Мета уроку:4узагальнити та розширити знання учнів про підприємництво в ресторанному господарстві;1235дослідити розвиток ресторанного бізнесу в Україні;уміння працювати в колективі.розвивати інтерес до бізнесу в сфері ресторанного господарства;виховувати відповідальність, прагнення до поглиблення та вдосконалення знань в обраній професії;
Актуалізація опорних знань. Дайте відповідь на наступні питання: (усне фронтальне опитування)Дайте визначення поняття «ресторанне господарство». Які особливості підприємницької діяльності у ресторанному господарстві ви знаєте? Які організаційно-правові форми підприємництва в ресторанному господарстві ви знаєте?Які показники використовують для характеристики стану галузі ?
Аналіз динаміки закладів 1 1558 Аналізуючи структуру ринку ресторанного бізнесу в Україні за 2018 р., можна виділити, що у цілому кількість закладів ресторанного господарства становить 10 994 од., що на 5050 закладів менше, ніж у 2013 р. Лише політична криза, революція та війна змусили закритись близько 5,6 тис закладів громадського харчування. Із них близько 1,5 тис ресторанів закрилися, не витримавши кризи, а ще трохи більше 4 тис. опинилися на окупованих територіях Криму та Сходу України. 2013 рік 2018 рік. Fast foodбарикафересторани02266 1 15581453 200420002660 30054000442780006000 9665 1000012000
Структура ринку РГ в Україні Разом з тим в інших регіонах країни продовжують з’являтися нові заклади ресторанного господарства.на 2014,2 %На 2018 р. маємо таку структуру ринку ресторанного господарства України: переважають такі типи, як фаст-фуд (40,3%) та кафе (27,3%), що пов’язано з їх ціновою політикою, ресторани - 18,2%, бари -14,2 %.14,2 %Fast food27,3 %Кафе. Бари40,3 %Ресторани18,2 %
Динаміка закладів РГ в Україні відповідно до етногастрономічного напряму. 14,2 % За останні п’ять років відбулася значна трансформація у структурі кулінарних уподобань українців. Відповідною реакцією до цих змін є збільшення популярності італійської, паназійської, американської, скандинавської, корейської, індійської кухонь.2013 рік 2018 рікІнші кухніЯпонськакухня. Українська Французька Італійська Кавказькакухня кухня кухня кухня05 %4%7,9 % 8 % 7,9 %7,9 %1015 %18,5 %2020 %21 %3036,8 %40 48 % 5060
Етногастрономічна структура ринку РГ в Україні. До чинників, які впливають на етногастрономічний розвиток закладів ресторанного господарства в Україні, належать: розвиток туристичних потоків до України, міграція населення з азійських країн, розвиток внутрішнього туризму. 8%5%20%48%4%15%Французька кухня Кавказька кухня Інші кухніУкраїнська кухня Італійська кухня Японська кухня
«Сatering»Останнім часом намітилася стійка тенденція до зростання послуг "catering" - ресторан за спеціальними замовленнями. В Україні кейтерингові послуги надають біля 300 кейтерингових компаній. Із них 260 компаній надають послуги з обслуговування подій (ivent-кейтеринг). Їх сумарний обсяг за даними Всеукраїнської рекламної коаліції, у 2014 році становив 85 млн. грн.. В 2015 році цей обсяг зменшився на 15,3 % і становив 72 млн. грн.. В цілому, обсяг ринку, включаючи поставку їжі для армії,бортове обслуговування, державних установ і інше становить 3 мрд. грн. Про зростання ролі кейтерингу (catering) опосередковано свідчить виділення для цієї діяльності цілої групи 56.2 ―Постачання готових страв‖ у КВЕДо. Найкращі заклади кейтерингу в Вінниці:“Щастя є” студія-бар “Сіті” “Марсель” “Mama Food” “Фуршет”“Прованс”“Шарм ““Madam Classic” “Колиба над Бугом”
Показники діяльностіКількість посадкових місць у підприємствах РГСередній розмір їдальні містить 90 посадкових місць. Середній розмір кафе, буфетів, закусочних – 47 посадкових місць. Середній розмір бару – 45 посадкових місць. Середній розмір ресторанустановить 117 посадкових місць. Обсяг товарообігу РГСередньорічний товарооборот Їдальні– 258,5 тис. грн. Середньорічний товарооборот кафе, буфетів,закусочних – 746,5 тис. грн. Середньорічний товарооборот барів – 352,8 тис. грн. Середньорічний товарооборот ресторану – 1640,6 тис. грн.
Вікова структура населення, що відвідує заклади РГУсього 9% населення України харчуються у ресторанах — здебільшого українці обирають їжу у кафе, їдальнях і так звану «швидку кухню». Київський міжнародний інститут соціології переконує, що майже третина дорослого населення України харчується поза домом хоча би раз на місяць. Серед жителів сіл поза домом харчується кожен п’ятий, а у великих містах — кожен третій. Харчуються у закладах РГ: 55% - людей віком до 30 років, 45% людей віком 30–40 років, 3 % людей віком 40–49 років, а серед людей пенсійного віку частка відвідувачів кафе та ресторанів стрімко падає.
Висновки. На ринку ресторанних послуг України сформувалися тенденції до: 1) збільшення кількості та частки підприємств – юридичних осіб та закладів РГ типу «ресторан»; 2) зменшення кількості підприємств – юридичних осіб та закладів РГ типів «кафе», «закусочна», «буфет», «бар», «їдальня»; 3) зростання середньої кількості посадкових місць у розрахунку на один заклад РГ, що зумовлено більш високим рівнем життєстійкості в період нестабільності та економічного спаду закладів РГ, які орієнтовані на масового споживача.4)зростання кількісті азійських, американських та скандинавських кухонь, які не були раніше поширені;5) зменшення кількісті ресторанів французької та японської кухонь у зв’язку зі зменшенням їхньої популярності; 6)кількість закладів ресторанного господарства, що представляють українську кухню, зменшилася, що є негативним для розвитку національного гастрономічного туризму.
Висновки. Ресторанний ринок України ще далекий від насичення. Основою для його розвитку є передусім рівень доходів населення, який упав у зв'язку з фінансово-економічною ситуацією останніх років. Водночас ємність цього ринку ще досить велика. У ресторанному бізнесі існують виразні перспективи зростання. З ростом підприємств харчування різних форматів зростає конкуренція. Для формування конкурентних переваг і забезпечення ефективної роботи підприємства нині і в майбутньому необхідне розроблення науково обґрунтованих рекомендацій щодо підвищення ефективності стратегічного управління і функціонування підприємства.
Закріплення нового матеріалу. Давайте пригадаємо основні результати дослідження (прийом «Пінг-понг»)Ресторатор – це…Якими якостями повинен володіти ресторатор?За період з 2014 по 2018 рік збільшилась чи зменшилась в Україні кількість закладів ресторанного господарства?Яких саме закладів кількість зменшилася, а яких -збільшилася?Формат яких кухонь переважає в сучасних закладах ресторанного господарства?
Закріплення нового матеріалу. Який з рестораторів України найбільше вразив вас?Які інноваційні формати розвиватимуться в перспективі? Які напрями розвитку закладів РГ в майбутньому ви можете назвати? Назвіть показники конкурентоспроможності підприємств РГ Як ви оцінюєте перспективи розвитку ресторанного бізнесу в Україні?
Показники конкурентоспроможностіКонкурентоспроможність підприємств РГІмідж. Продукція. Послуги. Персонал. Ціни на продукцію. Асортимент. Привабливість зовнішнього виду страв. Смакові якості страв. Унікальність. Широта. Дотримання санітарно-гігієнічних норм. Майстерність обслуговування. Комунікабельність персоналу. Оснащеність приміщення. Оформлення зали. Фірмовий стиль зали. Середній чек. Система знижок