Презентація уроку, метою якого є знайомство з самобутньою релігією і культурою Давньої Індії. Матеріал передбачає роботу учнів в групах з текстовими та відео джерелами.
Очікувані результатирозуміти сутність буддизму та індуїзму – головних релігій Давньої Індії;називати головних богів, досягнення матеріальної та духовної культури, яким людство користується дотепер;пояснювати зміст понять: буддизм, індуїзм, аватар, нірвана, ступа;працювати в команді та використовувати різні джерела знань для здобуття інформації; висловлювати власну думку або враження;зацікавитися історією стародавніх цивілізацій. Після цього уроку ви зможете:
Індія — країна, в якій існує і мирно співіснує багато релігій і безліч Богів. У Давній Індії зародилося віровчення, якому судилося стати однією із сучасних світових релігій, - буддизм. В Індії чимало прихильників вірування, що ввібрало в себе розмаїття традиційних попередніх індійських релігій, - індуїзму.
1 група. Виникнення буддизму пов’язують з ім’ям Сідхартхи Гаутами, який жив у 6-5 ст. до н. е. За переказами, принц Сідхартха випадково довідався, що на кожного чекають старість, хвороби та смерть. Приголомшений таким відкриттям, у 29-річному віці він зрікся свого високого становища, полишив дружину і сина й став пустельником. Духовне прозріння зійшло на Сідхартху, коли він сидів у глибокій задумі під деревом бодхі поблизу міста Буддх-Гая. Відтоді Сідхартху називали Буддою - Просвітленим. Як і коли виник буддизм? Хто такий Будда?Досліджуємо джерела Учні в групах працюють з уривками джерел та відповідають на запитання.
2 група.«Особливого поширення буддизм досяг в Індії за царя Ашоки. Водночас в одному з наскельних указів царя читаємо: «Цар Ашока, улюбленець богів, складає шану послідовникам усіх віровчень... Щоб не було вихваляння свого віровчення й осуду чужої віри... той, хто чинить у такий спосіб, і своє віровчення звеличує, і чужому віровченню сприяє. Той, хто чинить інакше, і своє віровчення занапащає, і чужому шкодить». Яку позицію обстоював цар у справі релігійних вірувань?
3 група.«Основні положення буддизму викладені в «Чотирьох шляхетних істинах»: - життя неминуче пов'язане зі стражданнями;- причиною страждання є жага буття і чуттєвих насолод;- щоб уникнути страждань, слід звільнитися від цієї жаги буття і досягти душевного спокою — нірвани;- існує шлях до припинення жаги буття, а отже, страждань – самовдосконалення. Основним моральним обов’язком кожного вважають щедрість і доброчесність, а найбільшою чеснотою - безмежне милосердя до всього живого, терпимість і всепрощення». Які основні положення буддизму?Назвіть головні обов’язки та чеснони, яких мають прагнути прихільники буддизму?
4 група.«Індуїзм — це монотеїстична релігія, послідовники якої вірять у те, що Бог проявляє Себе в різних іпостасях. Людина може поклоняться тій з іпостасей Бога, яка найближча йому, при цьому ставлячись шанобливо до інших форм поклоніння. Згідно зі школою адвайта-веданти, метою життя є усвідомлення своєї єдності, як атмана (душі) із Брахманом. У деяких Упанішадах (Священних писаннях) стверджується, що той хто повністю усвідомлює атман усередині себе і його єдність із Брахманом, досягає мокші (звільнення)». Що таке індуїзм?Яким постає поняття Бога в індуїзмі?
Досліджуємо в групах. Переглянути відео та з’ясувати: https://www.youtube.com/watch?v=0f. SFWl. Sl. REE&t=4s1 група. Наукові відкриття в Давній Індії.2 група. Здобутки мистецтва.3 група. Досягнення матеріальної культури (господарства).4 група. Назвати винаходи індійців, якими ми користуємося в наш час.
Очікувані результати:1 група: - Індія – батьківщина геометрії та алгебри, - відкрито десятичну систему числення та число «Пі», - досягнення хімії (сплави, барвники, скло, отрути), - знали анатомію людини, ставили діагнози, хірургічні інструменти (видаляли камені з нирок), - астрономія, лінгвістика.2 група: - школи, де вчили ліпити скульптури, - вироби з бронзи, - скульптури релігійного змісту, - найдавніше місто Варанасі на березі Гангу (5 тис. р. тому) з досконалою системою каналізації.3 група: - виготовляли сахар з тростини та мед, - приручили слона, - виробляли тканини з бавовни, - почали вирощувати рис 9 тис. р. тому.4 група: - винайшли шахи, - Індія – батьківщина кальяну, - індійські цифри, - релігія стала здобутком багатьох народів.
У 2-1 ст. до н. е. індійці почали вирубувати храми та монастирі в скелях. Найвідомішим зразком храмової скельної архітектури є високогірний величний печерний монастир у Карлі (1 ст. до н. е. - 1 ст. н. е.), ширина якого 15,5 м, висота 15 м., з двома рядами могутніх колон із зображеннями лотоса та слонів, на яких сидять вершники.