Обдаровані діти — це діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим розвитком, що є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання. Вони виявляють себе найбільш яскраво в таких сферах діяльності: інтелектуальній, академічних досягнень, творчості, комунікаціях та лідерстві, в різних видах діяльності і руховій сфері.
Як і батькам, вчителю для навчання обдарованих дітей необхідно знати їхні психологічні особливості, перейматися проблемами й інтересами; володіти здатністю їх розпізнавати, активізувати і розвивати, мати віру в учня, бути доброзичливим в оцінці дій учня, вміти поставити себе на місце дитини; бути фахівцем вищого ґатунку — володіти предметними психолого-педагогічними і методичними знаннями; мати високий рівень інтелекту, широку ерудицію. Він також має постійно самовдосконалюватись, вчити і вчитись сам: бути ентузіастом, цілеспрямованим, наполегливим, впевненим у своїх силах, принциповим у важливих питаннях і водночас гнучким, коли йдеться про другорядне. Як відомо, лише особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити талант.
Обдарованість, з точки зору біології, - це вияв розумових, фізичних можливостей людини, які значно перевищують середній рівень. Народження обдарованої дитини визначається спадковістю, а її розвиток – навчанням і вихованням. Кожна обдарована (талановита) дитина – індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Виявити талант, створити умови для розвитку обдарованої особистості завдання кожного педагога.
Матриця для виявлення ознак обдарованості у дітей 1. Дитина має чудову пам’ять. 2. Для вихованця характерна багата увага. 3. Дитина вміє створити в уяві альтернативні системи. 4. Має розвинену оперативну пам’ять і логічне мислення. 5. Прагне до активного дослідження навколишнього світу.
План роботи з обдарованими дітьми учителя математики Саранчука Олександра Вікторовича на 2015-2016 навчальний рік. Виділення контингенту учнів, які мають нахил до вивчення математики Вересень-жовтень На уроках математики роз’язувати завдання підвищеної складності, та завдання районних і обласних олімпіад минулих років Протягом року. Проводити індивідуальну роботу з обдарованими учнями, залучати їх до відвідування математичного гуртка Протягом року Залучати обдарованих дітей до роботи в МАН Вересень - листопад
Ознайомлювати учнів з результатами ІІІ – ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики Вересень-жовтень. Залучення обдарованих дітей до участі у конкурсах: - «Кенгуру», «Левеня», «Бобреня», «Золотий ключик»; - Предметному тижні з математики, фізики, інформатики; - У шкільних, районних, обласних спортивно-масових та культурно- масових заходах. Протягом року. Перегляд сайтів відділу освіти інституту вдосконалення по роботі з обдарованими учнями з математики Протягом року. Робота з батьками обдарованих учнів Протягом року. Проводити тренінги разом з психологом «Можливість розкрити себе» Лютий –квітень. Аналіз роботи з обдарованими дітьми за рік Травень
Інтелектуальні досягнення учнів: 2009-2010 н.р. Литвиненко Іван 9 клас, І – місце ІІ – етап, учасник ІІІ – етапу олімпіад. 2010-2011 н.р. Литвиненко Іван, І – місце ІІ – етап, учасник ІІІ – етапу олімпіад (6 місце). Мачула Іван 11 клас, І – місце ІІ – етап, учасник ІІІ – етапу олімпіад. 2011-2012 н.р. Литвиненко Іван, ІІ – місце, ІІ – етап, ІІІ місце ІІІ – етапу олімпіад.
Поле-чудес 8 клас Відбіркова гра до першого туру. Щоб визначити І трійку гравців, потрібно відповісти на запитання: 1). За три роки хлопчик буде в тричі старшим, ніж він був три роки тому. Скільки йому років зараз? (9 років) 2). Скільки потрібно додати до найменшого двоцифрового числа, щоб отримати найбільше трицифрове число? (989) 3). За зошит заплатили 1 гривню і ще половину вартості. Скільки коштує зошит. (2 гривні) І – тур Як називається вираз D=b2-4ac (Д и с к р и м і н а н т ) (12 літер) Відбіркова гра до другого туру 1). У будинку 100 квартир. Скільки разів на табличці з номером квартири зустрічається цифра 9? (20 раз) 2). На уроці фізкультури учні вишикувалися в одну шеренгу завдовжки 25м, відстань між учнями 1м. Скільки було учнів? (26) 3). Назвіть найбільше чотири цифрове число, сума цифр якого дорівнює 3. (3000) ІІ- тур Як іще називають знак квадратного кореня( Р А Д И К А Л) (7 літер)
Відбіркова гра до третього туру Назвіть математичні терміни які починаються на літеру р (різниця, радіус, раціональний, ромб, рівносильність, розв’язання та інші) Троє перших учнів стають учасниками гриІІІ- тур Як називається відношення протилежного катета до гіпотенузи. (С И Н У С) (5 літер) Гра з глядачами Рівність, що є правильною для всіх значень змінних, які входять до неї (Т О Т О Ж Н І С Т Ь) (10 літер) Фінал Як називається точка перетину медіан трикутника(Ц Е Н Т Р О Ї Д) (8 літер) Супер гра Чотирикутник у якого дві сторони рівні і інші дві між собою рівні, а одна із діагоналей є його віссю симетрії (Д Е Л Ь Т О Ї Д) (8 літер)
№4 На столі дві купки цукерок. У першій-12 цукерок,а в другій-13. Двоє грають у таку гру:за хід дозволяється або з’їсти 2 цукерки з однієї купки, або перекласти одну цукерку з першої купки на другу. Програє той, хто не зробить хід. Довести,що при даних умовах починаючий завжди програє. Розв’язання: Всіх цукерок 12+13=25 . Коли гравці будуть тільки їсти цукерки ,то вони зроблять 25:2 =12 (ост 1),тобто 12 ходів – парну кількість . Нехай відбулася одна із ігор. Наприклад : 12 131-й(з’їсть 2) 12 112-й (перекладе) 11 12
Перший програв бо робив «непарні ходи», другий виграв бо робив «парні ходи». Доведемо ,що ходів буде парна кількість , тобто останній хід буде парним. Кількість ходів де гравці з’їдають цукерки парна, бо їх 12. Тобто, при будь-якій грі, гравці з’їдатимуть цукерки тільки за 12 ходів. Нехай гравці будуть перекладати цукерки , то кількість цукерок при цьому не змінюється , отже з’їдати їх вони будуть за 12 ходів. Скільки ж можна зробити перекладань? Найбільше 12 . Нехай гравці зробили 12 перекладань, знову парна кількість, разом 12 «з’їданнями» це 24 ходи, тобто парна кількість, отже перший програє . Нехай гравці зробили 11 перекладань. Але це неможливо, бо в першій купці залишиться 1 цукерка,яку можна тільки перекласти (перекладати можна тільки з першої купки ), отже всіх перекладань буде 12. Якщо перекладуть 10 цукерок, то з’їдатимуть тільки за 12,разом за 22ходи, тобто знову за парну кількість ходів . Якщо перекладань буде 9,то з першої купки гравці 2 цукерки з’їли , отже знову залишиться 1 цукерка ,яку потрібно тільки перекласти , тобто всіх перекладань буде 10 . Якщо перекладали 8;6;4;2 цукерки,то це парна кількість, отже разом з 12, з’їданнями буде зроблена парна кількість ходів і виграє другий . Якщо зроблено7;5;3;1 перекладань, то з першої купки потрібно з’їсти 4;6;8;10- відповідно цукерок і завжди буде залишатися 1 цукерка , яку потрібно тільки перекласти . Отже всіх перекладань завжди буде парна кількість і всіх з’їдань =12 - теж парна кількість . Значить і всіх ходів буде парна кількість . Тому перший завжди програє .
Злого чарівника переможено. Такий клич пішов по всьому світу. Його могли перемогти лише Бетмен, Добра Фея та Геркулес. Алісі повідомили:1) Злого чарівника переміг не Бетмен;2) Злого чарівника переміг Геркулес. Додавши, що тільки одне із тверджень правильне. Хто ж переміг Злого чарівника?
В кожному з двох відсіків трьох коробок лежить по горошині. В першій коробці 2 чорні горошини, в другій – 2 білі, в третій чорна і біла горошини. На кришці кожної коробки було написано, що в ній лежить. Одного разу мій молодший братик переставив кришки коробок так , що написи на них перестали відповідати вмістові коробок. Чи можна, відкривши один із відсіків будь-якої коробки, визначити , що лежить в кожній із них ?