Презентація "Основні способи словотворення (тренувальні вправи)"

Про матеріал
Презентація уроку з української мови для учнів та учениць 7 класу на тему: "Основні способи словотворення (тренувальні вправи)"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основні способи словотворення(тренувальні вправи)

Номер слайду 2

Мета Формування предметних компетентностей:повторити і поглибити знання про значущі частини слова;зміцнювати навички їх виділення;поглибити вміння розрізняти форми слова і спільнокореневі слова;продовжувати формувати вміння знаходити значущі частини слова, визначати їх роль у словах; удосконалювати навички самостійної роботи;збагачувати словниковий запас;виховувати любов до рідного слова. Формування ключових компетентностей:- навчання впродовж життя: формувати здатність дотримувати певної послідовності виконання завдання під керівництвом учителя;- культурної: удосконалювати вміння виправляти помилки у своєму мовленні

Номер слайду 3

Пригадаймо!Словотвір – розділ мовознавства, що вивчає способи й особливості утворення нових (похідних) слів. Слово, від якого твореться нове, називають твірним словом: вітер-вітерець. Частина слова, від якого утворено нове слово, - це твірна основа: бабуся-бабусенька

Номер слайду 4

Пригадаймо! Морфема – це значуща частина слова. Морфеміка – розділ мовознавства, що вивчає морфеми. Частини слова – це корінь, префікс, суфікс, закінчення.

Номер слайду 5

Пригадаймо! Корінь – головна значуща частина слова, спільна для споріднених (спільнокореневих), слів, що виражає загальне (поняттєве) лексичне значення. Школа-школяр-шкільний. Префікс – частина слова, яка стоїть перед коренем і слугує для утворення нових слів.Їхати – приїхати – переїхати. Суфікс – частина слова, яка стоїть після кореня і слугує для утворення нових слів. Зима – зимовий – зимувати. Закінчення – змінна частина слова, що стоїть в кінці та виражає граматичне значення. За допомогою закінчення утворюються форми слова. Стіл (Н.в.), – стола (Р.в.), – під столом (О.в.), столи (мн.).

Номер слайду 6

Пригадаймо! Закінчення – змінна частина слова, що стоїть в кінці та виражає граматичне значення. За допомогою закінчення утворюються форми слова. Стіл (Н.в.), – стола (Р.в.), – під столом (О.в.), столи (мн.). У НЕЗМІННИХ СЛОВАХ ЗАКІНЧЕННЯ НЕМАЄ. Префікс + корінь + суфікс = основа слова. Основа – частина слова без закінчення, що виражає лексичне значення.

Номер слайду 7

Способи словотворення Префіксальний Суфіксальний. Префіксально-суфіксальний. Безафіксальний. Складання основ або слів. Абревіація Перехід слова з однієї частини в іншу

Номер слайду 8

Морфеми. Префікс – …. Корінь – …. Суфікс – …. Закінчення – …. Основа слова – ….

Номер слайду 9

Розрізняймо! Непохідна основа – тільки корінь: книга, мороз…2. Похідна основа: корінь+ префікс + суфікс (книжний від книга). (мороз – від морозиво).

Номер слайду 10

ПРЕФІКСАЛЬНИЙ СПОСІБ ТВОРЕННЯПриєднання префікса до всього слова.(Нове слово утворюється приєднанням префікса до всього слова). Казати – переказати. Ходити – заходити

Номер слайду 11

СУФІКСАЛЬНИЙ СПОСІБ ТВОРЕННЯПриєднання суфікса до твірної основи.(Нове слово утворюється, якщо ми до основи додамо суфікс). Гриб – грибний. Осінь - осінній

Номер слайду 12

ПРЕФІКСАЛЬНО - СУФІКСАЛЬНИЙ СПОСІБ ТВОРЕННЯОдночасне приєднання суфікса і префікса до твірної основи. Робити – неробство. Рукав - нарукавний

Номер слайду 13

БЕЗАФІКСНИЙ СПОСІБ ТВОРЕННЯАфікс – це частина слова, яка під час приєднання до основи творить нове слово і змінює його значення (префікс, суфікс і закінчення). Відкидання від твірного слова префіксів, суфіксів і закінчення. Пускати – пуск. Блакитний - блакить

Номер слайду 14

СКЛАДАННЯ ОСНОВ (СЛІВ)Поєднання двох чи більше основ(слів) чи їх частин. Будівельні матеріали – будматеріали. Виконавчий комітет - виконком

Номер слайду 15

АБРЕВІАЦІЯПоєднання початкових (ініціальних) букв декількох слів. До уваги беремо перші букви у всіх словах.Європейський Союз – ЄС. Служба безпеки України – СБУ.

Номер слайду 16

ПЕРЕХІД З ОДНІЄЇ ЧАСТИНИ МОВИ В ІНШУОдне і теж слово може змінювати приналежність до тієї чи іншої частини мови залежно від контексту. Черговий Який? Хто? Черговий учень До класу зайшов черговий

Номер слайду 17

Важливо! Щоб правильно визначити спосіб словотворення, треба знайти твірну основу. Вода – водний (с.) – підводний (пр.)

Номер слайду 18

Запам’ятайте правильний варіант слововживання. Неправильно Правильновідкрити підручник розгорнути підручникпідняти крик здійснити галаспідняти питання порушити питання

Номер слайду 19

Словотвірний розбір1. Запишіть слово й розкрийте його лексичне значення.2. Доберіть твірне слово та твірну основу.3. Позначте префікси й суфікси, за допомогою яких утворено слово (якщо вони є).4. Визначте спосіб творення. Зразок усного розбору. Прабаба – мати діда або баби. Твірне слово – баба, твірна основа – баб. Утворено за допомогою префікса пра-. Спосіб творення – префіксальний. Зразок письмового розбору. Прабаба – баба - префіксальний

Номер слайду 20

Попрацюймо!1. Прочитайте речення та зробіть словотвірний розбір виділених слів. Гірко заробиш – солодко з’їси. Питай не в старого, а в бувалого. Гостре словечко коле сердечко. (Нар. тв.).

Номер слайду 21

ПРАЦЮЙМО!2. Утворіть і запишіть від поданих пар нові слова способом складання основ. Робити хліб, зорі падають, вода грає, карі очі, сім струн, три поверхи, трусити землю, чорні брови, варити сталь.

Номер слайду 22

РЕФЛЕКСІЯСьогодні я навчився (-лася)/зрозумів (- ла)…Найбільше труднощів було, коли….

Номер слайду 23

Самостійне опрацювання: Виконати вправу 12, ст.61. Домашнє завдання:1. Вивчити правило пар. 31- 32, ст. 58;2. Виконати вправу 11, ст.61.

pptx
Додано
25 грудня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку