Односкладні речення. Означено-особові речення. Система уроків учителя Носівського ліцею №1 Кузьменко Н. М.
Номер слайду 2
Це потрібно…знати:які речення називаються односкладними;яку роль виконують односкладні речення в мовленнівміти:виділяти односкладні речення з-поміж інших видів речень;визначати їх види ;конструювати односкладні речення;використовувати їх в усному та писемному мовленні
Номер слайду 3
Гра “Так чи ні” 1. Речення виражає закінчену думку. 2. За метою висловлювання речення поділяються на розповідні й окличні. 3. За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні й неокличні. 4. За будовою речення поділяють на прості й складні. 5. Складні речення мають дві або кілька граматичних основ. 6. Спонукальне речення містить питання. 7. За наявністю другорядних членів речення поділяються на ускладнені та неускладнені. 8. Поширене речення має тільки підмет і присудок. 9. Прості речення можуть бути односкладні та двоскладні. 10. Двоскладні речення мають тільки один головний член речення.
Номер слайду 4
Лінгвістичне спостереження. Я виходжу з лісу й незабаром попадаю на берег ріки. Довго не можу я відвести погляд від неї. І ось тепер я стою перед рікою й дивлюся на неї. Виходжу з лісу й незабаром попадаю на берег ріки. Довго не можу відвести погляд від неї. І ось тепер стою перед рікою й дивлюся на неї. Визначте в реченнях граматичні основи. Як називаються речення з одним головним членом?Чим виражений присудок у кожному реченні?Чим відрізняються речення в першому і другому текстах?
Номер слайду 5
Порівняльна діаграма Венна. Односкладні речення. Двоскладні речення. Граматична основа складається з 1 головного члена: або у формі підмета, або у формі присудка. Мають граматичну основу. Можуть бути поширеними абонепоширеними. Граматична основа складається з 2 головних членів речення: підмета і присудка.
Номер слайду 6
Види односкладних речень. Дієслівні (з головним членом у формі присудка)Називні (з головним членом у формі підмета, який стверджує наявність предметів чи явищ)Пекучий день… Лісів солодка млява… (Л. Костенко). Означено – особові (головний член означає дію, яку виконує конкретна особа). Любіть травинку і тваринку, і сонце завтрашнього дня (Л. Костенко). Неозначено – особові (головний член означає дію, яку виконує невизначена особа). Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер (О. Довженко). Узагальнено – особові (головний член означає дію, яка стосується будь – якої особи)Здобудемо освіту — побачим більше світу. (Нар. творч.)Безособові (головний член означає дію, яка не має виконавця). Аж морозом сипнуло поза спиною. (Панас Мирний)
Номер слайду 7
Творче спостереження з елементами аналізу Записати речення, визначити спосіб, час, особу й число дієслів. Сьогодні йду на концерт.(Дійсний, теперішній, І ос. одн.) Діти, приходьте на гурток народознавства.(Наказовий, ІІ ос. мн.) З чого розпочнемо наше заняття? (Дійсний, майбутній, І ос. мн.)
Номер слайду 8
Робота із підручником «Українська мов໧20, с. 142.
Номер слайду 9
Присудок означено-особового реченнядієсловаІ-ІІ особиодн. і множ.дійсн. спос.тепер. часудієсловаІ-ІІ особиодн. і множ.дійсн. спос.майбут. часудієслованаказовогоспособу
Номер слайду 10
Дослідження-моделювання. На основі поданих речень утворити односкладні означено-особові речення, у яких головний член мав би різне морфологічне вираження.1. Передусім (викликати) в іншої особи палке бажання спілкуватися.2. Ніколи (не брати) більше, як треба. 3. (Прагнути) пізнати таємниці творчості.
Номер слайду 11
Лінгво-стилістичний аналіз висловлювання. Прочитайте поезію В. Симоненка, визначіть, яку стилістичну функцію виконують односкладні означено-особові речення. Кривлякам. Не вигадуйте муки і драми,Не видавлюйте з себе сліз. Правді в очі дивіться прямо,Не відводьте погляду вниз. Не вимучуйте з себе сміху,Коли серце стогне від мук,Не благайте у долі лиха,Коли щастя іде до рук. Будьте схожі самі на себе - Чи розумні, чи просто дурні. Будьте чортом чи ангелом з неба,Та не будьте штучні й смішні.
Номер слайду 12
НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯСьогодні на уроці ми дізналися…Сьогодні на уроці ми навчилися…Було легко…Було складно…Мені потрібно …
Номер слайду 13
Пояснення домашнього завдання. Підручник, §20, с. 142,вправа 237– переписати речення, уставити пропущені букви й розділові знаки, підкреслити УСІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ.