Ви продовжуєте цікаву та захопливу мандрівку в часі та просторі, розпочату в 5 класі на уроках курсу «Досліджуємо історію і суспільство». Прийшла пора вивчати інструменти історичної науки, досліджувати закономірності в стосунках людини і природи в найдавніші часи, ознайо- митися з матеріальними і духовними надбаннями людства.
Історія — наука про минуле людства — чому грека Геродота називають «батьком історії»;— з якими атрибутами зображують покровительку історії, музу Кліо.— значення понять і висловів «доісторичний період», «уроки історії», «увійти в історію»?Чи знаєте ви, що…— слово «історія» ― іншомовного походження, словники подають не менше семи його сучасних тлумачень;— грецькою мовою слово «історія» означає «оповідь», «переказ про відоме досліджене минуле», «дослідження», «знання»
Геродо́т (між 490 і 480 р. до н. е. — 425 р. до н. е.)— давньогрецький історик. Один з перших географів і вчених-мандрівників. На підставі побаченого на власні очі і почутих розповідей він створив перший загальний опис відомого тоді світу. Автор «Історії» в дев'яти книгах, присвячених опису греко-перських воєн з викладом історії держави Ахеменідів, Єгипту та ін., містить перший систематичний опис життя і побуту скіфів. Прізвисько — батько історії (лат. pater historiae).
Кліо́ (грец. Κλειώ) — одна з дев'яти муз, покровителька історії; зображується, як правило, із сувоєм та грифельною паличкою в руках. Іноді атрибутом Кліо був сонячний годинник, оскільки вона стежила за плином часу. Згідно з Діодором, отримала ім'я від того, що оспівування в поезії дає людині, яка оспівується, велику славу (Клеос)
Отож, наука історія досліджує те, що відбулося в минулому. Усі події (ЩО?) відбуваються з участю чи з волі людини / людей (ХТО?). Також усі події відбуваються в певний час (КОЛИ?) та в певному місці (ДЕ?). Про все, що сталося, можна розповісти, ЯК це було. Ця інформація є конкретною і практично незмінною. У процесі досліджень можуть розкриватися нові деталі, обставини тощо. Тому відповіді на запитання «Чому це відбулося?», «Чому це відбувалося саме так?», «До яких наслідків це призвело?» можуть змінюватися. Це залежатиме від того, наскільки повними є відомості про минуле. Звичайно, дослідник історії має брати до уваги всю повноту інформації, не перекручувати і не приховувати, бути чесним, щоб не допускати спотворення образу минулого.
Ще одне важливе запитання: «Чому ми це вивчаємо?» Обсяг того, що досліджує історія, є величезним. У шкіль- ному курсі охоплено не все-все, а лише найбільш значущі для нас події, які залишили вагомий слід у світовій історії та історії України. Історію людства поділяють на великі частини, серед яких: історія Стародавнього світу, історія Середніх віків, Нова історія, Новітня історія. У шостому класі ми ознайомимося з найцікавішими й най- важливішими сторінками історії Стародавнього світу