Ремонт - це комплекс операцій, які виконують з метою відновлення справності чи працездатності та відновлення ресурсів їх конструктивних елементів. Виділяють два види ремонту: поточний та капітальний. Поточний ремонт передбачає відновлення робото-здатності виробу і полягає у заміні окремих частин. Капітальний ремонт передбачає відновлення будь-якої частини машини та максимальне поновлення її моторесурсу
Знеособлений ремонт — це така організація виробництва, при якій усі придатні для експлуатації або відновлені деталі розібраних машин (агрегатів), що надійшли в ремонт, при складанні ставлять на будь-яку машину (агрегат). Незнеособлений ремонт. При такому виді організації ремонту всі придатні і відновлені деталі, вузли й агрегати ставлять на ту саму машину (агрегат), з якої вони були зняті при розбиранні. Агрегатний ремонт — такий вид організації ремонту, при якому несправні вузли й агрегати замінюють новими або заздалегідь відремонтованими. При агрегатному ремонті весь процес зводиться до демонтажно-монтажних робіт, пов'язаних із заміною агрегату. Види організації ремонту
Бригадний метод ремонту, або одиничний, застосовують при одиничному типі виробництва. характеризується тим, що кожний тракторист (водій) або група (бригада) робітників ремонтують одну (свою) або бригадну машину повністю. При цьому методі тільки окремі верстатні, зварювальні або ковальські роботи виконуються іншими робітниками. Бригадний метод ремонту характеризується низькою продуктивністю праці, низькою якістю ремонту, тривалим перебуванням машини в ремонті і високою вартістю процесу
Вузловий метод ремонту полягає в тому, що окремі технологічні процеси ремонту характерних вузлів, а також процеси розбирання (складання) машини виконують на спеціалізованих робочих місцях, які оснащують спеціальним обладнанням, пристроями та інструментом. Робочі місця розміщують у послідовності, яка відповідає технологічному процесу ремонту, щоб зменшити зайве транспортування деталей, вузлів і матеріалів. Усі зварювальні, мідницькі, ковальські і верстатні роботи виконують у відповідних відділеннях (дільницях).
Потоковий метод характеризується розчленуванням технологічного процесу ремонту на окремі операції, що виконуються постійними робітниками на відповідних робочих місцях, розміщених на потоковій лінії. Машина (агрегат), що перебуває в ремонті, при складанні переміщується від одного робочого місця до іншого спеціальними транспортними засобами конвеєрного типу або вручну по рольгангах, рейках, на візках та іншими способами. Потоковий метод організації ремонту застосовують у великих спеціалізованих майстернях і на ремонтних заводах із серійним та масовим типами виробництва.
Проводять контрольний огляд і загальне передремонтне діагностування, тобто визначають технічний стан машини. Під час контролю загального стану машини виявляють основні дефекти, які впливають на її робочий процес і довговічність роботи. Перевіряють зовнішні ознаки роботи двигуна та агрегатів, потужність двигуна, витрата палива, визначають несправності. Проводять запуск двигуна з його прослуховуванням, виявлення несправностей за допомогою контрольно-вимірювальних приладів, димності, роботи агрегатів під навантаженням і без нього. Здача і приймання машини в ремонт регламентуються стандартами. Трактори здають в ремонт повнокомплектними. При цьому гумовотехнічні вироби і акумуляторні батареї не розкомплектовують і повертають замовнику разом з відремонтованою машиною. Приймання машини в ремонт.
Перед здачею машини в ремонт представник замовника (машиніст, тракторист, оператор і т. д.) повинен очистити її від бруду, пилу, злити воду, паливо, масло, закрити отвори, які ведуть у внутрішні порожнини агрегатів, опломбувати кабіну, капот, запакувати в ящик комплект приладів та інструменту. Прийняту в ремонт машину відправляють на майданчик (склад) ремонтного фонду або безпосередньо у цех (відділення) зовнішнього миття.
Механічний спосіб полягає в очищенні деталей вручну – скребками, щітками насухо, чи з водою,- чи механізовано – дробом, піском , що подаються повітрям, водою, чи миючим розчином, чи просто струменем води. Хімічний спосіб передбачає видалення забруднень дією на них розчинниками,розчинами лугів, або розчинами кислот (обезжирювання і травлення). Спосіб застосовується для видалення найдрібніших забруднень перед нанесенням гальванічних покрить. Електрохімічний спосіб – це хімічний спосіб (очищення в лугах, або кислотах)із пропусканням постійного струму через розчин між деталлю і іншим електродом, що забезпечує значне прискорення процесу очищення. Спосіб застосовується, переважно, при підготовці деталей під гальванічні, полімерні, лакофарбові покриття. Термічний спосіб полягає в нагріванні або випалюванні забрудненої деталі. Його використовують, зокрема, для видалення нагару. Деталі нагрівають в печі чи полум’ям пальника до 600-700°С, витримують в печі 2-3 год. і повільно остуджують. Фізико-хімічний спосіб полягає в тім, що забруднення видаляються водними розчинами різних препаратів, або спеціальними розчинниками, перемішуванням, вібруванням деталей, або розчину та ін. (в тім числі ультразвукове). Цей спосіб найбільш поширений на ремонтних підприємствах. Способи видалення забруднень при ремонті машин
Виконання мийно-очисних операцій пов'язане з певними труднощами, викликаними, по-перше, різноманітністю видів забруднень які вимагають застосування різних способів очищення, миючих засобів, обладнання і, по-друге, тим, що, об'єкти очищення (машина, агрегат, вузол, деталь) різні за масою, матеріалом, конструкцією, формою.
Основні прийоми і правила розбирання полягають в наступном: Послідовність розбирання повинна відповідати технологічним картам. При відсутності документації спочатку знімають деталі і з'єднання, які можуть легко пошкодитися, а також ті, що не дозволяють виконувати подальші роботи;Важливо відмічати взаємне розташування деталей (з тим,щоб зберегти їхнє розташування при подальшому складанні). Наприклад – середній диск варіатора ходової частини зернозбиральних і бурякозбиральних комбайнів, оскільки сторони диска (під ремінь) зношуються нерівномірно; шестерні гідронасосів, головних передач. Загальні правила розбирання
При розбиранні різьбових з'єднань важливо переконатися яка різьба в з’єднанні– права, чи ліва (в яку сторону відкручувати);- застосовувати справний інструмент; при роз'єднанні масивних частин, з’єднаних багатьма болтами (групове різьбове з'єднання) слід попередньо зафіксувати роз’єднувані частини від падіння з допомогою підіймальних засобів (тельфера, кран-балки), домкратів, або підставок, після чого викручувати болти; для ослаблення затяжки болтів ефективним є нанесення декількох ударів молотком по головці болта;- ефективним для викручування заржавілих гайок і болтів є змочування різьби гасом; оцтом; спеціальними засобами.
Застосування зубила забороняється, хоча в окремих випадках його можна використовувати (збиті грані, чи інше). Важливо пошкоджені гайки і болти вибраковувати. Нерухомі з'єднання розбираються на пресах та з допомогою різноманітних знімачів. Не допускається розкомплектовувати пари деталей, які при виготовленні оброблялися сумісно і підбиралися індивідуально:- шатунів з кришками; блоків з кришками корінних опор;- які сумісно балансувалися – карданні вали;- припрацьовані пари шестерень (так само як і нових). Для цього такі деталі позначаються – фарбою, керненням, надпилюванням, або зв’язуються дротом.