Презентація "Мовний практикум. Дієслово. Частина 1"

Про матеріал
Мовний практикум з теми "Дієслово" складається з двох частин. У 1 частині підібрані завдання, які допоможуть з'ясувати, що ж таке дієслово як частина мови, його граматичні карегорії часу, виду тощо. У даній презентації після кожного завдання йде слайд з відповіддю. Тому така презентація може бути використана не тільки на уроках, а й під час підготовки до ЗНО.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мовний практикум Дієслово. Частина 1 Підготувала учитель української мови і літератури Ліцею «Перша Білоцерківська гімназія» Полякова О.В.

Номер слайду 2

Випишіть дієслова, визначте їх форму та синтаксичну роль. Сонце схилилось на захід і не пекло вже так дошкульно, як раніше. Тихий вітер повівав із-за Беєвої гори, приносив із степу свіжий запах трав і денну прохолоду мини-лівського лісу, що зеленів на горбах. Сивий полин і листатий подорожник кущилися обабіч дороги, злегенька припорошені пилом. Зелені хліба котили хвилі з горба на горб, як море в легкий бриз. Незважаючи на маленький вітерець, парилося і робилося душно. Ластівки літали понад самою землею мовчки, без щебету; шуліка, розпластавши крила, висів непорушно у синім небі (Г. Тютюнник).

Номер слайду 3

Схилилося – способова(особова), присудок; Пекло – способова(особова), присудок; Повівав – способова(особова), присудок; Приносив – способова(особова), присудок; Зеленів – способова(особова), присудок; Кущилися – способова(особова), присудок; Припорошені – особлива, дієприкметник, означення; Котили – способова(особова), присудок; Парилося – безособова, присудок; Робилося – безособова, присудок; Літали – способова(особова), присудок; Розпластавши – особлива, дієприслівник, обставина; Висів – способова(особова), присудок.

Номер слайду 4

Прочитайте прислів’я, поясніть їхнє значення. Знайдіть дієслова і визначте, які з них перехідні, а які – неперехідні. Або розумне казати, або зовсім мовчати. Правда ясніша від сонця, та її з свічкою шукають. Чужим добром не розбагатієш. Не взявшись за сокиру, хати не збудуєш. Щоб часом дарма не блудити, чужого розуму питайся

Номер слайду 5

Перевірте! Перехідні казати шукають не збудуєш питайся Неперехідні мовчати не розбагатієш не блудити

Номер слайду 6

Запишіть словосполучення у дві колонки: 1) з перехідними дієсловами, 2) з неперехідними. Світить сонце, збагни істину, кажучи правду, оголошено перерву, учепившись за слово, синіє небо, стихає гомін, сиджу в кімнаті, наслідуємо батьків, втратив рівновагу, покажемо себе, усміхаючись до дитини, дякую вам. Ключ. Із других букв дієслів утворіть пропущені слова у вислові французького філософа Шарля Монтескґє: “Треба … , щоб знати хоч трохи”.

Номер слайду 7

Треба багато вчитися, щоб знати хоч трохи Шарль Монтескґє

Номер слайду 8

Прочитайте вірш. Випишіть із нього 12 дієслів, утворіть від кожного неозначену форму. Розберіть їх за будовою. Дієслово - слово діє: ходить, робить, носить, сіє. Слово плаче і радіє, усміхається і мріє. Дієслово - слово діє: вірить, любить і жаліє, не злословить, не лукавить, серця ближнього не ранить. Дієслово - слово діє: народилось і зоріє, розвивається і квітне, слово любе, слово рідне! Л. Лужецька

Номер слайду 9

слово префікс корінь суфікси Діяти ---- ді- я – ти Ходити ---- ход- и – ти Робити ---- роб- и - ти Носити ---- нос- и - ти Сіяти ---- сі- я - ти Плакати ---- плак- а – ти Радіти ---- рад- і –ти Усміхатися у- сміх- а –ти – ся Мріяти ---- мрі- я-ти Вірити ---- вір- и-ти Любити ---- люб- и-ти Жаліти ---- жал- і –ти

Номер слайду 10

Спишіть, визначте, яким членом речення виступають інфінітиви. Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця! (В.Сосюра). 2. Він мріяв здобути собі в горах орла (З.Тулуб). 3. Лиш боротись – значить жить (І. Франко). 4. Стала наближатись година рушати в дорогу (С. Васильченко). 5. Прилітає зозуленька над ним покувати (Т.Шевченко). 6. Учителька дозволила збирати колекцію вдвох (Я.Стельмах). 7. Пролунав наказ шикуватися (О. Гончар). 8. Дідусь присів перепочити (Г.Тютюнник). 9. Жити – Вітчизні служити ( Нар. тв.).

Номер слайду 11

Звірте! 1. Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця! (В.Сосюра). 2. Він мріяв здобути собі в горах орла (З.Тулуб). 3. Лиш боротись – значить жить (І. Франко). 4. Стала наближатись година рушати в дорогу (С. Васильченко). 5. Прилітає зозуленька над ним покувати (Т.Шевченко). 6. Учителька дозволила збирати колекцію вдвох (Я.Стельмах). 7. Пролунав наказ шикуватися (О. Гончар). 8. Дідусь присів перепочити (Г.Тютюнник). 9. Жити – Вітчизні служити ( Нар. тв.).

Номер слайду 12

До поданих дієслів-інфінітивів доберіть синоніми. Ослабнути, хитатися, держати, куйовдити, обманути, юрмитися, спускатися, схуднути, вештатися, насмілитися, скиглити.

Номер слайду 13

А у Вас так?! Охляти, коливатися, тримати, кошлатити, ошукати, товпитися, з'їжджати, помарніти, волочитися, зважитися, нити.

Номер слайду 14

Прочитайте речення. Поясніть значення прислів’їв. Знайдіть дієслова в минулому та давноминулому часах. З’ясуйте, як утворилися ці форми. Хотів поминути пень, та наїхав на колоду. Звик собака за возом бігти, побіжить і за саньми. Віл щось почав був говорить, да судді річ його спочинку перебили (Є.Гребінка). Приніс з бублика шнурочка. Носив вовк овець – понесли і вовка. Був позабував товаришів,– тепер пригадав. Повів коня кувати, як кузня згоріла. У лісі був, а дров не бачив. Голка в стіжок упала – пиши пропало.

Номер слайду 15

Відповідь Давноминулий час: почав був говорить, був позабув. Минулий час: хотів, наїхав, звик, перебили, приніс, носив, понесли, пригадав, повів, згоріла, був, не бачив, упала, пропало.

Номер слайду 16

Подані дієслова запишіть у три колонки: 1) теперішнього часу, 2) минулого, 3) майбутнього. Озивається, стямився, вечоріє, забув, стихне, дивуватимешся, смієшся, скористалася, клубочаться, змерхне, шелестить, вернемося, кліпнув, смеркає, снитиметься, сюрчали, збагнула, хочете, підпадьомкатиме, заїжджав, дякуємо. Ключ. Із других букв утворіть шість недописаних слів із народної пісні “Чом, чом …?”

Номер слайду 17

Чом, чом, земле моя, так люба ти мені?

Номер слайду 18

Замість крапок вставте дієслово, щоб відбулося чергування голосних. Визначте час дієслів. Завтра допоможемо - часто ... . Один раз підмели - не раз ... . Застебнув ґудзики - ґудзики треба ... . Перу сорочку - пляму на сорочці ... . Плету рукавичку - ... косу. Підскочив один раз - весь час ... на одному місці. Пролетів літак - літаки часто ... .

Номер слайду 19

Звірте! Допомагаємо, пролітають - теперішній; підмітали, заплів, підскакував – минулий; випру – майбутній; застібати – інфінітив часу не має.

Номер слайду 20

Запишіть дієслова в дві колонки: 1) доконаного виду; 2) недоконаного виду. Здивуватися, зупинити, колихати, сховати, остерігати, стримувати, торкнутися, звеселити, вражати, торкатися, унеможливити, світити, дихати, дістати. Ключ. Із других букв кожного слова утвориться закінчення вислову В. Симоненка: “В океані рідного народу відкривай…!”

Номер слайду 21

В океані рідного народу відкривай духовні острови В. Симоненко

Номер слайду 22

Дякую за роботу! Якщо сподобалися завдання, шукайте продовження в мовному практикумі «Дієслово. Частина 2»

ppt
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку