного виду. Здивуватися, зупинити, колихати, сховати, остерігати, стримувати, торкнутися, звеселити, вражати, торкатися, унеможливити, світити, дихати, дістати. Ключ. Із других букв кожного слова утвориться закінчення вислову В. Симоненка: “В океані рідного народу відкривай…!”