Презентація Освіта, наука, вплив процесів модернізації на суспільне та повсякденне життя

Про матеріал
Мета: охарактеризувати вплив модернізації на суспільно-культурне життя українців, зміни у світогляді людини; розвивати вміння учнів працювати з джерелами інформації, аналізувати події та процеси; вчити цінувати культурні досягнення українського народу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Освіта, наука, вплив процесів модернізації на суспільне та повсякденне життя

Номер слайду 2

Перевірка домашнього завдання

Номер слайду 3

Основні дати1865 Відкриття Новоросійського університету в Одесі1875 Відкриття Чернівецького університету1878 Відкриття в Києві Вищих жіночіх курсів1892 Відкриття кафедри історії України у Львівському університеті1894 Перетворення Літературного товариства ім. Шевченка у Львові на Наукове (НТШ)

Номер слайду 4

План1. Прагнення українізації освіти2. Українська наука3. Модернізація повсякденного життя4. Становище жінок

Номер слайду 5

1. Прагнення українізації освіти. Пригадайте, у чому полягала сутність освітньої реформи в Російській імперії 1864 р. Коли, за яких обставин, у яких університетах під австрійської України було створено кафедри української мови, літератури та історії України?

Номер слайду 6

Західноукраїнські земліНа початок 20 ст. майже 63 % населення Галичини, понад 70 % Закарпаття (а в гірських районах - навіть 90 %) були неписьменними. Третина галицьких сіл не мала початкових шкіл. У Галичині діяло 49 державних середніх навчальних закладів (гімназій і реальних училищ). З них у Східній Галичині було 25 шкіл із польською мовою навчання, 4 - українською (гімназії у Львові, Перемишлі, Тернополі, Коломиї; у 1905 р. засновано п’яту українську гімназію в Станіславі), 2 - німецькою. Відкривалися приватні українські гімназії.

Номер слайду 7

За підрахунками М. Грушевського:на одну польську середню школу в Східній Галичині припадало приблизно 30 тис. польського населення, на одну українську - 820 тис. українського населенняна Буковині діяла одна гімназія з українською мовою навчання (у Вижниці), кілька двомовних німецько-українських (зокрема, у Чернівцях та Кіцмані)на Закарпатті після ухвали нового закону про школи в 1907 р. не лишилося жодної школи з українською мовою навчанняперед Першою світовою війною кількість українських кафедр у Львівському університеті збільшилася до 8.

Номер слайду 8

Наддніпрянщина. В українських землях у складі Росії на 1915 р. поза школою лишалося понад 70 % дітей шкільного віку. У 1914-1915 рр. тут налічувалося 452 середні школи, у яких навчалося 140 тис. учнів, і 19 вищих навчальних закладів із 26,7 тис. студентів.

Номер слайду 9

М. Грушевський зазначав: «У Галичині й Буковині українська мова вживається як мова викладання в різного роду навчальних закладах, від початкових шкіл до університетів; у Росії вона цілковито вигнана зі школи й не допускається ні як мова викладання, ні як предмет у жодних школах - державних, громадських, приватних, вищих, середніх, нижчих - навіть як допоміжний засіб у початковому навчанні. Таким чином, не допущені ні як самостійні предмети, ні як складові частини інших наук, українські дисципліни, кінець кінцем, залишаються поза науковим ужитком, поза вивченням і дослідженням. І з цього боку зроблено все для того, щоб українська мова - культурний орган однієї із найзначніших народностей Європи, та українська література, що має великі твори високої культурної вартості, - залишалися невідомими, terra incognita по змозі для самих українців і для освіченого суспільства Росії, не виходячи за межі «хатнього вжитку», не досягаючи значення культурних знарядь».

Номер слайду 10

«Чотири чому?» «Школа з нерідною мовою, з чужими по духу вчителями тільки по великій незрозумілості може зватися народною. Сумною і самотньою будівлею стоїть вона серед рідних сіл; круг неї шумить своє життя, народна пісня, мова, народний гумор б'ються у вікна, в двері, в щілини до неї, але в школу не хочуть пустити їх. Немає місця в ній живій мові. А там, де немає живої мови в школі, там немає живої душі, щирості, там немає засобів виховувати і ґрунтувати духовні дитячі здібності... Тільки після того, коли б залунала по наших школах рідна мова і буйно зашуміло в їй нове життя, всім би стало видно, через що наш народ "двічі неграмотний"». Чому рівень письменності в Україні був нижчим, ніж у Європі?Чому після революційних подій 1905-1907 рр. ситуація з використанням української мови у сфері освіти погіршилася?Чому царський уряд забороняв використання української мови в освіті?Поміркуйте, чому автор характеризує свій народ як «двічі неграмотний». Письменник і педагог С. Васильченко писав у 1911 р. на сторінках київського педагогічного журналу «Світло»:

Номер слайду 11

2. Українська наука. Згадайте, коли, де, за яких обставин створено НТШ. У чому полягала діяльність цієї організації? Яку роль у становленні НТШ відіграв М. Грушевський?

Номер слайду 12

пропрацював в Інституті Луї Пастера в Парижі; очолював кафедру зоології та порівняльної анатомії в Новоросійському університеті; завідував організованою ним 1886 р. першою в Російській імперії Одеською бактеріологічною станцією. Природознавство. Данило Заболотнийвідкрив шляхи поширення чуми й запропонував ефективні методи боротьби з неюІван Пулюй був першим деканом першого в Європі електротехнічного факультету (Німецька вища технічна школа в Празі). Ілля Мечников

Номер слайду 13

дослідження походження українців: «українці за антропологічними ознаками близькі до південних слов’ян. Історична наука. Михайло Грушевський автор багатотомної фундаментальної «Історії України-Руси», обґрунтував ідею тяглості української історії від часів Київської Русі до сучасностіВ’ячеслав Липинськийрозробив концепцію провідної ролі еліти в державному будівництві й суспільному житті. Олександра Єфименко. Автор російськомовної «Історії українського народу» Перша жінка в Україні та Росії, якій присуджено ступінь почесного доктора історичних наук (1910). Дмитро Багалійдослідження історії Слобідської України. Дмитро Яворницькийкнижки «Історія запорозьких козаків», визнаної класичною працею з історії українського козацтв. Федір Вовк

Номер слайду 14

У 1913 р. Ігор Сікорський створив найбільший на той час у світі літак «Ілля Муромець», переліт на якому за маршрутом «Петербург-Київ-Петербург» став справжньою сенсацією. Літак «Ілля Муромець», Ігор Сікорський за штурвалом літака «Ілля Муромець»Літакобудування. У 1908 р. в Одесі виник перший у Росії аероклуб, члени якого М. Єфімов та С. Уточкін демонстрували польоти на аеропланах. У Києві 1910 р. Олександр Кудашев пролетів кілька десятків метрів на літаку власної конструкції К-1 — першому вітчизняному літаку з бензиновим двигуном.

Номер слайду 15

Редакція двотомної «Української граматики»Мовознавство. Впорядкування чотиритомного «Словника української мови»1907-1909 рр. Борис Грінченко. Агатангел Кримський

Номер слайду 16

Робота з таблицею «Видатні науковці України»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Прізвище. У якій галузі науки працював. Найвидатніші досягнення

Номер слайду 17

3. Модернізація повсякденного життя. Які зміни вигляду міста зображені на ілюстраціях?

Номер слайду 18

Українські міста зазнавали істотного європейського впливу. У містах з’являються цілі квартали, забудовані багатоповерховими житловими будинками (так званими прибутковими будинками); спорудами громадського або культурного призначення - театрами, бібліотеками, лікарнями тощо; вулиці починають освітлювати електричними ліхтарями;з’являється громадський транспорт (трамвай, фунікулер; автомобілі; телефонний зв’язок; водогін; парки та бульвари)

Номер слайду 19

У будівництві активно застосовують нові технології та винаходи: метод зварювання металевих конструкцій, нові матеріали - бетон і залізобетон. Так, архітектор Владислав Городецький у Києві спорудив житловий будинок, де навіть оздоби були виготовлені з бетону. Європейські новинки потрапляли до Києва чи Одеси одночасно зі Львовом або Петербургом. Крамниці пропонували мешканцям міст одяг і парфуми з Парижа, вина з Італії, швейні машини з Німеччини, годинники зі Швейцарії...

Номер слайду 20

Європейській моді відповідав й одяг городян. Наприкінці 19 - на початку 20 ст. представники української творчої інтелігенції активно популяризують традиції українського декору, що зрештою знайшло втілення в так званому українському стилі. Вишивкою в містах оздоблювали серветки, скатертини, фіранки на вікнах і, зрозуміло, одяг.

Номер слайду 21

Міський пролетаріат оселявся або в передмісті, або в бідних, дешевих кварталах, прикметою яких були злидні та бруд. Бідні родини часто винаймали маленькі комірчини, умеблювання яких складалося з ліжка, скрині, столу та кількох стільців. Одяг бідних городян був дешевим, часто саморобним, проте й у ньому втрачалися елементи традиційного національного костюма.

Номер слайду 22

Якщо в попередні епохи українські селяни жили великими родинами (три покоління - батьки, діти, онуки), то від початку 20 ст. господарюють малими родинами (батьки й неповнолітні діти) - 4-6 осіб. Главою сім’ї та розпорядником усіх робіт, як і раніше, був батько. Спадкоємцями майна після батька ставали сини, які отримували рівні частки. Дружині належало майно, що входило в придане (материзна).

Номер слайду 23

На сільському будівництві позначився розвиток технологій: заможні селяни починають будувати цегляні будинки, покриваючи їх бляхою або черепицею. В одязі й хатніх оздобах тканини фабричного виробництва поступово витісняють самоткані.

Номер слайду 24

4. Становище жінокІндустріальна модернізація позначилася на суспільному становищі жінок. З Європи до України докотилися хвилі емансипації та фемінізму. Марія Вілінська(Марко Вовчок)Олена Пчілка(Ольга Косач-Драгоманова)Христина Алчевська. Леся Українка (Лариса Косач)Наталія Кобринська. Ольга Кобилянська

Номер слайду 25

Як ви гадаєте, чи великий відсоток українок мали змогу скористатися цим правом?Наддніпрянщина1860 р., Київ - Перша жіноча гімназія1878 р., Київ - доступ до університетської освіти жінки. Західноукраїнські землі1900 р. - жінки отримали право навчатися в університетах Австро-Угорщини. Жіноча освіта на Україні

Номер слайду 26

Домашнє завдання. Опрацювати § 33 Виконати завдання 3 в кінці § 33

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 16
Оцінки та відгуки
  1. Очеретяна Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чечет Ольга Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Більченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Слобода Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Берегова Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Бондаренко Олександра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Дрелінський Сергій Сергійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Петруняк Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Скорик Любов
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Глодовська Людмила Олесандрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Касіян Марія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Січенко Марія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Паславська Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Левицька Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Гайдай Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. Акименко Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 13 відгуків
pptx
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
28165
Оцінка розробки
5.0 (16 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку