Булінг (цькування) – це діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному та сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, унаслідок чого могла бути або була заподіяна шкода психічному чи фізичному здоров’ю потерпілого.
Чому починається булінг? Випадки насилля серед підлітків траплялися і раніше, але зараз вони стають все помітнішими, і що найважливіше, мають трагічні наслідки. Сьогодні діти особливо жорстокі. Причин агресивного переслідування безліч: виховання або його відсутність, спадковість, прагнення проявити своє «Я» і характеру, перегляд жорстоких кінофільмів, передач, мультфільмів.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:1. систематичність (повторюваність) діяння;2. наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);3. дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого. Булінг і конфлікт
Чим конфлікт відрізняється від булінгу?Конфлікт. Булінг. Одноразовий, неповторюваний акт. Незгода, розбіжність думок. Рівність сил (здатність кожної зі сторін впливати на процес конфлікту) Тривалі, повторювані діїАгресивна поведінка з метою завдати шкоди та принизити. Нерівність сил (нерівність у фізичному стані, у рівні соціально-психологічної адаптованості, стані здоровя)
Перша група жертв: діти, які не можуть приховати слабкості (фізично слабкі, невпевнені, ті, які реагують емоційно, тривожні, замкнуті, ті, які віддають перевагу товариству учителів Чутливі, не здатні себе захистити. Позбавлені наполегливості, не уміють демонструвати впевненість та відстоювати її. Учень, який намагається зробити вигляд, що його не зачіпає образа або жорстокий жарт, але обличчя видає його (воно червоніє або стає дуже напруженим, на очах можуть з’явитися сльози). Діти, які не можуть приховати своєї незахищеності, можуть спровокувати повторення інциденту з боку агресора-владолюбця. Діти, які не мають досвіду життя у колективі (домашні діти), які мають страх перед школою.
Друга група жертв: діти, які мимоволі провокують негативне до себе відношення. До них відносяться ті, які неадекватно (занадто бурхливо) реагують на провокації (так , що їх поведінка викликає кепкування у глядачів); неприємні у спілкуванні діти з поганими звичками (наприклад, неохайні); діти, що викликають активну неприязнь дорослих.
Пропоную дві ситуації. Необхідно відрізнити конфлікт від булінгу. Ситуація 1. Денис, учень 7 класу, під час перерви обідав у їдальні, а коли зайшов у клас, щоб готуватися до уроку, побачив, що Віталій і Артем кидаються його пеналом. Денис обізвав хлопців лайливим словом і сказав негайно віддати пенал. Віталій, який в цей момент тримав пенал в руках, замість того, щоб віддати Денису, кинув його у сміттєвий бак. Денис за це грубо висловився щодо Віталія. Між хлопцями зчинилася сварка.
Ситуація 2. Микита, учень 2 класу, вже довгий час чує образливі слова від однокласниці, яка майже щодня називає Микиту «бовдуром». Хлопцеві це дуже образливо. Він спочатку намагався стримуватися, не звертати уваги, але потім також почав говорити образливі слова дівчині, а іноді навіть виникали бійка між дітьми.
Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню) Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору школи.
Типові помилки педагогів у роботі з учнями: Підвищення голосу, зміна тону на загрозливий;Демонстрація влади («Учитель тут поки що я», «Буде так, як я скажу»);Крики, обурення;Агресивні пози та жести: стиснуті щелепи, перехрещені руки, розмова «крізь зуби»;Сарказм; висміювання та передражнювання;Негативна оцінка особистості дитини, його близьких чи друзів;Використання фізичної сили;Втягування у конфлікти сторонніх людей;Непохитне уявлення про свою правоту;Нотації, проповіді, «читання моралі»;Покарання або погрози покарання;Узагальнення на зразок: «Ви усі однакові»; «Ти, як завжди,..», «Ти ніколи не…». Порівняння дитини з іншими дітьми не на її користь;Команди, жорсткі вимоги, тиск;Виправдання, підкуп, нагороди.
Штрафи за цькування. Штрафи за булінг становитимуть від 50 до 100 неоподаткованих мінімумів, тобто від 850 до 1700 грн або від 20 до 40 год. громадських робіт. Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року – від 100 до 200 мінімумів (1700 – 3400 грн) або громадські роботи на строк від 40 до 60 год. Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Ніціональної поліції України про випадки булінгу учасника освітнього процесу тягне за собою накладання штрафу від 50 до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 відсотків заробітку.
Кроки взаємодії педагога з учнем. Крок 1. Об’єктивний опис поведінки дитини. Крок 2. Розуміння мотиву «поганої» поведінки. Крок 3. Вибір техніки педагогічного втручання для екстреного вирішення «витівки». Крок 4. Розробка стратегії та тактики підтримки учня для підвищення самоповаги. Крок 5. Залучення батьків та колег-педагогів до реалізації конкретного плану.
Шляхи профілактичної роботи. Успішна комунікація як засіб профілактики насилля. Підвищення самооцінки та упевненості у собі у потенційних жертв. Встановлення довірливих, більш близьких стосунків із учнями. Напрацювання соціальних навичок. Оволодіння способами конструктивного розв’язання конфліктів. (Медіація)
Медіація – це інноваційний підхід до вирішення міжособистісних конфліктів, які виникають між учасниками освітнього процесу, метою впровадження якого є реалізація практики конструктивної ненасильницької взаємодії в конфліктних ситуаціях. Основні принципи:- добровільність- розподіл відповідальності- нейтральність- конфіденційність
Використані джерелаhttps://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%9 F%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B4%D1%96%D1%8 F_%D0%B1%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B3%D1%83_%D0%B2_%D0%B4%D0%B8%D1%82%D1%8 F%D1%87%D0%BE%D0%BC%D1%83_%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D1%96https://www.hsa.org.ua/blog/mediatsiya-instrument-efektyvnogo-rozv-yazannya-shkilnogo-konfliktuhttps://vseosvita.ua/library/embed/002hjf-2913.docx.htmlhttps://osvitoria.media/experience/chym-vidriznyayetsya-buling-vid-konfliktu/