Презентація. "Ознайомлення з текстом-описом та текстом-міркуванням"

Про матеріал
В презентації подано послідовність роботи над ознайомленням з текстами-описами та міркуваннями. Подана система вправ для організації спотереження за текстами різних типів та створення текстів поданих типів. Підійде для використання під час вивчення розділу "Текст" в 2-4 класах
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ознайомлення з текстом-описомтекстом-міркуванням

Номер слайду 2

Т Е К С Т – О П И СОПИС1. Частина, в якій подається повідомлення. У мого друга Сашка  є чудовий песик​2. Частина, в якій розкриваються ознаки предмета. Він увесь чорний,  ніби в сажі скупався. Одне вухо вгору, друге - вниз. Очі і носик як чорні намистинки.  Хвіст бубликом​.3. Висновок (але може й не бути) Блек дуже грайливий песик.

Номер слайду 3

Запитання до учнів :  3 яких частин може складатися текст-опис? Які з них обов'язкові?  Прочитайте текст про песика. У якому реченні дається загальна характеристика собачки? Як розкривається ця характеристика у другій частині?  Чи є висновок у цьому тексті? Напишіть власний висновок.

Номер слайду 4

У четвертому класі учні вчаться порівнювати два предмети. Висловлювання такого характеру називаються порівняльним описом. Щоб учням легше було усвідомити закономірність побудови тексту даного типу, можна запропонувати схему його структури. Порівняльний опис, складається за двома типами схем. 

Номер слайду 5

Порівняльний опис. Перший тип Одночасне порівняння двох предметів. Висновок (може і не бути). Другий тип Опис першого предмета.  Опис другого предмета. Висновок (може і не бути).

Номер слайду 6

Міркування буває повним і неповним. Неповне міркування складається із двох частин. Те, що треба довести. Тому щобо. Доказ. Мого песика назвали Мудрик, тому що він дуже розумний. Скажеш: «Сядь!» - сидить. Скажеш: «Вперед!» - біжить 

Номер слайду 7

В повному міркуванні розрізняють три частини. Те,що треба довеститому щобо. Доказотже, таким чином, значить. Висновок Наприклад: Верблюда називають «кораблем пустелі», бо він може довго витримувати без води. Ось чому перевозити вантажі на далекі відстані через пустелю беруть цих тварин. 

Номер слайду 8

Типи вправ на закріплення видів текстів. 1. Визначити тип тексту і довести своє судження Наприклад: Прочитайте текст. Який це тип тексту? Докажіть, чому. Назвіть у ньому зачин. Коло нашої хати тече річка Рось. Там в осиці живе чорна водяна курочка. В неї є діти – їх у курочки семеро. Зараз вони сіренькі, а коли підростуть, то стануть такими, як їхня мама – чорненькими. Коли прийде осінь, водяна курочка полетить з ними у вирій, а весною прилетить до нас знову. 2. Знайти в одному тексті два типи. Наприклад. У поданому тексті знайдіть опис і розповідь. Побудуйте розповідь без опису. 

Номер слайду 9

3. Доповнити структурну частину тексту. Наприклад: Прочитайте текст. Якої частини в ньому не вистачає?(зачину) Добавте її. 4. Побудувати текст – опис за відповідною схемою і малюнком. Наприклад. Опиши за поданим малюнком і схемою кішечку. Описзагальне враження про предмет Моя киця дуже гарнаознаки предметувисновок. Я дуже люблю свою кицю

Номер слайду 10

5. Побудувати текст за поданим початком і кінцівкою. Наприклад. Прочитайте початок та кінцівку майбутнього тексту. Подумайте, який тип тексту можна побудувати. Чому? Початок. Петрик сидів біля озерця і побачив бджілку. Основна частина Кінцівка. Петрику було радісно, що він врятував бджілку. 6. Доповніть один тип тексту іншим. Наприклад. Прочитайте початок майбутнього тексту. Такий зачин характерний для розповіді чи опису? Доповніть цей текст описом кущика верби, використовуючи опорні слова. 7. Перебудувати один тип в інший. Наприклад. Перебудуйте розповідь у міркування. Розпочніть його так: 1 вересня називають Днем знань, тому що в цей день розпочинаються заняття в школі.8. Перебудувати одну форму опису в іншу. Наприклад. Прочитайте опис двох тварин. Перебудуйте текст так, щоб спочатку описувалась лисичка, а потім зайчик. 

Номер слайду 11

9. Перебудувати один стиль розповіді в інший.  Наприклад. Визначіть стиль і тип тексту. Перебудуйте наукову розповідь у художню, використовуючи слова: досить велика, біля, зовсім, буває, дуже гарні. 10. Побудуйте текст за аналогією. Наприклад. Прочитайте поданий текст. Розкажіть про своє село (місто). Наше село розташоване на березі Десни. Літом на річці пробігають моторні човни. Легенький вітерець рябить воду. За річкою видно луки. Вони вкриті густою травою і квітками. Над квітками гудуть бджоли. Ми любимо наше село. 11. Побудувати текст різних типів. Наприклад. Побудуйте тексти, продовживши записані на дошці речення. Спочатку уявіть собі картину, яку будете створювати. Який тип тексту ви будуватимете?  Ой, яка гарна троянда!  Одного разу ми з друзями пішли до лісу. Я дуже люблю свою бабусю. 

Номер слайду 12

Отже, поняття про типи текстів допомагає передбачити і усунути труднощі, які виникають під час аналізу й побудови текстів різних типів, дає можливість вчити школярів правилам побудови тексту певного типу. Використання таких понять забезпечує можливість свідомо формувати комунікативні уміння, дозволяє виховувати в учнів навички самоконтролю. 

pptx
Пов’язані теми
Українська мова, 2 клас, Презентації
НУШ
Додано
12 лютого
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку