СКЛАДНЕ СИНТАКСИЧНЕ ЦІЛЕ (ССЦ) - це структура тексту, котра ґрунтується на синтаксичних одиницях (словосполучення, речення), які утворюють із абзаців (частин) увесь текст. НАПРИКЛАД: Рукописна книжка була великою цінністю. Писали її на дорогому пергаменті, писали довго, роками. Книжки берегли, їх переплітали в міцні оправи з металевими замками, сторінки прикрашали численними ініціалами, заставками, мініатюрами. На щастя, до наших днів збереглося кілька рукописних книжок 11-12 ст ст., переписаних і оздоблених давньоримськими майстрами. Найдавніша з них - так зване “Остромирове Євангеліє”. Книгу було написано в 1056-1057 роках, за князювання в Києві Ізяслава Ярославовича, для новгородського посадника Остромира, певно, найзаможнішого боярина... Це урочистий, великий фоліант, написаний на пергаменті красивим, парадним шрифтом, так званим “уставом”.
Зв’язок реченьЄдність ССЦ організовують міжфразні зв'язки, тобто зв'язки між реченнями тексту. Основою,на якій побудовано ССЦ як окрему синтаксичну одиницю, є змістовий зв’язок . Речення в ССЦ настільки тісно пов'язані між собою за змістом ,що,взяті окремо ,мають вигляд, як правило ,неповних,незакінчених. Крім того , речення в ССЦ поєднуються і за допомогою мовних засобів.
{F2 DE63 D5-997 A-4646-A377-4702673 A728 D} Особливості частин ССЦ{69 C7853 C-536 D-4 A76-A0 AE-DD22124 D55 A5}Частини ССЦОсобливостіЗачинвиражається основна думка висловлювання. Основна частина найбільша частина тексту ,розгортається основна думка. Кінцівка в цій частині міститься висновок
Завдання №1 Проаналізуйте ССЦ даного тексту. Походження слова ЖАЙВОРОНОК остаточно не з'ясовано. Одні думають, що перша частина слова пов'язана з ЖАР; інші - з ГАЙ (порівняйте гайворон). Поясніть, чому автор так упевнено говорить саме про таке народження даного слова. Яка художня мета цього переконання?... Восени перелітні птахи збираються в далеку путь. На СПУСТІЛИХ полях лишаються одинокі пташки - у тієї крильце підрізане, та вирвалась із пазурів хижака скалічена. А попереду СУВОРА зима з хуртовинами і морозами. Що чекає на цього жайворонка? Замерзне бідолаха... А як гарно він співає, наповнюючи весною і влітку степ ЧАРІВНОЮ музикою! Жайворонок - це дитя сонця. У казці розповідається: “Народилася ця пташка із сонячного вогню.” Тому і назвав її наш народ жайворонком - жарворонок... А хто з вас не знає, як боляче, коли в сильний мороз терпнуть пальці... Ви поспішаєте додому, до теплої печі, до лагідного вогника...
Завдання №2 Прочитайте. Зробіть висновок про місце української мови серед інших слов'янських мов і про межі її вживання. Проаналізуйте ССЦ даного тексту. Переписуючи, замініть цифру словами. У світі налічується близько 3 тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, інші більш віддалені одна від одної... До близькоспоріднених мов належать східнослов'янські (російська, українська, білоруська). Їх близькими родичами є і решта слов'янських мов: польська, чеська, словацька, верхньолужицька, нижньолужицька, сербо-хорватська, словенська, болгарська і македонська... Споріднені мови об'єднуються у групи мов. Разом із тим усі мовні групи - слов'янська, германська, романська та інші - належать до однієї сім'ї - індоєвропейських мов... (За кн. В. М. Русанівського “Українська мова”)*Назвіть усі слов'янські мови, які ви знаєте?*Де ще, крім України, користуються українською мовою?
Завдання №3 Прочитайте і спишіть, розставляючи розділові знаки. Визначте ССЦ. Вкажіть елементи наукового стилю, які введено до художньо-поетичного тексту. Злитки золоті... А поспитай звичайного займенника,за кого він у мові? За іменника!(Хоч може цей наш скромний посередникзамінювать числівник і прикметник.)Прислівник звик, незмінюваний в мові,ознаки різні виражать при слові. Сполучник каже: скромну роль я маю,але слова я в мові сполучаю.І частка мовить: слово я службове,але людині чесно я служу.І, будьте певні, в інтересах мовиі так і ні де треба я скажу. А вигук може пролунать, як дзвін,у мові мабуть найщиріший він!Частини мови! Назви наче й звичні,полюбиш їх - красиві, поетичні!... (Д. Білоус)