Принципи мозочкової стимуляції: Мозочок – надсегментарний відділ мозку, розташований позаду великих півкуль над довгастим мозком і мостом, що лежить у задній черепній ямці. Анатомічно в мозочку виділяють середню частину – черв'як, розміщені по обидва боки від нього півкулі і бокові флокуло-нодулярні частки . Мозочок є центром координації руху. Він підтримує постійний зв‘зок з лобовими долями,тобто контролює рухи і сенсорне сприйняття. Порушений зв‘язок між мозочком і лобовими долями мозку призводить до затримки формування мовлення, інтелектуальних і психічних процесів
Принципи психо-фізичних взаємодій. Основа росту, розвитку і навчання починається з сенсорної і моторної взаємодії зі світом. Розвиток мозку починається з руху та сенсорних досліджень. Сенсорна стимуляція й рухова активність утворюють фундамент для розвитку мозку. Це лежить в основі мозочкової стимуляції. Щоб зрозуміти, чому таку увагу приділяють стимуляції вестибулярноїсистеми, необхідно зрозуміти, яку роль вестибулярна система (баланс) грає в біологічному функціонуванні всієї діяльності мозку. Вестибулярна система отримує неохідну інформацію від вестибулярних органів. Коли голова рухається, волосяні клітини (рецептори слухової системиі вестибулярного апарату) сприймають рух рідини всередині кожного каналу. В кістяній капсулі лабіринту використовується маятниковий придаток, утрикулюс, що сприймає зміни положення голови і тіла в просторі і напрямок руху тіла. Оскільки вестибулярна система об‘єднує інерційну інформацію із трьох півколових каналів з гравітаційною інформацією, забезпечений органом отоліту, вона є основою нашої інерційної гравітаційної моделі світу. Тобто нашої моделі світу, як тривімірного простору з відчуттям верху і низу. Коли дитина продовжує свій розвитк в утробі матері,розвиваються і інші основні рухові, тактильні,слухові, зорові, системи мозку. Але вони розвиваються по відношенню до вестибулярної системи чи відчуттю рівноваги.
Таким чином, цей метод рекомендований для покращення навчання — як в школі, так і на спеціальных корекційних заняттях, які проводять логопеди, психологи і дефектологи. Програма мозочкової стимуляції покращує:- рівень концентрації уваги;- всі види пам‘яті;- розвиток мовлення — як усної, так і письмової, а також –навички читання;- математичні і логічні здібності;- аналіз і синтез інформації;- здатність до планування;- роботу емоційно-вольової сфери.
Методика доктора Бельгау. Діти абсолютно різні:деякі незусереджені і непосидючі,деякі дуже активні або скромні, хтось не може встановити контакту з педагогами або дітьми свого віку, а деякі зі складністю освоюють шкільну програму. Для таких діток і їх батьків були розроблені спеціальні вправи, які дають можливість налаштувати ситуацію, допомогти з подоланням складнощів, які виникли.. На початку 1960-х років доктор Франк Бельгау,працюючи в класі з дітьми,в яких були проблеми з читанням,почав експерементувати,щоб визначити,чи зможе він знайти заняття, яке дозволить зразу покращити показники читання і успішності дітей. Доктор Бельгау розробив Програму прориву в навчанні завдяки своїм спостереженням, він зробив висновок, що на багато проблем навчання вливають порушення сенсорної інтеграції. Програма є прямим й інноваційним результатом спостережень,дослідів,взаємодій і уточнень, зроблених за 30 років.
Спектр дітей , яким рекомендована мозочкова стимуляція :з затримкою психо-мовленнєвого розвитку (ЗПР и ЗНМ);з синдромом дефіциту уваги й гіперактивністю ;з порушенням аутистичного спектру;з особливостями і дифектами роботи вестибулярного апарату, порушеннями координації;з дефектами мови, писемності і поганою успішності.
Цілеспрямована дія на мозочок і його стимуляція можуть вирішити цілий спектр проблем дитини, а також покращити його когнітивні здібності. Застосування кількох методик дозволяє покращити сприймання мови, пам'яті, фізичні показники дитини. При цьому значно підвищується ефективність занять з корекційними педагогами - логопедами, дефектологами і психологами.
Крімецього, під час занять відбувається стимуляція і розвиток вестибулярного апарату дитини, розвиток її великої і дрібної моторики, виразності рухів. Цілі занять стимуляції мозочку заключаются в навчанні дитини слідуючому:утримувати рівновагу врізних положеннях;контролювати своє тілопід час рухів;відчувати простір й відстань до предметів;відчувати розміри власного тіла і його положення в просторі (тренування проприорецепції);подумки уявляти свою діяльність;формувати здатність розрізняти якість рухів (швидкі-повільні, сильні-слабкі і т.д.);крім цього, під час занять відбувається стимуляція і розвиток вестибулярного апарату дитини, розвиток її великої і дрібної моторики, виразності рухів і відчуття ритму.
Особливості роботи на дошці більгоу. Дитина стоїть на поверхні дошки,яка, в свою чергу, закріплена на круглій основі, що спонукає балансувати дитину в спробах утримати рівновагу,виконуючи різні вправи. Поверхня дошки має спеціальну розмітку, а кут нахилу платформи регулюється рокерами, зміючи радіус від 5 до 50 градусів. В залежності від рівня нахилу, змінюється рівень складності вправ.
Необхідні регулярні заняття — 3-4 рази в тиждень,приблизно по 30-60 хв. Але час занять залежить від швидкості виснаженості дитини. Краще не поспішати і поступово нарощувати час занять. Колеги по сенсорній інтеграції в Англії рекомендують— 2 рази в тиждеь по 1,5 год. на заняття. Сточи на балансувальній дошці, виконує завдання інструкторачи мами, наприклад, обмінюючись м'ячем, називаєлітери алфавіту, домашніх і диких тварин і т.д.
Які вправи можна виконувати на дошці Більгоу? Прості вправи (для знайомства дитини з дошкою, щоб уникнути страху , а також щоб вона швидше призвичаїлась й була успішнішою ).«Залізти і злізти з дошки»: а) спереду; в) ззаду; с)з обох сторін. Дитина в положеня сидячи «по-турецьки». Розкачуючи дошку ,попросити дитину утримати рівновагу. Дитина в положені сидячи на дошці. Вправи для рук — імітація плавання. Можна двома руками почергово — лівою, правою. Дитина в положені сидячи «наприсядки». Покачуючи, рух із сторони в сторону головою, потім зафіксувати погляд на предметі. Коловий рух головою. Дитина в положенні сидячи чи стоячи ,повільно покачується вперед-назад. Краще виконувати під музику. Дитина в положенні сидячи чи стоячи. Кругові обертання руками: а) обидві руки в одну сторону; б) обидві руки в різні сторони; в) по черзі в одну сторону; г) по черзі в різні сторони. Будь-яке положення: стоячи, сидячи,наприсядки, на колінах, «по-турецьки»: а) обидві рукиположити на груди; б) підняти руки над головою; в) прямі руки в сторону; г) нагнутися, дістати пальці ніг; д)будь-які рухи,які подобаються дитині.