Освітні втрати можуть виникати з різних причин, як індивідуальних, так і системних Педагогічна занедбаність, соціально – неблагополучна родина: Хвороба дитини; COVID; Війна в країні; Повітряні тривоги, відключення світла; бойові дії та окупація; виїзд учнівства за кордон; переїзд у межах України; Дистанційне навчання.
Які проблеми виникають у учнів? Навчання під час війни ускладнене тим, що всі учасники освітнього процесу перебувають у різних умовах. Відтак складно організувати рівний доступ до освіти. Усі учні відчувають важкий психологічний стан, зумовлений загальною ситуацією та подіями, свідками яких вони стали. Але зрозуміло, що стани ці різні і досвід війни у кожного свій.
Які труднощі у вчителів? Безпека і стабільність. Ніхто не відчуває себе в безпеці, але вчитель має створювати безпеку для учнів. Це вимагає значної роботи над собою і поповнення власних ресурсів. Послаблення когнітивних процесів в учнів. Вчителі повинні виділяти на уроці час для вправ на підтримку та стабілізацію емоційного стану учнів. Також попит має особистісно орієнтований підхід, який зараз організувати ще складніше і він вимагає ще більше ресурсів від учителя. Планування. Вчителям важко спланувати урок, адже незрозуміло, скільки учнів буде на уроці. Не завжди можна розраховувати на технічні засоби навчання. Тож педагоги зазвичай готуються до кількох сценаріїв. Організація роботи на уроці. Вчителям, які працюють очно, потрібно паралельно працювати з учнями у класі та з учнями, які приєднались онлайн. Або ж учителі мають проводити урок двічі, працювати у дві зміни, надавати учням додаткові матеріали, які також потрібно підготувати.
Як надолужити прогалини у навчанні: 1. Діагностика та моніторинг прогалин Проведення діагностичних тестів: для виявлення освітніх прогалин регулярно проводжу діагностичні контрольні роботи та тести. Це дозволяє визначити, які теми викликають у учнів труднощі. Проводячи аналіз результатів першої діагностичної роботи з метою виокремлення уроків для повторення, коригування, уроків консультаційного характеру; продумую різнорівневі завдання, шукаю додаткові інтернет - ресурси, що дають можливість самостійно повторювати вивчений матеріал. З’ясувую з яких тем виявлено найнижчі результати. Здійснюю адаптивне гнучке планування, яке передбачає: перерозподіл навчального часу між темами; закріплення раніше вивчених тем. Продовжую надолуження освітніх втрат через повторення базових знань кожної нової теми.
2. Індивідуальний підхід Диференціація завдань: учням надаються завдання, адаптовані до їхнього рівня знань, щоб кожен міг працювати у власному темпі. Це знижує рівень тривожності і дає змогу ефективніше опрацьовувати слабкі місця. План індивідуальної допомоги: скдадаю індивідуальний план для учнів, які мають значні освітні втрати, з визначенням конкретних цілей і кроків для їх досягнення. Звісно, можуть бути випадки, коли окремі учні мають значно більші втрати, ніж решта. Таким учням намагаюся надати більше підтримки, пропоную окремі матеріали, домашні завдання, проходження уроку на певній онлайн - платформі, яка одразу забезпечує зворотний зв’язок.
3. Повторення і закріплення базових понять Концентрація на базових темах: необхідно регулярно повторювати фундаментальні математичні концепції, без яких неможливо рухатися далі. Це включає роботу з основами математики, алгебри, геометрії, фізики. Використання схем та таблиць: візуалізація математичних, фізичних понять через схеми, таблиці й графіки допомагає учням краще зрозуміти та запам'ятати матеріал.
4. Гнучкість у викладанні Різні методи подачі матеріалу: для цього використовую різні підходи (традиційні пояснення, відеоуроки, інтерактивні презентації) дозволяє охопити різні стилі навчання учнів. Використання модульного навчання дає можливість розбити складну тему на менші модулі для полегшення сприйняття і поступового засвоєння матеріалу. Я вважаю, що ключем до мотивації учнів є урізноманітнення форм, методів і засобів, використовуваних у навчанні. Крім того, ніхто не говорить, що вчитель має постійно виділяти цілі уроки на актуалізацію вже вивченого. Подолання освітніх втрат — це системний процес. Доцільно практикувати і циклічні повторення. Наприклад, кожного уроку виділяю 5-10 хвилин на повторення раніше вивченого, або вкраплювати завдання на повторення в домашні, самостійні і контрольних роботах. Зацікавлюють учнів різні роботи, спрямовані на повторення раніше вивченого матеріалу. Для учнів буде корисною використання ігрових вправ, цікавих задач з пізнавальним змістом. Наприклад, Математичне лото, 5 клас, Математику вивчай, Україну пізнавай! (задачі краєзнавчого змісту), Дивовижне поруч. Формули скороченого множення. Алгебра 7 клас (завдання на встанов-лення відповідностей). Цікавим може бути використання робочих аркушів із завданнями, які дають можливість зробити математику цікавою. Учні йдуть своїм індивідуальним шляхом, виконують призначені завдання. Важливою є постійна оцінка та корекція. Потрібно слідкувати за прогресом учнів, аналізувати результати та вносити корективи до свого плану навчання, якщо це необхідно. Одним із інструментів формування навичок і вмінь з базових аспектів математики є робота з корекційними картками. Такі картки можемо використовувати як один з етапів уроку.
5. Використання сучасних технологій Онлайн-платформи: використання платформ, таких як ВШО, "Всеосвіта", «На Урок», Matific, GeoGebra, для додаткових тренувань і самостійного засвоєння матеріалу. Зараз є багато різних програм від громадських організацій і фондів, що працюють у напрямку подолання освітніх втрат учнів і безкоштовно надають доступи до освітніх платформ, онлайн-шкіл, онлайн-уроків окремим учням. Батьки та учні не завжди знають про ці можливості. Тож намагаюсь інформувати учасників навчального процесу про додаткові можливості щодо подолання освітніх втрат за межами школи. Це чудовий шанс для вмотивованих батьків і учнів.
6. Додаткова підтримка Додаткові заняття: організація факультативів, групових занять або консультацій для учнів, які потребують додаткової допомоги. Менторство старшокласників: можна залучати учнів старших класів для допомоги молодшим у підготовці до контрольних робіт або пояснення складних тем.
7. Мотивація учнів Використовую у навчанні різні інтерактивні завдання, завдання “Знайди помилку”,виконай завдання за малюнком, встановити відповідність, склади слово та інші. Використовую реальні приклади використання математики: пояснення того, як математичні знання застосовуються в реальному житті. Це допоможе учням зрозуміти важливість предмета і підвищити мотивацію до його вивчення.
8. Психологічна підтримка Зниження стресу: створення сприятливої атмосфери на уроках, щоб учні не боялися робити помилки. Це допоможе знизити стрес і підвищити впевненість у власних силах. Похвала та підтримка: важливо підкреслювати навіть незначні успіхи учнів, щоб мотивувати їх продовжувати навчання. Визначати цілі для учнів, хвалити їх та підтримувати при досягненні кожної цілі. Увага до мотивації навчання пов’язується з тим, що для самої навчальної діяльності необхідна організація активності самого учня. На сучасному рівні психологічної науки ми не можемо просто констатувати, що учень не хоче вчитися. Необхідно з’ясувати, чому саме він не хоче вчитися, які сторони мотивації в нього не сформовані, у якому випадку він просто не хоче вчитися, а в якому ми, вчителі, не навчили його так організовувати свою роботу, щоб мотивація до навчання з’явилася. Створити стимули для успіху в навчанні. Наголошувати учням: важливо не втрачати впевненості у собі; математика і фізика можуть здатися складними, але з достатнім наполегливим навчанням і практикою ви зможете подолати будь-які труднощі; пам’ятайте, що подолання освітніх втрат з математики, фізики потребує часу, зусиль і наполегливості; регулярна практика і поступове збільшення складності завдань допоможуть поліпшити свої навички та розуміння математики та фізики.
9. Тісна співпраця з батьками Інформування їх про успіхи і проблеми учнів дозволять краще організувати підтримку вдома. Залучення батьків до процесу навчання: надання рекомендацій щодо того, як батьки можуть допомогти дітям з математикою та фізикою вдома, сприятиме ефективнішому засвоєнню матеріалу.
10. Контроль і коригування результатів Регулярний зворотний зв'язок: періодичні перевірки знань і аналіз прогресу дозволять швидко виявляти нові прогалини та вчасно коригувати навчальний план. Коригування плану навчання: за необхідності коригувати темп і методи навчання відповідно до поточного рівня знань учнів. Подолання освітніх втрат вимагає часу і наполегливості, тому враховуючи потреби класу, треба продовжувати працювати з учнями, надаючи їм підтримку.
Фізика Практичне застосування фізичних концепцій Моделювання явищ. Створення моделей фізичних явищ, щоб учні краще розуміли механізми Експерименти. Залучення учнів до проведення експериментів, щоб вони могли застосовувати теорію на практиці Розв’язування задач. Розв’язування реальних задач з фізики. Щоб учні бачили практичну користь знань Інтеграція з технологіями. Використання новітніх технологій, щоб учні могли краще візуалізувати та досліджувати фізичні процеси Зв’язок з навколишнім світом. Зв’язок вивчення фізики з реальними життєвими ситуаціяіми та проблемами Командна робота. Заохочення учнів до командної роботи, щоб вони набували навичок співпраці
Використання інтернет ресурсів 1. Онлайн лабораторія Go-Lab 2. Фізика в школі - HTML5 (є підтримка української) 3. Ph. ET (є підтримка української) 4. Симулятор Apps on Physics (HTML5) -6. Physics Simulations 7. Physical Sciences / Фізичні науки (flash-вміст ) 8. Платформа https://phet.colorado.edu/ Ph. ET – набір інтерактивних комп’ютерних моделей на основі наукових досліджень для навчання та вивчення фізики, хімії, математики та інших наук. Ph. ET-моделювання можна запустити в мережі або завантажити безкоштовно з сайту Ph. ET. Симуляції – це анімовані, інтерактивні та ігрові середовища, де учні навчаються через дослідження. 9. YOUTUBE-КАНАЛ